Gå til innhold

Hvorfor har dagligvarebutikkene så lite utvalg i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er jo ganske få aktører her til lands, både butikkjeder og leverandører. Og leverandørene kriger om plasser i hyllene, og prøver å dytte ut konkurrentene. Også mot kjedenes egne varemerker, de prøver jo egentlig å dytte ut de andre merkene. På kaffe er det jo i relativt høy grad sånn at de bare selger den kaffen de selv eier. Rema prøvde å dytte Hatting ut av frysedisken og bare ha egne rundstykker, men da ble det faktisk et mini-folkeopprør, så vi har jo forbrukermakt. Vi bruker den bare lite. Men det går mer og mer mot at kjedene kun har egne merkevarer til slutt. Så får vi enda dårligere utvalg.

Husker dere Rema sin bestevenn-strategi? De skulle ha store avtaler med færre leverandører for og få bedre priser, det betydde blant annet at Coca Cola og lokal pils skulle ut av hyllene, fordi de bare hadde avtale med ett bryggeri eller noe sånt. Men da ble folk forbanna, du kødder ikke med ølen til folk. Markedsandelene raste. Det var helt fadese.

Så kan vi jo alle tenke at det er passe blåst å gå ut og si høyt at planen vår er at kundene får mindre utvalg. Men det er vel egentlig litt sånn det er og alltid har vært, de har enorme avtaler med for eksempel Orkla, så er du en bitteliten aktør så sliter du. Så da blir det lite varians.

Anonymkode: 2044c...910

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 14.2.2025 den 21.30):

Hvorfor er det så mye bedre utvalg i f.eks. Sverige? Ut fra utvalget på Rema ser det ut som folk lever på kjøttdeig, laks og Toro. Men hvorfor? 

Anonymkode: 2191b...3df

Fordi mange nordmenn ser på mat som vomfyll. Ikke smak, ikke hvor sunt det er, men prisen. Billig = bra. Da trenger man ikke så mye utvalg. 

Anonymkode: 6da6b...b79

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg synes det er litt interessant. 

Jeg jobber i matvareindustrien, og har jobbet både med sukkervarer, drikkevarer og bakevarer, og tilbakemelding fra kunder er ofte at vi har for stort utvalg. Kundeundersøkelser viser at de fleste ønsker seg mindre utvalg. 
Husker da jeg jobbet for en orklaeid produksjonsbedrift for en del år tilbake, da fikk vi langt mer negative tilbakemeldinger når vi hadde lanseringsvinduer, fordi folk var negative til at vi kom med flere nye produkter. 
Men på forum klager folk på det stikk motsatte. Dere som ønsker større utvalg, er dere flinke til å gi tilbakemeldinger til produsenter og butikker på det? Deltar dere i kundeundersøkelser?  

Anonymkode: b5569...99c

Er ikke dette litt typisk forskjellen mellom ord og handling da?

Når vi blir spurt sier vi som regel at vi ønsker oss spesialbutikker (fiskehandler, slakter, ostebutikk osv, gjerne beliggende i en gågate), mens vi i praksis gjør alle innkjøpene våre på nærmeste senter med et standard utvalg av butikker. Spesialbutikkene som åpner legges ofte ned etter kort tid, det kommer nesten ingen for å handle.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.2.2025 den 21.36):

De klarer å ha utvalg i Finland, så hvorfor det ikke går her er sannelig ikke godt å si. 

Anonymkode: cbbe9...e67

Det er alltid så trist å gå innom en matbutikkk i norge etter å ha vært i finland...

Det bugner av ferske varer der. Folk har en helt annen kultur for mat. Her skal vi leve på fryste varer og halvfabrikata.

Anonymkode: 7730f...055

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (På 14.2.2025 den 22.49):

En årsak er at vi har alt for mange butikker i forhold til folketallet, Sverige har færre butikker og flere kunder per butikk, da kan de også øke utvalget uten at prisene tar av, i Norge tenker de at med få produkter er det storkjøpsfordeler.

Ja, vi har altfor mange butikker! Her bygde de nylig et nytt næringsbygg - Kiwi og Coop Extra flyttet inn ved siden av hverandre! Det er da 1 km til nærmeste Kiwi, og 600 meter til nærmeste Coop Extra! Skal man le, eller skal man gråte. Det er kanskje 8-9 000 innbyggere rundt selve bykjernen. Vi har tre Coop Extra, to Rema, to Kiwi, Meny, Bunnpris, Prix. Alt innenfor en radius på 3km. Begge de to nye butikkene var helt unødvendige. 

Anonymkode: 4a649...a00

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (På 15.2.2025 den 8.26):

Vi er få folk og vi er veldig fast i vanene våre. Som folk foretrekker vi å spise det samme hele tiden framfor å prøve nye ting. I tillegg har vi helt andre handlevaner enn andre europeere, også annerledes enn våre naboland. Nordmenn handler ofte, men lite. Vi vil ha butikken rett ved jobb og rett ved huset vårt slik at vi kan gå innom hver eller annenhver dag og handle bare det vi trenger til de nærmeste par dagene. I andre land handler de ofte stort og er villige til å kjøre litt for å komme til en stort super- eller hypermarked og få absolutt alt de trenger. Så det skaper helt andre behov for hvordan butikken skal være utformet. Man kan ikke ha digre supermarkeder på hvert gatehjørne, så da blir det i stedet en hel haug lokale butikker. Jeg når minst 8 dagligvarebutikker bare på 5-10 minutters gange fra huset vårt. Det er jo utrolig merkelig, men så har ikke jeg typisk norske handlevaner heller og hadde foretrukket å kjøre 15 minutter til en diger butikk med veldig godt utvalg og gjort ukeshandel der. Men det hjelper jo ikke når flesteparten av nordmenn ikke tenker slik.

Forstår ikke argumentet med at vi er få folk. Finland har ca samme befolkningsantall som oss. Utvalget de har er av en annen verden! 

Men ja, antallet butikker derimot er noe annet. Finland opererer mer med hypermarked i stedenfor x-antall små dagligvare-butikker som er på hvert eneste hjørnet.

Anonymkode: 7730f...055

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi vi har høy toll på utenlandske matvarer, enkelt og greit. Sverige og Finland er med i EU.

Anonymkode: 63fc4...6d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.2.2025 den 23.21):

Jeg vil heller ha kvalitet enn kvantitet, det er ikke så stort utvalg når det gjelder norske matvarer men kvaliteten er i det minste veldig bra.

Utvalget er kanskje bedre i Sverige eller andre land EU land men kvaliteten er også deretter, en svenske vil også kanskje si at utvalget i norske butikker er bedre enn i Sverige fordi det rett og slett er andre produkter i norske butikker enn hva de har.

Noen husker sikkert hvordan det gikk med Lidl når de prøvde å etablere seg i Norge, de hadde bra utvalg og lave priser men kvaliteten på matvarene var rett og slett dårlig.

Anonymkode: 2bb11...0bd

Nå lo jeg høyt. Du kan ikke ha vært utenfor Norges grenser.

Anonymkode: 63fc4...6d6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg jobber i matvareindustrien, og har jobbet både med sukkervarer, drikkevarer og bakevarer, og tilbakemelding fra kunder er ofte at vi har for stort utvalg. Kundeundersøkelser viser at de fleste ønsker seg mindre utvalg. 
Husker da jeg jobbet for en orklaeid produksjonsbedrift for en del år tilbake, da fikk vi langt mer negative tilbakemeldinger når vi hadde lanseringsvinduer, fordi folk var negative til at vi kom med flere nye produkter. 
Men på forum klager folk på det stikk motsatte. Dere som ønsker større utvalg, er dere flinke til å gi tilbakemeldinger til produsenter og butikker på det? Deltar dere i kundeundersøkelser?  

Nei, jeg deltar ikke, tror ikke det vil gjøre endring. Det handler om nordmenns vaner og forbruksmønster. Som egentlig dreier seg mye om varene du oppsummerer her, og en og annen pakke kjøttdeig, og påleggsskinke. 

Hva jeg savner i Norge; rikt utvalg av fersk fisk og skalldyr, med ansatte du kan diskutere med og som renser, filiterer og fikser slik du ønsker. Mer varierte stykningsdeler av blant annet okse, innmat til å lage dyremat av, and og vaktel i større omfang (eller vaktelegg i det hele tatt). Ulike typer chili, og ulike tomater (meny har kommet seg litt, men har fortsatt ikke funnet tomatillo i norsk butikk). Padrons har endelig blitt vanlig, men fersk jalapenos finner jeg ikke ofte, og skal jeg lage meksikansk må jeg ty til tørkede varianter. Pak Choy og brokkolini har heldigvis blitt mer vanlig. Ost, og ostedisk der du kan diskutere med noen som virkelig kan det... skinker... Matlagings-vin (det er nok ikke lov), skikkelig god fond, og ikke bare av fisk eller kylling. 

Rene matvarer. Ikke hylle opp og hylle ned med tørrvarer. 

Og de gangene jeg ikke føler for å lage maten fra bunnen; ferdige retter, laget på en skikkelig måte, med god smak, i butikkens ferskvareavdeling. Savner virkelig å bare kunne gå til disken i spania, peke på fritatta, paella, gode salater. Eller selv en enkel M&S butikk, som har ulike middagspakker, med alt næringsinnhold opplistet. Du kan fint sette sammen variert og avansert indisk mat til en større gruppe. Og ikke minste whole foods og tilsvarende. 

(ja, jeg bruker Reko, og fiskebutikk, og eksotisk butikk, men det er fortsatt mye som mangler, og også mye styr å følge opp i en travel hverdag.) 

Anonymkode: e4dc6...d4e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (19 minutter siden):

Er ikke dette litt typisk forskjellen mellom ord og handling da?

Når vi blir spurt sier vi som regel at vi ønsker oss spesialbutikker (fiskehandler, slakter, ostebutikk osv, gjerne beliggende i en gågate), mens vi i praksis gjør alle innkjøpene våre på nærmeste senter med et standard utvalg av butikker. Spesialbutikkene som åpner legges ofte ned etter kort tid, det kommer nesten ingen for å handle.

Norge har blant de høyeste matprisene i Europa og spesialbutikker er enda dyrere. 200+ kr for en liten ost (som koster 10% av dette i opprinnelseslandet) er mye, da kan man ikke handle der særlig ofte Og når folk bare handler der av og til er det også vanskelig for butikkene å holde seg i live. I tillegg er det lett å si at man ønsker spesialbutikker, men i praksis er det vanskelig å få til den typen handling i en travel hverdag. Full jobb, 2-3 barn (som selvfølgelig ikke liker de delikatessene du helst skulle kjøpt) og kveldene fulle. De som handler på spesialbutikker er nok i stor grad mennesker på 50+. Ferdige med barn (farvel fiskepinner, hallo andeconfit), bedre tid og med høyere inntekt, men det er vanskelig for en butikk å overleve når den potensielle kundemassen består av bare en liten andel av befolkningen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (Akkurat nå):

Norge har blant de høyeste matprisene i Europa og spesialbutikker er enda dyrere. 200+ kr for en liten ost (som koster 10% av dette i opprinnelseslandet) er mye, da kan man ikke handle der særlig ofte Og når folk bare handler der av og til er det også vanskelig for butikkene å holde seg i live. I tillegg er det lett å si at man ønsker spesialbutikker, men i praksis er det vanskelig å få til den typen handling i en travel hverdag. Full jobb, 2-3 barn (som selvfølgelig ikke liker de delikatessene du helst skulle kjøpt) og kveldene fulle. De som handler på spesialbutikker er nok i stor grad mennesker på 50+. Ferdige med barn (farvel fiskepinner, hallo andeconfit), bedre tid og med høyere inntekt, men det er vanskelig for en butikk å overleve når den potensielle kundemassen består av bare en liten andel av befolkningen. 

Jeg er ekstremt opptatt av gode råvarer. Men må dessverre si meg enig i dette. Stress, i en travel hverdag. Og pris. For å få tak i det du ønsker.

Serverte skalldyr til lunsj lørdag, da var jeg på spesialbutikk og handlet. Over 1500 for sjømat til fire, det var før tilbehør, og drikke. I Spania vet jeg at jeg kunne kjøpt akkurat det samme for ca 200 kroner. Kvaliteten var fantastisk, da. 

Tilsvarende surt når jeg lager retter av and. Ikke bare har jeg til gode å oppleve god kvalitet i Norge, men prisen er mange ganger det jeg handler for i Frankrike, eller selv UK. 

Oster, ja... Blant mine favoritter. Jeg finner riktignok en del i ostedisken til Meny etterhvert, det skal de ha, men dyrt blir det. Og skal jeg ha virkelig gode, upastauriserte oster, så er man oppe i prisen du nevner. 

Anonymkode: e4dc6...d4e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner Ultra, de hadde en stor butikk her og et fantastisk utvalg. 

Anonymkode: 2edcf...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller ha kvalitet enn kvantitet, det er ikke så stort utvalg når det gjelder norske matvarer men kvaliteten er i det minste veldig bra.

Utvalget er kanskje bedre i Sverige eller andre land EU land men kvaliteten er også deretter, en svenske vil også kanskje si at utvalget i norske butikker er bedre enn i Sverige fordi det rett og slett er andre produkter i norske butikker enn hva de har.

Noen husker sikkert hvordan det gikk med Lidl når de prøvde å etablere seg i Norge, de hadde bra utvalg og lave priser men kvaliteten på matvarene var rett og slett dårlig.

😂 

Anonymkode: 52fa6...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norske forbrukere er (i det store og hele) ute etter BILLIG!
Så butikker med stort og godt utvalg er det faktisk få som ønsker, og da lønner det seg ikke. 
Ta også med tollsatsene som gjør at det blir uforholdsmessig dyrt med import av matvarer (ekstra toll for å beskytte norsk næring på flere produkter)

Anonymkode: f92e2...a8f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så rart. jeg ser konsekvent etter kjøtt fra utlandet, da jeg tenker at da er det i alle fall en sjanse for at kjøttet er bra. norsk kjøtt tenker jeg automatisk er bad shit. 

men det du tenker er veldig god kvalitet er vel kanskje det at du har den smaksløken kiwi, rema og Coop peiler seg inn på. 

Anonymkode: 6d5e0...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg savner Ultra, de hadde en stor butikk her og et fantastisk utvalg. 

Anonymkode: 2edcf...b4f

jeg husker ultra :D men de ble til en meny-butikk, så vidt jeg husker... var vel bare innom ultra en eller to ganger før det ble til meny. og den menyen var ikke så spennende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg synes også det er interessant at denne type folk er så lydhøre av seg...  det tyder jo på at det er negative folk som har funnet et sted hvor de blir hørt og blir tatt på alvor, lol...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det HAR blitt mye bedre på bare 20 år! Dere må ikke glemme det 🙂 
Jeg har flyttet til Norge for 25 år siden. Og hvor lite utvalg var det i butikker, hvor vanskelig var det å finne litt annerledes mat, litt krydder rett og slett 😥, det må dere ikke glemme. Nå 25 år senere, har vi innvandrerbutikker men også, utvalg på Rema, har også blitt mye bedre.
Min lokal rema selger sylta kål (både kimchi og østeuropeisk variant), salte agurker (tidligere kunne bare kjøpes i Sverige), forskjellige asiatatiske sauser, ajvar, det selges indiske sauser, det selges nanbrød på Rema. 😥 Dere har kommet langt, virkelig, ikke glem det. Ja, kanskje utvalget er fortsatt større i Danmark og i Sverige, men likevel, også i Norge, jeg kan nå, som en innvander, gå på min nærmeste Rema eller Coop Extra, og kjøpe mye av det jeg trenger for å lage "min" mat.  Og det er uansett om jeg var polsk, indisk, pakistansk eller syrisk. 

Anonymkode: 33ce4...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fordi mange nordmenn ser på mat som vomfyll. Ikke smak, ikke hvor sunt det er, men prisen. Billig = bra. Da trenger man ikke så mye utvalg. 

Anonymkode: 6da6b...b79

Vi hsr alt vi trenger og mer til.

Anonymkode: 34385...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...