Gå til innhold

Kunne du gitt bort din nyre til en fremmed?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selvsagt, skal man få skal man være med å gi.

Har fått nyre 4 ganger til nå, er evig takknemlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hm, muligens. Men du vet man kan være et godt menneske selv om man ikke vil donere organer til fremmede mennesker. Man blir ikke automatisk et godt menneske fordi man velger å donere bort et organ heller.

Som sagt, hvis noe av meg kan brukes så skal det gagne mitt barn. Gir ikke fra meg noe som jeg kanskje trenger ved en senere anledning.

Det er en risk å donere bort noe og jeg hadde ikke tatt sjansen på at mitt barn skal blir foreldreløs for at jeg skal redde noen andre. Eneste gangen jeg hadde gamblet med mitt eget liv er om jeg skulle redde mitt barn.

Anonymkode: 23b04...5ec

Problemstillingen i HI er ikke at du skal gi bort en nyre av ren godhet til noen andre i nød. Du gir det som en del av en bytteordning.    Det fungerer sånn: Nyren din passer ikke i meg, men kan den passe en nyresyk i et annet land? og så kan jeg få nyren som den nyresyke utlendingens venn ville tilby, i retur?

Om din nyre ikke passer ditt barn, så kan en annen donor passe. Til gjengjeld for dette så donerer du din nyre videre. Alternativet er år på dialyse til forhåpentligvis transplantasjon fra avdød giver mange år frem i tid. 

Anonymkode: 81bf8...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Surdeig skrev (3 minutter siden):

Selvsagt, skal man få skal man være med å gi.

Har fått nyre 4 ganger til nå, er evig takknemlig.

levende givere, død donor eller kombinasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samme her. Er alene med barn og tar ikke risken med narkose og ev. infeksjoner for andre enn barnet mitt.

Anonymkode: bf3f8...620

Men hvis et donorbytte er eneste løsning for barnet ditt, så hadde du vel utsatt deg for narkose og infeksjoner?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kunne gitt bort til nær familie men avslutt ikke fremmede - mens jeg lever …

Anonymkode: e22a7...8f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kunne gitt bort til nær familie men avslutt ikke fremmede - mens jeg lever …

Men hvis din nyre ikke var riktig match til nær familie, kunne du vært med på en bytteordning?  Altså du gir til en fremmed. I retur får ditt familiemedlem riktig type nyre fra en fremmed. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvis din nyre ikke var riktig match til nær familie, kunne du vært med på en bytteordning?  Altså du gir til en fremmed. I retur får ditt familiemedlem riktig type nyre fra en fremmed. 

Det kunne jeg kanskje blitt med på … om det var i helt nærmeste familie. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men hvis et donorbytte er eneste løsning for barnet ditt, så hadde du vel utsatt deg for narkose og infeksjoner?

selvsagt.

Anonymkode: bf3f8...620

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, ville gjort det. 

Anonymkode: e376e...5ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det kunne jeg kanskje blitt med på … om det var i helt nærmeste familie. 

Altså selvfølgelig barn, nieser, nevøer, foreldre og søsken. Utover det er jeg nok mye mer usikker på tanter, onkler og søskenbarn. Der måtte man gå i tankeboksen ….

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og heller ikke til en jeg kjenner.

Det er et ekstremt risikabelt inngrep. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk du vite noen detaljer om donoren, hvilket land og hvilke omstendigheter som førte til donasjon?

Det eneste jeg vet er at jeg fikk av en mann. Fikk av en død person og det er anonymt i Norge. Vet at pårørende til personen kan få vite hvilke organer som er donerte,  alder på mottakere, kjønn og om operasjonene har vært vellykket dersom de ønsker det. 

Endret av helmari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
helmari skrev (21 minutter siden):

Det eneste jeg vet er at jeg fikk av en mann. Fikk av en død person og det er anonymt i Norge. Vet at pårørende til personen kan få vite hvilke organer som er donerte,  alder på mottakere, kjønn og om operasjonene har vært vellykket dersom de ønsker det. 

Jeg tenker at det er fint at pårørende vet litt mer, kan være mer givende å  gi i en slik situasjon når man har stått ovenfor slike valg. 

Må du ta mange medisiner for å hindre avstøtning? Hvor ofte må du ta det?

Og hvor lenge varer en donert nyre? Er en slags holdbarhetstid for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Var det ikke en i "Lost"-serien (John Locke?) som donerte en nyre til faren sin, bare for å oppdage at han var blitt grundig lurt, og at faren ikke ville ta kontakt etterpå ...?

Det høres kanskje altruistisk ut å donere en kroppsdel, men utakk er dessverre verdens lønn; etter min død kan man gjøre hva man vil med kroppen min, men så lenge jeg lever, er det uaktuelt.

Anonymkode: 70aff...bfc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg tenker at det er fint at pårørende vet litt mer, kan være mer givende å  gi i en slik situasjon når man har stått ovenfor slike valg. 

Må du ta mange medisiner for å hindre avstøtning? Hvor ofte må du ta det?

Og hvor lenge varer en donert nyre? Er en slags holdbarhetstid for det?

Jeg syns det er fint at pårørende kan få vite litt etter donasjon hvis de ønsker det:) Jeg tar medisiner morgen og kveld for å hindre avstøtning. (Men avstøtning kan forekomme uansett, og det går i de fleste tilfeller bra, de pleier å få snudd det). Er vanskelig å si hvor lenge en donert nyre vil vare. Har hørt om folk som lever fint med donor nyre i både 15 og 20 år, men vet også om tilfeller hvor den har holdt kortere. Kjente en som fikk ny nyre, den varte i 7 år. De sier at som regel så har en nyre fra en levende donor lengre levetid enn nyre fra en død donor.

Endret av helmari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri, bare til noen nær meg

Anonymkode: afea3...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Problemstillingen i HI er ikke at du skal gi bort en nyre av ren godhet til noen andre i nød. Du gir det som en del av en bytteordning.    Det fungerer sånn: Nyren din passer ikke i meg, men kan den passe en nyresyk i et annet land? og så kan jeg få nyren som den nyresyke utlendingens venn ville tilby, i retur?

Om din nyre ikke passer ditt barn, så kan en annen donor passe. Til gjengjeld for dette så donerer du din nyre videre. Alternativet er år på dialyse til forhåpentligvis transplantasjon fra avdød giver mange år frem i tid. 

Og hvis du hadde lest mitt første svar før du valgte å svare på mitt svar til et menneske som meinte jeg ikke var god nok siden jeg ikke hadde donert til fremmede ut av det blå så hadde du sett at i en slik setting så hadde jeg byttet bort et organ om det gjorde at mitt barn fikk et annet. 

Er så rart når folk plukker ut et random svar bare for forklare hva HI var, spesielt når man ikke sjekker om den man prøver å leke bedrevitende med allerede har svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Og hvis du hadde lest mitt første svar før du valgte å svare på mitt svar til et menneske som meinte jeg ikke var god nok siden jeg ikke hadde donert til fremmede ut av det blå så hadde du sett at i en slik setting så hadde jeg byttet bort et organ om det gjorde at mitt barn fikk et annet. 

Er så rart når folk plukker ut et random svar bare for forklare hva HI var, spesielt når man ikke sjekker om den man prøver å leke bedrevitende med allerede har svart.

ikke min mening å leke bedrevitende. Jeg forsto ikke hva du svarte på. Jeg leste første svaret ditt som var noe annerledes enn det andre. Det er ikke lett å alltid holde orden på en stor tråd hvor folk svarer forskjellig ut fra hvem som kommenterer. Du bør ha det i bakhodet før du tilegger andre holdninger som de nødvendigvis ikke har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Aldri, bare til noen nær meg

Anonymkode: afea3...d92

Selv ikke indirekte? Altså at du gir en nyre til en fremmed i bytte mot at de gir en nyre tilbake til din nære?  Det kan være aktuelt når din nyre ikke kompatibel med den du ønsker å donere til, og heller ingen andre slektninger er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Phoenix Heart skrev (12 timer siden):

Nei, og heller ikke til en jeg kjenner.

Det er et ekstremt risikabelt inngrep. 

Nei, det er det ikke. Det regnes som svært trygt. Nyretransplantasjoner gjøres i et stort antall.

Eller har du kilder som underbygger det du påstår?

Anonymkode: 7f414...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...