AnonymBruker Skrevet 14. februar 2025 #1 Skrevet 14. februar 2025 Når barna bikker 16 år må de betale for legehjelp, altså jeg som voksen betaler, men det går ikke på mitt frikort? Og ungdommer kan ikke få sitt eget hvis jeg ser riktig inne på Helfo? Har brukt mye mer enn 3000kr til nå på ene ungdommen, det må jo kunne stoppes? Anonymkode: 12c4b...3fb
enkefru Skrevet 14. februar 2025 #2 Skrevet 14. februar 2025 (endret) De får frikort på lik linje som andre, ved drøye 3200,- Kan se inne på Helsenorge hva som er betalt inn av egenandeler (ikke all innbetaling er egenandelsgrunnlag) Endret 14. februar 2025 av enkefru
Daisy-love Skrevet 14. februar 2025 #3 Skrevet 14. februar 2025 Husk at egenandeler til materiell, utstyr, attester, og en del prøver er utenom frikortet, og må betales uavhengig av det. Det kan lett dra opp en del, og er lett å glemme i farten. 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2025 #4 Skrevet 14. februar 2025 Takk for svar. Det er ingen rubrikk med frikort/egenandeler på barnas side som jeg kan se Anonymkode: 12c4b...3fb
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2025 #6 Skrevet 14. februar 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar. Det er ingen rubrikk med frikort/egenandeler på barnas side som jeg kan se Anonymkode: 12c4b...3fb Du må logge inn på helsenorge med barnets bankid for å se frikortrubrikken, den er ikke synlig på det du ser på din side om barnet har gitt deg fullmakt. Anonymkode: 9f9ad...c1f 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2025 #7 Skrevet 14. februar 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar. Det er ingen rubrikk med frikort/egenandeler på barnas side som jeg kan se Anonymkode: 12c4b...3fb Det er fordi du ikke har tilgang. Selv om man har Helsenorge fullmakt får man ikke se frikort. Du må få en egen helfo fullmakt og da kan du vel få info når du kontakter helfo. Får det likevel ikke på Helsenorge. https://www.helsenorge.no/mine-egenandeler/ Anonymkode: 759d4...ef8 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2025 #8 Skrevet 14. februar 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for svar. Det er ingen rubrikk med frikort/egenandeler på barnas side som jeg kan se Anonymkode: 12c4b...3fb Du får ikke det opp. Det er pga personvern. Men logger barnet seg inn på helsenorge, vil det komme opp. Anonymkode: c5738...be3 1
enkefru Skrevet 14. februar 2025 #9 Skrevet 14. februar 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du får ikke det opp. Det er pga personvern. Men logger barnet seg inn på helsenorge, vil det komme opp. Anonymkode: c5738...be3 Frikortsystemet fungerer uansett veldig bra. Ungdommen vil få frikort når det er oppnådd, og muligens få noen kr tilbake også
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2025 #10 Skrevet 14. februar 2025 De får frikort jo. Men er jo en del som ikke inngår i frikort grunnlaget heller. Materiell, attester etc. Noen ganger kan det være litt forsinkelser også. Anonymkode: 0d6c6...d34 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2025 #11 Skrevet 14. februar 2025 Du får det ikke opp pga person vern. Men ungdommen får opp ved å logge inn med egen banid. Har selv en som bruker faste medisiner osv. Har ofte alt frikort i mars Anonymkode: cad99...22a 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2025 #12 Skrevet 14. februar 2025 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Når barna bikker 16 år må de betale for legehjelp, altså jeg som voksen betaler, men det går ikke på mitt frikort? Og ungdommer kan ikke få sitt eget hvis jeg ser riktig inne på Helfo? Har brukt mye mer enn 3000kr til nå på ene ungdommen, det må jo kunne stoppes? Anonymkode: 12c4b...3fb Hva skal kunne stoppes? Frikortet kommer ikke nødvendigvis før det har gått tre uker etter at frikorttaket på kr. 3 278 er nådd. Dette gidder ikke jeg holde på og vente på. Så jeg reserverte meg mot automatisk frikort, samlet kvitteringer, sendte inn tirsdag i forrige uke, og onsdag var frikortet på plass, elektronisk på Helsenorge. Hadde jeg skullet vente på at alle kvitteringer skulle bli registrert kunne dette gått mye lengre tid. Anonymkode: e94d5...d19
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2025 #13 Skrevet 14. februar 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva skal kunne stoppes? Frikortet kommer ikke nødvendigvis før det har gått tre uker etter at frikorttaket på kr. 3 278 er nådd. Dette gidder ikke jeg holde på og vente på. Så jeg reserverte meg mot automatisk frikort, samlet kvitteringer, sendte inn tirsdag i forrige uke, og onsdag var frikortet på plass, elektronisk på Helsenorge. Hadde jeg skullet vente på at alle kvitteringer skulle bli registrert kunne dette gått mye lengre tid. Anonymkode: e94d5...d19 Min erfaring er at det går raskt. Jeg hadde siste konsultasjon som gav frikort torsdag forrige uke. Legen registrerte det fredag og fredag kveld fikk jeg frikort. Hadde gått lenger tid om jeg skulle laste inn alt manuelt, ventet på at det ble registrert og behandlet og ventet på frikort. For min del har det vært så raskt de siste 4 årene. Går i fast behandling 1-3 ganger i uka og får frikort i februar hvert år. Anonymkode: f4cfa...6fb 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2025 #14 Skrevet 14. februar 2025 I Norge er man helsemessig myndig når man fyller 16 år. Etter det opptjener de eget frikort på lik linje som deg. Det at du velger å betale er normalt, men det går ikke på ditt frikort. Du har ikke tilgang til barn over 16 år på din HelseNorge fordi de anses myndige, som nevnt ovenfor. Fra 12 år begrenses innsynet ditt, og fra 16 år forsvinner de fra din HelseNorge i sin helhet. Barnet må selv logge inn og sjekke frikortstatus. Alt registreres ikke som godkjent egenandel, på samme måte som hos deg. Anonymkode: 3c9e3...f70 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2025 #15 Skrevet 14. februar 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva skal kunne stoppes? Frikortet kommer ikke nødvendigvis før det har gått tre uker etter at frikorttaket på kr. 3 278 er nådd. Dette gidder ikke jeg holde på og vente på. Så jeg reserverte meg mot automatisk frikort, samlet kvitteringer, sendte inn tirsdag i forrige uke, og onsdag var frikortet på plass, elektronisk på Helsenorge. Hadde jeg skullet vente på at alle kvitteringer skulle bli registrert kunne dette gått mye lengre tid. Anonymkode: e94d5...d19 Mye jobb da, du får jo tilbakebetalt det du eventuelt betaler for mye i den korte tiden du venter på at frikortet registreres automatisk. Anonymkode: 3c9e3...f70 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå