jabx Skrevet 15. februar #21 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Historisk sett går ting i bølger. Woke-trenden vil pendle i motsatt retning mer og mer. Vi ser starten på det nå. Men veldig vanskelig å spå slikt for det er så mye som spiller inn. Men jeg tipper høyrebølgen vil fortsette i vesten. Det eneste som kan redde venstresiden i fremtiden er innvandrere som stemmer på disse partiene. Anonymkode: 29907...460 Men hva er "woke"? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #22 Del Skrevet 15. februar Drittlei av woke! Vi har hatt en alt for lang periode der man må veie sine ord hele tiden og ting blir feil som vi aldri tenkte over før. Ser heldigvis at det er i ferd med å snu litt. Jeg mener det går an å være mot rasisme osv, men samtidig ikke trenge å være så ekstrem/woke. Heia Humoretaten f.eks, som igjen tørr å lage skikkelig humor! Anonymkode: 910ee...2a4 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 15. februar #23 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Personlig mener jeg woke har ødelagt mer enn det har gjort godt. Jeg er nå kommet til et punkt der jeg håper og ønsker at dette snart demper seg litt. Det har utviklet seg til å bli ekstremt. De unge virker jo som de er på vei i en litt opprørsk retning. Før var f.eks parfyme fy-fy. Forsvinner woke-stemmene tror dere? Anonymkode: 9ef29...4fd Det er hovedproblemet i Vesten for tida. ALT er ekstremt. Jeg tror dessverre det kommer fra USA hvor alt er blåset opp .. og alt er blitt politikk. Det er som alt som het fornuft og moderasjon forsvant ut av vinduet. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Disni Skrevet 15. februar #24 Del Skrevet 15. februar NatNat skrev (3 minutter siden): Det er hovedproblemet i Vesten for tida. ALT er ekstremt. Jeg tror dessverre det kommer fra USA hvor alt er blåset opp .. og alt er blitt politikk. Det er som alt som het fornuft og moderasjon forsvant ut av vinduet. Det har alltid vært ekstremt, det har bare blitt enda verre. Dette visste reflekterte mennesker hele tiden. Liberal moralister har gjort dette. Som oftest er det kvinner som står for sånne bølger, samt feminist-menn. Fornuft forsvinner ut av vindu når følelser tar over. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #25 Del Skrevet 15. februar jabx skrev (20 minutter siden): Men hva er "woke"? Hør på Ness. Mimir var nylig gjest og forklarer det godt. Woke er fex at jeg jeg omtaler er person som «hun» når personen i virkeligheten identifiserer seg som et annet kjønn og foretrekker han. ( Konteksten her er selvfølgelig at personen ser ut som en «hun» og at jeg har sagt det på automatikk, ikke for å være slem). Og så går FOLK RUNDT personen bananas og sier at jeg har feilkjønnet og driver med hatprat. DET er woke. Og å skrive om barnebøker, caste en sort kvinne som vikinghøvding i Netflix-adaptering. Anonymkode: 8e9c8...5f0 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #26 Del Skrevet 15. februar Meowmere skrev (8 timer siden): Hvordan påvirker det livet ditt? Fordi woke har presset frem helt utålelige holdninger og idèer om hva som er løsninger på problemet blant unge. Det har forvrengte bilder om realiteten. Motivet for woke var sikkert bra ment. Men det går veldig feil retning og er bare toppen av isfjellet når man først ser hva som blir skrevet og spredt på media. Ekstremt ubalansert, diskriminerende og polariserende. Ignoranse er ikke løsningen, fornektere. Bare å tenke at dødstraff i Norge kan løse problemer.. wow. Stopp det! https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/troms-fpu-onsket-dodsstraff-for-voldtektsdomte_-fpu-leder-simen-velle-tar-avstand-1.17277680 Anonymkode: c7c8e...627 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 15. februar #27 Del Skrevet 15. februar Tråden er ryddet for latterliggjøring, brukerdebatt, brukerangrep, brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne kilder og tilhørende svar. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #28 Del Skrevet 16. februar Meowmere skrev (På 15.2.2025 den 7.15): Nøyaktig hvilke ting ved "woke" ødelegger disse ungdommene du jobber med? Ikke meg du spør, men de hjernevasker ungdommen. Anonymkode: b9ba4...19b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #29 Del Skrevet 16. februar jabx skrev (På 15.2.2025 den 9.37): Hva er "woke" og hva har det ødelagt? Woke var vel opprinnelig en oppfordring til å være overvåken mot rasisme i USA for 100 år siden. I dag brukes det som en sekkebetegnelse på den delen av (primært) venstre-siden som kanskje er mest krigersk i kultur-krigen, som ser med relativistiske øyne på alt, som mener at alle grupper skal ha likt utfall, som angriper språket for å gjøre det vanskelig å ha en opplyst diskusjon. Mimir og Marstrander hadde en fin podcast om hvordan dette ødelegger for det som har vært venstresidens prosjekt: omfordeling. Anonymkode: fec9b...694 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #30 Del Skrevet 17. februar Den militante, poserende og overfladiske moralismen er allerede på vei ut som motefenomen. Dette betyr imidlertid ikke at de som er «ekte» tilhengere av gode verdier (som solidaritet og sosial rettferdighet) nødvendigvis blir færre. Anonymkode: aa37b...fa7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UltimateNothing Skrevet 17. februar #31 Del Skrevet 17. februar "Woke" har blitt høyresidens yndlingstriggerord. Om det å være åpen for at folk opplever verden på en annen måte enn du og respektere hvordan de uttrykker seg er woke, så er jeg stolt over å være woke på alle mulige måter. Jeg møter absolutt alle på samme måte uansett hud/hårfarge, piercinger eller mangel på sådan, alder etc. Om du er er likedan merker jeg det raskt. Som en veldig godt voksen person har det vært ganske uproblematisk å tilpasse seg andre menneskers meninger og behov, selv om jeg noen ganger har egne meninger om tingenes tilstand. Jeg har store problemer med "anti-woke"-retorikken. Som linket tidligere: 5 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #32 Del Skrevet 17. februar UltimateNothing skrev (3 timer siden): "Woke" har blitt høyresidens yndlingstriggerord. Ytre høyre og ytre venstre får næring fra hverandre. Sitat Om det å være åpen for at folk opplever verden på en annen måte enn du og respektere hvordan de uttrykker seg er woke, så er jeg stolt over å være woke på alle mulige måter. Om det å være glad i sin neste er å være nazist så er jeg nazist. Men det er ikke betydningen av ordet så det er bare ordgyteri… Anonymkode: fec9b...694 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gentleman59 Skrevet 17. februar #33 Del Skrevet 17. februar Europa brenner. https://www.boktips.no/dikt/norske-dikt/du-maa-ikke-sove-av-arnulf-overland/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #34 Del Skrevet 18. februar Meowmere skrev (På 15.2.2025 den 1.21): Hvordan påvirker det livet ditt? Er enig med dette, det eneste jeg kan se som påvirker mitt liv er gjennom underholdningsmedia, og da er det bare å la være å se/spille. Mao. la lommeboka gi tilbakemelding om at underholdningen bommer på en generell, kommersiell målgruppe. Det sagt ser jeg på CRT som et problem når det gjelder kunnskapsforståelse/ståsted i forskning, at "woke"-tankegang undergraver respekt for forskning. Herunder kanskje spesielt utdeling av arvesynd basert på etnisitet og legning. Anonymkode: c9a57...5fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #35 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er enig med dette, det eneste jeg kan se som påvirker mitt liv er gjennom underholdningsmedia, og da er det bare å la være å se/spille. Mao. la lommeboka gi tilbakemelding om at underholdningen bommer på en generell, kommersiell målgruppe. Det sagt ser jeg på CRT som et problem når det gjelder kunnskapsforståelse/ståsted i forskning, at "woke"-tankegang undergraver respekt for forskning. Herunder kanskje spesielt utdeling av arvesynd basert på etnisitet og legning. Anonymkode: c9a57...5fd * Hvis viktige stillinger går til den som har identitetskortet i orden heller enn best kvalifikasjoner så går det ut over kompetansen i viktige funksjoner. * Når forskere/fagfelt ikke tør å stille spørsmål ved det bestående så går vi glipp av kunnskap/forståelse * Å sette forskjellige grupper opp mot hverandre er oppskriften på splid, uro, borgerkrig Dette i en tid hvor liberale, kapitalistiske og demokratiske idealer er under press fra Kina, Russland, høyre-populister og hvor vi mer enn på lenge trenger å ha et koherent sentrum. Anonymkode: fec9b...694 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UltimateNothing Skrevet 19. februar #36 Del Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 21.50): 1. Ytre høyre og ytre venstre får næring fra hverandre. 2. Om det å være glad i sin neste er å være nazist så er jeg nazist. Men det er ikke betydningen av ordet så det er bare ordgyteri… Anonymkode: fec9b...694 1. Ja, polarisering er definitivt ikke bra. Om vi skal ferdes i samfunnet, så kommer vi til å møte folk som er annerledes. Enten de ser annerledes ut, eller tenker annerledes. Selv har jeg en bekjent som ferdes på Document.no, og har (hatt) ganske "konservative" verdier. Hen har begynt å moderere seg nå som jeg har kommet med litt andre vinklinger enn FB-feeden har matet hen med. 2. Jeg kan være enig i at ord og uttrykk kan tolkes ulikt. Nazi tolkes for de aller fleste på én måte, kun en minoritet klarer å assosiere nazisme med nestekjærlighet. Om man har lest om bakgrunnen for uttrykket "woke", forstår man hvorfor en person som muligens er "anti-woke" kommer med et utsagn som dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UltimateNothing Skrevet 19. februar #37 Del Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 6.20): Det sagt ser jeg på CRT som et problem når det gjelder kunnskapsforståelse/ståsted i forskning, at "woke"-tankegang undergraver respekt for forskning. Herunder kanskje spesielt utdeling av arvesynd basert på etnisitet og legning. Anonymkode: c9a57...5fd Hva er det du prøver å si her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #38 Del Skrevet 19. februar UltimateNothing skrev (3 minutter siden): Om man har lest om bakgrunnen for uttrykket "woke", forstår man hvorfor en person som muligens er "anti-woke" kommer med et utsagn som dette. Om man har lest om bakgrunnen for kommunisme så er det kanskje vanskelig å forstå hvordan noen kan være kritisk til kommunisme. Hvis man liner opp alle ofrene til Stalin, Mao og PolPot så er det derimot enklere. Å kritisere woke for rasisme gjør meg ikke til en rasist. Tvert imot så tviholder jeg på individets verdi opp mot en kultur som er i oboende rasistisk i all sin godhetsposering. Anonymkode: fec9b...694 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #39 Del Skrevet 19. februar UltimateNothing skrev (5 minutter siden): Hva er det du prøver å si her? Hvis forskerens hudfarge er viktigere enn forskerens målinger og logiske tankerekker, hvis det å følge (kultur-) regimets mantra er viktigere enn å være kritisk og datadrevet, hvis forskere som tør å trosse tabuer blir frosset ut og nektet finansiering så vil tilliten som forskning og vitenskap nyter forvitre. Det over gjelder uansett om problemet er Trump-drevet forskning som vil vise at jorda er 6000 år eller woke-drevet forskning som vil vise at isfjell er patriarkalske. Rasisme er rasisme enten man er høyre-populist med Ford F-150 eller SV-velger med elsykkel. Anonymkode: fec9b...694 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UltimateNothing Skrevet 19. februar #40 Del Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis forskerens hudfarge er viktigere enn forskerens målinger og logiske tankerekker, hvis det å følge (kultur-) regimets mantra er viktigere enn å være kritisk og datadrevet, hvis forskere som tør å trosse tabuer blir frosset ut og nektet finansiering så vil tilliten som forskning og vitenskap nyter forvitre. Det over gjelder uansett om problemet er Trump-drevet forskning som vil vise at jorda er 6000 år eller woke-drevet forskning som vil vise at isfjell er patriarkalske. Rasisme er rasisme enten man er høyre-populist med Ford F-150 eller SV-velger med elsykkel. Anonymkode: fec9b...694 Jeg antar at du verken er forsker, eller ferdes i sånne miljøer. Jeg er litt målløs, for å være helt ærlig. Hva er Trump- eller woke-drevet forskning? Ja, rasisme er rasisme, jeg synes faktisk det er litt ubehagelig å bli tolket ut fra min gråhvite hudfarge og kommuneblonde åsyn. (Jeg har en septumpiercing, det hjelper...) All den tid mennesker med mitt utseende fremdeles ser ned på folk som ikke tenker, lever, eller ser ut som meg, så velger jeg å være ydmyk ifht hvordan medmennesker opplever dette annerledes. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå