Gå til innhold

Jeg blir seksuelt trakassert på jobb. Hva bør jeg gjøre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trist å si det, men det beste er nok å finne ny jobb. 

Mange mener at kvinnfolk liksom er så mye verre til å baksnakke og fryse ut, men mannfolk kan være enda verre når en slik kultur har etablert seg. 

En (mann) i familien var vitne til noe som lignet ekstremt på det du beskriver. Man kunne nesten tro det var samme plass, men realiteten er nok dessverre at dette er svært vanlig på en del små, mannsdominerte arbeidsplasser med sammenblandede roller. I han jeg kjenner sitt tilfelle endte det med at hun som ble trakassert ble sykemeldt og etterhvert fryst ut, han jeg kjenner tok dette opp med ledelse for han opplevde det også som ubehagelig, og endte opp med å si opp selv. Det var ikke håp for bedring så lenge sjefen selv var en del av problemet. 

Finn deg noe annet. Husk også at selv om dette er ubehagelig for deg så kan det godt hende noen av dine mannlige kolleger finner det ubehagelig, det er ikke greit for ordentlige menn heller å stå i en sånn kultur. Det er ødeleggende for alle. 

Og det er lov å sykemelde seg. Snakk med legen, fokuser på symptomer, men vær tydelig på at årsaken er arbeidsplassen. Men søk ny jobb kjapt! 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Exo skrev (41 minutter siden):

Du må bytte jobb, du passer ikke inn i kulturen.

Kulturen er uakseptabel, man kan vel ikke forvente at noen forsøker å tilpasse seg til den?

Er enig i at det ville være ideellt å bytte jobb, men hun sier jo at det ikke er så mange alternative jobber. 

Jeg håper selvsagt også at hun finner en annen jobb, men jeg tror at det beste er at hun minner dem om at de er på jobb (slik noen andre foreslo). Det er heller ikke ulovlig å ta lydopptak for å dokumentere hva som foregår, i tilfelle hun ender opp med å bli alvorlig syk av å jobbe i en slik kultur / at det utagerer. Hun bør imidlertid ikke dele selve lydopptakene videre, det kan være ulovlig. 

Anonymkode: a0d0b...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet på flere steder og vært med i en klubb for en hobby. En av arbeidsplassene har noen ansatte som kan opplevelses som seksuelt trakasserende, men oversett, himlet med øynene og sagt «skal vi komme til poenget». Har også latt som jeg ikke forstod hva de sa. «Hva? Men uansett…» har hjulpet mye. Lite slikt på arbeidsplassen nå. I klubben var det ille da jeg starta som yngst, 98% menn. De skviset seg inntil meg, kommenterte hvor mye de skulle tatt meg dersom de hadde vært yngre, hvor heeeeldig samboeren min er. Her også oppnådde jeg respekt til slutt ved å svare som om jeg ikke forstod hva de sa, endret tema, tok ikke igjen, også ble raskt mye flinkere i hobbyen og fikk anerkjennelse for det. Håper det ordner seg for deg også TS. Høres ikke greit ut å ha det slik.

Anonymkode: 75790...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk ny jobb. 

Og kvinn deg opp, og si ifra. Hva synes du egentlig om at de sier sånne ting til deg? Fortell dem det i situasjonen når det skjer. «Jeg synes det er ekkelt at du snakker om sex med meg.» Sett grenser for deg selv, og vær stolt av deg selv. De må ta ansvar for sine reaksjoner på din reaksjon, men du må ta ansvar for å sette dine egne grenser. 

Anonymkode: 0f550...d7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis fagforbund ikke er et alternativ, ville jeg kontaktet Likestillings- og diskrimineringsombudet. De har gratis juridisk veiledning:

Ring oss på 23 15 73 00. Veiledningstelefonen er åpen mandag til torsdag 12:30-14:30 og fredag 09:00-11:00.

https://ldo.no/fa-veiledning/

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Kulturen er uakseptabel, man kan vel ikke forvente at noen forsøker å tilpasse seg til den?

Er enig i at det ville være ideellt å bytte jobb, men hun sier jo at det ikke er så mange alternative jobber. 

Jeg håper selvsagt også at hun finner en annen jobb, men jeg tror at det beste er at hun minner dem om at de er på jobb (slik noen andre foreslo). Det er heller ikke ulovlig å ta lydopptak for å dokumentere hva som foregår, i tilfelle hun ender opp med å bli alvorlig syk av å jobbe i en slik kultur / at det utagerer. Hun bør imidlertid ikke dele selve lydopptakene videre, det kan være ulovlig. 

Anonymkode: a0d0b...f01

Hehe, dette høres ut som fornuftig bruk av tid de neste 5 årene før hun allikevel bestemmer seg for å slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ts. Dette er kjempe vanskelig.. problemet er at den som er aller verst og grovest er sjefen min.. sjefen min og hans medeier er de to som danner både ledelsen og «hr»-avdelingen. 

Da kan du, dessverre, ikke jobbe der. Det er ingenting du kan gjøre for å endre kulturen. Dette blir deres tap over tid. De beste kandidatene -som deg- ønsker ikke å jobbe et slikt sted. Denne bedriften vil bli arbeidslivets endeholdeplass for en gjeng tapere og tølpere som ikke klarer å hevde seg andre steder.

Du er bedre og fortjener bedre. Derfor må du finne en ny jobb. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forbanna vanskelig som ung kvinne å havne i en slik situasjon. Man blir nedbrutt over tid, og sier man fra så er man en snerpete bitch som ikke tåler en spøk og ikke skjønner sjargongen... 

Anonymkode: 4947f...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.2.2025 den 22.30):

Hva skal jeg gjøre? 
Jeg er en ung kvinne på 25 som er i et mannsdominert arbeid og føler på seksuell trakassering nesten daglig. Nå er det kommet til et punkt der jeg synes det er tungt å gå på jobb, jeg kvier meg skikkelig. 

I starten som ny ansatt prøvde jeg å «være en del av» guttastemningen og prøve å ikke ta meg nær av kommentarer.. men nå føler jeg det blir verre og verre, og at det går direkte på meg for å 1: drite meg ut og 2: de ønsker å se hvor mye jeg tåler. 

Kommentarer jeg har fått den siste måneden:

- er du så glad SÅ tidlig om mårran? Ble du pult i går? 
- du er vel enig i at stor kuk er best?

- har en film å anbefale deg, den til pamela Andersson var bra. Du kan fortelle oss om det i mårra 

- jeg har vært trøtt to dager på rad på jobb denne uka… er fordi jeg har så mye sex, men det vet vel du alt om også? Du har det sånn i forholdet også eller? 

- broren din er homo var det ikke sånn? Sug og svelg!! God helg! Hahah! Bare tulla!

Og så videre…….. jeg kjenner at jeg er på et punkt der jeg ikke vet hva jeg skal si lenger eller gjøre. Noen ganger prøver jeg å «ta tilbake», men mannfolka forstår nok ikke at det er kritikk tilbake.. og tolker dette som moro. Hvem som helst andre hadde nok tenkt at dette var på grensen, men ikke dem. Disse mennene er i alderen 35-60 år.. 

Snakket om dette med et vennepar + foreldrene mine som sier - sykemeld deg, dette er ikke okey.. men jeg er så redd for hva legen i så fall vil si.. er det gyldig grunn? Kan legen «anmelde» arbeidsplassen min på bakgrunn av dette? 

Og dersom jeg blir sykemeldt og arbeidsgiver ringer meg… hva sier jeg egentlig? Ønsker ikke å egentlig måtte si at det er pga deres oppførsel mot meg (selv om jeg vet de fortjener det).. er redd for at det til syvende og sist går utover meg selv om jeg til slutt kommer tilbake.. trives jo med arbeidsoppgavene mine, dette er min utdannelse og vanskelig å få jobb et annet sted pr dags dato. 

Noen tanker? 

Anonymkode: 489fa...efb

Skriv ned ALT de kommer med over en uke men navn og så går du til HR.

Det beste hadde vært å sette ned foten fra dag en, men det er for seint. 

Jeg er vant til menn og veit å ta igjen .med typ "ja, så.mue fokus som det er på kuk her, skjønner man jo at jeg er minst glad i det av alle". 

"Ja, du er glad i en skikkelig ladning kompis? Jeg skal si ifra til brodern at det er en kandidat her. Men han er jævlig kresen, du har neppe sjans.'

"Glad fordi jeg har pult. Ja visst, for en fristende pikk er det så sjelden jeg er i nærheten av at de må benyttes" 

" Ja, du veit vel alt om afterglow etter å ha blitt penetrert skikkelig du kompis. Ingen skam det altså, men det kansje ikke rom for så mye oikkfokus på jobb".

Anonymkode: 16de8...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.2.2025 den 22.38):

De tenker sikkert det er harmløst, og prøver å få deg med på morroa, gjerne at du er frekk tilbake. «Slutt å lyv på deg sex hele natta, det går jo ikke med den minikuken din» «Alle vet at ingen gidder å ha sex med deg, så bare legg av rølet»

Det blir aldri slutt om du snakker tilbake på samme måte. Jeg tenkte når jeg leste at de kanskje har forstått det sånn at det er greit om du ler tilbake og kommer med svar tilbake. Ikke at det er din feil, men så tror de du er med på det. 

Jævlig ekkelt forresten at de snakker sånn. Du burde gi beskjed en plass sånn at de får beskjed om å slutte. Forstår jo selvfølgelig at det blir veldig ubehagelig etterpå. Men etter en stund glemmer du det bort, og da er det forhåpentligvis slutt på grisesnakken.

Anonymkode: f80bf...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.2.2025 den 22.59):

Men på hvilken måte kan jeg? Sjefen min er eier og hele firmaet jeg jobber i har han startet selv. Han har drevet firmaet i ca 15 år, og siste 10 årene med medeieren sin som er hans kompis og hytte-nabo. 

Er ikke organisert, men skal meldte meg inn. Problemet er at der vil jeg vel ikke få bistand før en viss tid som medlem.. I tillegg, hva blir utfallet her til slutt. Dette er litt smålige menn som jeg lett ser for meg ender opp med å fryse meg ut om jeg tar det her opp… jeg er skikkelig lei meg over situasjonen og føler det håpløst. Føler jeg uansett må gå på jobb, smile hver dag og fortsette arbeidsoppgavene og late som ingenting.. 

Stemmer, du vil ikke få hjelp til en konflikt som pågår når du melder deg inn. 

Dette nettopp for at folk skal være medlem hele veien..

Ser at sjefen er problemet. Er han singel? Hvis ikke  "hva synes kona om at du snakker grisete til ungjenter?"

"Morsomt eksperiment: det går en undersøkelse og utfordring blant kvinner i mannsdominerte yrker.. Nemlig at vi deler alt som blir sagt av upassende karakter og deler med hverandre. Her kommer det så mye dritt på daglig basis, at jeg trolig vil bli æresmedlem". 

Eller , som absolutt lettest er slutt og flytt om det er lite muligheter der du bor. 

Ta opp alt de sier og blast fem på sosiale medier slik at ektefeller og kunder får se hva det går i.. 

Anmeld dem/han til politiet.

Anonymkode: 16de8...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.2.2025 den 22.59):

Føler jeg uansett må gå på jobb, smile hver dag og fortsette arbeidsoppgavene og late som ingenting.. 

Da vil du bli psykisk syk og langtidssykemeldt. 

Anonymkode: f80bf...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skal jeg gjøre? 
Jeg er en ung kvinne på 25 som er i et mannsdominert arbeid og føler på seksuell trakassering nesten daglig. Nå er det kommet til et punkt der jeg synes det er tungt å gå på jobb, jeg kvier meg skikkelig. 

I starten som ny ansatt prøvde jeg å «være en del av» guttastemningen og prøve å ikke ta meg nær av kommentarer.. men nå føler jeg det blir verre og verre, og at det går direkte på meg for å 1: drite meg ut og 2: de ønsker å se hvor mye jeg tåler. 

- har en film å anbefale deg, den til pamela Andersson var bra. Du kan fortelle oss om det i mårra 

- jeg har vært trøtt to dager på rad på jobb denne uka… er fordi jeg har så mye sex, men det vet vel du alt om også? Du har det sånn i forholdet også eller? 

- broren din er homo var det ikke sånn? Sug og svelg!! God helg! Hahah! Bare tulla!

Og så videre…….. jeg kjenner at jeg er på et punkt der jeg ikke vet hva jeg skal si lenger eller gjøre. Noen ganger prøver jeg å «ta tilbake», men mannfolka forstår nok ikke at det er kritikk tilbake.. og tolker dette som moro. Hvem som helst andre hadde nok tenkt at dette var på grensen, men ikke dem. Disse mennene er i alderen 35-60 år.. 

Snakket om dette med et vennepar + foreldrene mine som sier - sykemeld deg, dette er ikke okey.. men jeg er så redd for hva legen i så fall vil si.. er det gyldig grunn? Kan legen «anmelde» arbeidsplassen min på bakgrunn av dette? 

Og dersom jeg blir sykemeldt og arbeidsgiver ringer meg… hva sier jeg egentlig? Ønsker ikke å egentlig måtte si at det er pga deres oppførsel mot meg (selv om jeg vet de fortjener det).. er redd for at det til syvende og sist går utover meg selv om jeg til slutt kommer tilbake.. trives jo med arbeidsoppgavene mine, dette er min utdannelse og vanskelig å få jobb et annet sted pr dags dato. 

Noen tanker? 

Du må svare å sette de på plass med humor.  For dem er dette dritt pakket inn i humor, for å tøffe  seg for gutta. 

1. Å er du bare blid når du får pult du da? Ikke mye på deg om dagen da ,ser jeg

2.å har du god erfaring med det?

3. Å diggee du gamle damer?  Trodde hun var godt oppi årene. Ja ja noen liker dattera, andre liker mora 

4. Det var da voldsomt hvor interessert i mitt sexliv da. Har du ikke noe spennende selv å fokusere på?

5. Var det han jeg så deg med på fredags kvelden, eller var det en annen?

Også kan du ta en prat med sjefen din. Legg en plan å be han ta seg en tur innom på tidspunkt  de pleier å slenge med leppa. Å begynne sak etc, gjør det ikke trivelig,  så bedre at sjefen tar det opp med dem på fersken,  uten at du er involvert.  

Evnt så brøler du vedkommende midt i fleisen. Kan du se til helvete slutte å gnåle om sex livet mitt hver jævla dag jeg kommer på jobb. 

Menn tåler sånt. Bare pass på at du fortsetter normal  vennlighet etterpå. Så du viser at du har satt ned foten, også fortsetter vi videre seriøst.  

De kjipeste kan da furte over at du sa fra. Men da kan du svare dem at sånn blir det om man putter hånden i vepsebolet.

Anbefaler at man tar sånt  med  en gang. Lar du det gå for lenge kam det være vanskelig å snu. 

Slutter du , så vær tydelig til sjefen om hvorfor 

Anonymkode: 47051...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal jeg gjøre? 

Noen tanker? 

Jeg tror du gjør dumt i å sykemelde deg. Da blir det fort at du bare blir marginalisert..

Be om et møte med lederen din, som jeg forstår også er eier, og gi klar beskjed om hva du opplever og at du ikke synes det er greit. Dette er vanskelig, men samtidig noe som vil gi deg respekt kontra en sykemelding som gjerne går i andre retningen... Å gjøre dette vil nok være "dritskummelt", men på den annen side; å stå opp for deg selv er en verdi i seg selv.

Jeg ville kanskje ikke brukt ordet seksuell trakassering i dette møtet, da jeg frykter at dette er horrible forsøk på humor som du selv er inne på. I henhold til god gammeldags krigsstrategi; gir du folk en mulighet til retrett er det lettere å vinne..

Det jeg tenker kunne vært virkningsfullt var om du eksempelvis hadde skrevet ned, som du har gjort her, eksempler på ting som blir sagt til deg, og gjerne lagt det til møteinnkallingen / gitt han en utskrift av dette i møtet. Dernest ville jeg da spurt ham om han synes dette er ok, og evt. hva han mener du bør gjøre gitt du ikke trives med dette. Skriv et møtereferat i etterkant, som du ber han om å bekrefte etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, for en gjeng med grobianer! For å være ærlig høres det helt fånyttes ut å få endret den kulturen når det er så ille. Her er det en leder som ikke gjør jobben sin.

Det er derfor vanskelig å gi råd. Du kan melde det, men det vil være en tøff situasjon å stå i etterpå. Det er også veldig vanskelig når man skal søke ny jobb. Jeg anbefaler deg å søke ny jobb, få ny jobb, og deretter varsle.

PS: du kan ringe Arbeidstilsynet for råd og veiledning og være anonym.

Endret av Rosa Dartle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...