Gå til innhold

Samboer som er flink med penger, men litt for tilbakeholden

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg støtter deg, ts. Avdragsfrihet i en periode vil utgjøre fint lite når alt kommer til alt, inflasjonen spiser uansett opp mye av lånet - og det er nå dere trenger ekstra økonomisk handlingsrom, ikke når barna har flyttet ut. 

Og til alle som skriver at 4000 er mye til forbruk i måneden: hva slags liv lever dere, egentlig? Jeg  bruker langt mer, til tross for at jeg sjeldent kjøper klær og sminke og lever forholdsvis nøkternt. Etter trening og mobil har ts 3000. Det er LITE. En bursdagsgave, frisør, en mascara, en kino og noen glass vin med venninner og vips er man i minus bare der. 

Jeg reagerer også veldig på at mannen har siste ord og bestemmer. Du har like sterk stemme som han, og nei, det er ikke fullstendig galskap å ha avdragsfrie noen måneder når man har konfirmasjon og utbedringer på huset. De aller fleste (meg selv inkludert) har valgt den løsningen innimellom uten at økonomien har blitt ruinert. 

Anonymkode: eb267...d7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg støtter deg, ts. Avdragsfrihet i en periode vil utgjøre fint lite når alt kommer til alt, inflasjonen spiser uansett opp mye av lånet - og det er nå dere trenger ekstra økonomisk handlingsrom, ikke når barna har flyttet ut. 

Og til alle som skriver at 4000 er mye til forbruk i måneden: hva slags liv lever dere, egentlig? Jeg  bruker langt mer, til tross for at jeg sjeldent kjøper klær og sminke og lever forholdsvis nøkternt. Etter trening og mobil har ts 3000. Det er LITE. En bursdagsgave, frisør, en mascara, en kino og noen glass vin med venninner og vips er man i minus bare der. 

Jeg reagerer også veldig på at mannen har siste ord og bestemmer. Du har like sterk stemme som han, og nei, det er ikke fullstendig galskap å ha avdragsfrie noen måneder når man har konfirmasjon og utbedringer på huset. De aller fleste (meg selv inkludert) har valgt den løsningen innimellom uten at økonomien har blitt ruinert. 

Hvor mye har du til forbruk i mnd, og hva bruker du det på?

Anonymkode: 12299...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor mye har du til forbruk i mnd, og hva bruker du det på?

Anonymkode: 12299...a98

Jeg bestemmer over egne penger og bruker de på streamingtjenester, mat og drikke, glad i god vin og mat så litt middager ute eller ekstra fine middager hjemme, frisør- hudpleie- sminke, lunsj, kino/(kultur)opplevelser/konserter/helgeturer, husholdningsartikler som rengjøringsmidler og lyspærer, ting til huset, blomster og planter og plantejord, diesel til bilen, telefon, bøker, abonnementer på diverse fagtidsskrifter og aviser, mindre nødvendige utgifter til hus og bil, togbilletter, klær og sko, legetimer, tannlege, fysioterapeut, medisiner. Sikkert mye mer jeg ikke kommer på også. 4000 holder ikke til dette, og det selv om jeg selvfølgelig ikke kjøper klær og sko og sminke eller nytt toalett hver måned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg velger å ha mer penger nå mens ungene bor hjemme, har rammelån og betaler av og til bare rente, av og til mer. For meg er det viktigere å kunne kose oss nå enn at jeg skal ha bedre råd som pensjonist.

Alt av ekstra penger settes inn på lånet, så kan jeg ta det ut igjen om det trengs (leier ut hytta innimellom, får noen ganger litt bonus på jobb, bursdagsgaver fra foreldrene mine etc.). Slik er lånet også buffer.

Vi drar på litt større ferier omtrent annethvert år, og sparer opp mellom. Jeg sparer til ungene i fond utenom, i mitt navn. Jeg kommer til å arve om noen år så jeg er fortsatt gjeldfri når jeg blir pensjonist (høres kynisk ut, jeg vet, men slik er det). Jeg overlever fint om det ikke blir noen arv også, må bare kjøpe en rimeligere bolig.

Jeg bruker nå en del av fri EK i bolig til å investere i ny eiendom, slik opparbeider jeg meg høyere verdier uten å få mye mer i lån. Håper er å kunne hjelpe ungene med EK når de skal etablere seg.

Anonymkode: 87af7...43c

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg bestemmer over egne penger og bruker de på streamingtjenester, mat og drikke, glad i god vin og mat så litt middager ute eller ekstra fine middager hjemme, frisør- hudpleie- sminke, lunsj, kino/(kultur)opplevelser/konserter/helgeturer, husholdningsartikler som rengjøringsmidler og lyspærer, ting til huset, blomster og planter og plantejord, diesel til bilen, telefon, bøker, abonnementer på diverse fagtidsskrifter og aviser, mindre nødvendige utgifter til hus og bil, togbilletter, klær og sko, legetimer, tannlege, fysioterapeut, medisiner. Sikkert mye mer jeg ikke kommer på også. 4000 holder ikke til dette, og det selv om jeg selvfølgelig ikke kjøper klær og sko og sminke eller nytt toalett hver måned. 

Det aller meste av det du ramser opp her går jo ikke inn under budsjettposten "bruke på seg selv", som er der TS prater om.

Anonymkode: 36745...faa

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet det er for sent for ts nå, men kan jo være andre lesere som bør tenke seg om litt. 
Når man får baby har man cirka 15 år på seg til å spare til konfirmasjon og alt det fører med seg av utgifter. 
15 år er 180 måneder. Sparer man f.eks 400 eller 500 pr mnd, blir det pene summer som bør holde. 

Anonymkode: a526f...d39

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, vi eier en stor og dyr bolig i Oslo med leieinntekt, som vi enten kan selge om vi ønsker å nedgradere, eller bare fortsette å betale renter livet ut. Ungene våre trenger ikke overta en ferdig nedbetalt bolig. Vi har mye mer å bruke penger på nå med to små barn, enn hva vi kommer til å ha som pensjonister. 

Anonymkode: f95c3...167

Har du regnet på dette?? Er du klar over hvor hinsides mye penger du skyller ned i dass?? Tror du skal snakke med noen som setter opp ett regnestykke til deg med 2 streker under svaret!! Jeg tror du vil få ett aldri så lite sjokk🤭

Anonymkode: 82be9...15d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du regnet på dette?? Er du klar over hvor hinsides mye penger du skyller ned i dass?? Tror du skal snakke med noen som setter opp ett regnestykke til deg med 2 streker under svaret!! Jeg tror du vil få ett aldri så lite sjokk🤭

Hvem skal de snakke med? De er allerede økonomer

Anonymkode: 21cc4...70d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke noen fare for sjokk her, jeg er som sagt økonom med god innsikt og peiling på hva jeg driver med.

Jeg kjenner godt til verdien av penger, og ikke minst inflasjon. 10 000 kr i dag er ikke det samme som 10 000 om 10 år. Klart jeg vet at det er dyrere å ha lån enn å ikke ha lån, men det er ikke så enkelt som å summere opp det man betaler ekstra i renter, man må også ta i betraktning inflasjon. Og så er det noe med livskvalitet.  Vi har små barn og ønsker å ha et komfortabelt liv med dem, heller enn å spinke og spare og ha dårlig råd. Vi er helt inneforstått med at huset kan bli for stort og muligens for dyrt som pensjonister, men da nedskalerer vi. Fordelen vår er at vi bor i Oslo og kommer til å ha med oss god verdistigning i mange år, og huset er betydelig dyrere enn aktuelle leiligheter. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå ble jeg, som også er økonom, nysgjerrig på hva du mener? Hvordan skylles pengene i dass? 

Anonymkode: f071d...239

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jaja jeg er fattig og har sagt mitt. Stoler mer på min evne til å holde meg flytende som fattig, enn en økonom som bruker et par tusen kr i måneden på sminke og klær. 

Anonymkode: e224f...8b5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I sånne tråder lurer jeg alltid oppriktig på hvordan en del mennesker lever. Om de lyver, ikke klarer å regne, eller om de faktisk går rundt og ser ut uflidde ut. 4.000 i måneden når det skal inkludere trening og telefon er ikke mye. De fleste voksne kvinner bruker litt sminke, kremer, deodorant, må til frisøren noen ganger i året. Bare på dette ryker mange tusen i året. 

Får du et hull i en tann er du på minus den måneden. Ryker brillene er du på minus to måneder på rad. Treningssko slites ut med jevne mellomrom. Det samme gjør klær. Møter du venninner for lunsj eller et pr glass vin så ryker 1/4 av de 3.000. 

Dere har bodd i huset i 15 år? Dere må jo ha nedbetalt masse allerede. Utrolig at avdragsfrihet en kort periode skal være et stort problem. Som flere påpeker: inflasjonen spiser opp lånet deres. Man skal leve også. Hvilken glede har man om man bare skal spare og bekymre seg for om pengene strekker til?

Anonymkode: 66e58...667

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg kan legge til at vi begge er økonomer og har peiling på hva vi driver med og vet at det kommer til å funke for oss. 

Men i ts sitt tilfelle, hvorfor spinke og spare og ha dårlig råd med ungdommer i hus, om det bare er å legge inn et års avdragsfrihet? Det ser jeg null problemer med. 

Fordi å betale avdrag på bolig nå gir tryggere og mer romslig økonomi senere.

Det er rett og slett billigere å ta støyten raskt. Alle som har begrenset med økonomiske ressurser MÅ vite dette.

Å refinansiere og utsette avdrag har kjempestore økonomiske konsekvenser. Det blir for en vane, for det vil alltid være noe en ønsker å bruke litt mer på.

Mannen til TS har mest sannsynlig rett her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

4000 kr i måneden bare på seg selv??? KJære vene, hadde jeg hatt så mye penger hadde jeg veltet i luksus. Selv om du betaler 500 kr i tlf og 500 i trening så har du tross alt 3000 kr HVER eneste måned igjen. Hvor mye mascara og annen sminke bruker du egentlig? Noen måneder kan du jo faktisk legge av hele 3000 kr måneden og spare disse til senere. Jeg er enig med mannen din. 

Anonymkode: e2604...ff2

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

I sånne tråder lurer jeg alltid oppriktig på hvordan en del mennesker lever. Om de lyver, ikke klarer å regne, eller om de faktisk går rundt og ser ut uflidde ut. 4.000 i måneden når det skal inkludere trening og telefon er ikke mye. De fleste voksne kvinner bruker litt sminke, kremer, deodorant, må til frisøren noen ganger i året. Bare på dette ryker mange tusen i året. 

Får du et hull i en tann er du på minus den måneden. Ryker brillene er du på minus to måneder på rad. Treningssko slites ut med jevne mellomrom. Det samme gjør klær. Møter du venninner for lunsj eller et pr glass vin så ryker 1/4 av de 3.000. 

Dere har bodd i huset i 15 år? Dere må jo ha nedbetalt masse allerede. Utrolig at avdragsfrihet en kort periode skal være et stort problem. Som flere påpeker: inflasjonen spiser opp lånet deres. Man skal leve også. Hvilken glede har man om man bare skal spare og bekymre seg for om pengene strekker til?

Anonymkode: 66e58...667

Tja jeg ser nok litt uflidd ut, det kan godt hende. Men siden du lurer...

Har yogamatte og ting til trening hjemme. Så sparer de pengene.

Mobil abb. er vel på kanskje ca 350 kr pr måned? Har Telenor. Under 400 kr i hvert fall.

Bruker Sanex deo, den varer meg vel ca 6 måneder minst, og koster vel under 30 kr på Normal. Har tilogmed en fra Dove i veska, og en til deo på jobb. Alle koster under 40 kr og de i veska/på jobb varer vel gjerne over året minst.

Hudpleien min koster litt, men ikke mye. Bruker litt fra The Ordinary, Avene, Cosrx, La Roche Posay osv. Det meste varer vel minst 6 måneder pr stk, gjerne ca 1 år i slengen. Hvis jeg skulle kjøpt alt samtidig, så kanskje rundt 1000 - 1500 kr? Og da har jeg det meste i minst 6 måneder, gjerne mer.

Av sminke bruker jeg bare noe til bryna og av og til litt primer/foundation for å dekke litt rødhet. Skulle jeg kjøpt all sminken min samtidig, ville det vært kanskje 500 kr, og det meste varer så lenge at det går ut på dato lenge før det blir tomt.

Kjøpte meg en parfyme til 250 kr i bursdagsgave til meg selv i fjor, som jeg bruker fortsatt. 

Har skapet fullt av klær. Jeg kjøper nytt når noe går i stykker/ikke passer lengre. I fjor kjøpte jeg 2 gensere på tilbud. Har fortsatt klær jeg bruker som er både 10+ og 20+ år gamle. Og nei, det er ikke nødvendigvis skikkelig kvalitet. Bare vanlig fast fashion fra den gang. I år må jeg finne flere bukser. 

Briller og tannlege anser jeg ikke som luksus/selvpleie, der har jeg heller sparepenger som backup.

Var til frisør 2 ganger i fjor for å få en klipp, men var så misfornøyd begge gangene at nå stusser jeg håret selv. Blir sikkert en frisørtime ut mot våren igjen da.

Drikker ikke alkohol stort sett, så et cafebesøk her og der er sjeldent over 300 kr. Og det kan gå mange måneder imellom hver gang.

Mener ikke at TS skal leve slik, jeg bare svarer på siterte, siden det virker så vanskelig å ikke bruke 3000 kr på sminke hver måned.

Anonymkode: e224f...8b5

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men siden du har 4000 i måneden, hvor mye har din mann? Det dobbelte, i så tilfelle får han føre over 2000 til deg. 

Anonymkode: 230b1...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Men man drar ikke på kino, til frisør og drikker vin ute hver eneste måned. Så klart har man måneder her og der hvor man bruker opp alt, mens andre måneder går man i pluss. Jeg har flere forskjellige kontoer. En til bil: lading og bom på lengre reiser, verksted osv. En sparekonto til større utgifter som da vi måtte ha nytt kjøleskap. En bufferkonto til litt lavere utgifter som togbilletter, kinoturer osv, HVIS jeg har brukt all lønna den måneden. Og en aksjesparekonto som ikke røres. Sparer også til barna, men der går stort sett barnetrygda og pengegaver. 

Jeg sparer noe fast til aksjesparing hver måned og til bilkonto, mens ellers sparer jeg når jeg har til overs, når jeg får tilbake på skatten, feriepenger og halv skatt. Da får man noen summer etterhvert på de ulike kontoene så man i praksis har mer å rutte med hver måned enn man får på lønnslippen. Det er bare noe man må prioritere når man har noe til overs. Og det betyr også at man noen år ikke bør bruke opp alle feriepengene eller det man får igjen på skatten. Man kan ikke bare leve fra lønnsslipp til lønnsslipp. 

Jeg har ca 4-5000 til overs hver måned etter alle faste ugifter. Men noen ganger kan jeg faktisk unne meg både frisør, spise ute, kino og nytt kjøleskap fordi jeg har en plan med pengene jeg tjener inn. 

Anonymkode: b6ea1...f30

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt enig med deg! Det har mye med hva slags liv man lever. Jeg liker å spise ute,kjøpe noen drinker,en parfyme,blomster etc. Virker som om de som oftest svarer i slike tråder,aldri er ute eller unner seg noenting. Inflasjonen spiser av lånet uansett.Vi har hatt perioder med avdragsfrihet oppigjennom for å gi ekstra handlingsrom. 

Anonymkode: cbd11...045

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4000 er mye penger vær måned å bare bruke på "seg selv", en luksus mange ikke har, man må legge opp budsjettet etter økonomi.
Jeg skjønner godt at mannen din ikke vil tape mye penger for at du skal godte deg i ennå mer luksus,

Du får mange vin kvelder om du kjøpe billig vin, en kinotur trenger ikke å koste mer enn 200.

Du kan jo foreslå TS at du dekker det som mannen din taper på avdragsfriheten, noen mnd kan bety ganske mange tusen(kommer an på størrelsen på lånet). Ellers er andre alternativer å kjøpe billigere bolig eller så får dere dele opp lånet og ha vær sitt.

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Helt enig med deg! Det har mye med hva slags liv man lever. Jeg liker å spise ute,kjøpe noen drinker,en parfyme,blomster etc. Virker som om de som oftest svarer i slike tråder,aldri er ute eller unner seg noenting. Inflasjonen spiser av lånet uansett.Vi har hatt perioder med avdragsfrihet oppigjennom for å gi ekstra handlingsrom. 

Anonymkode: cbd11...045

Det går an å unne seg ting og gå ut uten at dette koster flere tusen kroner i mnd, 4k til det bør vær mer enn nok. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (1 time siden):

Fordi å betale avdrag på bolig nå gir tryggere og mer romslig økonomi senere.

Det er rett og slett billigere å ta støyten raskt. Alle som har begrenset med økonomiske ressurser MÅ vite dette.

Å refinansiere og utsette avdrag har kjempestore økonomiske konsekvenser. Det blir for en vane, for det vil alltid være noe en ønsker å bruke litt mer på.

Mannen til TS har mest sannsynlig rett her.

Avdragsfrihet 6 måneder har ikke kjempestore økonomiske konsekvenser. Når inflasjonen er høy kan det til og med være lønnsomt. 

Hvorfor er økonomisk trygghet når man ikke har hjemmeboende barn viktigere enn økonomisk romslighet når barna er små og tiden knapp? 

Anonymkode: f071d...239

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...