AnonymBruker Skrevet 14. februar #1 Skrevet 14. februar Jeg er ikke gravid, men lurer på dette pga en oppgave jeg skriver. Kan høre med en jordmor, men skriver her nå siden dere sikkert vet. Leste på helsenorge at man får besøk av jordmor innen de første 3 dagene etter hjemkomst, og av helsesykeoleier kløpet av 7-10 dager. Men firsto ikke helt om det var besøk av begge eller bare en av delene. Og må den gravide selv ringe og avtale, eller er det helsestasjon som avtaler? Anonymkode: a55dd...fa3
AnonymBruker Skrevet 14. februar #2 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er ikke gravid, men lurer på dette pga en oppgave jeg skriver. Kan høre med en jordmor, men skriver her nå siden dere sikkert vet. Leste på helsenorge at man får besøk av jordmor innen de første 3 dagene etter hjemkomst, og av helsesykeoleier kløpet av 7-10 dager. Men firsto ikke helt om det var besøk av begge eller bare en av delene. Og må den gravide selv ringe og avtale, eller er det helsestasjon som avtaler? Anonymkode: a55dd...fa3 De kommer ikke samtidig. Først jordmor og deretter helsesykepleier. Når barnet er født får helsestasjonen beskjed og de tar kontakt og avtaler tidspunkt. Anonymkode: 7a481...1da 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar #3 Skrevet 14. februar Vi fikk bare besøk av helsesykepleier, for jordmor hadde ikke kapasitet til å komme i løpet av de tre første dagene, så det tilbudet bare falt helt bort. Men i utgangspunktet får man besøk av begge to. Jordmor er mest for mor sin del, helsesykepleier er mest for babyen sin del. Anonymkode: d8bf3...0f0
monican94 Skrevet 14. februar #4 Skrevet 14. februar jordmor først deretter heksesykepleier, de tar kontakt. Tror ikke alle kommuner har jordmor foresten.
AnonymBruker Skrevet 14. februar #5 Skrevet 14. februar Her var det ikke tilbud om besøk av jordmor, men hun ville gjerne ha meg tilbake for 6-ukers kontroll. Fikk også beskjed om at jeg kunne kontakte fødeavdelingen om jeg hadde spørsmål, både om meg selv og baby. Helsesykepleier kom på hjemmebesøk. Fødeavdelingen tok kontakt med helsestasjonen for å informere om at jeg hadde født, så tok hs kontakt med meg. Anonymkode: 1a056...305
AnonymBruker Skrevet 14. februar #6 Skrevet 14. februar Jeg fikk besøk av helsesykepleier men jeg lå inne en uke etter fødsel så det kan ha noe med det å gjøre at ikke jordmor kom. Anonymkode: b8a7c...a09
AnonymBruker Skrevet 14. februar #7 Skrevet 14. februar Jordmor tok kontakt her og kom på besøk. Hs avtalte først (hun ringte), men avlyste siden jordmor hadde vært her noen dager før. Fikk time på helsestasjonen litt senere i stedet. Anonymkode: 4929a...c0a
AnonymBruker Skrevet 14. februar #8 Skrevet 14. februar Jeg var ikke interessert i noe besøk så jeg gikk innom helsestasjonen når det passet meg. Anonymkode: 375ab...842 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar #9 Skrevet 14. februar Med første barnet hadde vi jordmor på besøk etter hjemkomst og helsesykepleier noen dager senere. Med andremann hadde ikke jordmor kapasitet til å komme, og spurte om vi heller ville komme innom helsestasjonen. Mener faktisk at jeg møtte opp på stasjonen istedenfor hjemmebesøk av helsesykepleier også av en eller annen grunn. Det var absolutt et tilbud, men det kan tilpasses etter behov. Anonymkode: 62582...ec3
AnonymBruker Skrevet 14. februar #10 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er ikke gravid, men lurer på dette pga en oppgave jeg skriver. Kan høre med en jordmor, men skriver her nå siden dere sikkert vet. Leste på helsenorge at man får besøk av jordmor innen de første 3 dagene etter hjemkomst, og av helsesykeoleier kløpet av 7-10 dager. Men firsto ikke helt om det var besøk av begge eller bare en av delene. Og må den gravide selv ringe og avtale, eller er det helsestasjon som avtaler? Anonymkode: a55dd...fa3 Det står jo i teksten du leser...man får besøk av jm i løpet av de 3 første dagene og deretter helsesykepleier etter 7-10 dager. Jm skal se til mor, først og fremst, og hs skal se til barnet, først og fremst. Helsestasjonen skal ta kontakt for å avtale. I noen kommuner er det lav kapasitet, og da kan det hende jm ikke kan komme. Anonymkode: bf54d...f83
AnonymBruker Skrevet 14. februar #11 Skrevet 14. februar Jeg sa bare nei, trengte ingen av de. Hadde 6 ukers kontroll på baby hos fastlegen vår. Anonymkode: e0ed6...af7 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar #12 Skrevet 14. februar Hadde også kun helsesykepleier på besøk, men som noen andre over her nevner kan det være fordi jeg var på sykehuset fem dager før vi dro hjem. Fødte også midt i fellesferien, så kan ha sitt å si. Anonymkode: 27b7f...55f
AnonymBruker Skrevet 14. februar #13 Skrevet 14. februar Hadde besøk av jordmor dagen etter vi kom hjem, kanskje to dager etter. Helsesykepleier noen dager senere. Anonymkode: 414ee...3a7
AnonymBruker Skrevet 14. februar #14 Skrevet 14. februar det avhenger vel mye av kapasitet. Med barn nr 1 kom helsesykepleier 2 dager etter at vi var kommet hjem, jordmor hadde ikke kapasitet. Med nr 2 kom helsesykepleier 3 dager etter (vi kom hjem torsdag og hun kunne ikke komme før mandagen), jordmor er syk så da utgikk det besøket. Vi har kun en jordmor her, så ja det er sårbart med tanke på oppfølging (da lander alt på allerede pressede leger). Anonymkode: 3fd07...3e8
AnonymBruker Skrevet 14. februar #15 Skrevet 14. februar Her jeg bor har jeg inntrykk av at det bare er helsesykepleier som kommer, er ikke kapasitet til at jordmor kommer. Har kun hatt helsesykepleier på besøk etter fødselen til begge mine barn. Anonymkode: a5eb3...87a
Perle Skrevet 15. februar #16 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var ikke interessert i noe besøk så jeg gikk innom helsestasjonen når det passet meg. Anonymkode: 375ab...842 Samme. Innvaderende og infantilisernde.
AnonymBruker Skrevet 15. februar #17 Skrevet 15. februar Brukte ikke jordmor under noen av svangerskapene, så ble naturligvis ikke noe besøk av dem hjemme heller, hadde uansett takket nei. Var på vektkontroll på heksestasjon før vi fikk tilbud om hjemmebesøk, så takket nei til hjemmebesøk og dro dit i stedet. Nettopp fått barn nr 2, vært på en vektkontroll, og skal egentlig ha hjemmebesøk på mandag. Ser ikke poenget egentlig, vurderer å ringe på morgen og si vi kommer dit. Anonymkode: 1f843...17f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå