AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:19 #21 Del Skrevet lørdag kl 09:19 Jeg er ikke sosionom, men barnevernspedagog. Angrer ikke en dag Jobbet mange år i barneverntjenesten, så jobbet jeg noen år på Statens Barnehus og nå jobber jeg forebyggende i politiet + at jeg underviser på universitetet. Anonymkode: 79771...739 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:28 #22 Del Skrevet lørdag kl 09:28 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er ikke sosionom, men barnevernspedagog. Angrer ikke en dag Jobbet mange år i barneverntjenesten, så jobbet jeg noen år på Statens Barnehus og nå jobber jeg forebyggende i politiet + at jeg underviser på universitetet. Anonymkode: 79771...739 Så spennende! Høres jo veldig interessant ut. Jeg har ikke mulighet til å flytte så mye da, så er redd for at jobbmuligheter skal innsnevres... Anonymkode: 9556f...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:40 #23 Del Skrevet lørdag kl 09:40 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så spennende! Høres jo veldig interessant ut. Jeg har ikke mulighet til å flytte så mye da, så er redd for at jobbmuligheter skal innsnevres... Anonymkode: 9556f...82d Da er det nok lurt å velge en utdannelse som du kan best mulig benytte og har flest valgmuligheter der du bor, eller i nærheten av det du bor. Jeg kjenner mange som er sosionomer og noen jobber på NAV, noen i barneverntjenesten, noen som miljøterapeuter / skolelos på ulike skoler, noen har tatt videreutdanning og er på familievernkontoret, noen jobber på ulike institusjoner (og tar du medisinkurs så kan du fint også håndtere medisiner og med Durewall-kurs kan du også håndtere utagering), noen er ped.ledere på disp. i barnehager etc. Det er mange muligheter med sosialt arbeid Anonymkode: 79771...739 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:45 #24 Del Skrevet lørdag kl 09:45 Å bare vekte tall/statistikk når man skal velge utdanning tror jeg kan slå litt feil ut. Det tar flere år å utdanne seg og arbeidsmarkedet endrer seg. Jeg ville også vektlagt interesser. Hvis du brenner for sosionomstudiet, er meget interessert i faget osv. så kommer du til å trives godt, mestre og gjøre mye bra som igjen vil åpne opp for muligheter i arbeidsmarkedet. Du kan også bruke en slik utdanning bredt. Anonymkode: 2c0db...228 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:53 #25 Del Skrevet lørdag kl 09:53 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Da er det nok lurt å velge en utdannelse som du kan best mulig benytte og har flest valgmuligheter der du bor, eller i nærheten av det du bor. Jeg kjenner mange som er sosionomer og noen jobber på NAV, noen i barneverntjenesten, noen som miljøterapeuter / skolelos på ulike skoler, noen har tatt videreutdanning og er på familievernkontoret, noen jobber på ulike institusjoner (og tar du medisinkurs så kan du fint også håndtere medisiner og med Durewall-kurs kan du også håndtere utagering), noen er ped.ledere på disp. i barnehager etc. Det er mange muligheter med sosialt arbeid Anonymkode: 79771...739 Tusen takk! Det var et kjekt og nyttig innspill. Høres jo ut som det er god bredde i mulighetene uansett da. Jeg har ingen intensjon om å sitte på et kontor og være saksbehandler, vil gjerne ha direkte kontakt med folk. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Å bare vekte tall/statistikk når man skal velge utdanning tror jeg kan slå litt feil ut. Det tar flere år å utdanne seg og arbeidsmarkedet endrer seg. Jeg ville også vektlagt interesser. Hvis du brenner for sosionomstudiet, er meget interessert i faget osv. så kommer du til å trives godt, mestre og gjøre mye bra som igjen vil åpne opp for muligheter i arbeidsmarkedet. Du kan også bruke en slik utdanning bredt. Anonymkode: 2c0db...228 Tusen takk for nyttig innspill. Det er jo helt sant. Jeg har veldig stor interesse for fagene og har drømt i årevis om denne retningen men ikke turt å satse. Anonymkode: 9556f...82d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:00 #26 Del Skrevet lørdag kl 11:00 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å bare vekte tall/statistikk når man skal velge utdanning tror jeg kan slå litt feil ut. Det tar flere år å utdanne seg og arbeidsmarkedet endrer seg. Jeg ville også vektlagt interesser. Hvis du brenner for sosionomstudiet, er meget interessert i faget osv. så kommer du til å trives godt, mestre og gjøre mye bra som igjen vil åpne opp for muligheter i arbeidsmarkedet. Du kan også bruke en slik utdanning bredt. Anonymkode: 2c0db...228 Dette er veldig riktig. Men det er også verdt å legge ved at arbeidsmarkedet for sosionomer fluktuerer spesielt i veldig stor grad. Basert på krig, flyktningestrømmer og politikk både på lokalt og nasjonalt plan etc. Anonymkode: a2796...38f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:20 #27 Del Skrevet lørdag kl 13:20 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er veldig riktig. Men det er også verdt å legge ved at arbeidsmarkedet for sosionomer fluktuerer spesielt i veldig stor grad. Basert på krig, flyktningestrømmer og politikk både på lokalt og nasjonalt plan etc. Anonymkode: a2796...38f Nei, det gjør ikke det. Vi er i en situasjon hvor vi har en høyreside politisk sett som fortsetter å kutte til beinet, eller selveste skjelletet og de er ute etter å redusere det som er igjen av velferdsstaten til null komma niks. De er langt mer opptatt av at rikingene fra Sveits "må komme tilbake", enn å løse sosiale og andre helserelaterte problemer her i landet. Det er viktig å huske på at mange av disse problemene finnes fordi politikere legger det opp slik. Høyresiden vil at man skal "flyte alene" og bare daue hvis man ikke kan være produktiv kapitalist maskin som genererer profitt. Derfor er det ingenting som tilsier akkurat nå at noen partier er ute etter å øke de sosiale tjenestene, i alle fall ikke på høyresiden. Det eneste det er konsensus rundt er helsefagarbeidere, sykepleiere, lærere og den slags. Men sosionomer? Nei. Igjen, er det viktig å minne på at TS tilhører den gruppa som det allerede er tretten på dusinet av. Med mindre TS er en mann med minoritetsbakgrunn, men tipper at TS ikke er det - altså en mann med minoritetsbakgrunn. TS ønsker naturligvis ikke å "bomme" og ønsker at ting skal telle etter 3 år, og det sikreste er uten tvil bachelor i sykepleie, spesielt når TS påpeker at det er også mest det praktiske for TS sin del. Som nevnt tidligere, det spiller ingen rolle hva tidligere sosionomer har av jobb nå, for de har tatt alle plassene og de skal holde stand der til pensjonsalderen. Det man må se på er hva som er ledig nå for tiden og man må se på tall og statistikk når man skal velge litt lurt. Det er også stor forskjell mellom hva som er "spennende" når det gjelder sosiale fag man leser på universitetet, kontra hvordan jobben er - i og med at sosionomer (og vernepleiere) topper voldsstatistikken, da særlig kvinner. Dette er svært relevant informasjon. For vel 20 år siden, var det en tilsvarende retning som gikk ut på å hjelpe fattige og "jobbe med nød". Det studiet var like hardt å komme inn på som medisin? Vet du hvilket det var? Joda, utviklingsstudier. Siden den tiden, har utviklingsstudiet kollapset fullstendig, det er nøyaktig samme studentmasse som ved sosionom (altså damer som vil redde verden, men som egentlig deep down liker også å sitte på kontor), og det ble for mange som er utdannet innenfor dette - i likhet med sosionom. Det siste et land i Afrika eller Midt-Østen trenger er at en hvit kvinne fra en vestlig bistandsorganisasjon skal "komme ned og hjelpe". Tvert imot, de anser disse organisasjonene som imperialistiske overgripere. Mye av det samme gjelder kvinnelige sosionomer (som det er mer enn nok av allerede) der de ikke forstår og ikke greier å relatere seg til klientellet / brukere de er ment å hjelpe. Det blir full krasj. Bare ett eksempel fra en jobbannonse, slik at du skjønner hvem brukere er: "Det er i tillegg en fordel om du har: Erfaring med målgruppen og kan en av følgende språk: arabisk, russisk, dari, hebraisk. https://www.finn.no/job/parttime/ad.html?finnkode=393599881 Som alltid går det i: TRAUMER, RUS / NARKOTIKA, ekstremt dårlig psykisk helse. Enda en typisk en, viktig å lese mellom linjene: "Trygg voksen, og en som IKKE gir opp". "Utfordrende jobb" https://www.finn.no/job/parttime/ad.html?finnkode=393349869 Det er i hovedsak slike stillinger som er ledige for nyutdannede, og det er flest sånne type stillinger der ute. Leser du litt mellom de "diplomatiske" linjene, så skjønner man selv at det ikke er noe "spennende og kose jobb", dette her. Yrker som altså mangler artikler å vise til, jobbundersøkelser å vise til, eller tall og statistikk å vise til, som viser konkret at vi angivelig "mangler kvinnelige sosionomer", bør føre til at yrket automatisk blir fullstendig uaktuelt. Det ser ut som ikke engang universiteter som utdanner sosionomer gidder å foreta jobbundersøkelser som går ut på å finne ut av hvor mange sosionomer som er i jobb etter en viss tid og gjerne hvor de fikk jobb. Det er dumt å prøve å overtale TS til å gå for sosionom, når TS heller kan være utdannet sykepleier om 3 år og heller ha et hav av jobbmuligheter siden det ikke ser ut til at det å utdanne seg til sykepleier er noe problem for TS. Anonymkode: de79a...f8b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:24 #28 Del Skrevet lørdag kl 13:24 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, det gjør ikke det. Vi er i en situasjon hvor vi har en høyreside politisk sett som fortsetter å kutte til beinet, eller selveste skjelletet og de er ute etter å redusere det som er igjen av velferdsstaten til null komma niks. De er langt mer opptatt av at rikingene fra Sveits "må komme tilbake", enn å løse sosiale og andre helserelaterte problemer her i landet. Det er viktig å huske på at mange av disse problemene finnes fordi politikere legger det opp slik. Høyresiden vil at man skal "flyte alene" og bare daue hvis man ikke kan være produktiv kapitalist maskin som genererer profitt. Derfor er det ingenting som tilsier akkurat nå at noen partier er ute etter å øke de sosiale tjenestene, i alle fall ikke på høyresiden. Det eneste det er konsensus rundt er helsefagarbeidere, sykepleiere, lærere og den slags. Men sosionomer? Nei. Igjen, er det viktig å minne på at TS tilhører den gruppa som det allerede er tretten på dusinet av. Med mindre TS er en mann med minoritetsbakgrunn, men tipper at TS ikke er det - altså en mann med minoritetsbakgrunn. TS ønsker naturligvis ikke å "bomme" og ønsker at ting skal telle etter 3 år, og det sikreste er uten tvil bachelor i sykepleie, spesielt når TS påpeker at det er også mest det praktiske for TS sin del. Som nevnt tidligere, det spiller ingen rolle hva tidligere sosionomer har av jobb nå, for de har tatt alle plassene og de skal holde stand der til pensjonsalderen. Det man må se på er hva som er ledig nå for tiden og man må se på tall og statistikk når man skal velge litt lurt. Det er også stor forskjell mellom hva som er "spennende" når det gjelder sosiale fag man leser på universitetet, kontra hvordan jobben er - i og med at sosionomer (og vernepleiere) topper voldsstatistikken, da særlig kvinner. Dette er svært relevant informasjon. For vel 20 år siden, var det en tilsvarende retning som gikk ut på å hjelpe fattige og "jobbe med nød". Det studiet var like hardt å komme inn på som medisin? Vet du hvilket det var? Joda, utviklingsstudier. Siden den tiden, har utviklingsstudiet kollapset fullstendig, det er nøyaktig samme studentmasse som ved sosionom (altså damer som vil redde verden, men som egentlig deep down liker også å sitte på kontor), og det ble for mange som er utdannet innenfor dette - i likhet med sosionom. Det siste et land i Afrika eller Midt-Østen trenger er at en hvit kvinne fra en vestlig bistandsorganisasjon skal "komme ned og hjelpe". Tvert imot, de anser disse organisasjonene som imperialistiske overgripere. Mye av det samme gjelder kvinnelige sosionomer (som det er mer enn nok av allerede) der de ikke forstår og ikke greier å relatere seg til klientellet / brukere de er ment å hjelpe. Det blir full krasj. Bare ett eksempel fra en jobbannonse, slik at du skjønner hvem brukere er: "Det er i tillegg en fordel om du har: Erfaring med målgruppen og kan en av følgende språk: arabisk, russisk, dari, hebraisk. https://www.finn.no/job/parttime/ad.html?finnkode=393599881 Som alltid går det i: TRAUMER, RUS / NARKOTIKA, ekstremt dårlig psykisk helse. Enda en typisk en, viktig å lese mellom linjene: "Trygg voksen, og en som IKKE gir opp". "Utfordrende jobb" https://www.finn.no/job/parttime/ad.html?finnkode=393349869 Det er i hovedsak slike stillinger som er ledige for nyutdannede, og det er flest sånne type stillinger der ute. Leser du litt mellom de "diplomatiske" linjene, så skjønner man selv at det ikke er noe "spennende og kose jobb", dette her. Yrker som altså mangler artikler å vise til, jobbundersøkelser å vise til, eller tall og statistikk å vise til, som viser konkret at vi angivelig "mangler kvinnelige sosionomer", bør føre til at yrket automatisk blir fullstendig uaktuelt. Det ser ut som ikke engang universiteter som utdanner sosionomer gidder å foreta jobbundersøkelser som går ut på å finne ut av hvor mange sosionomer som er i jobb etter en viss tid og gjerne hvor de fikk jobb. Det er dumt å prøve å overtale TS til å gå for sosionom, når TS heller kan være utdannet sykepleier om 3 år og heller ha et hav av jobbmuligheter siden det ikke ser ut til at det å utdanne seg til sykepleier er noe problem for TS. Anonymkode: de79a...f8b Tusen takk for at du tok deg tiden til dette svaret! Setter enormt pris på refleksjonene. Tror nok jeg skal gå noen runder med meg selv på dette ja. Anonymkode: 9556f...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:52 #29 Del Skrevet lørdag kl 15:52 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, det gjør ikke det. Vi er i en situasjon hvor vi har en høyreside politisk sett som fortsetter å kutte til beinet, eller selveste skjelletet og de er ute etter å redusere det som er igjen av velferdsstaten til null komma niks. De er langt mer opptatt av at rikingene fra Sveits "må komme tilbake", enn å løse sosiale og andre helserelaterte problemer her i landet. Det er viktig å huske på at mange av disse problemene finnes fordi politikere legger det opp slik. Høyresiden vil at man skal "flyte alene" og bare daue hvis man ikke kan være produktiv kapitalist maskin som genererer profitt. Derfor er det ingenting som tilsier akkurat nå at noen partier er ute etter å øke de sosiale tjenestene, i alle fall ikke på høyresiden. Det eneste det er konsensus rundt er helsefagarbeidere, sykepleiere, lærere og den slags. Men sosionomer? Nei. Igjen, er det viktig å minne på at TS tilhører den gruppa som det allerede er tretten på dusinet av. Med mindre TS er en mann med minoritetsbakgrunn, men tipper at TS ikke er det - altså en mann med minoritetsbakgrunn. TS ønsker naturligvis ikke å "bomme" og ønsker at ting skal telle etter 3 år, og det sikreste er uten tvil bachelor i sykepleie, spesielt når TS påpeker at det er også mest det praktiske for TS sin del. Som nevnt tidligere, det spiller ingen rolle hva tidligere sosionomer har av jobb nå, for de har tatt alle plassene og de skal holde stand der til pensjonsalderen. Det man må se på er hva som er ledig nå for tiden og man må se på tall og statistikk når man skal velge litt lurt. Det er også stor forskjell mellom hva som er "spennende" når det gjelder sosiale fag man leser på universitetet, kontra hvordan jobben er - i og med at sosionomer (og vernepleiere) topper voldsstatistikken, da særlig kvinner. Dette er svært relevant informasjon. For vel 20 år siden, var det en tilsvarende retning som gikk ut på å hjelpe fattige og "jobbe med nød". Det studiet var like hardt å komme inn på som medisin? Vet du hvilket det var? Joda, utviklingsstudier. Siden den tiden, har utviklingsstudiet kollapset fullstendig, det er nøyaktig samme studentmasse som ved sosionom (altså damer som vil redde verden, men som egentlig deep down liker også å sitte på kontor), og det ble for mange som er utdannet innenfor dette - i likhet med sosionom. Det siste et land i Afrika eller Midt-Østen trenger er at en hvit kvinne fra en vestlig bistandsorganisasjon skal "komme ned og hjelpe". Tvert imot, de anser disse organisasjonene som imperialistiske overgripere. Mye av det samme gjelder kvinnelige sosionomer (som det er mer enn nok av allerede) der de ikke forstår og ikke greier å relatere seg til klientellet / brukere de er ment å hjelpe. Det blir full krasj. Bare ett eksempel fra en jobbannonse, slik at du skjønner hvem brukere er: "Det er i tillegg en fordel om du har: Erfaring med målgruppen og kan en av følgende språk: arabisk, russisk, dari, hebraisk. https://www.finn.no/job/parttime/ad.html?finnkode=393599881 Som alltid går det i: TRAUMER, RUS / NARKOTIKA, ekstremt dårlig psykisk helse. Enda en typisk en, viktig å lese mellom linjene: "Trygg voksen, og en som IKKE gir opp". "Utfordrende jobb" https://www.finn.no/job/parttime/ad.html?finnkode=393349869 Det er i hovedsak slike stillinger som er ledige for nyutdannede, og det er flest sånne type stillinger der ute. Leser du litt mellom de "diplomatiske" linjene, så skjønner man selv at det ikke er noe "spennende og kose jobb", dette her. Yrker som altså mangler artikler å vise til, jobbundersøkelser å vise til, eller tall og statistikk å vise til, som viser konkret at vi angivelig "mangler kvinnelige sosionomer", bør føre til at yrket automatisk blir fullstendig uaktuelt. Det ser ut som ikke engang universiteter som utdanner sosionomer gidder å foreta jobbundersøkelser som går ut på å finne ut av hvor mange sosionomer som er i jobb etter en viss tid og gjerne hvor de fikk jobb. Det er dumt å prøve å overtale TS til å gå for sosionom, når TS heller kan være utdannet sykepleier om 3 år og heller ha et hav av jobbmuligheter siden det ikke ser ut til at det å utdanne seg til sykepleier er noe problem for TS. Anonymkode: de79a...f8b Du siterer meg, og så følger ett langt innlegg om hvor uenig du er med meg, samt at jeg ikke burde anbefale ts å bli sosionom. jeg er ikke uenig med deg i noe av det du skriver og om du ser på koden min, så ser du gjerne det også. Flukturere betyr at det går opp og ned. At yrket er sårbart for nedleggelser når som du sier kommuner skjærer ned til beinet. Samtidig så er det i perioder svært stort behov for sosialarbeidere når det skjer kriser i verden som ikke en gang høyresiden klarer å skjerme oss fra. Som ved flyktningerkrisen i 2015/16. Jeg har også løftet risikoen en blir utsatt for både fysisk og psykisk skade, og avsluttingsvis argumentert for at både vernepleie og sykepleie er tryggere valg. Anonymkode: a2796...38f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå