Gå til innhold

Kunne du gitt bort din nyre til en fremmed?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fristende å si ja, men helt ærlig, tvilsomt. Jeg vet ikke en gang om jeg hadde latt meg operere om det så stod om mitt eget liv. Tanken på at noen skal «rote rundt» inni kroppen min er ekstremt ubehagelig. 

Anonymkode: 01c20...b99

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Organ er det vel ikke lov å betale for. Og det andre er jo bare bullshit! Hva skulle du merke om du gav nyra di til en "viss religion eller whatsoever"!

Anonymkode: 3f126...aa2

Ingenting er gratis, selv ikke i Norge hvor helsesystemet er "gratis".

For meg så er det helt uaktuelt å donere bort et organ til noen som potensielt ikke deler mine verdier eller som rett og slett er i mot mine verdier, da beholder jeg heller organet selv uansett hvor mye jeg kunne fått betalt for det.

Anonymkode: 24c45...aa1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

La oss si at du har en nyresyk i familien som du vil hjelpe med å donere et organ.  Alternativet den syke har , hvis det ikke matcher, er å vente opp til 7 år på å få nyre fra en avdød donor. 

Du får beskjed om at du dessverre ikke har riktig antistoffer til at den syke kan dra nytte av ditt organ.   Den syke må se for seg enda flere år med dialysebehandling før en eventuell ny mach fra donor med mindre dere inngår en byttehandel. 

Din nyre passer perfekt til en fremmed person i et annet nordisk land. Om du donerer din, vil din syke pårørende få en nyre fra en annen som er med i Scandia Kidney exchange program.  Begge donorer legger seg under kniven samtidig for at avtalen skal bli gyldig. Du får altså ingen mulighet til å trekke deg når operasjonsdato er bestemt.  Hvis du gjør det, får heller ingen av de andre organene de trenger. 

Tror du du hadde gått med på en slik handel?

https://www.rigshospitalet.dk/undersoegelse-og-behandling/transplantationer/fortaellinger-om-organdonation/Sider/kristine-fik-en-nyre-med-nyt-bytteprogram.aspx

Anonymkode: 81bf8...30c

Ingen aktuell problemstilling, heldigvis. Mine organer kan ikke brukes av andre. 
Det alternativet tenkte du kanskje ikke på?

Anonymkode: 78b00...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ingen aktuell problemstilling, heldigvis. Mine organer kan ikke brukes av andre. 
Det alternativet tenkte du kanskje ikke på?

Anonymkode: 78b00...3b8

Det var vel strengt tatt ikke en aktuell problemstillinger sett i lys av artikkelen?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er kun et menneske jeg hadde gitt bort en nyre til og det er mitt barn. Så om jeg måtte gitt vekk til en fremmed for at mitt barn skulle få så hadde jeg gjort det. Men hadde ikke bare levert fra meg en nyre til en random person om ikke jeg trengte noe selv, så godt menneske er jeg faktisk ikke. 

Anonymkode: 23b04...5ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er kun et menneske jeg hadde gitt bort en nyre til og det er mitt barn. Så om jeg måtte gitt vekk til en fremmed for at mitt barn skulle få så hadde jeg gjort det. Men hadde ikke bare levert fra meg en nyre til en random person om ikke jeg trengte noe selv, så godt menneske er jeg faktisk ikke. 

Anonymkode: 23b04...5ec

Da bør du prøve hardt å bli et bedre menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (53 minutter siden):

Man er virkelig ikke et dårlig menneske om man ikke ønsker å donere et organ til hvem som helst. 20 år frem i tid, trenger barnet ditt en nyre og guess what? Du har ikke lenger noen nyre å tilby!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er likevel ulovlig å betale for organer,som jeg sa. 

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

For meg så er det helt uaktuelt å donere bort et organ til noen som potensielt ikke deler mine verdier eller som rett og slett er i mot mine verdier, da beholder jeg heller organet selv uansett hvor mye jeg kunne fått betalt for det.

Ikke alt du kan kontrollere vet du. Og som sagt: du får ikke betalt. Ingen organ som er betalt for vil bli satt inn i mennesker i det siviliserte delen av verden. 

Anonymkode: 3f126...aa2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har gode nyrer, men trenger også det på grunn av annet. Jeg tror også jeg ville blitt avvist uten veldig mye tiltak på grunn av mye medisiner og en del andre diagnoser. 

Hadde min søster trengt en nyre så hadde det vært utrolig vanskelig da å ikke gjøre alt jeg trengte så det ble mulig. Det inkludert å slutte på medisiner som jeg trenger. Jeg tipper likevel jeg ikke hadde blitt godkjent. 

Mange lever jo godt med én nyre, inkludert en av mine foreldres søsken, etter kreft, og de kan få til mye for at én skal fungere bra. Så jeg håper jeg aldri kommer i den situasjonen at noen nær meg trenger det, og jeg da ikke kan bidra. Blir litt et veldig hypotetisk spørsmål før en faktisk står i det. Jeg har donorkort, men mest fordi om det er noe som kan brukes så ønsker jeg det, selv om jeg vet en del utgår. 

Anonymkode: 150db...c17

Jeg tror også at jeg med alle mine helseplager ville blitt blankt avvist. Det hadde imidlertid vært vondt om min nevø trengte en nyretransplantasjon og jeg var den perfekte match, men ikke kunne donere.  Med den nye utviklingen så får heller min søster og svoger sette seg på en nyrebyttekjeden. De har god helse og kan tåle en to måneders sykemelding. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Så med dette, så vil da din nyresyke pårørende vente i opp til 7 år på et organ fra en avdød donor ( hvis hen i det hele tatt får organet). 

Hvis du vil ha betalt, så er Iran eneste land hvor det er et lovlig handelsmiddel.

Hvem som får organet er anonymt i Norge. Det kan være Durek som får din nyre, mens Martha gir en nyre til ditt familiemedlem.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Adrenalina1 skrev (5 timer siden):

Er du et slikt menneske? Ville du gitt fra deg en nyre til en anonym person du ikke aner noe om hvis du ikke fikk noe tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hadde ikke gitt noe organ til en fremmed. Jeg sparer de jeg har i tilfelle min egen sønn noen gang skulle bli syk og trenge det. Om han blir alvorlig syk og får bruk for en nyre, er det jo jævlig dumt om jeg allerede har gitt bort en og bare har igjen den ene jeg trenger selv...!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Million skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg hadde ikke gitt noe organ til en fremmed. Jeg sparer de jeg har i tilfelle min egen sønn noen gang skulle bli syk og trenge det. Om han blir alvorlig syk og får bruk for en nyre, er det jo jævlig dumt om jeg allerede har gitt bort en og bare har igjen den ene jeg trenger selv...!

Så hvis din sønn trenger en nyre, og du ikke kan gi han det, så vil du ikke gi din nyre til mitt barn mot at jeg gir til ditt? Da vil du heller beholde din nyre selv og la sønnen din vente i kø?

Anonymkode: da482...2c4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (2 minutter siden):

leste du HI og artikkelen?  Problemstillingen er at din nyre ikke er kompatibel med din sønn. Ved å bli med på en bytteordning, så vil din sønn få riktig nyre hvis du er villig til å donere din bort. Alternativet er ingen nyre, og opp til 7 år ( hvis han lever så lenge) på dialyse til han forhåpentligvis får en donor fra en avdød person. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så hvis din sønn trenger en nyre, og du ikke kan gi han det, så vil du ikke gi din nyre til mitt barn mot at jeg gir til ditt? Da vil du heller beholde din nyre selv og la sønnen din vente i kø?

Anonymkode: da482...2c4

Hæ? Her gikk jeg da ut fra at jeg er kompatibel med min sønn så han kan motta en nye fra meg. Går ikke det, har han en far og fire  onkler man kan forsøke, før man stiller seg i kø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

leste du HI og artikkelen?  Problemstillingen er at din nyre ikke er kompatibel med din sønn. Ved å bli med på en bytteordning, så vil din sønn få riktig nyre hvis du er villig til å donere din bort. Alternativet er ingen nyre, og opp til 7 år ( hvis han lever så lenge) på dialyse til han forhåpentligvis får en donor fra en avdød person. 

Ok, da skjønner jeg. Byttehandel. Den hadde jeg gått med på , ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg absolutt gjort hvis jeg hadde vært i den situasjonen at jeg hadde hatt fungerende nyrer og et familiemedlem hadde trengt en nyre. Men det er en situasjon jeg aldri kommer til å havne i, siden jeg selv er nyretransplantert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
helmari skrev (2 minutter siden):

Det hadde jeg absolutt gjort hvis jeg hadde vært i den situasjonen at jeg hadde hatt fungerende nyrer og et familiemedlem hadde trengt en nyre. Men det er en situasjon jeg aldri kommer til å havne i, siden jeg selv er nyretransplantert. 

fikk du nyre av  levende eller død donor? Ventet du lenge på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...