AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:54 #1 Del Skrevet fredag kl 12:54 Det var første gangen han skulle ta bussen alene til sentrum i Bergen da han egentlig trenger ledsager. Dette var et opplegg med skolen på kveldstid som ble avsluttet ca 22.00-22.15. Det var flere ungdommer som skulle på opplegget og jeg trodde alle dro sammen (skjønner jo nå at jeg skulle ha forvisset meg om dette) Vi ba han ringe oss når opplegget var ferdig hvis han trengte hjelp, og f.eks ikke kom seg med bussen o.l. Når tiden ble 22.30 ringte vi han for å høre om alt gikk greit men han svarte ikke på mobilen. Vi begynte å bli stresset og ca 23:15 ringte han. Han satt da på bussen og sa at en mann hadde tatt han med til en minibank og bedt han ta ut penger. Det var 4 uttak på 2025 kr for hvert uttak, totalt 8100 kr. Vi har nå politianmeldt dette. Men det verste er jo at noe kunne ha skjedd med han. Heldigvis var ikke dette en voldelig type, men det kan og være fordi gutten vår er veldig konfliktsky og vet ikke hvordan han skal si nei. Han sa at han ikke ville gi penger men turde ikke å si nei. Er det noen som vet om det er noe mer å gjøre, er det noen mulighet for å prøve å få pengene tilbake eller er pengene tapt? Det viktigste er selvfølgelig at han er trygg, men han er psykisk nedskjørt og var veldig nervøs og skalv når han kom hjem i går. Nå har vi lært at han ikke kan være uten ledsager dessverre. Han hadde så lyst å prøve å ta bussen alene. Han er som sagt 19 år, men utviklingsmessig er han rundt 13år. Noen som har opplevd noe lignende og vet om det er noe mer å gjøre enn å kun anmelde? Vi har vært i kontakt med banken og sperret kortet hans. Denne personen tok ikke mobilen hans og tok heller ikke kortet hans merkelig nok. Anonymkode: 93ffd...f97 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:45 #2 Del Skrevet fredag kl 15:45 En på 19 år har vel ikke barneautisme. Han har autisme. Anonymkode: 6f47a...a3b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:46 #3 Del Skrevet fredag kl 15:46 Hvorfor har dere ikke anmeldt dette? Anonymkode: 6f47a...a3b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:47 #4 Del Skrevet fredag kl 15:47 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det var første gangen han skulle ta bussen alene til sentrum i Bergen da han egentlig trenger ledsager. Dette var et opplegg med skolen på kveldstid som ble avsluttet ca 22.00-22.15. Det var flere ungdommer som skulle på opplegget og jeg trodde alle dro sammen (skjønner jo nå at jeg skulle ha forvisset meg om dette) Vi ba han ringe oss når opplegget var ferdig hvis han trengte hjelp, og f.eks ikke kom seg med bussen o.l. Når tiden ble 22.30 ringte vi han for å høre om alt gikk greit men han svarte ikke på mobilen. Vi begynte å bli stresset og ca 23:15 ringte han. Han satt da på bussen og sa at en mann hadde tatt han med til en minibank og bedt han ta ut penger. Det var 4 uttak på 2025 kr for hvert uttak, totalt 8100 kr. Vi har nå politianmeldt dette. Men det verste er jo at noe kunne ha skjedd med han. Heldigvis var ikke dette en voldelig type, men det kan og være fordi gutten vår er veldig konfliktsky og vet ikke hvordan han skal si nei. Han sa at han ikke ville gi penger men turde ikke å si nei. Er det noen som vet om det er noe mer å gjøre, er det noen mulighet for å prøve å få pengene tilbake eller er pengene tapt? Det viktigste er selvfølgelig at han er trygg, men han er psykisk nedskjørt og var veldig nervøs og skalv når han kom hjem i går. Nå har vi lært at han ikke kan være uten ledsager dessverre. Han hadde så lyst å prøve å ta bussen alene. Han er som sagt 19 år, men utviklingsmessig er han rundt 13år. Noen som har opplevd noe lignende og vet om det er noe mer å gjøre enn å kun anmelde? Vi har vært i kontakt med banken og sperret kortet hans. Denne personen tok ikke mobilen hans og tok heller ikke kortet hans merkelig nok. Anonymkode: 93ffd...f97 Stakkars gutt, jeg hadde prøvd å anmelde det, det er nok kameraer rundt minibanken håper jeg. Tilstanden hans sier seg selv å være lett å utnytte og man gir ikke bare fra seg 8000 kr sånn. Anonymkode: 3a83d...4f6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diverse Skrevet fredag kl 15:54 #5 Del Skrevet fredag kl 15:54 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): En på 19 år har vel ikke barneautisme. Han har autisme. Anonymkode: 6f47a...a3b Det heter barneautisme fordi symptomene er synlige fra tidlig barndom, ikke fordi det kun finnes hos barn. Greit å lese seg litt opp før man slenger rundt med påstander. 23 1 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diverse Skrevet fredag kl 15:55 #6 Del Skrevet fredag kl 15:55 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det var første gangen han skulle ta bussen alene til sentrum i Bergen da han egentlig trenger ledsager. Dette var et opplegg med skolen på kveldstid som ble avsluttet ca 22.00-22.15. Det var flere ungdommer som skulle på opplegget og jeg trodde alle dro sammen (skjønner jo nå at jeg skulle ha forvisset meg om dette) Vi ba han ringe oss når opplegget var ferdig hvis han trengte hjelp, og f.eks ikke kom seg med bussen o.l. Når tiden ble 22.30 ringte vi han for å høre om alt gikk greit men han svarte ikke på mobilen. Vi begynte å bli stresset og ca 23:15 ringte han. Han satt da på bussen og sa at en mann hadde tatt han med til en minibank og bedt han ta ut penger. Det var 4 uttak på 2025 kr for hvert uttak, totalt 8100 kr. Vi har nå politianmeldt dette. Men det verste er jo at noe kunne ha skjedd med han. Heldigvis var ikke dette en voldelig type, men det kan og være fordi gutten vår er veldig konfliktsky og vet ikke hvordan han skal si nei. Han sa at han ikke ville gi penger men turde ikke å si nei. Er det noen som vet om det er noe mer å gjøre, er det noen mulighet for å prøve å få pengene tilbake eller er pengene tapt? Det viktigste er selvfølgelig at han er trygg, men han er psykisk nedskjørt og var veldig nervøs og skalv når han kom hjem i går. Nå har vi lært at han ikke kan være uten ledsager dessverre. Han hadde så lyst å prøve å ta bussen alene. Han er som sagt 19 år, men utviklingsmessig er han rundt 13år. Noen som har opplevd noe lignende og vet om det er noe mer å gjøre enn å kun anmelde? Vi har vært i kontakt med banken og sperret kortet hans. Denne personen tok ikke mobilen hans og tok heller ikke kortet hans merkelig nok. Anonymkode: 93ffd...f97 Stakkars gutten deres.😢 Så trist at han fikk en så dårlig opplevelse av å kjøre buss alene. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:59 #7 Del Skrevet fredag kl 15:59 Dere må anmelde ihvertfall. Det er dessverre en utrygg verden der ute nå. Anonymkode: a2b91...557 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet fredag kl 16:00 #8 Del Skrevet fredag kl 16:00 Oj, dette var kjipt 😮💨 Banken har gjerne kameraer, anmeld til politi. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:04 #9 Del Skrevet fredag kl 16:04 Les HI før dere kommenterer, det står at de har anmeldt dette. Så hvorfor skriver flere dere må anmelde. Anonymkode: 9917c...f82 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet fredag kl 16:05 #10 Del Skrevet fredag kl 16:05 Dette er min frykt for min sønn også. Naiv med autisme. Min er nok mer utsatt for å "måtte" spandere på byen... men de er så sårbare de ungene våre 😢 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:05 #11 Del Skrevet fredag kl 16:05 Som far til en med barneautisme føler jeg med dere, dette er vi redde for selv Anonymkode: 957d5...166 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monican94 Skrevet fredag kl 16:16 #12 Del Skrevet fredag kl 16:16 hvordan får man tatt ut 25 kr i minibank ? 2025? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:17 #13 Del Skrevet fredag kl 16:17 Kjenner en som ble utsatt for noe lignende, også med autisme. Forskjellen er at det ikke var penger involvert, men blind vold en kveld han hadde mannet seg opp til å tørre å forlate leiligheten sin for en kveldstur. Kjenner han som ble utsatt. Har kjent han i mange år. Det er en mann med sterk sosial angst og knapt tør snakke med fremmede og under ingen omstendigheter tar initiativ til bråk, så det er snakk om umotivert vold. Foreldrene anmeldte det, men det ble desverre henlagt. Anonymkode: 50885...334 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monican94 Skrevet fredag kl 16:17 #14 Del Skrevet fredag kl 16:17 utover det, anmeld. er nok kamera ved minibanken 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pakini Skrevet fredag kl 16:17 #15 Del Skrevet fredag kl 16:17 monican94 skrev (Akkurat nå): hvordan får man tatt ut 25 kr i minibank ? 2025? Gebyr for uttaket 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet fredag kl 16:17 #16 Del Skrevet fredag kl 16:17 Det er ikke en "bekjent" av gutten, som har "lånt" penger? Ville spurt om mulig videoopptak fra minibanken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:26 #17 Del Skrevet fredag kl 16:26 Så trist at Norge har blitt på denne måten. Hvor er vi om noen år.. 😥 Anonymkode: a2b91...557 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:28 #18 Del Skrevet fredag kl 16:28 Så grusomt å utnytte gutten på den måten. Håper dere får tak i han! Dette er sånn som man kan se på åsted Norge, skikkelig provoserende og smålig kriminalitet. Anonymkode: 9f63a...43b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:29 #19 Del Skrevet fredag kl 16:29 Jeg ville vært forsiktig med å nekte han å gå ut alene igjen. Man vil jo ikke at han skal bli redd for å ferdes ute. Men legg selvsagt til rette for at det er trygt. Jeg har en naiv 13åring og dette er den store skrekken her. Vi lar han aldri ha mer enn 500kr på kortet (resten av evt penger er på en annen konto uten kort) slik at han ikke gir vekk penger eller har noe, om noen hadde truet de til seg. Anonymkode: 94e5d...546 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:30 #20 Del Skrevet fredag kl 16:30 Et godt tips er å ikke ha minst 8.100 kr på kortet når man skal "ut på byen". Max 2.000 kr holder fint. Tips nr 2: Man bør ha en rimeligere telefon (mobil) nr 2. Det vil si at den "finere" og primære telefonen lar man stå hjemme, og tar man den billigere telefonen nr 2 "på byen". Selv går jeg ut på byen med et kredittkort som har en maks grense på 5.000 kr og siden jeg alltid skylder litt på den i varierende perioder, så er det aldri en sjanse for at jeg taper mer enn 2.500 kr eller noe rundt der. Den primære mobilen, iPhone 16 Pro Max har jeg hjemme, mens den sekundære, betydelig billigere iPhone 14 (som er verken Plus eller Pro eller Pro Max) er med på byen. Naturligvis er ingen viktige app-er installert på den sekundære telefonen, verken Vipps eller BankID eller noe sånt. Er logget ut av iCloud også. Anonymkode: 4e132...2ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå