Gå til innhold

Noen som kan anbefale en stasjonær pc?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har dere noen erfaring med Komplett sine gaming pc'er?

Det er ikke aktuelt å bygge en selv, føler ikke jeg har kompetanse eller lyst til det. Vil heller betaler meg utav det. 

Så hvis noen med peiling vil anbefale meg en som kan brukes til alt fra Roblox til Red redemption og GTA så hadde det vært helt fantastisk.

Anonymkode: 1e5b1...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med ferdigbygd så er det trygt å kjøpe hos Komplett. Men gå for en som er AVD basert, ikke Intel da det er dårlig generasjon i omløp.

Gå for noe rundt 20 000. Da har du pcen noen år.

Anonymkode: 5c7f0...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GTAV og RDR2 begynner å bli relativt gamle spill nå, som kjører helt fint på en PS4 fra 2013. De aller fleste halvveis brukbare skjermkort drar dem helt fint. Spørsmålet vel hva slags ytelse du forventer; det er her forskjellen ligger. 

Anonymkode: 85c2b...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

GTAV og RDR2 begynner å bli relativt gamle spill nå, som kjører helt fint på en PS4 fra 2013. De aller fleste halvveis brukbare skjermkort drar dem helt fint. Spørsmålet vel hva slags ytelse du forventer; det er her forskjellen ligger. 

Anonymkode: 85c2b...a13

Nå kan du ikke sammenligne disse med PS4 release fra 2013.

Både rdr2 og gta v fikk et kraftig grafikkhopp når de ble gjenlansert på PC.

Kjøper man rn middelmådig PC, så er det ikke verst å kjøre disse spillene.

Forslaget med over med PC til rundt 20 000 gir en helt brukbar gaming PC.

Anonymkode: 1bf88...2d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, vil helst ha en pc som kan brukes til det meste i årene fremover.

Har sett litt på denne https://www.komplett.no/product/1303095/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer/komplett-pc-epic-gaming-i260?queryid=ce46551805c616b58d6d0577849fe978&sort=None#

Hva tenker dere med kompetansen, vil den holde godt et par år? :)  Noe jeg burde endre på eller annet jeg bør gå for?
?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre skriver så skal det godt gjøres å gå feil med ferdigbygget PC fra komplett i den prisklassen.

Likevel så er det noen ting jeg har lagt merke til med ferdigbygde PCer, som gjør at det kan være vanskelig å oppgradere senere. Det kan virke som at de prøver å kvitte seg med litt "ukurante komponenter" fra lager som PC-byggere velger bort. Det kan være ting som: 

- Strømforsyningen er litt i det minste laget, men holder til akkurat det PCen er bygget med der og da.
- Det er få spor til RAM, eller hvis man kjøper en PC med 32GB RAM så får man for eksempel 4 brikker på 8GB hver, istedenfor 2 på 16GB, slik at alle RAM-sporene er tatt opp.
- SSD disken er gjerne i det nedre sjiktet i størrelse.
- De korter litt på ting som kjøling og annet som man typisk ikke tenker over når man ser på spesifikasjonene.
- Komponentene generelt er gjerne midt på treet, men ingenting er "det beste".

Konsekvensen er altså at når man først skal oppgradere, så kan man ikke bare kjøpe noe nytt og sette i ledig spor for å tilføre mer, men man må skifte ut det gamle. Slik at man betaler dobbelt opp.

Anonymkode: 620fc...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tusen takk for svar, vil helst ha en pc som kan brukes til det meste i årene fremover.

Har sett litt på denne https://www.komplett.no/product/1303095/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer/komplett-pc-epic-gaming-i260?queryid=ce46551805c616b58d6d0577849fe978&sort=None#

Hva tenker dere med kompetansen, vil den holde godt et par år? :)  Noe jeg burde endre på eller annet jeg bør gå for?
?

Som nevnt av anonym ...a59 litt over så er det en dårlig serie med Intel CPUer i omløp. De har en produksjonsfeil der de kan bli ødelagt og ustabil over tid. Det gjelder de fleste (alle?) CPUer i 13xxx og 14xxx serien, inkludert "Intel Core i7-14700F" i den PCen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.2.2025 den 19.24):

Som nevnt av anonym ...a59 litt over så er det en dårlig serie med Intel CPUer i omløp. De har en produksjonsfeil der de kan bli ødelagt og ustabil over tid. Det gjelder de fleste (alle?) CPUer i 13xxx og 14xxx serien, inkludert "Intel Core i7-14700F" i den PCen.

Ok, det var jeg faktisk ikke klar over, da er jeg nesten litt tilbake til start for vi ville liksom har det nyeste... 

Fountaine skrev (23 timer siden):

Takk for forslaget, du mener denne er et bedre alternativ? Er ikke for gammel CPU? Tenker du det er noen av komponentene jeg bør bytte ut for å gjøre den bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.2.2025 den 19.24):

er det bedre med 12xxx serie med intel CPU? jeg ser også etter en stasjonær pc. 

Anonymkode: 6f940...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, det var jeg faktisk ikke klar over, da er jeg nesten litt tilbake til start for vi ville liksom har det nyeste... 

Takk for forslaget, du mener denne er et bedre alternativ? Er ikke for gammel CPU? Tenker du det er noen av komponentene jeg bør bytte ut for å gjøre den bedre?

Bytt til 32 gb ram istedet for 16 og du kan også legge til mer lagringsplass hvis du vil det. Ellers er den fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fountaine skrev (4 minutter siden):

Bytt til 32 gb ram istedet for 16 og du kan også legge til mer lagringsplass hvis du vil det. Ellers er den fin.

Tusen takk for svar. :) Tror du den vil holde i 4-5 år, eller er det å ta for mye i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PC'n du har valgt selv TS er mye bedre enn de du har fått foreslått her inne.

Det stemmer det de sier at de nye Intel CPUene "har" problemer, men 14700F er ikke en av de prosessorene som "har" problemer. Hermetegn fordi problemet ble fikset for lenge siden.

Du må ganske langt opp i pris for å få noe spesielt bedre PC enn den du har valgt selv. 

Kan informere deg om at neste generasjon grafikkort er rett rundt hjørnet, men slik det har vært i det siste er det stor sannsynlighet for at butikkene er utsolgt i MANGE måneder, fort 6+ måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar. :) Tror du den vil holde i 4-5 år, eller er det å ta for mye i?

Ville egentlig gått for den du nevnte tidligere i tråden. Den har 32 gb ram og bedre grafikkort. Men koster noen tusen mer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den vil holde i over 5 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...