Gå til innhold

Levere/hente i bhg med nyfødt

Kvisten3

Anbefalte innlegg

Vi har nettopp fått barn nr 2 og jeg skal snart begynne å hente og levere eldstemann selv i barnehagen, men er så usikker på hvordan! 

Vi bor veldig nært, så tanken er at baby er i vognen så kan storesøster gå selv eller stå på søskenbrett. Men hvordan gjøre det når vi kommer frem? Må jeg ha med bæresæle og flytte baby over i den? Eller er det enklere å bruke babynest (har najell sin sleep carrier) i vogna og bare ta ut det? Kan godt bare bære baby, men trenger jo ledige hender til å kle av/på storesøster også. Eller kanskje ta ut selve bagdelen? 

Noen gode tips? Tørr ikke gå med bæresele hjemmefra nå da det er veldig glatt og kaldt ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan ikke babyen bare ligge i vogna mens du leverer? Ta med en babycall hvis du ikke kan trille vogna inn.

Bær med deg bagen på vogna inn? 

Ha bilstolen på vogna, så kan du i hvert fall ta den med inn? 

Løft babyen med deg hvis den er våken. 

Anonymkode: 5a578...015

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gratulerer med baby! Mitt beste tips er slik vi selv har gjort det og har veldig god erfaring med med alle våre barn: kutt barnehagen 😊 det er virkelig en berikelse at man plutselig har permisjon og en gylden mulighet til å få tid med begge ungene. Sålenge man uansett skal være hjemme i permisjon ser jeg virkelig ingen grunn til å sende det andre lille barnet ut av hjemmet. Kanskje en omstilling av tankegangen i starten, om man faktisk ikke har tenkt i de baner før. I Sverige er det visst også nokså normalt at man mister plassen/plassen reduseres om man er hjemme (feks i permisjon). Da er det jo ikke lenger et behov! Lykke til ❤️ 

Anonymkode: aeb4c...7e7

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oi, ikke overtenk! Prøv deg frem. 
vi kjører, så bare bærer baby i bilstol inn i garderoben. 
Om du ikke har mulighet til og trille vognen inn i barnehagen (til garderoben) er det kanskje greit med najell oppi vogna. 

Anonymkode: ae648...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I vår barnehage er det såvidt plass til 1-2 barnevogner i yttergarderoben så ser mange har vogna med inn der om de har med baby for å hente. Mange har og med bare bagen inn eller bilstol :) Hvor gammel er eldste, trenger han/hun mye hjelp?

Anonymkode: 6e41e...513

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bare lot vognen stå utenfor inngangen. Hadde bare en babycall. 

Anonymkode: 32c39...dc6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Gratulerer med baby! Mitt beste tips er slik vi selv har gjort det og har veldig god erfaring med med alle våre barn: kutt barnehagen 😊 det er virkelig en berikelse at man plutselig har permisjon og en gylden mulighet til å få tid med begge ungene. Sålenge man uansett skal være hjemme i permisjon ser jeg virkelig ingen grunn til å sende det andre lille barnet ut av hjemmet. Kanskje en omstilling av tankegangen i starten, om man faktisk ikke har tenkt i de baner før. I Sverige er det visst også nokså normalt at man mister plassen/plassen reduseres om man er hjemme (feks i permisjon). Da er det jo ikke lenger et behov! Lykke til ❤️ 

Dette hadde helt seriøst gjort at jeg hadde havna på psykiatrisk.. ingen søvn om natta også skulle jeg aktivert en anna liten i krabat i tillegg til et barn som viste seg å ha kolikk og alle andre tenkelige startvansker. Må bare få understreke at dette ikke er for alle. 

• Liker 19
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte bil da, så bærte bare babyen med meg i bilstolen. Eventuelt satt hun i bilen mens jeg hadde med babycall, alt ettersom. Om heg skulle gå hadde jeg satt vogna utenfor mens jeg gikk inn, eller bært babyen i bæresele om den var våken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kvisten3 skrev (35 minutter siden):

Vi har nettopp fått barn nr 2 og jeg skal snart begynne å hente og levere eldstemann selv i barnehagen, men er så usikker på hvordan! 

Vi bor veldig nært, så tanken er at baby er i vognen så kan storesøster gå selv eller stå på søskenbrett. Men hvordan gjøre det når vi kommer frem? Må jeg ha med bæresæle og flytte baby over i den? Eller er det enklere å bruke babynest (har najell sin sleep carrier) i vogna og bare ta ut det? Kan godt bare bære baby, men trenger jo ledige hender til å kle av/på storesøster også. Eller kanskje ta ut selve bagdelen? 

Noen gode tips? Tørr ikke gå med bæresele hjemmefra nå da det er veldig glatt og kaldt ute. 

Bærer bilstol med inn eller vognen med inn i gangen. Ikke noe problem. Sover baby i vognen så lar jeg bare vognen stå rett ved inngangen. 

Anonymkode: 138a4...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig til problematisering. 😅

Trill vogn til bhg. Sett vogn utenfor, lever barn, trill hjem igjen.. 

Anonymkode: 3f77a...eea

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg gjorde det da jeg fikk nr3. Og nei, det var ikke bare kos. Tiden med en nyfødt er mye amming, omstilling og finne rytmen. Det ble «styrete». Ikke bare å gå ut på lekeplassen osv. De sov ikke alltid på samme tidspunkt osv. 

Så det ble heller korte dager i barnehagen og ingen sfo på eldste, mye bedre for alle🥰 

ta med vogn/bilstol. Evt babycall om baby sover. 

Anonymkode: a839c...eb0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lar henne sove i vogna om hun sover, tar inn nestet om hun er våken. Hyler som oftest, men ligger i hvert fall med tilsyn :)

Anonymkode: b5bd0...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg trillet vogn, og lot helst vogna stå utenfor med babycall. 

Noen ganger måtte jeg ta med baby inn, og hvis jeg var forberedt hadde jeg på elastisk sjal som jeg kunne putte baby i. Eventuelt teppe på gulvet, men i garderoben var det ikke plass til det.

Når baby ble litt større var hun ofte våken ved henting. Da var hun så stor at hun gjerne lå på gulvet og ble underholdt av et par store jenter. Dersom jeg måtte hjelpe storebror på do var det ofte en av de ansatte som ville låne en baby.

Når det ble vår og utehenting var det enda enklere. Da kunne jeg slippe yngste løs mens jeg hentet eldste, dersom jeg ikke ønsket å ha henne i vogn.

Anonymkode: 5bd9d...957

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde bagdel på vogna som var enkel å klikke av, og hadde håndtak på skjermen. Så tok den med inn, og åpnet glidelåsen på soveposen så lille ikke ble for varm. Da sto baby også trygt for de andre barna. Hvis baby sov godt og jeg skulle være rask, så lot jeg vogna stå ute ved døren til avdelingen, inne på barnehagens område.

Anonymkode: d1d98...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dummeste jeg har hørt, har det vært en tid jeg hadde behov for barnehage var det da! 
Jeg hadde bilsete, eller vogn som ble stående i gangen i barnehagen. 

Anonymkode: ce111...72e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Kvisten3 skrev (1 time siden):

Hvor lang tid tar det å gå inn med bhg barnet? Kan ikke personalet ta i mot i døra, nå de første ukene?  Eller la baby stå utenfor de minuttene det tar? Ingen kidnapper vel en baby inne på bhg sitt område? 

Anonymkode: 2fe49...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor i Sverige og følte bare for å nyansere denne litt.. Det stemmer at man ikke får fulltidsplass når man er i permisjon de fleste kommuner, men man mister ikke plassen helt! Minimum er 15 timer i uka, mange steder (inkludert her jeg bor) er det 25. Barnehage er også mye mer subsidiert enn i Norge, det er en avveining mellom at barnehageplass koster staten masse penger, men det er også en verdi for barn å gå i barnehage. 

Så vi hadde korte dager og storesøster hadde fri hver fredag, men jeg tror på ingen måte det hadde vært bedre for verken nyfødt baby, storesøster eller meg om hun var hjemme hele tida. 

Forøvrig brukte jeg nesten bare bæresele når jeg henta/ leverte. Bærejakke over så sitter baby varmt og godt mot deg 🥰

Anonymkode: e1795...463

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har baby i bæresele til barnehagen og triller tom vogn. Leverer, legger baby i vognen og triller videre. Ser kanskje litt rart ut, men det er det enkleste for meg. Storebror går selv eller har balansesykkel. Jeg har også trillet begge veier og tatt henne med inn i armene mine eller lagt henne under en benk. Om jeg skal rett hjem har jeg bare sele, da er det like greit. 

Anonymkode: 701ae...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La far levere.

Anonymkode: 44d9c...7c2

Denne løsningen har nok ts tenkt på selv. Mannen min begynner på jobb en halvtime før barnehagen åpner, så jeg leverte eldste i barnehagen fra minsten var to uker gammel. Regner med ts er i en lignende situasjon. 

Anonymkode: 701ae...834

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...