Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor går grensen for «overvåkning» av ansatte? 

Jeg har en jobb som er rett frem. (Bransje/jobb har ingen betydning, så trenger ikke nevne). Det er ikke noe «hokus pokus» med oppgavene og hva som skal gjøres. Jeg har en sjef som (på en uengasjerende måte) til stadighet skal komme innom kontoret mitt og spørre «hva er fremdriften her? hva har du gjort hittil i dag? hvordan legger du opp dagen? hva er målet ditt i dag?». Jeg får en følelse av overvåkning, uten at det er noe å overvåke? Hadde han kommet inn med et godt humør og oppriktig vært nysgjerrig, så hadde det vært noe annet… men jeg får veldig på følelsen av at det er noe han snoker etter.. det er ubehagelig. 

I dag kom han inn en time etter jeg hadde begynt på jobb for å spørre «hva har du gjort hittil i dag?» kjære vene… 

Disse spørsmålene han stiller kan han enkelt finne ut av selv i rapporteringssystemet våres. Det vil si, hvis han vil se hva jeg hittil har gjort i dag, kan han finne dette ut ved et raskt klikk på systemet. Alt er dokumentert med både dato og klokkeslett + resultat. 

Han kan komme inn til meg 2-3 ganger om dagen å stille disse spørsmålene.. og jeg begynner å bli litt irritert over det. Vi har jo statuser ila en dag, han vet til stadighet hva jeg holder på med (det er ingen endringer eller vanvittige caser) og han vet at jeg gir beskjed dersom noe oppstår. 

Jeg har nå fått et inntrykk av at han skal fiske eller er mistenksom. Det er ingen grunn til det heller, jeg gjør jobben min og dette blir skriftlig dokumentert hvert sekund om han vil undersøke. Igjen, dette har han mulighet til ved å se på sin egen datamaskin. 

Joda, kan være at han er hyggelig kan noen tenke.. at han bryr seg. Men dette er jeg ikke vant til overhodet slik jeg kjenner han. Sånn her har han nå holdt på med i over 3 uker og jeg begynner å bli både frustrert og stresset over å føle mistillit.. 

Hvordan hadde du reagert? Hvor går grensen til «føler jeg blir overvåket?» egentlig? Blir jeg det? Hva er innafor og ikke synes du? 

Anonymkode: 59a9f...998

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han høres veldig usikker ut, usikker på rollen som sjef og usikker på hva du faktisk driver med/gjør. 
Antagelig kompenserer han dette med å fremstå som engasjert - dvs han tror han virker engasjert, mens han i virkeligheten fremstår kontrollerende.... det er noen slike rundt omkring ja.. 

Anonymkode: 2314d...04d

AnonymBruker
Skrevet

Er du den eneste han spør? 

Jeg opplevde noe lignende med en leder for noen år siden, der vedkommende var innom kontoret mitt hver morgen for å sjekke om jeg hadde kommet på jobb, sjekket at jeg gjorde arbeidsoppgavene mine, osv. Det foregikk i en så utstrakt grad at kollegaer reagerte. Det var jeg og to kollegaer til som var under lupen, og det er fremdeles i dag meg en gåte hvorfor. Det foregikk i et par måneder før vedkommende fikk ny jobb. 

Anonymkode: e0351...9a8

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Han er ikke så «dum» som det kan portretteres av meg her. Han er en klok mann og har drevet firma i over 20 år med ansatte.. så det er liksom ikke det at han «ikke vet» hvordan te seg blant sine ansatte. 

Jeg er eneste han spør ja. Ingen andre. Det er flere som har lagt merke til hvor ofte han er innom meg, og jeg blir litt flau over at alle får det med seg. 

Jeg er jo en voksen dame og ikke vant med sånn type kontroll… 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts her. Han er ikke så «dum» som det kan portretteres av meg her. Han er en klok mann og har drevet firma i over 20 år med ansatte.. så det er liksom ikke det at han «ikke vet» hvordan te seg blant sine ansatte. 

Jeg er eneste han spør ja. Ingen andre. Det er flere som har lagt merke til hvor ofte han er innom meg, og jeg blir litt flau over at alle får det med seg. 

Jeg er jo en voksen dame og ikke vant med sånn type kontroll… 

Kanskje han bare vil ha kontakt med deg og er usikker på hvordan han skal gå frem?

Anonymkode: bad9a...4eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du har svar på spørsmålet hans så spør du han tilbake "hvordan det?" Eller   " hvorfor må du spørre meg hver dag om det?" 

Anonymkode: 89e3a...83e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har en sjef som (på en uengasjerende måte) til stadighet skal komme innom kontoret mitt og spørre «hva er fremdriften her? hva har du gjort hittil i dag? hvordan legger du opp dagen? hva er målet ditt i dag?». 
I dag kom han inn en time etter jeg hadde begynt på jobb for å spørre «hva har du gjort hittil i dag?» kjære vene… 

Disse spørsmålene han stiller kan han enkelt finne ut av selv i rapporteringssystemet våres. Det vil si, hvis han vil se hva jeg hittil har gjort i dag, kan han finne dette ut ved et raskt klikk på systemet. Alt er dokumentert med både dato og klokkeslett + resultat. 

En sjef som har alt for lite med arbeidsoppgaver og som lager oppgaver for seg selv høres det ut som. Han kunne sikkert vært kuttet ut helt og ingen hadde merket noe.

Anonymkode: dce1e...f9c

Skrevet

Dette høres overvåkende ut, og fryktelig irriterende. Og det blir jo konstante avbrytelser, som gjør at arbeidet stopper opp osv. Jeg hadde blitt skikkelig irritert.

Jeg synes rett og slett du må spørre han rett ut. Hvis du kan vise til at du gjør jobben din, så har han faktisk ingen grunn til å holde på slik.

MEN, kanskje faktisk er interessert i deg, og ikke vet hvordan han skal få det frem? I så fall er ikke dette måten å gjøre det på.

Frihet under ansvar er det noe som heter. Slikt hadde jeg fått fnatt av.

AnonymBruker
Skrevet

micro management ... 

Anonymkode: eeab9...f4b

AnonymBruker
Skrevet

Gammeldags ledelse stil? Har dere fagforening?

Anonymkode: a68e2...ea7

AnonymBruker
Skrevet

Sånne sjefer er de største tidstyvene. 

Anonymkode: a383e...ee6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...