helmari Skrevet 15. februar #41 Del Skrevet 15. februar (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): fikk du nyre av levende eller død donor? Ventet du lenge på dette? Anonymkode: 81bf8...30c Jeg fikk av død donor. Jeg var ekstremt heldig, sto på venteliste i under 2 måneder. Men utredningen tok lang tid. Nyresvikten ble oppdaget i mai 2022, og da var jeg allerede på stadium 4. Ble transplantert I desember 2024. Starta utredning for å komme på venteliste i 2023. Hadde så vidt begynt å teste om tanten min kunne være donor og hadde fått vite at hun var match. Men hadde ikke kommet langt nok i testingen til at jeg var tatt vekk fra ventelista. Endret 15. februar av helmari 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #42 Del Skrevet 15. februar Nei, for en kan bli nyresyk selv, da er det greit at en har begge sine nyrer selv Anonymkode: 2bcd1...c31 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #43 Del Skrevet 15. februar Kanskje. Hvis familiemedlemmet var mitt barn. Kanskje min mann. Nevøer/nieser hvis de var unge. Ingen andre. Anonymkode: ba5b5...093 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #44 Del Skrevet 15. februar Nei. Men heller ikke til familie. Jeg trenger nok begge selv. Friske mennesker får gjøre slike ting. De kan ta de den dagen jeg dør. Anonymkode: 1154c...b6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 15. februar #45 Del Skrevet 15. februar Jeg står oppført som organdonor, så hvis jeg dør og organene mine kan gjenbrukes, selv om det er av fremmede, synes jeg det er en fin ting. Hvis jeg allerede var i prosess med å gi bort en nyre til en slektning, kunne jeg gitt den bort til en annen, hvis den hadde en klar match med noen andre. Men jeg hadde ikke som levende operert bort en nyre på måfå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #46 Del Skrevet 15. februar Hadde det vært mitt barn som hadde fått ny nyre gjennom et slikt program, så ja, da jeg vil ofre livet mitt for barna om det så skulle være nødvendig, men ellers så har jeg også pga komplikasjoner av svangerskap utviklet betydelig risiko for hjerte-karsykdom i voksen alder og man kan få nyresvikt på sine eldre dager av å gå rundt med høyt blodtrykk, så jeg trenger nok begge nyrene selv. Anonymkode: 58785...840 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helmari Skrevet 15. februar #47 Del Skrevet 15. februar (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hadde det vært mitt barn som hadde fått ny nyre gjennom et slikt program, så ja, da jeg vil ofre livet mitt for barna om det så skulle være nødvendig, men ellers så har jeg også pga komplikasjoner av svangerskap utviklet betydelig risiko for hjerte-karsykdom i voksen alder og man kan få nyresvikt på sine eldre dager av å gå rundt med høyt blodtrykk, så jeg trenger nok begge nyrene selv. Anonymkode: 58785...840 Hvis du har høyt blodtrykk så blir du uansett ikke godkjent som donor (det gjelder levende donor) Endret 15. februar av helmari Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #48 Del Skrevet 15. februar Mezzosoprena skrev (19 timer siden): Jeg skulle egentlig inn på dette innlegget for å svare at "nei, jeg hadde ikke gitt bort en nyre til en fremmed" - men etter at jeg leste innlegget ditt, så blir svaret mitt "ja, det hadde jeg gjort". Presis slik tenkte jeg også. I praksis blir jo min donasjon en måte for mitt familiemedlem å få en ny nyre, så da er det nesten det samme som å gi til vedkommende. Vinn vinn. Anonymkode: 50a99...fbe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #49 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (På 14.2.2025 den 22.14): Nei, for jeg har lest om hvor store plager mange donorer får i etterkant. Anonymkode: 1a312...bed Kan du si litt om disse plagene? Jeg har nemlig donert bort en nyre selv og jeg har gang på gang blitt forsikret om at omtrent ingen nyredonorer har problemer etterpå. Jeg har selv aldri opplevd problemer selv om ukene etter donasjonen var litt tøffe. Faktisk lever nyredonorer litt lenger enn gjennomsnittet. Anonymkode: 7f414...0f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lavendel0 Skrevet 17. februar #50 Del Skrevet 17. februar Aldri 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #51 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan du si litt om disse plagene? Jeg har nemlig donert bort en nyre selv og jeg har gang på gang blitt forsikret om at omtrent ingen nyredonorer har problemer etterpå. Jeg har selv aldri opplevd problemer selv om ukene etter donasjonen var litt tøffe. Faktisk lever nyredonorer litt lenger enn gjennomsnittet. Anonymkode: 7f414...0f8 Vet om noen i samme situasjon som deg. Null problemer i ettertid. Anonymkode: ad643...23f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #52 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vet om noen i samme situasjon som deg. Null problemer i ettertid. Anonymkode: ad643...23f Nemlig. Det er regler for å få lov til å donere en nyre. Dersom det hadde ført til ulemper for giveren så hadde det aldri vært et tema. Unntak kan sikkert forekomme, men det er svært sjelden. Anonymkode: 7f414...0f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #53 Del Skrevet 17. februar Adrenalina1 skrev (På 15.2.2025 den 10.48): Da bør du prøve hardt å bli et bedre menneske. Hm, muligens. Men du vet man kan være et godt menneske selv om man ikke vil donere organer til fremmede mennesker. Man blir ikke automatisk et godt menneske fordi man velger å donere bort et organ heller. Som sagt, hvis noe av meg kan brukes så skal det gagne mitt barn. Gir ikke fra meg noe som jeg kanskje trenger ved en senere anledning. Det er en risk å donere bort noe og jeg hadde ikke tatt sjansen på at mitt barn skal blir foreldreløs for at jeg skal redde noen andre. Eneste gangen jeg hadde gamblet med mitt eget liv er om jeg skulle redde mitt barn. Anonymkode: 23b04...5ec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #54 Del Skrevet 17. februar Måtte jo ha gjort det i tenkte tilfelle. Men veldig lite sannsynlig at det blir aktuelt for meg, for den eneste i familien jeg ville mistet en nyre for, er barnet mitt. Anonymkode: bf3f8...620 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 17. februar #55 Del Skrevet 17. februar nei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #56 Del Skrevet 17. februar Adrenalina1 skrev (På 15.2.2025 den 10.48): Da bør du prøve hardt å bli et bedre menneske. Arrogant Anonymkode: e74b0...a4d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #57 Del Skrevet 17. februar Ja jeg hadde det. Jeg er også organdonor. Og skal sendes til forskning. Anonymkode: 26d32...44e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #58 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hm, muligens. Men du vet man kan være et godt menneske selv om man ikke vil donere organer til fremmede mennesker. Man blir ikke automatisk et godt menneske fordi man velger å donere bort et organ heller. Som sagt, hvis noe av meg kan brukes så skal det gagne mitt barn. Gir ikke fra meg noe som jeg kanskje trenger ved en senere anledning. Det er en risk å donere bort noe og jeg hadde ikke tatt sjansen på at mitt barn skal blir foreldreløs for at jeg skal redde noen andre. Eneste gangen jeg hadde gamblet med mitt eget liv er om jeg skulle redde mitt barn. Anonymkode: 23b04...5ec Samme her. Er alene med barn og tar ikke risken med narkose og ev. infeksjoner for andre enn barnet mitt. Anonymkode: bf3f8...620 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 17. februar #59 Del Skrevet 17. februar Ja jeg kunne gitt bort nyre til en fremmer familie nei siden de behandler meg som dritt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #60 Del Skrevet 17. februar helmari skrev (På 15.2.2025 den 16.15): Jeg fikk av død donor. Jeg var ekstremt heldig, sto på venteliste i under 2 måneder. Men utredningen tok lang tid. Nyresvikten ble oppdaget i mai 2022, og da var jeg allerede på stadium 4. Ble transplantert I desember 2024. Starta utredning for å komme på venteliste i 2023. Hadde så vidt begynt å teste om tanten min kunne være donor og hadde fått vite at hun var match. Men hadde ikke kommet langt nok i testingen til at jeg var tatt vekk fra ventelista. fikk du vite noen detaljer om donoren, hvilket land og hvilke omstendigheter som førte til donasjon? Anonymkode: 81bf8...30c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå