Surdeig Skrevet 18. februar #81 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (20 timer siden): levende givere, død donor eller kombinasjon? Anonymkode: 81bf8...30c i 89 min mor i 98 min far 2008 død donor 2019 død donor Så jeg har vært heldig, men jeg må kanskje få en til en gang. De varer ikke for alltid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #82 Del Skrevet 18. februar Nei, det hadde jeg kun gjort for familie/nære venner pga den betydelige risikoen for meg. Anonymkode: 83b83...9a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #83 Del Skrevet 18. februar Surdeig skrev (7 timer siden): i 89 min mor i 98 min far 2008 død donor 2019 død donor Så jeg har vært heldig, men jeg må kanskje få en til en gang. De varer ikke for alltid. har du flere i nær familie du kan spørre om nyre og som du tenker kan donere til deg? Anonymkode: 81bf8...30c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #84 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, det hadde jeg kun gjort for familie/nære venner pga den betydelige risikoen for meg. Anonymkode: 83b83...9a2 Betyr det at du er villig til å gi en nyre indirekte? Altså du donerer en nyre til en anonym person. til gjengjeld får din familie/nære venn en nyre fra annen giver som matcher. Anonymkode: 81bf8...30c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly70 Skrevet 18. februar #85 Del Skrevet 18. februar Ja, selvfølgelig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #86 Del Skrevet 18. februar Ja det ville jeg gjort. Anonymkode: fe8bd...27c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surdeig Skrevet 19. februar #87 Del Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (14 timer siden): har du flere i nær familie du kan spørre om nyre og som du tenker kan donere til deg? Anonymkode: 81bf8...30c Nei, for jeg har for mye antistoffer. Så siste gang var jeg bare utrolig heldig og ventet en mnd. I 04 ventet jeg i 4 år og gikk i dialyse 3 gg i uken. Så det blir bare værre med hver nyre eller organ du får. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #88 Del Skrevet 19. februar I denne casen hadde jeg gjort det ja. Anonymkode: 54aad...e9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #89 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 18.32): Nei, det hadde jeg kun gjort for familie/nære venner pga den betydelige risikoen for meg. Anonymkode: 83b83...9a2 Kan du si litt om den betydelige risikoen? Ingenting viser nemlig at det er en betydelig risiko å donere vekk en nyre. Det er litt viktig å luke vekk slike påstander du kommer med her. Om du da ikke har dokumentasjon på at det du skriver. Anonymkode: 7f414...0f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #90 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 18.32): Nei, det hadde jeg kun gjort for familie/nære venner pga den betydelige risikoen for meg. Anonymkode: 83b83...9a2 Hvis det er en betydelig risiko for deg å donere dyre, hadde du ikke blitt godkjent som donor. Hadde du donert en nyre på det illegale markedet derimot, er jeg enig i at risikoen er betydelig, og ikke noe du skal utsette deg for. Jeg går ut i fra at du også befinner deg i et vestlig land og ikke et u-land hvor organer selges på det svarte markedet. Anonymkode: 81bf8...30c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 20. februar #91 Del Skrevet 20. februar Alle dere som svarer: "Nei, jeg hadde bare gitt en nyre til en av mine nærmeste" - leste dere ikke hovedinnlegget? Dere leser bare overskriften og svarer på det? For case'n her nemlig at du indirekte gir en nyre til en av dine nærmeste, det er bare det at din nye ikke er kompatibel med mottakeren, og derfor lager man en doneringsloop slik at din nærmeste ender opp med en ny nyre uansett... KG altså, slutter aldri å overraske meg! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melus Skrevet 21. februar #92 Del Skrevet 21. februar Ja, det hadde jeg. Det kunne jeg gjort uavhengig av om en jeg kjenner trengte en nyre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvertimot Skrevet 21. februar #93 Del Skrevet 21. februar Er noen syke og skal dø, da skal de dø... Klart at jeg ikke skal donere noen av mine organer til andre, ikke vil jeg ha noen andres organer dersom jeg blir syk og vil dø heller... Vi skal under torven alle som en, at noen dør tidligere enn andre er helt naturlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #94 Del Skrevet 21. februar Mezzosoprena skrev (9 timer siden): Alle dere som svarer: "Nei, jeg hadde bare gitt en nyre til en av mine nærmeste" - leste dere ikke hovedinnlegget? Dere leser bare overskriften og svarer på det? For case'n her nemlig at du indirekte gir en nyre til en av dine nærmeste, det er bare det at din nye ikke er kompatibel med mottakeren, og derfor lager man en doneringsloop slik at din nærmeste ender opp med en ny nyre uansett... KG altså, slutter aldri å overraske meg! De samme som ikke leser Hi, men bare kommenterer langt ute i tråden tror sikkert at det har klikket for kg'ere som svarer " absolutt" og " selvfølgelig" Anonymkode: 81bf8...30c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SisteGang Skrevet 21. februar #95 Del Skrevet 21. februar Jeg hadde ikke gjort det. Liker ikke organdonasjoner, så jeg vil ikke bidra til dette. Skal også kremeres med alle mine organer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #96 Del Skrevet 21. februar I dette eksempelet gir man jo i praksis et organ til den man i utgangspunktet ville gitt til. Så det kunne jeg gått med på ja, selv om mitt strengt tatt gikk til noen andre. Det blir jo bare en ren teknikalitet. Men den eneste jeg garantert hadde gjort det for er mannen min. Og trolig mine søsken. Anonymkode: 39cf8...708 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #97 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 16.43): I dette eksempelet gir man jo i praksis et organ til den man i utgangspunktet ville gitt til. Så det kunne jeg gått med på ja, selv om mitt strengt tatt gikk til noen andre. Det blir jo bare en ren teknikalitet. Men den eneste jeg garantert hadde gjort det for er mannen min. Og trolig mine søsken. Anonymkode: 39cf8...708 Hvis jeg ble med på denne ordningen, og den ukjente nyra likevel ikke fungerte for min slektning hadde jeg nok følt meg veldig fattig som ikke hadde noen flere nyrer å gi. Samtidig ser jeg fordelen ved å gjøre det på denne måten. Det kan være psykisk tøft å leve med at nyren du selv gir ikke fungerer hos andre. Da er det bedre å tenke på at jeg har gjort det jeg kan og at slektningen har fått den beste nyra fra en person vi ikke vet noenting om og heller ikke kan kontakte. Anonymkode: 81bf8...30c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #98 Del Skrevet 25. februar Hvis jeg hadde fått godt betalt. hadde gjort det for 300 000 kr. Anonymkode: c46c6...338 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #99 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvis jeg hadde fått godt betalt. hadde gjort det for 300 000 kr. Anonymkode: c46c6...338 Hvis du leser problemstillingen i HI, så gjør du dette gratis for slektningen din? hva tenker du om det? Anonymkode: 81bf8...30c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå