AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:54 #1 Del Skrevet fredag kl 13:54 Noen som har gjort dette og kan dele erfaring? Jeg er 32 år og vurderer nemlig studiet. Har jobbet ganske mange år men alltid hatt en drøm om å bli sosionom Anonymkode: 9556f...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:18 #2 Del Skrevet fredag kl 14:18 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Noen som har gjort dette og kan dele erfaring? Jeg er 32 år og vurderer nemlig studiet. Har jobbet ganske mange år men alltid hatt en drøm om å bli sosionom Anonymkode: 9556f...82d Hvis du ser på noen nylige tråder, så er det flere kvinnelige nyutdannede sosionomer som sliter. Det er for mange kvinnelige sosionomer, i likhet med litt for mange kvinner som ønsker å være veileder på NAV. Du må også huske på at eventuelle positive tilbakemeldinger her i tråden, er noe du ikke kan stole på i og med at du ikke vet om den personen faktisk er sosionom. Jeg ville frarådet deg å tenke på dette studiet for det er åpenbart at det er for mange kvinnelige sosionomer. Om det trengs sosionomer fremover, så er det i alle fall menn de trenger. https://fontene.no/menn-i-sosialt-arbeid/flere-menn-ma-inn-i-sosialarbeideryrket--vi-ma-si-til-gutta-at-vi-trenger-dem-6.47.1093125.08086998e7 Men kvinner derimot, er det tretten på dusinet av og altfor mange greier ikke å relatere seg til de problemene de møter hos klienter. De forstår ikke rett og slett. Og en ting til: selv om den ferske linken som jeg har lagt ut her er kun noen uker gammel der det påpekes at de trenger flere menn innenfor dette yrket, så sliter jeg fortsatt med å finne estimert statistikk fra noen (være seg NAV, SSB, osv) som sier at vi angivelig "mangler sosionomer". Men ser du på lærere og sykepleiere derimot, så vil du finne en hel haug med artikler som dukker opp med jevne mellom og hvor mye behov det er for at flere utdanner seg innenfor disse to yrkene. For ikke å nevne artikler som påpeker at sykepleiere kan tjene opp mot 1 million kroner som vikar. Det er bare noen eksempler, finnes sikkert flere yrker i tillegg til disse, men jeg sliter med å finne en statistikk som sier at vi "mangler sosionomer", særlig da kvinnelige sosionomer. De kunne kanskje spesifisert enda mer i linken jeg la ut, nemlig at de trenger egentlig menn (nye nordmenn) med minoritetsbakgrunn. Som igjen betyr at det siste man trenger er enda ei "etnisk norsk" dame som blir sosionom, for det er det som sagt tretten på dusinet av allerede. Sagt på en annen måte: så lenge du sliter med å finne statistikk som faktisk sier noe i form av antall om vi mangler sosionomer eller ikke, så betyr det i praksis at vi ikke mangler kvinnelige sosionomer, i og med at godt over 80% av sosionomene er kvinner. Mens det er veldig lett å finne artikler som påpeker i form av antall hvor mange tusener av lærere og spesielt sykepleiere er det vi mangler. Anonymkode: de79a...f8b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:24 #3 Del Skrevet fredag kl 14:24 Takk for tilbakemelding! Anonymkode: 9556f...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:27 #4 Del Skrevet fredag kl 14:27 Hva med vernepleie? Det er veldig allsidig yrke, med mange jobbmuligheter, langt mer enn som sosionom. Vernepleie har mye til felles med sosialt arbeid, bare at man i tillegg kan håndtere legemidler. Anonymkode: 3cd3a...73f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:45 #5 Del Skrevet fredag kl 14:45 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hva med vernepleie? Det er veldig allsidig yrke, med mange jobbmuligheter, langt mer enn som sosionom. Vernepleie har mye til felles med sosialt arbeid, bare at man i tillegg kan håndtere legemidler. Anonymkode: 3cd3a...73f Jo det kan absolutt være aktuelt. Men da kan jeg kanskje like godt vurdere sykepleie , som finnes nærmere her jeg bor Anonymkode: 9556f...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:47 #6 Del Skrevet fredag kl 14:47 Jeg er utdannet sosionom og jobber på barnevernsinstitusjon, trives utrolig godt med det. Men hvis jeg skulle valgt om igjen nå ville jeg heller blitt vernepleier, da de har akkurat samme jobbmuligheter som meg pluss enda litt flere. Som nevnt tidligere i tråden er det på ingen måte mangel på kvinnelige sosionomer, og i hvert fall på min arbeidsplass vil enhver mannlig sosionom stille sterkere enn de aller fleste kvinner uavhengig av mengde erfaring og andre kvalifikasjoner. Anonymkode: 80d12...f44 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:52 #7 Del Skrevet fredag kl 14:52 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er utdannet sosionom og jobber på barnevernsinstitusjon, trives utrolig godt med det. Men hvis jeg skulle valgt om igjen nå ville jeg heller blitt vernepleier, da de har akkurat samme jobbmuligheter som meg pluss enda litt flere. Som nevnt tidligere i tråden er det på ingen måte mangel på kvinnelige sosionomer, og i hvert fall på min arbeidsplass vil enhver mannlig sosionom stille sterkere enn de aller fleste kvinner uavhengig av mengde erfaring og andre kvalifikasjoner. Anonymkode: 80d12...f44 Takk så mye for nyttig informasjon. Vil det utgjøre stor forskjell om jeg tar sykepleie isteden? Det er lettere tilgjengelig her jeg bor Anonymkode: 9556f...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:56 #8 Del Skrevet fredag kl 14:56 Jeg er sosionom med lang erfaring i NAV kommune. Syns det har blitt tøffere jobber, med høyt arbeidspress, mange trusler osv. Jeg utdanner meg nå til noe annet etter å ha møtt veggen. Mange av mine tidligere kollega har vært sykemeldte, slitt med senebetennelser, stressreaksjoner ol. som følge av høyt arbeidspress. Anonymkode: c37ad...7a9 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:00 #9 Del Skrevet fredag kl 15:00 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er sosionom med lang erfaring i NAV kommune. Syns det har blitt tøffere jobber, med høyt arbeidspress, mange trusler osv. Jeg utdanner meg nå til noe annet etter å ha møtt veggen. Mange av mine tidligere kollega har vært sykemeldte, slitt med senebetennelser, stressreaksjoner ol. som følge av høyt arbeidspress. Anonymkode: c37ad...7a9 Det var leit å høre. Tror du det vil være et bedre alternativ å utd seg til vernepleier eller sykepleier? Anonymkode: 9556f...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:04 #10 Del Skrevet fredag kl 15:04 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var leit å høre. Tror du det vil være et bedre alternativ å utd seg til vernepleier eller sykepleier? Anonymkode: 9556f...82d Vernepleiere har mer til felles med sosionomer enn sykepleier. Men det spørs hva du er interessert i da. Vernepleiere har mer fokus på miljøarbeid, psykisk helse, kommunikasjon og pedagogikk, i tillegg til helsefag. Anonymkode: 3cd3a...73f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:05 #11 Del Skrevet fredag kl 15:05 Jeg er ikke sosionom men jeg har jobbet mange år med sosionomer. Det er tøffe jobber, med høy risiko for en rekke skader/sykdommer, som en i liten grad blir kompensert for via lønn. Som flere har skrevet gir vernepleie flere muligheter, samme med sykepleie. Anonymkode: a2796...38f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:05 #12 Del Skrevet fredag kl 15:05 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det var leit å høre. Tror du det vil være et bedre alternativ å utd seg til vernepleier eller sykepleier? Anonymkode: 9556f...82d Hvis du vurderer sykepleier, så er det uten tvil det beste valget på alle måter, spesielt med tanke på lønn også. Ser at flere her nevner vernepleier, men det er viktig å huske på at vernepleier har den triste tittelen som det mest "voldsutsatte yrket" sammen med sosionomer (sosialarbeidere). Det betyr at det er store innslag av trusler og vold mot vernepleiere og sosionomer. https://fontene.no/nyheter/vernepleiere-og-sosialarbeidere-mest-utsatt-for-vold-6.47.1079720.33f9a189db "Kvinner mest utsatt", står det. Igjen, ikke akkurat overraskende med tanke på veldig tungt klientell å forholde seg til, som er alt fra utviklingshemmede, rusmisbrukere og tidligere og - fortsatt - nåværende kriminelle som ennå ikke er ferdig med den fortiden. Så jeg hadde unngått både vernepleier og sosionom for din del siden sykepleier er et valg du kan ta, så er det det beste valget. Anonymkode: de79a...f8b 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:10 #13 Del Skrevet fredag kl 15:10 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du vurderer sykepleier, så er det uten tvil det beste valget på alle måter, spesielt med tanke på lønn også. Ser at flere her nevner vernepleier, men det er viktig å huske på at vernepleier har den triste tittelen som det mest "voldsutsatte yrket" sammen med sosionomer (sosialarbeidere). Det betyr at det er store innslag av trusler og vold mot vernepleiere og sosionomer. https://fontene.no/nyheter/vernepleiere-og-sosialarbeidere-mest-utsatt-for-vold-6.47.1079720.33f9a189db "Kvinner mest utsatt", står det. Igjen, ikke akkurat overraskende med tanke på veldig tungt klientell å forholde seg til, som er alt fra utviklingshemmede, rusmisbrukere og tidligere og - fortsatt - nåværende kriminelle som ennå ikke er ferdig med den fortiden. Så jeg hadde unngått både vernepleier og sosionom for din del siden sykepleier er et valg du kan ta, så er det det beste valget. Anonymkode: de79a...f8b Det kommer da helt an på hvor man jobber. Anonymkode: 3cd3a...73f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:12 #14 Del Skrevet fredag kl 16:12 Du bør velge noe du interesserer deg for, hvis du synes sosialt arbeid er mer interessant enn vernepleie, ville jeg valgt det. Det er sant at man har flere muligheter som vernepleier, men f.eks. for meg er det uaktuelt å jobbe i somatikken, siden blod og sprøyter osv. gjør meg dårlig. Jeg er ikke sosionom, men både moren min og søsteren min er sosionom. De har begge hatt jobber de har trivdes godt med (i barnevernstjenesten, fengsel, NAV etc.). Hvordan arbeidsmarkedet er vil jo også variere ut fra hvor du bor, i litt mindre byer er det færre søkere og lettere å få jobb. Uansett kan man ikke forvente å få drømmejobben som nyutdannet, men det er ikke unikt for sosionomer, gjelder mange andre yrkesgrupper også. Anonymkode: 80ac7...c3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:53 #15 Del Skrevet fredag kl 16:53 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kommer da helt an på hvor man jobber. Anonymkode: 3cd3a...73f Selvsagt varierer det hvor man jobber, men man kan ikke komme utenom fakta og det er at disse yrkene topper voldsstatistikken. Du kan si det slik: der kvinner jobber innenfor dette yrket - og trives, er det svært lite ledige stillinger tilgjengelig, mens det er mer enn nok ledig og behov for ved stillinger hvor man opplever fysisk og psykisk terror. Dette er veldig viktig å påpeke for folk som vurderer disse utdanningene, for det blir irrelevant hvis en dame som trives i sin stilling svarer her ettersom hun sikkert ikke planlegger å forlate den stillingen før hun går av med pensjon. Ergo er det viktig å se på hvor det er "bevegelser" på de ledige stillingene og det er stillinger hvor det er mest mulig stress og problemer, mens lønna er nøyaktig det samme sammenlignet med en annen sosionom som er heldig i å ha "lettere psykisk-trengende" klienter. Ser man på FINN annonser, så ser man ofte at de advarer at det kan bli "hardere tak" og at man må ha "stayer evnen" i orden ved at de bruker ord som: "må være robust fysisk og psykisk". Kort sagt: "Kose kos" stillinger er ikke ledige i det hele tatt. De er fylt opp for lenge siden. Anonymkode: de79a...f8b 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:12 #16 Del Skrevet fredag kl 17:12 Er jo mange forskjellige jobber en kan ha sosionom. Datteren er nyutdannet sosionom, jobber i barnehage med barn som har spesielle behov og trives veldig godt. Anonymkode: 1e931...2eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:36 #17 Del Skrevet fredag kl 18:36 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vernepleiere har mer til felles med sosionomer enn sykepleier. Men det spørs hva du er interessert i da. Vernepleiere har mer fokus på miljøarbeid, psykisk helse, kommunikasjon og pedagogikk, i tillegg til helsefag. Anonymkode: 3cd3a...73f Forstår det men siden jeg både er interessert i helseaspektet på fysisk nivå og det sosiale som finnes i sosionomyrket tenkte jeg kanskje jeg kunne blitt feks psykiatrisk sykepleier el med årene. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er ikke sosionom men jeg har jobbet mange år med sosionomer. Det er tøffe jobber, med høy risiko for en rekke skader/sykdommer, som en i liten grad blir kompensert for via lønn. Som flere har skrevet gir vernepleie flere muligheter, samme med sykepleie. Anonymkode: a2796...38f Takk for info. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du bør velge noe du interesserer deg for, hvis du synes sosialt arbeid er mer interessant enn vernepleie, ville jeg valgt det. Det er sant at man har flere muligheter som vernepleier, men f.eks. for meg er det uaktuelt å jobbe i somatikken, siden blod og sprøyter osv. gjør meg dårlig. Jeg er ikke sosionom, men både moren min og søsteren min er sosionom. De har begge hatt jobber de har trivdes godt med (i barnevernstjenesten, fengsel, NAV etc.). Hvordan arbeidsmarkedet er vil jo også variere ut fra hvor du bor, i litt mindre byer er det færre søkere og lettere å få jobb. Uansett kan man ikke forvente å få drømmejobben som nyutdannet, men det er ikke unikt for sosionomer, gjelder mange andre yrkesgrupper også. Anonymkode: 80ac7...c3f Har ingen problemer med blod og lignende så det skal nok gå fint, tror kanskje noen situasjoner kan bli utfordrende ift stell som å dusje pasienter og slikt fordi min intimsone er større enn mange andres, jeg er ganske ukomfortabel med slikt men det lærer vel man. AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvsagt varierer det hvor man jobber, men man kan ikke komme utenom fakta og det er at disse yrkene topper voldsstatistikken. Du kan si det slik: der kvinner jobber innenfor dette yrket - og trives, er det svært lite ledige stillinger tilgjengelig, mens det er mer enn nok ledig og behov for ved stillinger hvor man opplever fysisk og psykisk terror. Dette er veldig viktig å påpeke for folk som vurderer disse utdanningene, for det blir irrelevant hvis en dame som trives i sin stilling svarer her ettersom hun sikkert ikke planlegger å forlate den stillingen før hun går av med pensjon. Ergo er det viktig å se på hvor det er "bevegelser" på de ledige stillingene og det er stillinger hvor det er mest mulig stress og problemer, mens lønna er nøyaktig det samme sammenlignet med en annen sosionom som er heldig i å ha "lettere psykisk-trengende" klienter. Ser man på FINN annonser, så ser man ofte at de advarer at det kan bli "hardere tak" og at man må ha "stayer evnen" i orden ved at de bruker ord som: "må være robust fysisk og psykisk". Kort sagt: "Kose kos" stillinger er ikke ledige i det hele tatt. De er fylt opp for lenge siden. Anonymkode: de79a...f8b Mange gode innspill her som jeg ikke har tenkt på. Takk! AnonymBruker skrev (1 time siden): Er jo mange forskjellige jobber en kan ha sosionom. Datteren er nyutdannet sosionom, jobber i barnehage med barn som har spesielle behov og trives veldig godt. Anonymkode: 1e931...2eb Så fint at hun har funnet en plass hun trives. Godt at det ikke er helt håpløst å finne en jobb en liker med denne utdanningen iallefall 😅 Anonymkode: 9556f...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:28 #18 Del Skrevet fredag kl 19:28 Omskolerte meg i voksen alder og har jobbet mye miljøterapeutisk med vold, rus og psykiatri. Ikke angret et sekund, beste valget jeg har tatt. Å være godt voksen er et pluss i dette yrket. Du får derimot enklere tilgang på jobber om du velger sykepleien, det er vel det eneste minuset jeg kan komme på. Anonymkode: 1bcc6...487 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:55 #19 Del Skrevet fredag kl 19:55 Hvis du tenker på psykisk helse ville jeg like gjerne valgt sykepleier. Du har større tilgang på videreutdanninger også, det er en god del som er kun for sykepleiere. Motsatt vet jeg ikke om en eneste videreutdanning som er forbeholdt sosionomer eller vernepleiere. Jeg tror også det er sikrere lønnsmessig, fordi de har et sterkt forbund, og fordi sykepleiere er blant de mest ettertraktede yrkesgruppene vi har i landet. Siden man kan få omtrent de samme jobbene uansett hvilken av disse utdannelsene du lander på, ville jeg lett ha gått for sykepleier framfor vernepleier i alle fall. Eneste er hvis typisk saksbehandlerstilling, nav eller barnevern er det du ønsker deg, da vil jo sosionom være riktig 🙂 Anonymkode: 6287d...6de 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #20 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Omskolerte meg i voksen alder og har jobbet mye miljøterapeutisk med vold, rus og psykiatri. Ikke angret et sekund, beste valget jeg har tatt. Å være godt voksen er et pluss i dette yrket. Du får derimot enklere tilgang på jobber om du velger sykepleien, det er vel det eneste minuset jeg kan komme på. Anonymkode: 1bcc6...487 Takk for info! AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvis du tenker på psykisk helse ville jeg like gjerne valgt sykepleier. Du har større tilgang på videreutdanninger også, det er en god del som er kun for sykepleiere. Motsatt vet jeg ikke om en eneste videreutdanning som er forbeholdt sosionomer eller vernepleiere. Jeg tror også det er sikrere lønnsmessig, fordi de har et sterkt forbund, og fordi sykepleiere er blant de mest ettertraktede yrkesgruppene vi har i landet. Siden man kan få omtrent de samme jobbene uansett hvilken av disse utdannelsene du lander på, ville jeg lett ha gått for sykepleier framfor vernepleier i alle fall. Eneste er hvis typisk saksbehandlerstilling, nav eller barnevern er det du ønsker deg, da vil jo sosionom være riktig 🙂 Anonymkode: 6287d...6de Er det jeg tenker på, man vil jo gjerne ha gode jobbmuligheter når en først velger ny utdanning så det teller en del. Anonymkode: 9556f...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå