Gå til innhold

Leddgikt? Hvilke økonomisk støtte får dere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tenker på om det kan være grunnlag for grunnstønad eller om det finnes andre støtteordninger for alle ekstrautgiftene som følger med av ekstra varme klær, jevnlige legebesøk og blodprøver, egenandel på sykehus, medisiner osv. 

Anonymkode: 92bf6...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Tenker på om det kan være grunnlag for grunnstønad eller om det finnes andre støtteordninger for alle ekstrautgiftene som følger med av ekstra varme klær, jevnlige legebesøk og blodprøver, egenandel på sykehus, medisiner osv. 

Egenandeler på sykehus og andre helseutgifter i den gaten, er ikke noe du skal ha støtte til. 
Du får sterkt subsidierte tjenester der du selv betaler en liten del ved hvert legebesøk opp til egenandelstaket er nådd. Da får du frikort, som alle oss andre. 

Anonymkode: ef388...8f1

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Egenandeler på sykehus og andre helseutgifter i den gaten, er ikke noe du skal ha støtte til. 
Du får sterkt subsidierte tjenester der du selv betaler en liten del ved hvert legebesøk opp til egenandelstaket er nådd. Da får du frikort, som alle oss andre. 

For en lite hyggelig måte å svare meg på. Jeg er klar over at jeg får frikort «som alle dere andre», men jeg tror fortsatt jeg har lagt flere utgifter grunnet sykdom enn funksjonsfriske. Som ung voksen , som skal skal begynne å studere har jeg mange flere utgifter enn jeg ser at mine venner har grunnet sykdommen. 
men takk for at du deler dine tanker, selv om det ikke var til så mye hjelp, annet enn at jeg føler meg litt mer dritt i dag. 

TS

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får ingenting utenom frikort og medisiner på blåresept.

Anonymkode: 10000...478

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

For en lite hyggelig måte å svare meg på. Jeg er klar over at jeg får frikort «som alle dere andre», men jeg tror fortsatt jeg har lagt flere utgifter grunnet sykdom enn funksjonsfriske. Som ung voksen , som skal skal begynne å studere har jeg mange flere utgifter enn jeg ser at mine venner har grunnet sykdommen. 
men takk for at du deler dine tanker, selv om det ikke var til så mye hjelp, annet enn at jeg føler meg litt mer dritt i dag. 

TS

Du kan spørre behandleren din om de har tilbud om/mulighet for sosionomsamtale. BURG (Pasientforeningen for barneleddgikt) har sikkert også noe informasjon på sidene sine, og vil tro Pasientforeningen for voksne også har noe stående på en nettside eller i et medlemsblad et sted.

Anonymkode: 4596b...3b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

TS

Skjønner frustrasjonen, det er betydelige merutgifter. Jeg har ikke funnet noen støtteordninger, men kanskje Revmatismeforeningen har tips? De har mye god informasjon. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for tips. Jeg skal sjekke ut med foreningene dere foreslår ☺️

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får frikort og alle i Norge må ha varme klær, vi bor i et kaldt land. 

Anonymkode: 1c0de...34c

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mulig å kvalifisere til både grunn- og hjelpestønad grunnet leddgikt, men det kommer an på de individuelle behovene. 

For grunnstønad kan behov for spesialdiett, tilrettelagt transport eller særlig slitasje på klær tas i betraktning. 

Anonymkode: 8b3a3...ef9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS

Det er lite trivelig å være kronisk syk! Hadde du kommet i en rettssak med et krav om dekning av sykdomsutgifter du har som andre ikke har, vet du hva som da skjer? 
Jo, fra all erstatning så blir det trukke5 e5 betydelig beløp. Vet du hvorfor? Jo, fordi personer som ikke er i arbeid etter gjelden rett ikke har de samme utgiftene til klær som en person i full jobb har. Ergo har du mindre utgifter totalt sett enn en person som jobber. At du har større utgifter på andre områder det veier opp slik at dere totalt sett, du og dem du henviser til, faktisk ikke har så skjeve utgifter som du prøver å hevde. 
En annen ting de fleste i jobb også har, er utgifter til å komme seg mellom jobb og hjem, det har du heller ikke. 
Din trygd skal og kompensere for at du ikke kan være i jobb, det er et sikkerhetsnett du får fordi du er syk. 

Du dør ikke av leddgikt, men med leddgikt. En bagatellmessig sykdom i forhold til andre her inne som lever med visshet om at de har dødelige sykdommer. Dine spørsmål og din «sutring» blir dermed mer en provokasjon enn noe annet. 
Du kan søke opp Skruf og se hva hun sliter med, og aldri klager hun over noen verdens ting. Kanskje det kan sette dine bagateller i et perspektiv?

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et familiemedlem har fått dekket ombygging av boligen. Dette for at personen med leddgikt ikke klarte å gå i trapper, og de måtte flytte bad og soverom ned til første etasje. Jeg vet ikke hvor de søkte om dette. 

Anonymkode: d148d...358

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Et familiemedlem har fått dekket ombygging av boligen. Dette for at personen med leddgikt ikke klarte å gå i trapper, og de måtte flytte bad og soverom ned til første etasje. Jeg vet ikke hvor de søkte om dette. 

Man får ikke dekket en så omfattende ombygging noe sted. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har grunnstønad, 1300 et eller annet i mnd. Det har jeg hatt siden jeg var liten, da jeg fikk diagnosen som 2 åring. 

Anonymkode: f0002...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mulig å søke om grunnstønad, men det blir praktisert strengt. 

Anonymkode: 9964a...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her er en del steder man kan søke:

https://www.ergostart.no/stonader-ved-ombygging-og-tilrettelegging-av-bolig

Anonymkode: 9964a...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er lite trivelig å være kronisk syk! Hadde du kommet i en rettssak med et krav om dekning av sykdomsutgifter du har som andre ikke har, vet du hva som da skjer? 
Jo, fra all erstatning så blir det trukke5 e5 betydelig beløp. Vet du hvorfor? Jo, fordi personer som ikke er i arbeid etter gjelden rett ikke har de samme utgiftene til klær som en person i full jobb har. Ergo har du mindre utgifter totalt sett enn en person som jobber. At du har større utgifter på andre områder det veier opp slik at dere totalt sett, du og dem du henviser til, faktisk ikke har så skjeve utgifter som du prøver å hevde. 
En annen ting de fleste i jobb også har, er utgifter til å komme seg mellom jobb og hjem, det har du heller ikke. 
Din trygd skal og kompensere for at du ikke kan være i jobb, det er et sikkerhetsnett du får fordi du er syk. 

Du dør ikke av leddgikt, men med leddgikt. En bagatellmessig sykdom i forhold til andre her inne som lever med visshet om at de har dødelige sykdommer. Dine spørsmål og din «sutring» blir dermed mer en provokasjon enn noe annet. 
Du kan søke opp Skruf og se hva hun sliter med, og aldri klager hun over noen verdens ting. Kanskje det kan sette dine bagateller i et perspektiv?

Herregud, er du alltid så lite trivelig i kommunikasjon din? Tviler på at Skurf vil bli assosiert med deg.

Og hvor i ts sitt innlegg finner du indikasjoner på at hun ikke skal ut i arbeid? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Man får ikke dekket en så omfattende ombygging noe sted. 

Husbanken kan støtte med gunstige lån for at folk med nedsatt funksjonsevne skal kunne bli boende i boligen sin. Det står også at de kan gi tilskudd.

Siterer fra deres nettsider:

"

Har du eller andre i husstanden nedsatt funksjonsevne, og behov for å bygge om boligen? Da kan du søke om finansiering til små eller store ombygginger og tilpasninger. Finansieringen kan bestå av startlån og/eller tilskudd.

Du kan også søke om tilskudd til profesjonell prosjekteringshjelp utført av for eksempel arkitekt i forkant av en eventuell ombygging.

NB: Ikke alle kommuner tilbyr tilskudd.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pussig at jeg kjenner to som har dødd av leddgikt.

Anonymkode: 0fa1a...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er mulig å kvalifisere til både grunn- og hjelpestønad grunnet leddgikt, men det kommer an på de individuelle behovene. 

For grunnstønad kan behov for spesialdiett, tilrettelagt transport eller særlig slitasje på klær tas i betraktning. 

Anonymkode: 8b3a3...ef9

Sitat ts: «ekstrautgiftene som følger med av ekstra varme klær, jevnlige legebesøk og blodprøver, egenandel på sykehus, medisiner osv.»

Så veldig  dumt å gi råd når man tydeligvis ikke har kunnskap om det man gir råd om. 

https://www.nav.no/samarbeidspartner/hjelpestonad

«Pasienten kan ha rett til hjelpestønad hvis det er særskilt behov for pleie og tilsyn på grunn av en medisinsk tilstand.»

https://www.nav.no/samarbeidspartner/grunnstonad

«fordyret kosthold ved diett, for eksempel ved cøliaki, cystisk fibrose, hveteallergi, medfødte stoffskiftesykdommer, familiær hyperkolestrolemi, epilepsi og ketogen diett.

slitasje på klær og sengetøy, som følge av uvanlig mye vasking eller at selve bruken medfører ekstra slitasje. Barn under 18 år med diagnostiserte hyperkinetiske forstyrrelser kan få innvilget grunnstønad sats 1. Det må komme frem av legeerklæringen at barnet har en hyperaktiv atferd.»

Anonymkode: 8bc56...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...