AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:19 #1 Del Skrevet fredag kl 18:19 Denne måneden skal vi være flinke. Vi har skrevet handleliste, planlagt middager. I går måtte jeg kjøpe 1 kg gulrøtter, 1 hel løk, paprika, makaroni, rømme, 2 brød, 2 pakker Chorizo, smør, popcorn. Disse tingene kom på 440 kroner på rema. I dag var det ukas handling, vi er 5 stykk og 2 av de er tenåringer riktig nok. Vi har i dag handlet for 4500, det er litt ekstra kos siden det er vinterferie f.eks bacon. Ingen ekstra dyre middager. Det er kylling og svin av kjøtt. Jeg vet at det vi handlet i dag hadde kostet mye mindre for bare noen år siden. Og noe av dette håper jeg jo holder litt lenger enn kun en uke. Likevel dette er mye penger for ganske få varer. Hva spiser dere som får det så sykt billig? Er det lite kjøtt? Spiser dere mye grønnsaker? Mye billig produkter? Når dere oppgir hva dere bruker er det da inkludert papir og rengjøringsmidler? Jeg vil gjerne lære, men det må være god mat. Og der er vi jo kanskje forskjellig. Her tror jeg det er pålegg som tar vårt budsjett. Det går MYE av det i uka, spesielt disse tenåringene som spiser ofte toast ol hver dag Anonymkode: 5f4f8...8ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-mamma Skrevet fredag kl 19:07 #2 Del Skrevet fredag kl 19:07 Kjøp større kvanta, viktig å se på kiloprisen. Løk holder lenge så det er uøkonomisk å kjøpe en løk, mye billigere å kjøpe større pakninger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:26 #3 Del Skrevet fredag kl 19:26 Kjøp på tilbud og ha stor fryser. Noen ganger er det bra tilbud på fiskegrateng, fiskekaker, fryste grønnsaker, kjøtt, pølser, ost, pålegg (kjøttpålegg kan fryses), brød, kjøttdeig osv. Kjøp feks 5stk hvis det er tilbud. Lag store porsjoner og frys ned. Koster gjerne litt mer i starten, men så har dere plutselig middager for en hel uke i fryseren. Hjelper på i perioder med dårligere økonomi, eller hvis man bare vil ha det mer lettvint. Man går også mindre på butikken om man ikke må kjøpe middag, og alle vet at det er lett å falle for unødvendige fristelser. Det er rimeligere å spise farseprodykter. Og vegetar. Bruk feks linser og kikerter som erstatning for kjøtt. Havregrøt er rimelig. Supper, gryter med det man har, chili sin carne, lapskaus. Bruk rester til lunsj, i reste-omelett, i wraps osv. Planlegg innkjøp og måltider. Poteter, ris, bønner/linser/kikkerter, løk, hakkete tomater, gulrøtter er ofte rimelig og greit å ha tilgjengelig. Unngå fancy fukt og grønnsaker. Ofte dyrt. Kjøp sesong. Fryste grønnsaker er rimeligere. Epler, pærer, appelsiner, bananer er oftest rimeligst av frukt. Havregryn med melk eller havregrøt er fint til lunsj. Noen typer knekkebrød er billig. Bak brød selv. Unngå juice, brus, iste. Egg metter godt og er fint på knekkebrød til lunsj. Liker dere å fiske kan dere prøve å få tak i fisk. Bruker mikrofiberkluter til mye. Fjerner godt flekker. Ellers har jeg billig produktene til feks zalo, skurekrem, eddik, vaskepulver, rengjøringsspray. Bruker moppekluter i stedet for engangs. Anonymkode: b44a7...b66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:26 #4 Del Skrevet fredag kl 19:26 Det A-mamma sa, i tillegg kan løk kuttes og fryses ned så det gjør jeg ofte. Det enkle svaret? Vi spiser det som er på tilbud eller som er oppi redusert holdbarhetskassa. Kjøper store kvanta der jeg kan, porsjonerer og fryser ned. Kjøper sjelden det jeg har lyst: her er det rabatten som råder! Vi supplerer med havregryn, egg, makaroni/ris/spaghetti og lager mye suppe/lapskaus/restepizza. Knekkebrød (husmann) og leverpostei går ofte igjen til kvelds. Anonymkode: e8f34...065 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:51 #5 Del Skrevet fredag kl 19:51 Jeg har perioder hvor jeg er flink på dette, og andre perioder hvor jeg kjlper alt jeg vil ha. Jeg merker selvsagt stor forskjell på lommeboken mellom disse konstrastrne. Når jeg er flink, så handler jeg protein kun på tilbud, sjekker alltid kiloprisen, og helst i store kvanta for å ha i frysen. Vi har Gigaboks i nærheten, de har veldig gode tilbud på store pakninger. Jeg handler etter kiloprisen på alt, og det er lett å bli lurt av tilbud. Du kan av og til se produkter på tilbud som likevel er dyrere mtp kiloprisen enn tilsvarende produkt av annet merke. Jeg bruker mye grønnsaker som kål (veldig næringsrikt og mye mer mettende enn salat, og det kan fint være i måltider som fryses i motsetning til isberg). Poteter, guløtter og løk kjøper jeg ferskt, men alt annet av grønnsaker er stort sett rineligere som frosne. Jeg kjøper tørkede linser og bønner fra internasjonal matbutikk og bløtlegger. Tips: du kan bløtlegge og så legge i frysen for å alltid ha klart. Og dette tror jeg er det jeg sparer aller mest på, for jeg supplerer nesten alle måltider med linser og/eller bønner, slik at jeg bruker litt mindre kjøtt hvert måltid. Ost kjøper jeg forresten også utelukkende på tilbud. Store pakninger, gjerne når de har slike dobbeltpk på salg. Så kutter jeg opp eller river og legger i frysen. Ellers er det småting som at zalo er så konsentrert at jeg vanner det ut ca 1/3 med vsnn. Dopapir og kjøkkenpapir kjøper jeg ogsp utlukkende i store kvanta og oopbevarer på loftet. Lager knekkebrød selv, superbillig og mye sunnere - og mye bedre. Baker brød av og til. Anonymkode: 93454...c0e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:58 #6 Del Skrevet fredag kl 19:58 Hadde en foran meg i kassen. Han hadde noen få varer. Kanskje 5-6. han betalte 3000😳 Jålete laks og jålete tilbehør. Hadde mistet appetitten av den prisen uansett lønn. Anonymkode: eed18...36f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:15 #7 Del Skrevet fredag kl 21:15 Vi planlegger måltider ut i fra råvarer og bruker gjerne de samme råvarene i flere middager. Vi kjøper i utgangspunktet grønnsaker som er i sesong(men er selvsagt ikke helt fastlåst på det), vi kjøper frosne grønnsaker fra butikkens eget merke og handler også en del av grønnsakene på internasjonale grønnsaksbutikker. Det samme gjelder med tørrvarer som ris, pasta, velf frukter osv. Det er mye billigere å kjøpe store forpakninger der enn de små pakkene på Kiwi og Rema. Vi kjøper også gjerne et større kvantum når enkelte grønnsaker er billigere og lager ting som supper, gryteretter etc. i store porsjoner og fryser ned. Nå spiser ikke vi heller kjøtt,fisk etc, vi lager en del av pålegget selv og baker brød også sparer en del kroner på. Anonymkode: 04e73...61d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå