AnonymBruker Skrevet 14. februar #1 Skrevet 14. februar Hus fra 70-tallet. Vi ser at vi må bytte sikringsskap og ønsker å bytte kontaktene. Er usikre på om vi trenger å gjøre noe med ledninger osv. trenger vi el-kontroll eller holder det med befaring av elektriker? Anonymkode: 3aa56...0fb
AnonymBruker Skrevet 14. februar #2 Skrevet 14. februar Forsikringselskapene gir rabatt når en tar en kontroll på det elektriske anlegget, har det selv hvert 5 år. Har også rehablitert sikringskapet, men ingen stikk er byttet. Anonymkode: f3f93...5e8
AnonymBruker Skrevet 16. februar #3 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (På 14.2.2025 den 19.08): Forsikringselskapene gir rabatt når en tar en kontroll på det elektriske anlegget, har det selv hvert 5 år. Har også rehablitert sikringskapet, men ingen stikk er byttet. Anonymkode: f3f93...5e8 Hva innebærer rehab av sikringsskap? Bare bytte til jordfeilautomater og eventuelt slenge inn et overspenningsvern? Anonymkode: f1647...2f3
AnonymBruker Skrevet 16. februar #4 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva innebærer rehab av sikringsskap? Bare bytte til jordfeilautomater og eventuelt slenge inn et overspenningsvern? Anonymkode: f1647...2f3 Bytter til automatsikringer med jordfeil varsel på. Setter inn overspenningsvern om det ikke er fra før. Anonymkode: f3f93...5e8
AnonymBruker Skrevet 16. februar #5 Skrevet 16. februar For å vurdere hva som trengs å gjøres holder det med elektriker. Ved innmelding om store endringer i sikringsskapet kommer gjerne netteier på El kontroll etterpå. Anonymkode: d3234...59f 1
newman01 Skrevet 17. februar #6 Skrevet 17. februar Hvorfor ønsker du å bytte kontakter? Skal du pusse opp samtidig? Skal man pusse opp skikkelig er det en gyllen mulighet til å legge skjult elektrisk anlegg i huset. Om det ikke er aktuelt, og det ikke er noe galt med stikkontaktene kan man bytte deksel. Da ser det ganske nytt ut, selv om det er litt aldrende. Med hus fra 70-tallet er det ganske stor sannsynlighet for at det er 10A kurser og 1,5mm2 kabeltverrsnitt. Det er også ganske stor mulighet for at det ikke er jording i stue, soverom og gang. Da kan det være lurt å bytte både kabel, stikk og sikring. Husk å kontakte flere elektrikerfirmaer, for det er stor variasjon i kostnader
AnonymBruker Skrevet 17. februar #7 Skrevet 17. februar newman01 skrev (52 minutter siden): Hvorfor ønsker du å bytte kontakter? Skal du pusse opp samtidig? Skal man pusse opp skikkelig er det en gyllen mulighet til å legge skjult elektrisk anlegg i huset. Om det ikke er aktuelt, og det ikke er noe galt med stikkontaktene kan man bytte deksel. Da ser det ganske nytt ut, selv om det er litt aldrende. Med hus fra 70-tallet er det ganske stor sannsynlighet for at det er 10A kurser og 1,5mm2 kabeltverrsnitt. Det er også ganske stor mulighet for at det ikke er jording i stue, soverom og gang. Da kan det være lurt å bytte både kabel, stikk og sikring. Husk å kontakte flere elektrikerfirmaer, for det er stor variasjon i kostnader Noe av det du skriver er gresk for meg, men det elektriske anlegget er skjult allerede. Vil bytte kontakter til sånn at vi ikke trenger å være redd for at barna får strøm i seg. Skal pusse opp samtidig😊 Anonymkode: 3aa56...0fb
newman01 Skrevet 17. februar #8 Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Noe av det du skriver er gresk for meg, men det elektriske anlegget er skjult allerede. Vil bytte kontakter til sånn at vi ikke trenger å være redd for at barna får strøm i seg. Skal pusse opp samtidig😊 Anonymkode: 3aa56...0fb Sikkert 10A og 1,5mm2 du stusset på tenker jeg. Jording antar jeg du veit hva er. 10 A (ampere) er hvor strøm som kan sendes via sikringen/kabelen til stikkontakten. Jo flere A man har, jo mer strøm kan leveres. Det normale er 16A på vanlige stikk i rom, og kanskje 25 eller 30A på stikk til koketoppen. Elbillader får også ofte 32A. Relativt enkelt forklart ganger man spenning på 230V med antall A og så får man effekten man kan hente ut. F.eks. 10A og 230V gir en effekt på 2300W. En hårføner bruker fort 1400-2000W. En panelovn et sted mellom 500-1000W. Kabeltykkelse angis i mm2. Kvadratmillimeter. Mye strøm utvikler mye varme i kabelen. Er kabeltverrsnitt for lavt blir kabelen så varm at den kan smelte. Sikringen skal forhindre dette.
AnonymBruker Skrevet 17. februar #9 Skrevet 17. februar newman01 skrev (1 time siden): Hvorfor ønsker du å bytte kontakter? Skal du pusse opp samtidig? Skal man pusse opp skikkelig er det en gyllen mulighet til å legge skjult elektrisk anlegg i huset. Om det ikke er aktuelt, og det ikke er noe galt med stikkontaktene kan man bytte deksel. Da ser det ganske nytt ut, selv om det er litt aldrende. Med hus fra 70-tallet er det ganske stor sannsynlighet for at det er 10A kurser og 1,5mm2 kabeltverrsnitt. Det er også ganske stor mulighet for at det ikke er jording i stue, soverom og gang. Da kan det være lurt å bytte både kabel, stikk og sikring. Husk å kontakte flere elektrikerfirmaer, for det er stor variasjon i kostnader newman01 skrev (12 minutter siden): Sikkert 10A og 1,5mm2 du stusset på tenker jeg. Jording antar jeg du veit hva er. 10 A (ampere) er hvor strøm som kan sendes via sikringen/kabelen til stikkontakten. Jo flere A man har, jo mer strøm kan leveres. Det normale er 16A på vanlige stikk i rom, og kanskje 25 eller 30A på stikk til koketoppen. Elbillader får også ofte 32A. Relativt enkelt forklart ganger man spenning på 230V med antall A og så får man effekten man kan hente ut. F.eks. 10A og 230V gir en effekt på 2300W. En hårføner bruker fort 1400-2000W. En panelovn et sted mellom 500-1000W. Kabeltykkelse angis i mm2. Kvadratmillimeter. Mye strøm utvikler mye varme i kabelen. Er kabeltverrsnitt for lavt blir kabelen så varm at den kan smelte. Sikringen skal forhindre dette. Dette er nullrelevans for det TS spør etter! Anonymkode: f3f93...5e8
AnonymBruker Skrevet 17. februar #10 Skrevet 17. februar newman01 skrev (37 minutter siden): Sikkert 10A og 1,5mm2 du stusset på tenker jeg. Jording antar jeg du veit hva er. 10 A (ampere) er hvor strøm som kan sendes via sikringen/kabelen til stikkontakten. Jo flere A man har, jo mer strøm kan leveres. Det normale er 16A på vanlige stikk i rom, og kanskje 25 eller 30A på stikk til koketoppen. Elbillader får også ofte 32A. Relativt enkelt forklart ganger man spenning på 230V med antall A og så får man effekten man kan hente ut. F.eks. 10A og 230V gir en effekt på 2300W. En hårføner bruker fort 1400-2000W. En panelovn et sted mellom 500-1000W. Kabeltykkelse angis i mm2. Kvadratmillimeter. Mye strøm utvikler mye varme i kabelen. Er kabeltverrsnitt for lavt blir kabelen så varm at den kan smelte. Sikringen skal forhindre dette. Etman vs Eaton sine jordfeilautomater? Hvilket merke er best? Anonymkode: f1647...2f3
newman01 Skrevet 17. februar #11 Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er nullrelevans for det TS spør etter! Anonymkode: f3f93...5e8 Det har jo definitivt bittelitt med hva TS spør om... "Er usikre på om vi trenger å gjøre noe med ledninger osv" . Om dagens sikringskurser er for små til å fungere rasjonelt i et moderne hus med nytt sikringsskap er antagelig kablene også for tynne til å brukes i et oppgradert elektrisk anlegg. Så da må kabler byttes. Med "må" mener jeg bør. Å oppgradere et sikringsskap og beholde 10A kurser er litt bortkastet. Ja, huset blir tryggere, men man er fortsatt stuck med kurser med lav kapasitet.
newman01 Skrevet 17. februar #12 Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Etman vs Eaton sine jordfeilautomater? Hvilket merke er best? Anonymkode: f1647...2f3 Etman og Chint er vel å anse som et "Nille"-merke, mens Eaton er bra. Gewiss og Scheider er også bra. Men jeg er ikke elektriker, så har null erfaring med å installere slike
AnonymBruker Skrevet 17. februar #13 Skrevet 17. februar newman01 skrev (6 timer siden): Etman og Chint er vel å anse som et "Nille"-merke, mens Eaton er bra. Gewiss og Scheider er også bra. Men jeg er ikke elektriker, så har null erfaring med å installere slike Men uttale deg om noe du ikke har snøring på gjør du. Hvorfor? Vet at Etman er veldig mye brukt av elektrikkere, så hvorfor i himmelens navn klarer du å si at det er et Nillemerke? Anonymkode: f3f93...5e8
newman01 Skrevet 18. februar #14 Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Men uttale deg om noe du ikke har snøring på gjør du. Hvorfor? Vet at Etman er veldig mye brukt av elektrikkere, så hvorfor i himmelens navn klarer du å si at det er et Nillemerke? Anonymkode: f3f93...5e8 Produktet er veldig mye brukt av elektrikere mye fordi folk som skal ha nye sikringsskap ringer et elektrikerfirma og lurer på hvor mye det koster å oppgradere sikringsskapet. 24'000 sier selskapet. Oi, det var dyrt sier kunden. Kunden ringer et annet selskap og spør samme spørsmål. Det koster 21'000 sier det selskapet. Okai, da bestiller jeg den pakka sier kunden. Det finnes billige og dyre varianter av et produkt. Man kan kjøpe Audi bil eller Dongfeng. Fire hjul, bringer deg fra A til B. Begge er godkjent for bruk på veien, så det er prinsipielt ikke noe galt med noen av dem
AnonymBruker Skrevet 18. februar #15 Skrevet 18. februar newman01 skrev (20 timer siden): Etman og Chint er vel å anse som et "Nille"-merke, mens Eaton er bra. Gewiss og Scheider er også bra. Men jeg er ikke elektriker, så har null erfaring med å installere slike Ville ikke sammenlignet Etman og Chint. Etman er mye bedre. Til TS: Bestill en befaring fra en elektriker, om huset er fra 70 tallet ville jeg nok gjort en rehab av tavle der det settes inn en ny innsats med jordfeilautomater og overspenningsvern. Om dere ikke skal rive vegger ville jeg vurdert å trekke nye ledninger spesielt til lampepunkt men også jord til stikkontakter, i det minste bytte til stikk med barnesikring. Anonymkode: 3cd62...87d 1
newman01 Skrevet 18. februar #16 Skrevet 18. februar "Spesielt til lampepunkt"? Hvorfor spesielt lampepunkt? Lamper er jo stort sett dobbeltisolert og kommer uten jording, og på toppen bruker en moderne lyspære 5-10W
AnonymBruker Skrevet 18. februar #17 Skrevet 18. februar newman01 skrev (4 minutter siden): "Spesielt til lampepunkt"? Hvorfor spesielt lampepunkt? Lamper er jo stort sett dobbeltisolert og kommer uten jording, og på toppen bruker en moderne lyspære 5-10W Moderne lyspære ja, men i et hus fra 70-tallet har det vært utallige timer med glødelamper eller halogenlamper (spot-skinner etc) fra 40-60W i mange hus, det har ført til årevis av vekselvis varme og kalde ledere i lampepunktet (som ofte er et kråkereir i takboksen i gamle hus da de brukte takpunkt som koblingspunkt langt ut på 90-tallet) som igjen kan føre til sprø isolasjon og fare for varmgang. Har sett mange sånne tilfeller der det drysser isolasjon når du åpner taklokket (som også oftest er av metall og leder varme). Anonymkode: 3cd62...87d
newman01 Skrevet 18. februar #18 Skrevet 18. februar Hmmm, 40-60W er ikke allverdens med effekt. Ville vært mer skeptisk til ledere til panelovner, varmtvannsbereder osv. De har jo effekter på opptil 2000W. Halogenspotter hadde jeg demontert ja. Men det er pga. varmeutviklingen fra spottene.
AnonymBruker Skrevet 18. februar #19 Skrevet 18. februar newman01 skrev (9 minutter siden): Hmmm, 40-60W er ikke allverdens med effekt. Ville vært mer skeptisk til ledere til panelovner, varmtvannsbereder osv. De har jo effekter på opptil 2000W. Halogenspotter hadde jeg demontert ja. Men det er pga. varmeutviklingen fra spottene. Jeg har jobbet i mange år som elektriker og har sett mange flere takpunkter med varmgang enn varmgang i panelovner og VVB. Bildene i linken er lignende det vi ofte ser: https://www.laerdal.kommune.no/-aa-vera-hobbyelektrikar-loener-seg-ikkje.6618156-506451.html 40-60W er ikke mye i seg selv men kapslet inn i en lampe med lite gjennomlufting så genererer det mye varme over mange år. https://brannvernforeningen.no/brannsikkerhet/i-hjemmet/branner-med-elektrisk-arsak/brannsikkerhet-i-elektriske-anlegg Anonymkode: 3cd62...87d
AnonymBruker Skrevet 18. februar #20 Skrevet 18. februar newman01 skrev (2 timer siden): Produktet er veldig mye brukt av elektrikere mye fordi folk som skal ha nye sikringsskap ringer et elektrikerfirma og lurer på hvor mye det koster å oppgradere sikringsskapet. 24'000 sier selskapet. Oi, det var dyrt sier kunden. Kunden ringer et annet selskap og spør samme spørsmål. Det koster 21'000 sier det selskapet. Okai, da bestiller jeg den pakka sier kunden. Det finnes billige og dyre varianter av et produkt. Man kan kjøpe Audi bil eller Dongfeng. Fire hjul, bringer deg fra A til B. Begge er godkjent for bruk på veien, så det er prinsipielt ikke noe galt med noen av dem Og du vet fortsatt bedre enn en elektrikker om slik? Anonymkode: f3f93...5e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå