AnonymBruker Skrevet 14. februar #1 Skrevet 14. februar Vi har en del lån, og det gikk helt fint før renta gikk så mye opp. Nå synes jeg hver måned er ganske seig, men håper på at renta går ned etter hvert. Har 600.000 på sparekonto. Hvordan er det lurt å bruke disse? Vi må la noe stå igjen til buffer. Hvor mye? Vi har noen prosjekter vi bør fikse. Burde hatt gjerde, fikset noen rør i kjelleren, ny varmtvannstank, pusse opp et lite toalett som er halvferdig, ha noe mer bodplass/innredning i gang. Synes det er så vanskelig å vite hva vi bør gjøre. Hvordan er det lurest å bruke pengene? Og hjelper det egentlig noe særlig å betale ned lån på 7 mill med 200.000? Anonymkode: 13daf...030
Sniff76 Skrevet 14. februar #2 Skrevet 14. februar Ordne de tingene som må ordnes, og la det stå igjen f.eks. 100.000 i buffer. Resten inn på lånet. Selvfølgelig hjelper det å betale f.eks. 200.000 på lånet 😊 Kanskje det forkorter lånetiden med 1 år? 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar #3 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Vi har en del lån, og det gikk helt fint før renta gikk så mye opp. Nå synes jeg hver måned er ganske seig, men håper på at renta går ned etter hvert. Har 600.000 på sparekonto. Hvordan er det lurt å bruke disse? Vi må la noe stå igjen til buffer. Hvor mye? Vi har noen prosjekter vi bør fikse. Burde hatt gjerde, fikset noen rør i kjelleren, ny varmtvannstank, pusse opp et lite toalett som er halvferdig, ha noe mer bodplass/innredning i gang. Synes det er så vanskelig å vite hva vi bør gjøre. Hvordan er det lurest å bruke pengene? Og hjelper det egentlig noe særlig å betale ned lån på 7 mill med 200.000? Anonymkode: 13daf...030 Er boliglånet det eneste dere har av lån? isåfall ville jeg prioritert å fikse det som må fikses. Gjerde MÅ dere ikke ha.. varmtvannstank og rør er viktigere enn bodplass og innredning… også ville jeg brukt resterende på nedbetaling av lånet. Anonymkode: 349e5...0a7 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar #4 Skrevet 14. februar Takk for innspill begge to ❤️ Vi har igjen studielån. Jeg har ca 200.000, mens han har ca 50.000 igjen. Har billån på ca 100.000 til sammen på to biler som er ganske nye. Det er huslånet som er mest trasig. Betaler 44.000 i mnd nå som det er så høy rente. Så jeg lurer litt på hvor mye vi må betale ned for å få en bedre rente. Vi tjener greit, men jeg synes vi har veldig mye utgifter som gjør det vanskelig å spare eller betale ned mye mer enn vi gjør. Har ca 1,6 i inntekt til sammen. Men per nå går den ene inntekten rett ut til huslånet mens vi likevel betaler mest renter. Anonymkode: 13daf...030
Sniff76 Skrevet 14. februar #5 Skrevet 14. februar Hvor stor gjeldsgrad har dere på huset? Kontakte banken og spørre om det er mulig å senke renten hvis dere kommer dere under en viss %? Det er fornuftig å kvitte dere med billånene hvis de har høyere rente enn huslånet. Frigir vel noen tusen i mnd hvis dere kvitter dere med billånene. 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar #6 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Takk for innspill begge to ❤️ Vi har igjen studielån. Jeg har ca 200.000, mens han har ca 50.000 igjen. Har billån på ca 100.000 til sammen på to biler som er ganske nye. Det er huslånet som er mest trasig. Betaler 44.000 i mnd nå som det er så høy rente. Så jeg lurer litt på hvor mye vi må betale ned for å få en bedre rente. Vi tjener greit, men jeg synes vi har veldig mye utgifter som gjør det vanskelig å spare eller betale ned mye mer enn vi gjør. Har ca 1,6 i inntekt til sammen. Men per nå går den ene inntekten rett ut til huslånet mens vi likevel betaler mest renter. Anonymkode: 13daf...030 Da må dere se om det er billån eller boliglån som har høyest rente. Her hadde det ikke vært lønnsomt å prioritere billånet, for vi har såpass lav rente på den😊 Må dere fikse noe i huset nå da? Ville nok prøvd å betale ned mest mulig på boliglånet.. Anonymkode: 349e5...0a7
Schmuhu Skrevet 14. februar #7 Skrevet 14. februar (endret) Ikke undervurder at det er økonomisk gunstig å ha lån i tider med høy inflasjon. Hvis dere klarer å betjene og å leve godt nok, så hadde jeg fulgt nedbetalingsplanen og avventet rentenedgangen om litt. Selvsagt sparer du på renter og reduserer risiko ved ekstra nedbetaling uten tvil. Men det reduserer også egenkapital. Og da bør de dyreste lån prioriteres. Det er kanskje bilene? Når det gjelder oppussing, så bør dere selvsagt ta en vurdering av hva som er nødvendig og hva som eventuell øker trivsel. Gode oppbevaringsløsninger må ikke undervurderes heller i den forstand. Lykke til med alt! Schmuhu Endret 14. februar av Schmuhu 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar #8 Skrevet 16. februar Ville ha betalt ned billånene, mest for å få de unna vei og frigjøre de midlene som går til det hver måned, der hentes kanskje inn 4-5000kr på begge lån? Betalt inn 200.000 på huslånet. Sjekket lånekalkulator og det vil utgjøre kanskje 1500-2000 i måneden. Det kommer jo godt med. Så brukt noe til oppussingen, men holdt igjen minst 100.000kr for buffer. Anonymkode: fffeb...795
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå