Gå til innhold

Tror dere wokerne vil få mindre makt snart?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
UltimateNothing skrev (3 minutter siden):

Kolonialisering var stort sett skapt av oss (hvite mennesker).

I historien så ha en rekke sivilisasjoner bygd opp store emperier utenfor moder-landet med slaveri og hele pakken.

Men offer-historien om hvit mot svart er såvidt jeg forstår mest basert på tankegods presentert av noen svært så hvite filosofer i Wien og noen like hvite sosialister og feminister i Europa og USA.

Sitat

Vil din oppfatning av meg påvirke din tolkning av mine argumenter?

Jeg prøver å anerkjenne gode argumenter når jeg ser dem. Om du er en mørk transkvinne så tror jeg ikke det betyr så veldig mye for meg. Hvis jeg allerede har vært i en lengre diskusjon med deg og latt meg irritere over dine ståsteder så tror jeg at det påvirker meg i langt større grad.

Anonymkode: fec9b...694

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

I historien så ha en rekke sivilisasjoner bygd opp store emperier utenfor moder-landet med slaveri og hele pakken.

Men offer-historien om hvit mot svart er såvidt jeg forstår mest basert på tankegods presentert av noen svært så hvite filosofer i Wien og noen like hvite sosialister og feminister i Europa og USA.

Så du sier her at din forståelse av konfliktene mellom mennesker av ulik etnisitet er basert på hva hvite menn og feminister har sagt?

Sitat

Jeg prøver å anerkjenne gode argumenter når jeg ser dem. Om du er en mørk transkvinne så tror jeg ikke det betyr så veldig mye for meg. Hvis jeg allerede har vært i en lengre diskusjon med deg og latt meg irritere over dine ståsteder så tror jeg at det påvirker meg i langt større grad.

Jeg tror ikke jeg er grunnleggende uenig med deg, men jeg vet vi har ulikt utgangspunkt. Jeg tror (og det kan være helt feil) at du er hvit og mann. Men jeg prøver å møte deg uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
UltimateNothing skrev (47 minutter siden):

Så du sier her at din forståelse av konfliktene mellom mennesker av ulik etnisitet er basert på hva hvite menn og feminister har sagt?

Jeg sier her at dekolonialisering og whiteness er konsepter som later til å være formet av hvite mennesker. Noe som er litt kostelig hvis poenget er å fjerne seg fra hvit dominans.

Sitat

Jeg tror ikke jeg er grunnleggende uenig med deg, men jeg vet vi har ulikt utgangspunkt. Jeg tror (og det kan være helt feil) at du er hvit og mann. Men jeg prøver å møte deg uansett.

Hva betyr hudfargen min for deg? Eller kjønnet mitt? Sitter argumentene mine bedre om jeg er en transkvinne fra et varmt land?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 9.37):

Det som har skjedd er at moderate, voksne mennesker har resignert og tillatt at vi har «beskyttede klasser» som ikke blir avkrevd å vokse opp. Sånn at en mørk dame kan stå fram i vg og klage sin nød over at hvite mennesker fletter håret sitt på en måte som ligner på den måten «hennes folk» (mørke mennesker) har gjort det. Den fornuftige responsen er naturligvis: de er ikke ditt folk bare fordi dere har samme hudfarge, du har ingen eierskap i et kulturuttrykk som oppstod på et annet kontinent 100 eller 1000 år før du ble født. Logg av sosiale medier, få deg noen venner og bli voksen.

Dette har fått sive inn i skole, byråkrati og næringslivet. Autoritære tanker om arvesynd, innskrenkning av ytringsfriheten, inndeling i grupper, angrep på språket og den saklige diskusjon, offer-fortellinger og følelser som primær motivator for endring.

Alt dette pjattet er del av den følsomme historien til høyresiden. Finnes woke? Ja, det gjør det. Gikk noe over styr og hadde uheldige utslag? Selvfølgelig, det er ingen bevegelser som ikke går over styr, siden det er flust med mennesker som deltar.

Men det som skjedde var at denne falske historien om woke fra anti-woke seg inn sentrum og ut på deler av venstresiden. Woke var mer enn en dame som var misfornøyd med frisøren sin, men anti-wokere tok tak i alt de kunne latterliggjøre. En del diskusjoner som var helt passende, ble latterliggjort, som eksempelvis pensum i akademia, som under noen professorers hender bare inneholdt menn. Du kan jo gjette hvor fornøyd gutta hadde vært med bare damer på pensum og de i tillegg måtte lese bok etter bok i exphil der kvinnelige tenkere definerer menn som halvaper, nærmere dyr å regne, uten fornuft, sosialt underutviklet, politisk udyktige, osv osv. Kom ikke her og lat som at gutta aldri ville ha tatt et opprør med hva de måtte lese eller hvem de måtte lese, hvis de aldri var representert i tenkningens historie. 

Arvesynden har vært særdeles lite oppe, spesielt i Norge, i motsetning til faktisk rasisme eller diskriminering, men den er repetert som sentral i woke av alle anti-wokere. Etter hvert gikk anti-wokere etter erfaringene deres også? For snakket de egentlig sant? Hadde noen sjekket dette? En skepsis og mistenksomhet de aldri ellers viste mot andres historier. Nei, da var det bra de kom frem i lyset og ingen videre sjekk nødvendig. Bra noen sier det som det er!

Når det gjelder språk og offerposisjon, repeterte anti-wokere at språket var uten betydning, ikke meningsbærende og ikke kunne skade og kalte de som sto frem med erfaringer for et krenka folk, dette frem til hvite mannfolk ble grillet med språk og de samme påpekte at språket mot hvite menn var forferdelig og selv valgte å kjøre offer på en måte de tidligere kritiserte andre for. Nå er det full krenkefest hos gutta også, noe som jeg regner med er den hemmelige grunnen til at krenka-ordet på mystisk vis og i stor grad forsvant fra vokabularet til anti-woke etterhvert. De forstod vel at de drev med noe lignende. Anti-wokerne støtter selvfølgelig gutta, bruker forståelse og psykologi og løfter deres opplevelser og frustrasjoner, selvfølgelig, fordi de er en del av det selv.

Det var ikke noen opprinnelig inndeling av grupper. Inndelinger faller seg naturlig når mennesker har like opplevelser, feks med diskriminering, men anti-woke sprøytet ut sin definisjon av at universalismen var byttet ut i "woke-universet" til fordel for partikularisme. Forsøk på korrigeringer var fånyttes fordi alle anti-wokere hadde bestemt seg, og de gadd aldri å forstå at mennesker som utsettes for spesifikk identitetsdiskirminering, ender opp sammen og forsvarer seg nettopp med det de blir angrepet for, og kjemper sammen. Anti-wokere sa at anti-rasister kjempet mot drager mens de lagde drage selv.

Anti-woke er ikke en fornuftig respons. Det er, og har alltid vært, en like mye følelsesmessig respons som woke. Og den er gjennomsyret av hykleri og selvgodhet.

Anonymkode: 94835...1be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Alt dette pjattet er del av den følsomme historien til høyresiden.

Ok. Forsøk på å klistre mine meninger til en utgruppe diskvalifiserer deg fra videre lesning. Takk for forsøket.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel umulig å være i midten i denne diskusjonen?

Misliker 90% av tingene med woke, og mener at det er venstreraddiser sin måte å tvinge sitt budskap på alle andre.

Anti-woke er greit så lenge det er saklig, sånn som Kjetil Rolness. Men når pendelen snur helt  i den andre retning, og styres av galninger som Trump. Musk, Putin og så videre, så vemmes jeg like mye av det som wokerne. 

Anonymkode: b5236...70f

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 23.39):

Jeg sier her at dekolonialisering og whiteness er konsepter som later til å være formet av hvite mennesker. Noe som er litt kostelig hvis poenget er å fjerne seg fra hvit dominans.

Hva betyr hudfargen min for deg? Eller kjønnet mitt? Sitter argumentene mine bedre om jeg er en transkvinne fra et varmt land?

Jeg har ferdes såpass i ikkehvite miljøer at jeg vet at konsepter som dekolonialisering og whiteness ikke er er "hvite" begreper.

Ingenting med din person betyr noe for meg dersom du bastant velger å ignorere mennesker med andre farger eller overbevisninger. Min erfaring er at de fleste mennesker er velmenende og under-/feilinformerte. Slett FB og X, det er en god begynnelse. Deretter kan du besøke biblioteket, og gjerne ta et språkkurs i somali eller arabisk. Det pleier å hjelpe på xenofobi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.2.2025 den 1.19):

Personlig mener jeg woke har ødelagt mer enn det har gjort godt.

Jeg er nå kommet til et punkt der jeg håper og ønsker at dette snart demper seg litt. Det har utviklet seg til å bli ekstremt.

De unge virker jo som de er på vei i en litt opprørsk retning. Før var f.eks parfyme fy-fy.

Forsvinner woke-stemmene tror dere?

Anonymkode: 9ef29...4fd

Ja, de blir og er snart i mindre tall. Se på usa . Men de vil alltid være der og knurre.

Anonymkode: 69aad...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 10.02):

Misliker 90% av tingene med woke, og mener at det er venstreraddiser sin måte å tvinge sitt budskap på alle andre.

Anti-woke er greit så lenge det er saklig, sånn som Kjetil Rolness. Men når pendelen snur helt  i den andre retning, og styres av galninger som Trump. Musk, Putin og så videre, så vemmes jeg like mye av det som wokerne. 

så enig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
UltimateNothing skrev (18 timer siden):

Ingenting med din person betyr noe for meg dersom du bastant velger å ignorere mennesker med andre farger eller overbevisninger.

Jeg sier at jeg vil høre dine argumenter uavhengig av din hudfarge. Hvis du sier at hudfarge er en viktig egenskap for om du vil høre på noen så er du en rasist. Er du en rasist?

Jeg vil selvsagt nekte å bøye meg for andres argumenter hvis jeg finner at argumentene deres er dårlige. Hva tar du meg for?

Sitat

Min erfaring er at de fleste mennesker er velmenende og under-/feilinformerte. Slett FB og X, det er en god begynnelse. Deretter kan du besøke biblioteket, og gjerne ta et språkkurs i somali eller arabisk.

Slik nedlatende maktretorikk fungerer i din verden? Kanskje du burde prøve å søke litt kunnskap utenfor den tåpelige boblen din?

Sitat

Det pleier å hjelpe på xenofobi.

Rasisten beskylder meg for xenofobi? Er du ikke frisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker
UltimateNothing skrev (På 21.2.2025 den 20.41):

Ettersom jeg er hvit, skandinavisk og cis-ish, så har jeg overhodet ingen idé om hvordan det er å vokse opp under andre omstendigheter. Jeg vet ikke hvordan det er å få høre at huden din ser ut som bæsj. Jeg aner ikke hvordan det er vite at folket ditt har opplevd - og altfor ofte opplever - urett bare på grunn av etnisitet.

Jeg velger å bære min "arvesynd" fordi verden er bygget opp rundt en helt spesifikt hvit kultur som førte til kolonialisme.

Ugh.. som noen som er halvt svart. Please stop. Hvis det er noe vi faktiske minoriteter haater så er det hvite kvinner som gjør hele identiteten sin til «virtue signalling» slik at de kan føle at de «gjør noe spesielt». Gjør oss en tjeneste, ikke snakk på våre vegne. «Huden din ser ut som bæsj» wow😭 det er så klassisk når man er så woke at man glir inn i rasisme igjen. Du tror det er hovedopplevelsen vår? Først og fremst, halve familien min er afrikanere, ingen av oss har fått høre det, sjokolade er ofte assosiasjonen..når det er sagt det vi fleste ønsker er å kunne leve som alle andre. Det betyr også at slike som deg ikke behandler oss som barn som ikke kan snakke eller fremme saker på egenhånd. Vi trenger ikke «white saviours», ikke bruk oss for å føle deg bra. Hvis vi opplever noe så sier vi ifra selv, og da bør det være viktigere enn at tegnestiften som kalles «hudfarge» er lys beige…

Anonymkode: 09613...d2f

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ugh.. som noen som er halvt svart. Please stop. Hvis det er noe vi faktiske minoriteter haater så er det hvite kvinner som gjør hele identiteten sin til «virtue signalling» slik at de kan føle at de «gjør noe spesielt». Gjør oss en tjeneste, ikke snakk på våre vegne. «Huden din ser ut som bæsj» wow😭 det er så klassisk når man er så woke at man glir inn i rasisme igjen. Du tror det er hovedopplevelsen vår? Først og fremst, halve familien min er afrikanere, ingen av oss har fått høre det, sjokolade er ofte assosiasjonen..når det er sagt det vi fleste ønsker er å kunne leve som alle andre. Det betyr også at slike som deg ikke behandler oss som barn som ikke kan snakke eller fremme saker på egenhånd. Vi trenger ikke «white saviours», ikke bruk oss for å føle deg bra. Hvis vi opplever noe så sier vi ifra selv, og da bør det være viktigere enn at tegnestiften som kalles «hudfarge» er lys beige…

Det fleste er da ikke der for redning, men solidaritet. Du kan selvfølgelig bli så irritert du vil, men jeg har selv venner som har fått høre at de ser skitne ut eller som bæsj e.l., flere fra tidlig alder. Så hvis jeg hører noe, så sier også jeg ifra, om du så vil reddes eller ei. Jeg kjenner andre som setter pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 10.02):

Rolness, saklig. Nå har jeg hørt det og. Fyren har vel en liste med 5 ting han er irritert over og forakter, og alt går på repeat. Han finner noe han synes er teit med damer, feminister, transpersoner eller minoritetsgrupper og så gjør han narr eller går metodisk inn for å undergrave. Bare med disse gruppene selvfølgelig. Det er selvfølgelig ingen midte, sympatien og antipatien er åpenbar. Men man ser kanskje midte ut når det lenger til høyre begynner å ligne sirkus og psykiatri. Når man av ren irritasjon og forakt investerer i spydig stil mot få utvalgte, er ikke det saklighet. Og folk liker det fordi det er saklig, de liker det fordi de føler på den samme irriasjonen og er enig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Rolness, saklig. Nå har jeg hørt det og. Fyren har vel en liste med 5 ting han er irritert over og forakter, og alt går på repeat. Han finner noe han synes er teit med damer, feminister, transpersoner eller minoritetsgrupper og så gjør han narr eller går metodisk inn for å undergrave. Bare med disse gruppene selvfølgelig. Det er selvfølgelig ingen midte, sympatien og antipatien er åpenbar. Men man ser kanskje midte ut når det lenger til høyre begynner å ligne sirkus og psykiatri. Når man av ren irritasjon og forakt investerer i spydig stil mot få utvalgte, er ikke det saklighet. Og folk liker det fordi det er saklig, de liker det fordi de føler på den samme irriasjonen og er enig.

Folk liker det ikke fordi det er saklig** skulle det stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det fleste er da ikke der for redning, men solidaritet. Du kan selvfølgelig bli så irritert du vil, men jeg har selv venner som har fått høre at de ser skitne ut eller som bæsj e.l., flere fra tidlig alder. Så hvis jeg hører noe, så sier også jeg ifra, om du så vil reddes eller ei. Jeg kjenner andre som setter pris på det.

Ganske stor forskjell på å si noe når du hører noen på gata si noe rasistisk. Og å være «spokesperson» på nettet, det er forskjellen på en individuell situasjon (en direkte rasistisk hendelse du ser skje) og en overordnet diskusjon. Vi trenger ikke hvite kvinner til å ta mikrofonen «for oss». Det er en nedlatende og ironisk nok rasistisk holdning, der folk med «white saviour»-komplekser ofte tror de må hjelpe fordi de ser på minoriteter som hjelpesløse og stakkarslige. Ikke snakk for oss

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Rolness, saklig. Nå har jeg hørt det og. 

Rolness er en debattant som ofte bruker kilder i sine innlegg.

Sitat

Han finner noe han synes er teit med damer, feminister, transpersoner eller minoritetsgrupper og så gjør han narr eller går metodisk inn for å undergrave. Bare med disse gruppene selvfølgelig.

Jeg vil anbefale deg å se hvordan han avkler Trump.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ganske stor forskjell på å si noe når du hører noen på gata si noe rasistisk. Og å være «spokesperson» på nettet, det er forskjellen på en individuell situasjon (en direkte rasistisk hendelse du ser skje) og en overordnet diskusjon. Vi trenger ikke hvite kvinner til å ta mikrofonen «for oss». Det er en nedlatende og ironisk nok rasistisk holdning, der folk med «white saviour»-komplekser ofte tror de må hjelpe fordi de ser på minoriteter som hjelpesløse og stakkarslige. Ikke snakk for oss

Du er naturligvis et menneske på lik linje med meg. Det at du har middels mørk hud (?) endrer ikke ved at du potensielt er et fantastisk menneske - eller en idiot (på lik linje med meg). Det at mennesker som ligner på deg har blitt utsatt for systematisk grusomhet er grusomt. Men gir ikke deg personlig noe fripass i noen sammenhenger. Det at noen som ligner på deg fremdeles kan bli utsatt for urett basert på at de ligner mer på deg enn meg er en feil vi bare må fikse.

Vi kan ikke fikse rasisme ved å fokusere på rase, eller ved å forbarme oss over «disse stakkars undertrykte». Vi fikser rasisme best ved å fokusere på felles mål, like forventninger, fred, frihet, fordragelighet, egalitet og fokus på meritter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du er naturligvis et menneske på lik linje med meg. Det at du har middels mørk hud (?) endrer ikke ved at du potensielt er et fantastisk menneske - eller en idiot (på lik linje med meg). Det at mennesker som ligner på deg har blitt utsatt for systematisk grusomhet er grusomt. Men gir ikke deg personlig noe fripass i noen sammenhenger. Det at noen som ligner på deg fremdeles kan bli utsatt for urett basert på at de ligner mer på deg enn meg er en feil vi bare må fikse.

Vi kan ikke fikse rasisme ved å fokusere på rase, eller ved å forbarme oss over «disse stakkars undertrykte». Vi fikser rasisme best ved å fokusere på felles mål, like forventninger, fred, frihet, fordragelighet, egalitet og fokus på meritter.

Vet ikke hvorfor du siterer meg? Jeg er helt enig med det du skriver og har ikke sagt at jeg vil ha noe fripass? Jeg ba kun hvite brukere her slutte å prate på vegne av oss.. da ofte de som snakker om DEI og «micro-agressions».. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Vet ikke hvorfor du siterer meg? Jeg er helt enig med det du skriver og har ikke sagt at jeg vil ha noe fripass? Jeg ba kun hvite brukere her slutte å prate på vegne av oss.. da ofte de som snakker om DEI og «micro-agressions».. 

Jeg siterte deg for å gi min tilslutning, ikke som kritikk. Beklager hvis det var utydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke rasistisk å si ifra og stå opp mot fordommer og drittslenging. Om folk sier det på gata eller nett er ett fett. Det er samme utsagn. Du bestemmer selvfølgelig ikke for resten. Du er ikke "vi". Tvertimot opplever jeg at majoriteten istedet er overrasket over manglende støtte og solidaritet. Du bestemmer for deg selv. Jeg er ikke ute etter å redde noen, da jeg ikke anser noen for å måtte reddes. Jeg har ikke tenkt å ta mikrofonen din og gjør det åpenbart heller ikke. Men jeg har tenkt å fortsette og vise solidaritet med mennesker som blir utsatt for rasisme og fordommer generelt. Det gjelder menn, kvinner og mennesker som snakker om utfordringer generelt. Har ingenting med å se ned på noen å gjøre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...