Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2006 #1 Skrevet 8. mars 2006 Når man har skadet seg og er sykemeldt fra jobb må en gjerne ut med mange egenandeler (transport til og fra sykehus, lege, røntken, osv.) F.eks. egenandelen for drosje til sykehus er kr. 115,- hver vei uansett lengden på strekningen. Når egenandelene går over kr. 1.615,- får man frikort. Betyr det at man fra og med da slipper å betale egenandel på drosje/syketransport til og fra fysioterapeuten? Da forutsetter jeg at fysioterapeutbehandling er helt nødvendig for å bli frisk. Jeg vet at egenandelen hos fysioterapeut blir kr. 50,- men mitt spørsmål handler altså om transport til og fra fysioterapeuten. Noen trygdeetaten-eksperter her på KG?
Gjest agjest Skrevet 8. mars 2006 #2 Skrevet 8. mars 2006 Er ingen ekspert, men jeg mener at det er sånn at egenandeler som normalt ville gått på egenandelskortet ikke skal betales når man har frikort. Jeg vet det er noen snodige regler mhp blå resept og generiske legemidler, men ellers tror jeg det er sånn.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2006 #3 Skrevet 8. mars 2006 Er ingen ekspert, men jeg mener at det er sånn at egenandeler som normalt ville gått på egenandelskortet ikke skal betales når man har frikort. Jeg vet det er noen snodige regler mhp blå resept og generiske legemidler, men ellers tror jeg det er sånn. ← Takk for svar. Håper noen kunnere og eksperter kan bekrefte/avkrefte ditt svar da..
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2006 #4 Skrevet 8. mars 2006 Tidligere taxi sjåfør her... Når du har fått frikort betaler du ingen egenandel på syketransport uansett hvor du skal.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2006 #5 Skrevet 8. mars 2006 Fra trygdeetatens sider: For å kunne benytte drosje ved syketransport må du alltid ha rekvisisjon. Du betaler da bare egenandel på reisen, eventuelt ingen ting dersom du har frikort.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2006 #6 Skrevet 8. mars 2006 Fra trygdeetatens sider: For å kunne benytte drosje ved syketransport må du alltid ha rekvisisjon. Du betaler da bare egenandel på reisen, eventuelt ingen ting dersom du har frikort. ← Jeg har frikort. Jeg må altså alltid ha rekvisisjon for drosje, men slipper egenandelen what so ever uansett om jeg skal avgårde 10 mil eller 4 km, hvis jeg forsto dere riktig.
Kaffeavtalen Skrevet 8. mars 2006 #7 Skrevet 8. mars 2006 Men jeg tror du måbetale egeandel på fysioterapi opp til egenandelstak II som er på ca 2500,- Sjekk trygdeetaten.no for derstår det meste.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #8 Skrevet 9. mars 2006 Men jeg tror du måbetale egeandel på fysioterapi opp til egenandelstak II som er på ca 2500,- Sjekk trygdeetaten.no for derstår det meste. ← Ja, men nå snakker du om selve fysioterapien der min egenandel er kr. 50,- Det er greit nok, det går ikke på det "vanlige" frikortet jeg har fått. Det jeg lurer på er om også transporten til fysioterapien går på mitt vanlige frikort (og at jeg dermed slipper egenandel til transport), eller om også transporten til fysioterapeut går inn under det "andre" egenandelskortet med det taket på ca. 2.500,- som du nevner.
Gjest Gjesta Skrevet 9. mars 2006 #9 Skrevet 9. mars 2006 Når du har fått frikort 1, som har tak på 1615 kroner, slipper du å betale for transporten til fysioterapeuten, forutsatt at du har rekvisisjon for reisen så klart. Når du har fått frikort 2, som du kan få etter å ha vært fex til fysikalsk behandling for mer enn 2600 kroner, slipper du egenandelen også her.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #10 Skrevet 9. mars 2006 Når du har fått frikort 1, som har tak på 1615 kroner, slipper du å betale for transporten til fysioterapeuten, forutsatt at du har rekvisisjon for reisen så klart. Når du har fått frikort 2, som du kan få etter å ha vært fex til fysikalsk behandling for mer enn 2600 kroner, slipper du egenandelen også her. ← Det var da enda godt å høre..
Gjest Gjesta Skrevet 9. mars 2006 #11 Skrevet 9. mars 2006 Jeg har akkurat vært og hentet meg mine to frikort, så dette kan jeg
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #12 Skrevet 9. mars 2006 Jeg har akkurat vært og hentet meg mine to frikort, så dette kan jeg ← Bra, da stoler jeg på den og slipper å lure mer.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #13 Skrevet 9. mars 2006 Gjelder vanlig frikort (det som er til lege, osv.) også til tannlege?
Gjest Persille ikke innlogget Skrevet 9. mars 2006 #14 Skrevet 9. mars 2006 Når du har fått frikort 1, som har tak på 1615 kroner, slipper du å betale for transporten til fysioterapeuten, forutsatt at du har rekvisisjon for reisen så klart. Når du har fått frikort 2, som du kan få etter å ha vært fex til fysikalsk behandling for mer enn 2600 kroner, slipper du egenandelen også her. ← Dette kan jeg mye om siden jeg i samme situasjon. Du viser frikortet til taxisjåføren så blir det null kroner på deg. Gjelder kun når du har rekvisisjon. Jeg er hos fysioterapeut 2-3 ganger i uke og tar da taxi fram og tilbake.
Gjest Persille ikke innlogget Skrevet 10. mars 2006 #15 Skrevet 10. mars 2006 Gjelder vanlig frikort (det som er til lege, osv.) også til tannlege? ← Tannbehandling går på egenandel 2, dvs det samme som fysioterapeut. Det er kun helt spesiell behandling hos tannlegen som godskrives kortet. Vanlig vedlikehold som fyllinger, rens og krone må du dekke helt ut selv. Jeg vet at noen typer behandling ved tannkjøttsykdom dekkes, men ikke all behandling.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #16 Skrevet 10. mars 2006 Tannbehandling går på egenandel 2, dvs det samme som fysioterapeut. Det er kun helt spesiell behandling hos tannlegen som godskrives kortet. Vanlig vedlikehold som fyllinger, rens og krone må du dekke helt ut selv. Jeg vet at noen typer behandling ved tannkjøttsykdom dekkes, men ikke all behandling. ← Og syreskader (tynner tenner) må man også dekke selv?
Gjest gjesta Skrevet 10. mars 2006 #17 Skrevet 10. mars 2006 Og syreskader (tynner tenner) må man også dekke selv? ← Det vet jeg ikke. Har bare kjennskap til visse typer behandling som gjelder tannkjøttsykdom. Det enkleste er faktisk å spørre tannlegen og/eller trygdekontoret.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2006 #18 Skrevet 11. mars 2006 Det enkleste er faktisk å spørre tannlegen og/eller trygdekontoret. ← Nei, det enkleste er i mange tilfeller å spørre på KG! Trygdekontoret vet ikek svaret, de som jobber der har masse telefoner og de er usikre på reglene. Tannlegen har pasienter og er kjempetravel med dem. Damene som jobber med ham vet ikke eller er usikre. Den beste hjelpen får man faktisk på KG.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå