AnonymBruker Skrevet 14. februar 2025 #1 Skrevet 14. februar 2025 Jeg har en gammel mor som foreløpig bor i sin egen leilighet. Hun har de siste månedene begynt å bli dement og ringer oss hver natt opptil 6-10 ganger. I disse samtalene handler det om at hun er døgnvill og at hun tror det er morgen. Vi vet at det finnes en egen klokke som sier ifra om deg er natt eller dag og hva klokken er. Men, jeg tror ikke hun kommer til å klare å lære en ny duppedings. Hun har en iPhone som hun bruker og noe jeg tenker kunne vært nyttig er at telefonen sier ifra når hun forsøker å ringe oss mellom f.eks kl.22 og 07 at det er natta og at hun må vente med å ringe til morgenen. Er det noen som vet om dette kan løses i praksis? Anonymkode: d703f...73a 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2025 #2 Skrevet 14. februar 2025 Min mor fikk en slik klokke gratis fra Hjelpemiddelsentralen (gjennom kommunens demensteam) etter at hun begynte å rote med tid på døgnet. Hun har helt fint klart å skjønne den. Selv skrur jeg mobilen på "Ikke forstyrr" når jeg legger meg med god samvittighet, det å være pårørende til en med demens en utrolig krevende, så man må passe på sin egen helse, så man har nok krefter til å kunne hjelpe. Har dessverre ingen svar på spørsmålet ditt om Iphone. Anonymkode: 3ba7e...04d 7 1
Luckiness Skrevet 14. februar 2025 #3 Skrevet 14. februar 2025 Sett telefonen på ikke forstyr og legg inn egen telefonsvarer med at det er natt eller noe 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2025 #4 Skrevet 14. februar 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min mor fikk en slik klokke gratis fra Hjelpemiddelsentralen (gjennom kommunens demensteam) etter at hun begynte å rote med tid på døgnet. Hun har helt fint klart å skjønne den. Selv skrur jeg mobilen på "Ikke forstyrr" når jeg legger meg med god samvittighet, det å være pårørende til en med demens en utrolig krevende, så man må passe på sin egen helse, så man har nok krefter til å kunne hjelpe. Har dessverre ingen svar på spørsmålet ditt om Iphone. Anonymkode: 3ba7e...04d Ok, så fint. Kanskje vi får prøve det da. Hun klarer ikke slå av og på tv selv om det kun er en knapp 🥴 Det er derfor jeg er litt skeptisk til en helt ny teknisk dings. Men, vi får prøve. Takk for svar. 👍🏻 Anonymkode: d703f...73a
Daisy-love Skrevet 14. februar 2025 #5 Skrevet 14. februar 2025 Du kan i hvert fall stille telefonen hennes inn med automatisk sovemodus, med spesifikke apper (men ikke det å ringe) som tar pause. Tror du kan velge annen bakgrunn som kanskje vil minne henne på å tenke litt, men ikke sikkert. Dere kan jo sette på ikke-forstyrr, men det er jo ikke helt ideelt med skrøpelige foreldre da, men jeg gjør det hos meg foreløpig selv. «Jobbfokus» kan mulig også brukes, men har kun det på iPaden min, så vet ikke hvordan det er på iPhone, men det ikke vært sjekket ut. Er hun ør nå, men enda litt å gå på hadde jeg prøvd å få til et ordentlig hjelpemiddel som hun kan bli vant til før hun blir enda mer dement. Jo raskere, jo bedre. 2 1
Daisy-love Skrevet 14. februar 2025 #6 Skrevet 14. februar 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ok, så fint. Kanskje vi får prøve det da. Hun klarer ikke slå av og på tv selv om det kun er en knapp 🥴 Det er derfor jeg er litt skeptisk til en helt ny teknisk dings. Men, vi får prøve. Takk for svar. 👍🏻 Anonymkode: d703f...73a Vurdert sånn grønt/rødt lys en har for barn? Med eller uten klokke. Rødt betyr hun ikke kan ringe, grønt er det dag, og hun kan ringe. De er veldig lette. Aner ikke hvor lette eller kompliserte de fra hjelpemiddelsentralen er i forhold. Tven kan oftest stilles inn på automatisk slukking, men da kan det jo skje midt i et program som kan få henne til å ringe dere for hjelp, men det skal i hvert fall være mulig. 2
avent Skrevet 14. februar 2025 #7 Skrevet 14. februar 2025 Om hun er begynt å bli sement er det kanskje på tide å søke sykehjemsplass, før det blir altfor ille. Har hun hjelp av hjemmetjenesten? 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2025 #8 Skrevet 14. februar 2025 Søk hjelpemiddelsentralen for klokke. Kjøp evt flere selv også. Dersom hun vandrer mye rundt i boligen, kan det være greit å ha et på badet, kjøkkenet, stuen, soverommet. Dere kan forsøke å skrive en tydelig lapp som henges på klokkene hvor det står "Navn ringer hver dag kl 08" (evt flere tidspunkt om dere deler på det). Det kan virke betryggende, men krever at dere faktisk ringer til gitte tidspunkt. Fungerer ikke noe må du ta på lydløs. Evt må du og søsken dele på hvem som har på lyd på natten. Anonymkode: 0db26...c7b
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2025 #9 Skrevet 14. februar 2025 Hun er blitt mer enn bare litt dement når hun er blitt såpass døgnvill. Jeg ville først av alt fått en geriatrisk utredning av henne, som vil si noe om hvor langt demensen har kommet. Kan hende en slik klokke vil fungere, men siden hennes demens har utviklet seg såpass i det siste, så bør man først se hvor dårlig hun nå egentlig er. Anonymkode: 857f2...684 2
monican94 Skrevet 14. februar 2025 #10 Skrevet 14. februar 2025 har hun demens-koordinator? søk om klokke og andre hjelpemidler 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2025 #11 Skrevet 14. februar 2025 Tror jeg ville laget en egen telefonsvarermelding som jeg hadde på om natta, hvor jeg selv leste inn at det var natt og at jeg sov, men at jeg kunne ringes etter klokka 08 eller noe sånt. Har selv en dement forelder, men vedkommende klarer ikke bruke telefonen lenger, og det er egentlig ganske greit, sånn sett (bor ikke lenger hjemme nå). Det er viktig å sette grenser for seg selv når man står i det du/vi står i! Det er slitsomt nok i seg selv! Anonymkode: e37cd...9c7 2 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2025 #12 Skrevet 14. februar 2025 Ta kontakt med demenskoordinator og/eller hukommelsesteam i din kommune. Jeg fikk god hjelp til alt rundt mamma av demenskoordinator, mens mamma fremdeles bodde hjemme. Klokken som nevnes er enkel og din mor trenger ikke lære å bruke den. Mamma fikk denne: https://www.abilia.com/nb/our-products/kognisjon-tid-og-planleggning/kalender-og-hukommelse/memoday Når det gjelder oppringningene ville jeg satt telefonen på ikke forstyrr. Jeg ville også gjort en skikkelig vurdering på hvilket hjelpebehov hun har. Er hun utredet og fått en demensdiagnose? Fastlegen kan være første steg på veien. Du som pårørende kan ringe fastlegen hennes og melde bekymring. Anonymkode: 2f5d0...018 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2025 #13 Skrevet 14. februar 2025 Som flere har nevnt har hjelpemiddelsentralen flere ting som kan hjelpe, klokke, etc. Gratis. Demens er en forferdelig sykdom, både for den som rammes og ikke minst dere pårørende, føler med dere ❤️ Ser flere foreslår å sette telefonen i "ikke forstyrr" modus, ja, det funker på iPhone, men. Da får jo ingen tak i dere som det virkelig er alvor. Så i dette moduset kan du legge inn unntak. Har hun hjemmesykepleie f.eks? Da legger du nummeret til hjemmesykepleien i favoritt kategori, og tillater at det/de nummerne kommer gjennom uansett. Du kan også sette "ikke forstyrr" til å vare kun mellom kl. 23. og 08. f. eks. Har hun ikke hjemmesykepleie, hjemmehjelp etc. bør dere vurdere å søke. Belastningen på pårørende blir enorm om dere er eneste hjelp ❤️ Anonymkode: b2ba3...a8d 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2025 #14 Skrevet 14. februar 2025 Bare litt sideinfo ang det å sette på ikke forstyrr på tlf. Ringer man to ganger innen 3 minutter på iphone, så kommer man igjennom på ringing nr 2. jeg bruker ikke forstyrr av helt andre grunner, men de som kan trenge å få tak i meg, vet at de må ringe to ganger på rappen for å få kontakt. Anonymkode: a43de...3d0 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2025 #15 Skrevet 14. februar 2025 avent skrev (35 minutter siden): Om hun er begynt å bli sement er det kanskje på tide å søke sykehjemsplass, før det blir altfor ille. Har hun hjelp av hjemmetjenesten? Vi har koblet på alt som er av hjelpeapparater. Men det er fullt på alle sykehjemmene Ja, hun har besøk av hjemmetjenesten. Takk for svar alle sammen! 🙌🏻 TS Anonymkode: d703f...73a 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2025 #16 Skrevet 15. februar 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har en gammel mor som foreløpig bor i sin egen leilighet. Hun har de siste månedene begynt å bli dement og ringer oss hver natt opptil 6-10 ganger. I disse samtalene handler det om at hun er døgnvill og at hun tror det er morgen. Vi vet at det finnes en egen klokke som sier ifra om deg er natt eller dag og hva klokken er. Men, jeg tror ikke hun kommer til å klare å lære en ny duppedings. Hun har en iPhone som hun bruker og noe jeg tenker kunne vært nyttig er at telefonen sier ifra når hun forsøker å ringe oss mellom f.eks kl.22 og 07 at det er natta og at hun må vente med å ringe til morgenen. Er det noen som vet om dette kan løses i praksis? Anonymkode: d703f...73a Hun burde kanskje fått plass på sykehjem om hun ikke klarer å slå av tv og ringer så mange ganger pr natt? Anonymkode: 2ff82...8d3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå