Gå til innhold

Tenåring nylig påvist dysleksi - noen gode råd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 8.klassing som nylig har fått påvist dysleksi. Skolen har søkt om Lingdys pluss, og jobber generelt godt med elevene, uavhengig av om de har noen diagnose eller ikke. Så her føler jeg vi er godt ivaretatt.

Hjemme opplever vi en tenåring som er totalt utslitt etter skolen, det er vondt og vanskelig å se hvor mye det faglige på skolen koster. Håper det blir lettere og mindre energikrevende når Lingdys pluss er på plass.

Dette er helt nytt for meg, så håper på gode råd for hva vi som foreldre kan og burde gjøre for å hjelpe?

Anonymkode: 52bc2...5ca

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrerådet har noen gode episoder om dysleksi 

Anonymkode: e2512...498

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For min del å lese og skrive mye. Men pass på å ikke gi kritikk. Jeg  ser ofte skrivefeil etter noe er skrevet. Så å gå over, fungerer bra. 

Bokstav leker kan være lurt, feks iht billedlotto, eller si ord på en gitt bokstav.  Gjør det med bla barnebarnet, som ikke helt får det til. Og det løsner litt og litt. Istedenfor feks å rette på henne, så spør jeg hvilken  bokstav ordet hun sa begynner på om det er feil, og hjelper litt til med lyd, og spør om hun kan finne et annet ord på den bokstaven det skulle være

Anonymkode: 4f981...4a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Foreldrerådet har noen gode episoder om dysleksi 

Anonymkode: e2512...498

Takk, skal lete opp disse!

TS

AnonymBruker
Skrevet

Her for å begrense en del det å bli helt utslitt av avkoding ved å lese brukte vi mye lydbøker og videoer som forklarte det en skulle lære. 

Fikk å lov å bruke diktering på lingdys spesielt ved lange skrive oppgaven. Årsak var at ungdommen brukte så mye energi på skriving at flytten ble borte og mistet sammenhengen i teksten. Så da å lese det inn og pc skrev ble et stort hjelpe midel.

Det er det å finne rett måtte ungdommen lærer og husker stoffer som er viktig. Så her brukte læreren å lage kortere tema hefter i samfunnsfag og naturfag med kun det viktigste slik at det slapp alt som ikke var behov for. Noen skoler har og bøkene som lettleste de er da alt gjort slik at faget er kortet ned til det en må kunne.  Video og YouTube brukte å lærer her mye til fakta filmer osv. Og mye lyd og bilder.

Her så ska en opp til fagbrevet nå og gikk ut som beste elev på videregående i sin klasse.  Den andre ska ut i lære nå til våren. Og er og best i sin klasse

Anonymkode: 8c505...65d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

For min del å lese og skrive mye. Men pass på å ikke gi kritikk. Jeg  ser ofte skrivefeil etter noe er skrevet. Så å gå over, fungerer bra. 

Bokstav leker kan være lurt, feks iht billedlotto, eller si ord på en gitt bokstav.  Gjør det med bla barnebarnet, som ikke helt får det til. Og det løsner litt og litt. Istedenfor feks å rette på henne, så spør jeg hvilken  bokstav ordet hun sa begynner på om det er feil, og hjelper litt til med lyd, og spør om hun kan finne et annet ord på den bokstaven det skulle være

Anonymkode: 4f981...4a7

Vi passer på at det blir litt lesing hver dag hjemme, men kapasiteten etter skoledagen er svært liten, så det er ikke rom for mer enn maks 10-15 minutter.

Bokstavleker (og tall-leker) har vi holdt mye på med når begge barna var mindre, tenåringen er (heldigvis) kommet så langt at dette blir for enkelt. Men godt råd for de som ikke er kommet til det nivået.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her for å begrense en del det å bli helt utslitt av avkoding ved å lese brukte vi mye lydbøker og videoer som forklarte det en skulle lære. 

Hadde dine tilgang til Lingdys pluss? Spurte veileder på skolen om fagbøker som lydbøker, men de anbefalte å støtte seg til Lingdys pluss, da den markerer ordene under opplesing. Og dermed stimulerer til lesetrening, samtidig som det er mindre energikrevende enn lesing.

Jeg har ikke kjennskap til dette fra før, så har ikke noe peiling. Er veldig spent på å se hvordan det fungerer når vi får det.

Fikk å lov å bruke diktering på lingdys spesielt ved lange skrive oppgaven. Årsak var at ungdommen brukte så mye energi på skriving at flytten ble borte og mistet sammenhengen i teksten. Så da å lese det inn og pc skrev ble et stort hjelpe midel.

Dette nevnte faktisk veilederen. De skal legge til rette med eget rom på større prøver, oppgaver og eksamen, slik at diktering kan benyttes.

Her har også lærer sagt at tenåringen får veldig liten uttelling på store skriveoppgaver, nettopp fordi energien går til skrivingen og ikke innholdet. Håper det bedrer seg med dikteringsmuligheten.

Det er det å finne rett måtte ungdommen lærer og husker stoffer som er viktig. Så her brukte læreren å lage kortere tema hefter i samfunnsfag og naturfag med kun det viktigste slik at det slapp alt som ikke var behov for. Noen skoler har og bøkene som lettleste de er da alt gjort slik at faget er kortet ned til det en må kunne.  Video og YouTube brukte å lærer her mye til fakta filmer osv. Og mye lyd og bilder.

Har inntrykk av at skolen her gjør veldig mye bra allerede, og tenåringen vår har allerede et mye større læringsutbytte enn årene på mellomtrinnet. Skolen er en dysleksi-vennlig-skole, og det virker som det går igjen i alt de gjør.

Skal allikevel legge dette på minnet.

Her så ska en opp til fagbrevet nå og gikk ut som beste elev på videregående i sin klasse.  Den andre ska ut i lære nå til våren. Og er og best i sin klasse

Fantastisk! Her tenker jeg dere kan klappe dere på skuldra for å ha støttet barna deres på en utmerket måte 😀

Tusen takk for langt og informativt svar!

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hadde dine tilgang til Lingdys pluss? Spurte veileder på skolen om fagbøker som lydbøker, men de anbefalte å støtte seg til Lingdys pluss, da den markerer ordene under opplesing. Og dermed stimulerer til lesetrening, samtidig som det er mindre energikrevende enn lesing.

😀

I gikk selv inn på lydhør å registrerte og fikk alt av fagbøker der. Pluss skolene hadde bøker via bok leverandørene. 

Vil si opplesingen fra Lingdys er ofte dårlig. Vi så her at der var veldig hakkete og syntetisk i forhold til opplesing på lydhør og via bøker på siden til bok leverandørene på skolen. På lydhør hvis en bruker på pc blir ordene uthevet, samme på smart book. Som vi brukte en del.

Ser lydhør hetter tibi nå

https://tibi.no/tilbudet-vart/tibi-appen/

Anonymkode: 8c505...65d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...