Gå til innhold

Samboer som er flink med penger, men litt for tilbakeholden

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har eid hus sammen i 15 år og leilighet fire år før det. Alltid betalt avdrag og aldri hatt noen betalingsanmerkning. 

Nå er det fryktelig mange utgifter. Konfirmasjon til våren, noe småtteri i huset som må tas (ja må- er noe elektrisk). I tillegg betaler vi mye på barna og deres aktiviteter.

Det går alltid rundt, men vi har ikke mye sparing igjen og null til oss selv. Jeg har kanskje 4000 igjen hver mnd til meg selv som skal dekke tlf, trening, Spotify, sminke, toalettsaker, hygiene, klær osv. 

Jeg har vurdert å ta en jobb til, men med tre barn som er så aktive og må følges opp så mye med skole og trening tror jeg ikke det går. Begge jobber full stilling, jeg prøver ta mye ekstra på jobb, men pga sparing i kommunen er det nesten ikke noe ekstra å få. 

Jeg ønsker at vi tar noen mnd avdragsfrihet og evt strekker ut lånet på lengre nedbetaling. Mannen er helt rystet og det er ikke aktuelt fordi da blir lånet dyrere. Så han nekter. Men å ha så lite å leve for hver mnd synes jeg er slitsomt og går på helsa og humøret løs. 

Hva synes dere er en god løsning? Er det sååå ille å ta noen mnd avdragsfritt? Er så lei av at han skal bestemme slik….

Anonymkode: f9344...751

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

enig mrd mannen din, avdragsfrihet er dyrt og om du har 4000 til deg i mnd er det mye så skjønner ikke helt hvorfor dere skal gjøre det.. Men å sjekke om dere har krav på bedre rente, refinansiere om boligen har økt mye i verdi osv kan være lurt å sjekke. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan dele lånet i to tilsvarende hver deres eierandel. Så bestemmer hver enkelt om vil betale etter oppsatt takt, fortere eller saktere. Da kan dere ha ulikt syn.

Anonymkode: 668e6...079

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mener dere 4000 til overs i mnd er mye? Hjelpe meg hva har dere da? 
Det er jo gaver, om man skal ha seg en bukett blomster, en mascara i ny og ne, tlf alene er jo på 500..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

4000 kr hver måned på ting som ikke inkluderer mat og slikt? I alle dager, det burde gå fint.

Hva slags sminke er det du trenger å kjøpe hver eneste måned? Og klær?

Prøv kjøpestopp på klær, og kjøp ny sminke bare når noe er helt tomt.

Hvor mye koster tlf abb., spotify og trening?

Anonymkode: e224f...8b5

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

4000 kr hver måned på ting som ikke inkluderer mat og slikt? I alle dager, det burde gå fint.

Hva slags sminke er det du trenger å kjøpe hver eneste måned? Og klær?

Prøv kjøpestopp på klær, og kjøp ny sminke bare når noe er helt tomt.

Hvor mye koster tlf abb., spotify og trening?

Anonymkode: e224f...8b5

Tlf på 500 og trening 500… 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mener dere 4000 til overs i mnd er mye? Hjelpe meg hva har dere da? 
Det er jo gaver, om man skal ha seg en bukett blomster, en mascara i ny og ne, tlf alene er jo på 500..

500 for et mobilabonnement er mye. Har du sjekket om du kan få det rimeligere et annet sted? 

Det er snakk om en periode nå at dere har mye utgifter. Man klarer fint å kutte ned på luksus i en periode. Jeg er enig med mannen din.

Anonymkode: b7232...ac2

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser null problemer med avdragsfrihet. Vi kommer til å pause avdrag når vi når 60 % belåningsgrad, fordi vi heller trenger å bruke penger på oppgraderinger. Nødvendige oppgraderinger (tak og vindu). Har ingen plan om å være gjeldfri til pensjonsalder. 

Anonymkode: f95c3...167

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ser null problemer med avdragsfrihet. Vi kommer til å pause avdrag når vi når 60 % belåningsgrad, fordi vi heller trenger å bruke penger på oppgraderinger. Nødvendige oppgraderinger (tak og vindu). Har ingen plan om å være gjeldfri til pensjonsalder. 

Hvorfor ikke? Inntekten går jo normalt ned da, og det hadde sikkert vært en lettelse å slippe og betale på noe boliglån som 70 åring?

Anonymkode: 7b406...0e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ikke? Inntekten går jo normalt ned da, og det hadde sikkert vært en lettelse å slippe og betale på noe boliglån som 70 åring?

Anonymkode: 7b406...0e3

Nei, vi eier en stor og dyr bolig i Oslo med leieinntekt, som vi enten kan selge om vi ønsker å nedgradere, eller bare fortsette å betale renter livet ut. Ungene våre trenger ikke overta en ferdig nedbetalt bolig. Vi har mye mer å bruke penger på nå med to små barn, enn hva vi kommer til å ha som pensjonister. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, vi eier en stor og dyr bolig i Oslo med leieinntekt, som vi enten kan selge om vi ønsker å nedgradere, eller bare fortsette å betale renter livet ut. Ungene våre trenger ikke overta en ferdig nedbetalt bolig. Vi har mye mer å bruke penger på nå med to små barn, enn hva vi kommer til å ha som pensjonister. 

Jeg kan legge til at vi begge er økonomer og har peiling på hva vi driver med og vet at det kommer til å funke for oss. 

Men i ts sitt tilfelle, hvorfor spinke og spare og ha dårlig råd med ungdommer i hus, om det bare er å legge inn et års avdragsfrihet? Det ser jeg null problemer med. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

4000 til klær, sminke og trening er mer enn nok det ja :) Du MÅ ikke ha nye klær, sminke osv hver eneste måned. Bruker du 500 på mobil og 500 på trening, 130 på spotify og kanskje 200 på hygieneprodukter, er det minst 2000 kr i mnd på klær og sminke. Det er 24 000 kr i året. Her kan du kutte ned på mye, og det selv om du bruker mindre på klær og sminke en mnd eller to. 

Jeg har rundt det samme igjen per måned, men mye går til sparing/buffer så vi har råd til uforutsette utgifter. Og jeg handler klær og greier til meg selv kanskje 2 ganger i året. La på meg en del etter fødsel sist, da handlet jeg nye klær for noen tusen. Men ellers bruker jeg de samme klærne i flere år. Jeg bruker ikke sminke bortsett fra til feiringer osv. Jeg tenker at hvis man har dårlig råd og man bruker 10-12 000 på sminke i året, så kan man absolutt kutte litt der. 

Anonymkode: b6ea1...f30

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vet aldri hvordan fremtiden vil se ut så det viktigste er å nedbetale gjeld. Plutselig kan en av dere bli syke, bli permittert fra jobb, sykdom i familie som gjør at dere må ta ulønnet permisjon osv osv..  

Og betal alltid ned usikret gjeld med høy rente først. 

4000 i måneden på seg selv er ikke all verdens, men ingen krise. 

Anonymkode: df922...95a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Han tenker kanskje langsiktig? I mine øyne - avdragsfrihet for å gjøre nødvendig vedlikehold på huset = OK, om det ikke finnes oppsparte midler/buffer til dette. Avdragsfrihet for å finansiere konfirmasjon = konfirmasjon på kreditt.... Og hva da med neste konfirmasjon? 

Uansett - når årets konfirmasjon er gjennomført, bør dere vel i fellesskap sette av til månedlig sparing til neste konfirmasjon - fremfor å kjøre på avdragsfrihet på lån. 

Det er ingen informasjon om hvor mye det totalt vil være i avdrag - forlenging av lånet vil kanskje ikke i det lange løp bli så mye høyere kostnad, men det koster fort vekk 500-1000 bare å få innvilget avdragsfrihet.  

Anonymkode: b810f...963

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde avdragsfrihet i et år da jeg gikk gjennom en liten livskrise, det var godt å ha litt å rutte med, mulighet til å bruke personlig trener, gjøre ting med barna som å reise bort, stå på ski etc. 

Angrer ikke ett sekund på avgjørelsen. 

Anonymkode: 591bd...6c8

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har eid hus sammen i 15 år og leilighet fire år før det. Alltid betalt avdrag og aldri hatt noen betalingsanmerkning. 

Nå er det fryktelig mange utgifter. Konfirmasjon til våren, noe småtteri i huset som må tas (ja må- er noe elektrisk). I tillegg betaler vi mye på barna og deres aktiviteter.

Det går alltid rundt, men vi har ikke mye sparing igjen og null til oss selv. Jeg har kanskje 4000 igjen hver mnd til meg selv som skal dekke tlf, trening, Spotify, sminke, toalettsaker, hygiene, klær osv. 

Jeg har vurdert å ta en jobb til, men med tre barn som er så aktive og må følges opp så mye med skole og trening tror jeg ikke det går. Begge jobber full stilling, jeg prøver ta mye ekstra på jobb, men pga sparing i kommunen er det nesten ikke noe ekstra å få. 

Jeg ønsker at vi tar noen mnd avdragsfrihet og evt strekker ut lånet på lengre nedbetaling. Mannen er helt rystet og det er ikke aktuelt fordi da blir lånet dyrere. Så han nekter. Men å ha så lite å leve for hver mnd synes jeg er slitsomt og går på helsa og humøret løs. 

Hva synes dere er en god løsning? Er det sååå ille å ta noen mnd avdragsfritt? Er så lei av at han skal bestemme slik….

Hvorfor lar du ham bestemme dette? Dette er noe dere bestemmer sammen. Det handler om hva man ønsker å prioritere. Du ønsker å prioritere det ene, han det andre. Det kan selvfølgelig diskuteres. Ingen bestemmer automatisk. Siden du skriver du er lei av at han bestemmer slik, regner jeg med det er han som triumfer gjennom sitt for det meste. Det kan du også ta opp og påpeke at det er ugreit at det alltid er hans beslutninger dere går etter.

Anonymkode: 33aef...dd9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du vet aldri hvordan fremtiden vil se ut så det viktigste er å nedbetale gjeld. Plutselig kan en av dere bli syke, bli permittert fra jobb, sykdom i familie som gjør at dere må ta ulønnet permisjon osv osv..  

Og betal alltid ned usikret gjeld med høy rente først. 

4000 i måneden på seg selv er ikke all verdens, men ingen krise. 

Anonymkode: df922...95a

Du vet aldri hvordan fremtiden ser ut så det viktigste trenger ikke å alltid være å betale ned gjeld, så lenge det er et unntak. Det handler om prioriteringer. Det er helt legitimt å ha avdragsfrihet i en periode, uansett grunn. Jeg har ikke behov for sminke og klær hver måned, men det er greit å ønske det og. Det betyr ikke at ts skal få vilja si, men at det kan diskuteres. Det virker som om det er mannen som oftest får viljen sin igjennom.

Anonymkode: 33aef...dd9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

4.000 er ikke mye nei. Kan jo betale mer avdrag senere når barna er voksne. Derfor avdragsfrihet nå!

Anonymkode: f84e0...1ae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

4000 er ikke mye nei, det skal gå til klær, sko, interiør osv. 

Jeg synes det er dritt når vi jobber og sliter og ikke kan ha noe hygge. Aldri noe rom for å gå ut på cafe eller lignende. Jeg vil leve et liv som gir rom for dette. 

Jeg tror at når barna blir store og flytter ut så går jo automatisk penger til mat, strøm osv drastisk ned. Hytte vil jeg ikke ha. Da kan vi betale inn fort på lånet. I tillegg vil jeg få en arv på noen millioner. I verste fall får vi selge huset og kjøpe mindre. Mye kan ha skjedd til da også. Vi har dobbelt så mye i verdi på huset som vi har lån. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...