Gjest gjest 0 Skrevet 8. mars 2006 #1 Skrevet 8. mars 2006 Min søsters venninne hadde fått invilget operasjon for å fjerne livmora. Hun sliter med forferdelige smerter, og har 7 diagnoser som kompliserer alt. Hun kan ikke ha sex eller bruke tamponger pga smertene, hun tåler ikke bind (får store blødende sår av de) og hun kan ikke bruke p-sprøte etc pga de andre diagnosene... Vel, hun fikk som sagt innvilget operasjon, og møtte opp på sykehuset i dag. Legen gav henne beskjed om å pakke sammen og dra igjen for han nektet å operere henne. Har han lov til dette? Jenta er helt knust for dette gjør at hun aldri kan ha sex igjen, hun kan aldri sette seg ned uten å være ekstremt forsiktig, innemellom holder hun på å besvime av smertene... Noen som vet hva man skal gjøre?
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2006 #2 Skrevet 8. mars 2006 Hmmm.. hørtes helt forferdelig ut Men hvorfor nektet han å utføre operasjonen?
Shea Skrevet 8. mars 2006 #3 Skrevet 8. mars 2006 Kjempetrasig situasjon. Desverre vet jeg ikke hva som kan gjøres. Men søsteren din burde jo ta dette opp med pasientskadenemden eller spørre fastlegen om råd. Synes virkelig synd på henne.
Gjest gjest 0 Skrevet 8. mars 2006 #4 Skrevet 8. mars 2006 Det vet jeg ikke, men hun har visst at han har gruet seg til å gjennomføre operasjonen pga de andre sykdommene hennes. Han mente hun måtte gå til poliklinikken og få smertestillende... Dette er en jente som har smerter en uke etter gu....
Gjest StoreSky Skrevet 8. mars 2006 #5 Skrevet 8. mars 2006 Vel, vanligvis så henviser jo fastlegen til operasjon, som så blir godkjent av sykehuset og de setter opp en dato, og SÅ får man innkallelse til sykehuset. Snodig han legen der da! Virker som han ikke er enig i sitt eget sykehus. Gå til fastlegen, skriv klage!!!
Gjest Gjesta Skrevet 8. mars 2006 #6 Skrevet 8. mars 2006 Leger har jo lov til å nekte å utføre abortinngrep, så sånn sett forstår jeg det. Er jo et ganske stort inngrep på en trolig ung jente, og den vil påvirke henne resten av livet
Gjest *Snart medlem* Skrevet 8. mars 2006 #7 Skrevet 8. mars 2006 Hvis hun har fått operasjonen innvilget, så henger det ikke på greip at legen nekter. I så fall må jo sykehuset finne en annen lege som kan utføre inngrepet. Hva er grunnen til at han/hun nekter da?
Gjest Gjesta Skrevet 8. mars 2006 #8 Skrevet 8. mars 2006 Hvis hun har fått operasjonen innvilget, så henger det ikke på greip at legen nekter. I så fall må jo sykehuset finne en annen lege som kan utføre inngrepet. Hva er grunnen til at han/hun nekter da? ← Det er klart, da bør det være opp til sykehuset og finne en lege som kan utføre inngrepet
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2006 #9 Skrevet 8. mars 2006 han utsatte ikke operasjone en stund da? ganske vanlig å utsette planlagte operasjoner på dagen hvis det kommer noe som haster mer.
Gjest gjest1 Skrevet 8. mars 2006 #10 Skrevet 8. mars 2006 En lege kan nekte å operere hvis han mener at andre problemer pasienten har kan føre til komplikasjoner under inngrepet. Å fjerne livmoren er jo faktisk et relativt stort inngrep og mye kan skje med en pasient i narkose.
Gjest gjest 0 Skrevet 8. mars 2006 #11 Skrevet 8. mars 2006 Hun er 30 år og hun kan aldri få barn uansett. Tanken på å aldri kunne ha sex igjen er mye værre... Hun har jobbet i flere år for å få til dette. Hun mistet sin forrige kjæreste siden hun ikke kan ha sex. Ingen vil vel tvinge en ung mann til å ikke ha sex resten av livet.... Jeg vet vet ikke hva slags begunnelse legen ga henne, men det er vel likegyldig ettersom hun allerede har fått innvilget operasjon?
Gjest gjest 0 Skrevet 8. mars 2006 #12 Skrevet 8. mars 2006 En lege kan nekte å operere hvis han mener at andre problemer pasienten har kan føre til komplikasjoner under inngrepet. Å fjerne livmoren er jo faktisk et relativt stort inngrep og mye kan skje med en pasient i narkose. ← Jenta har liggi i narkose mange ganger før så hun tåler dette godt. Og uansett burde dette blitt lagt til grunn før hun fikk innvilget operasjon
Gjest Gjesta Skrevet 8. mars 2006 #13 Skrevet 8. mars 2006 Hun er 30 år og hun kan aldri få barn uansett. Tanken på å aldri kunne ha sex igjen er mye værre... Hun har jobbet i flere år for å få til dette. Hun mistet sin forrige kjæreste siden hun ikke kan ha sex. Ingen vil vel tvinge en ung mann til å ikke ha sex resten av livet.... Jeg vet vet ikke hva slags begunnelse legen ga henne, men det er vel likegyldig ettersom hun allerede har fått innvilget operasjon? ← Det er vel ikke likegyldig, dersom en pas har andre sykdommer som kan komplisere en operasjon er det vel positivt at han sier nei. F.eks. dersom hun har infeksjon i kroppen, da er det vel ikke likegyldig om det er årsaken til at legen ikke opererer?
Gjest gjest 0 Skrevet 8. mars 2006 #14 Skrevet 8. mars 2006 Hun er ikke syk i den forstand, hun har andre diagnoser som astma, bløder, leddgikt osv Det har har lite med selve operasjonen å gjøre.
Gjest Gjesta Skrevet 8. mars 2006 #15 Skrevet 8. mars 2006 Hun er ikke syk i den forstand, hun har andre diagnoser som astma, bløder, leddgikt osv Det har har lite med selve operasjonen å gjøre. ← En jente som er bløder? Trodde det bare var gutter som var blødere og at mødrene deres var bærere av genet? Uansett; da bør da virkelig det ha noe å si? Har hun blitt satt på koagulerende før operasjonen?
Gjest gjest1 Skrevet 8. mars 2006 #16 Skrevet 8. mars 2006 Hun er ikke syk i den forstand, hun har andre diagnoser som astma, bløder, leddgikt osv Det har har lite med selve operasjonen å gjøre. ← Selvfølgelig har disse diagnosene noe å si for operasjonen! De øker jo riskioen for alvorlige komplikasjoner betydelig.
Gjest gjest1 Skrevet 8. mars 2006 #17 Skrevet 8. mars 2006 Hvis hun er bløder er det rart hun ikker blitt sterilisert tidligere. Min venninne som er bløder ble sterilisert da hun var 15 år. Uansett vanskelig for oss her og uttale oss, siden vi ikke var tilstede og hørte på begrunnelsen til legen.
Gjest Gjesta Skrevet 8. mars 2006 #18 Skrevet 8. mars 2006 Har leddgikt selv, og jeg skal muligens operere kjeven til sommeren. Da sa de at min nakke må sjekkes ekstra nøye ettersom jeg som leddgiktpasient med nakketrøbbel kan risikere alvorlige komplikasjoner i forb. med narkosen, ettersom de bikker hodet i en unaturlig stilling. (Har aldri tatt nakkertg. før hjerteoperasjonene da, så synes dette hørtes snodig ut, men...) ellers vet jeg ikke om noen faremomenter i forbindelse med operasjon når man har leddgikt. Men jeg vil påstå at også astma kan være med på å komplisere det? Det skal jo en slange ned i luftveiene?
Gjest gjest 0 Skrevet 8. mars 2006 #19 Skrevet 8. mars 2006 Det er ingen problem å være bløder å operere, hun har operert mange ganger tidligere (sliter med cyster som stadig kommer igjen i underlivet) Poenget mitt er at de andre plagene hennes ikke er bakgrunnen for at legen ikke ville operere. Alt dette er jo tatt med i vurderingen som har pågått i årevis. Det her er kun legen sin egen vilje! Hadde de vært redd for komplikasjoner ville de aldri godkjent en slik operasjon i utgangspunktet. Det jeg lurer på er om legen faktisk har lov til å nekte å operere på selve operasjonsdagen når hun har blitt lobvet en operasjon?
Gjest Gjesta Skrevet 8. mars 2006 #20 Skrevet 8. mars 2006 Det er ingen problem å være bløder å operere, hun har operert mange ganger tidligere (sliter med cyster som stadig kommer igjen i underlivet) Poenget mitt er at de andre plagene hennes ikke er bakgrunnen for at legen ikke ville operere. Alt dette er jo tatt med i vurderingen som har pågått i årevis. Det her er kun legen sin egen vilje! Hadde de vært redd for komplikasjoner ville de aldri godkjent en slik operasjon i utgangspunktet. Det jeg lurer på er om legen faktisk har lov til å nekte å operere på selve operasjonsdagen når hun har blitt lobvet en operasjon? ← Ja, det mener jeg han har. For hvis hans vurdering er at dette er rosikofylt, så bør han helt naturlig få lov til å nekte. Hva hvis det skjer noe og han da er ansvarlig lege? Og vet med seg selv at han vurderte å si nei, men utførte inngrepet likevel. Leger er bare mennesker, og jeg synes det er fint jeg, at han tok den avgjørelsen. Klart det er en upopulær avgjørelse, men ettersom hun har fått innvilget inngrepet får hun bare ta kontakt igjen i morgen, få forklart situasjonen (vi vet jo svært lite om den, vi bare synser her på KG) og be om en ny lege, som på forhånd setter seg inn i saken og på den bakgrunn vurderer om han er villig til å utføre inngrepet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå