Gå til innhold

Bo et år på Gran Canaria med barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er bare meg. Takk for tips 

Anonymkode: bc3cf...a3e

Jeg kikket på den muligheten selv. I den forbindelse fant jeg en nettside med masse tips for nordmenn med barn. Det er ett par år siden, men siden finnes sikkert enda. De har drevet den i mange år. Du finner den sikkert om du søker. Siden er på norsk og skrevet av nordmenn som bor på granca med barn på den norske skolen. 

Skulle gjerne hatt ett år eller tre der selv med barn, men hadde den nevnte forhindringen :( 

Anonymkode: 1c5fd...e4f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Helsehjelp er vel offentlig sykehus og norsk legesenter i Arguineguin om det fremdeles eksisterer? 

Skal sjekke ut reiseforsikring osv. 

Har nylig trengt helsehjelp der og ja det norske legesenteret er der fortsatt, men du trenger forsikring der. 

Anonymkode: a34c1...cb1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at dere ikke blir utmeldt av folketrygden. Det er ekstremt viktig. Dere må ikke ha vanlig reiseforsikring, men folketrygdmedlemskap, det utgår så oppretthold frivillig medlemskap. 

https://www.canariavisen.no/nyheter/flytte-til-spania-den-komplette-guiden/105136

https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/opphold-i-utlandet-og-folketrygden/rettigheter-i-folketrygden-opphold-i-utlandet

https://moveria.no/article/flytte-til-spania/

Anonymkode: 0729a...44c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Takk. Dette stemmer. Jeg synes det er så typisk kg at man spør om tips og blir kryssforhørt og bedømt i stedet for å få nettopp…tips. 

Men det er jo faktisk ment som et godt tips... Jeg spør om det ikke er en måte å rømme fra tilværelsen på? Jeg sier at utfordringene normalt består når dere kommer hjem, og uansett må tas tak i når den tid kommer.

Du skriver "Ja, barna vil det og tenker det ville vært spennende. Et år borte kan jo gjøre at omgivelsene endres, men i vårt tilfelle ville det nok først og fremst kunne vært tilført noe. Jeg ville aldri gjort det om barna elsket tilværelsen sin her. Det er grunner til at vi alle kunne trenge et avbrekk fra hverdagslivet her".

Barna har ikke forutsetning til å mene så veldig mye om hva som er smart eller ei. Det er du som er den voksne her og som må ta de kloke og de riktige avgjørelsene i dette tilfellet.

Lykke til.

Anonymkode: 62671...9dd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, dette går absolutt an å få til. Ikke la deg blu demotivert av disse som fokuserer på problemene og får det til å høres uoverkommelig ut. Det er det virkelig ikke. Det er endel å sette seg inn i ved å flytte hele livet til et nytt land, men her gjør du jo forarbeidet! Du innhenter informasjon.

Og til info, jeg har selv gjort det samme, men til Asia. Jeg har et familiemedlem som gjorde det samme, men til Afrika. Datteren til naboen gjorde det samme til USA.

Det er umåtelig verdt det, så lenge ungene også er med på planen, og det gir en erfaring for dem som ikke kan kjøpes for penger.

Anonymkode: 05f0e...26d

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pass på at dere ikke blir utmeldt av folketrygden. Det er ekstremt viktig. Dere må ikke ha vanlig reiseforsikring, men folketrygdmedlemskap, det utgår så oppretthold frivillig medlemskap. 

https://www.canariavisen.no/nyheter/flytte-til-spania-den-komplette-guiden/105136

https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/opphold-i-utlandet-og-folketrygden/rettigheter-i-folketrygden-opphold-i-utlandet

https://moveria.no/article/flytte-til-spania/

Anonymkode: 0729a...44c

Men siden ts skriver at hun skal prøve å få seg en jobb der nede, utgår muligheten til frivillig medlemskap.

Anonymkode: e2f72...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Takk. Hva slags nummer? Vet du hvor jeg kan finne de nye reglene for utleie? 

Jeg tenker som du skriver å beregne noen uker til å få alt på plass der nede før hverdagen er i gang. Helsehjelp er vel offentlig sykehus og norsk legesenter i Arguineguin om det fremdeles eksisterer? 

Skal sjekke ut reiseforsikring osv. 

Jeg har sittet mange vinterdager og drømt i mange år og tenker å endelig ta en sjanse og realisere drømmen fordi timingen passer godt for både ungene og meg. 

Bor du selv der, eller har gjort?

Reiseforsikring kan bli vanskelig når målet med oppholdet er å flytte dit, ikke være på ferie. Sjekk det som står i liten skrift nøye. Du får nok kjøpe forsikring - men om du får noe penger ut av den hvis du trenger det, er en helt annen sak. Det er ganske mange unntak i reiseforsikringer, det er derfor det typisk er 15-20 sider i liten skrift som mange ikke leser. 

Anonymkode: d461a...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 12.48):

Men siden ts skriver at hun skal prøve å få seg en jobb der nede, utgår muligheten til frivillig medlemskap.

Anonymkode: e2f72...e90

Skal ts få seg jobb på GC så er der en rekke ting som må være oppfylt, første bud er å snakke og skrive flytende spansk. Deretter skal hun meldes inn i diverse systemer m.m.

Jeg tror ts sitter og drømmer om noe hun ikke aner hvordan fungerer. Setter hun seg på flyet og tror hun skal kunne bo og jobbe på GC så vil hun nok få seg et skikkelig sjokk når systemet innhenter henne.

Anonymkode: 3de57...5bf

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...