Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser så mye forskjellig. Organer ferdig dannet uke 12. Men ferdig utviklet både uke 16, uke 33 osv.

Anonymkode: 2ac62...3dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil si fra uke 33...det er viktig at lungene modnes 

• Liker 4
Skrevet

Jeg leste at fra uke 34+0 gir de ikke lungemodning dersom fødselen starter, for da er fosteret nok utviklet til å klare seg selv.

Så da tenker jeg at fosteret er ferdig utviklet da, og skal bare legge på seg fram til fødsel :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva definerer du som ferdig utviklet? Sammenlignet med andre pattedyr føder vi underutviklede barn. 

Hjernen vår er ikke ferdig utviklet en gang før vi er rundt 25.

Helsemessig er det best for barna å bli født rundt termin. Bare få uker før og de er mer utsatt for sykdom som voksne. 

Mener du når alle organer og slikt er formet? 

Anonymkode: e55c7...7bc

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste som blir født i uke 23 klarer seg ved hjelp av masse medisinsk hjelp.

Uke 34 vil jeg si, da babyen kan fødes uten denne massive hjelpen.

Anonymkode: b3eb0...760

AnonymBruker
Skrevet

Uke 34 modnes lungene som er det siste «viktigste», men man sier jo at alt før uke 37 er prematurt. Sugerefleksen utvikles vel ferdig i 37/38, og det er jo også dette som regnes som «gått til termin»

Anonymkode: 97691...45f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det ligger i ordet. Et prematurt barn er født før svangerskapsuke 37, og den definisjonen er der jo av en grunn.

Anonymkode: a44c6...317

AnonymBruker
Skrevet

Mennesker er født omtrent ett år prematurt hvis du sammenligner med andre arter. Apebarn begynner å gå et par uker etter fødsel. 

Anonymkode: f11b5...5c7

AnonymBruker
Skrevet

Fra 37+0 er barnet klar for å bli født. 

Anonymkode: dde71...55d

AnonymBruker
Skrevet
Kvinne87Rogaland skrev (1 time siden):

Jeg leste at fra uke 34+0 gir de ikke lungemodning dersom fødselen starter, for da er fosteret nok utviklet til å klare seg selv.

Så da tenker jeg at fosteret er ferdig utviklet da, og skal bare legge på seg fram til fødsel :)

De klarer seg ofte ikke selv, selv om de ikke får lungemodning. Min på 35 uker hadde i grunn dødd uten helsehjelp da han kom med dårlig apgarscore. Hadde wetlung og måtte suges og få neopuff og ble lagt på CPAP og lå på det i 15 timer. Og lå på varmemadrass i over 1 uke fordi han ikke holdt tempen selv. Hjernen trenger også mye utvikling fortsatt så derfor sover en baby født i disse ukene veldig mye

Anonymkode: bb6d5...cb0

• Hjerte 1
Skrevet

Fra uke 37.

AnonymBruker
Skrevet

Fødte i uke 34 og da hadde hun fortsatt masse av lagunohåret på hele kroppen. Ørene hadde ikke fått særlig brusk enda, og var helt slappe. Hadde mye gulsott for leveren ikke var helt oppe å gikk enda. Måtte ligge i varme fordi kroppen ikke klarte å varme seg opp selv enda. 

tenker det er en grunn til det heter prematur, og en grunn til at det er best for babyen p fødes nærmest mulig termindatoen. 

Anonymkode: 82f01...e96

AnonymBruker
Skrevet

Fødte i uke 35. Alt var som det skulle og fikk dra hjem etter 2 dager. Så hun var ferdigutvikla ihvertfall. 

Anonymkode: 53ed2...75a

AnonymBruker
Skrevet

Gutten min som ble født i uke 28 hadde ikke ører enda, bare noen 1 mm tynne skinnbiter uten noen struktur. Det var vel det mest sjokkerende.

Manglet selvfølgelig en del på innsiden også... men de ørene var rare... 

Anonymkode: af1b8...972

AnonymBruker
Skrevet

Fødte min første gutt i uke 34. Han hadde små hår på ørene og bakken. Og veldig tynne ben. Nr to født til termin virket som en michelinmann i sammenlikning

Anonymkode: 96ed8...b40

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fødte min første gutt i uke 34. Han hadde små hår på ørene og bakken. Og veldig tynne ben. Nr to født til termin virket som en michelinmann i sammenlikning

Nakken 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...