Gå til innhold

Hva ville du ha gjort. Kvittet deg med lån eller beholde lån og aksjer/fond.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kun en inntekt. Ca 48000 utbetalt. Stort gammelt hus med MYE vedlikehold fremover.

Jeg har 2 mill i lån med en dårlig avtale.

Jeg har 1130000 i fond derav 600000 er fortjeneste som må skattes ved uttak.

I tillegg har jeg aksjer til verdi pr nå til rett under 2 mill derav 785000 er fortjeneste som må skattes.

Noen hundretusen på buffer.

Er det idiotskap å ikke kvitte meg med lånet?

Anonymkode: 1f06a...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjør en mellomting. Har det siste året gradvis solgt meg ut av fond, og brukt pengene på å betale ned ekstra på boliglånet. Jeg selger kun den delen som er innskudd, slik at det ikke utløses skatt (har ASK). Med det skattenivået vi har på gevinst i dag, lar jeg dette heller stå i fond, og ser an hva som skjer ved evt. kommende regjeringsskifte.

Om dette er lønnsomt på sikt (i mitt tilfelle) er vel heller tvilsomt. Men de pengene jeg har i fond er penger jeg egentlig ikke trenger, verken nå eller senere. Derimot er jeg blitt litt vel opphengt i å bli gjeldfri raskest mulig. Samtidig reduserer jeg risiko på sparepengene.

Spørsmålet ditt avhenger bl. a. av hva som er formålet med sparingen på sikt, hva du forventer i framtidig avkastning, og hvor risikovillig du er. Kan du, ved å betale ned deler av lånet, få forhandlet deg til en bedre avtale? 

Anonymkode: c8b18...b21

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg gjør en mellomting. Har det siste året gradvis solgt meg ut av fond, og brukt pengene på å betale ned ekstra på boliglånet. Jeg selger kun den delen som er innskudd, slik at det ikke utløses skatt (har ASK). Med det skattenivået vi har på gevinst i dag, lar jeg dette heller stå i fond, og ser an hva som skjer ved evt. kommende regjeringsskifte.

Om dette er lønnsomt på sikt (i mitt tilfelle) er vel heller tvilsomt. Men de pengene jeg har i fond er penger jeg egentlig ikke trenger, verken nå eller senere. Derimot er jeg blitt litt vel opphengt i å bli gjeldfri raskest mulig. Samtidig reduserer jeg risiko på sparepengene.

Spørsmålet ditt avhenger bl. a. av hva som er formålet med sparingen på sikt, hva du forventer i framtidig avkastning, og hvor risikovillig du er. Kan du, ved å betale ned deler av lånet, få forhandlet deg til en bedre avtale? 

Anonymkode: c8b18...b21

Takk for et godt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kun en inntekt. Ca 48000 utbetalt. Stort gammelt hus med MYE vedlikehold fremover.

Jeg har 1130000 i fond derav 600000 er fortjeneste som må skattes ved uttak.

I tillegg har jeg aksjer til verdi pr nå til rett under 2 mill derav 785000 er fortjeneste som må skattes.

Noen hundretusen på buffer.

Er det idiotskap å ikke kvitte meg med lånet?

Nå er nok jeg noe eldre en deg, men personlig mener jeg et soleklart JA. Bankene har tjent seg rike på mine og andres lån i flere tiår, så med en gang jeg hadde mulighet, så innbetalte jeg et ganske stort beløp slik at jeg ble gjeldfri. En utrolig deilig følelse! Så har sparingen kommet senere i livet, men aldri mer i aksjefond. Litt i rene rentefond, litt på høyrentekonto og ca. 40% av totalen i gull og sølvmynter, som også er en slags beredskap i tilfelle krig eller alvorlig krise.

Anonymkode: 453f0...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kan du ikke få en bedre avtale? Hva stopper deg fra å sjekke ut av det?

Men å betale ut lånet vil jo gjøre seg godt. Du frigjør midler til ny sparing. Du skriver huset må fikses på, betyr det at pengene du har spart uansett må brukes?

Anonymkode: 03e20...0de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...