Gå til innhold

Kjøpe utleiebolig nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere eid bolig og gikk tilbake til leie (betaler veldig lite, 1/3 av hva jeg gjorde med boliglån). Nå er jeg usikker på hva jeg skal gjøre med pengene mine. Kan ikke bare la de råtne i banken..
investere i utleiebolig selveier eller i aksjer og fond?

hjelp😅 tidsperspektiv (5 år+)

Anonymkode: c7a68...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo usikre tider for investeringer nå. 

Utleiebolig du må skatte av gir ikke mye fortjeneste, bortsett fra eventuelt verdistigning. 

Best er utleie fra egen bolig da slipper du skatt. Vi pusset opp ubebolig del av huset. Har omtrent 20 % årlig avkastning. Pluss verdistigning på huset. 

Aksjer og fond har vært ok, men akkurat nå er det lite som slår gull( 50 %) . Bitcoin (100 %) og krypto er også på fremgang. 

Men hvordan det blir fremover. Med sanksjoner og dedollarisering er vanskelig å spå. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (57 minutter siden):

Det er jo usikre tider for investeringer nå. 

Utleiebolig du må skatte av gir ikke mye fortjeneste, bortsett fra eventuelt verdistigning. 

Best er utleie fra egen bolig da slipper du skatt. Vi pusset opp ubebolig del av huset. Har omtrent 20 % årlig avkastning. Pluss verdistigning på huset. 

Aksjer og fond har vært ok, men akkurat nå er det lite som slår gull( 50 %) . Bitcoin (100 %) og krypto er også på fremgang. 

Men hvordan det blir fremover. Med sanksjoner og dedollarisering er vanskelig å spå. 

Tror du det vil bli verdistigning på boliger i årene fremover? Dette er i en stor norsk by jeg vurderer å kjøpe. Vanskelig avgjørelse altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror du det vil bli verdistigning på boliger i årene fremover? Dette er i en stor norsk by jeg vurderer å kjøpe. Vanskelig avgjørelse altså..

Nei. Jeg tror ikke det blir mye verdistigning, men heller ikke et krakk. 

Men ikke tro på det en tilfeldig person på Internett skriver😀

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå som myndighetene har senket egenkapitalskravet til 10%, er det mange, mange flere som kan kjøpe. Snakk om rentenedgang også, men det er litt usikkert etter at Trump kom til makta. Det nye egenkapitalskravet skaper større etterspørsel og heftigere budrunder, fordi vi har for få boliger på markedet ifht etterspørselen, etter covid og byggestoppkrisen (google "boligkrisen"). Prisene vil derfor stige på boliger, tror jeg, i de neste årene. 

Kan aldri se for meg noe prisnedgang eller "krakk" når det kommer til boligmarkedet, som noen nølere har sittet på gjerdet og ventet på de sist 25 åra.

Anonymkode: 500f6...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du utleiebolig kjøper du deg en ekstra jobb. Liker du å snekre og male? Synes du det er greit å bli kontaktet av leieboer i hytt og pine for å fikse småting?

Prisstigning tror jeg du kan skyte en hvit pil etter i de fleste delene av landet. Her vi bor har prisene stått bom stille de siste to årene, og folk sliter med å få solgt.

Jeg ville utvilsomt satt pengene i fond. Velg fond med lav risiko, hvis du er redd for urolighet i markedet.

Endret av Knirke
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva slags stein er det du lever under, som stiller et slikt spørsmål i disse tider? 🤣 Leser du ikke nyheter? Får du ikke med deg noen ting?

Anonymkode: 7430f...0fb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (3 timer siden):

Kjøper du utleiebolig kjøper du deg en ekstra jobb. Liker du å snekre og male? Synes du det er greit å bli kontaktet av leieboer i hytt og pine for å fikse småting?

Prisstigning tror jeg du kan skyte en hvit pil etter i de fleste delene av landet. Her vi bor har prisene stått bom stille de siste to årene, og folk sliter med å få solgt.

Jeg ville utvilsomt satt pengene i fond. Velg fond med lav risiko, hvis du er redd for urolighet i markedet.

Og her er en som definitivt ikke leser nyheter. Eller som bor langt utpå ei vidde eller i gokkistan. 

1. Boligprisene vil stige kraftig. TS snakker om en av de større byene i Norge, ikke en knøttliten bygd i innlandet.

2. Dermed vil utleieleilighet knuse fond. Spesielt i disse tider.

Ærlig talt altså. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

monican94 skrev (6 minutter siden):

investering i bolig vil stort sett alltid være lønnsomt 

Endelig noen som skjønner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Og her er en som definitivt ikke leser nyheter. Eller som bor langt utpå ei vidde eller i gokkistan. 

1. Boligprisene vil stige kraftig. TS snakker om en av de større byene i Norge, ikke en knøttliten bygd i innlandet.

Ærlig talt altså. 

S&P500: opp 4x siste 10 år

Enebolig i Oslo opp 1.2x siste 10 år

Hva framtiden bringer vet ingen. Boligmarkedet blir spådd å kollapse eller gå til himmels jevnlig.

Anonymkode: 6bfdb...6e8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

monican94 skrev (16 minutter siden):

investering i bolig vil stort sett alltid være lønnsomt 

Utenom for de som kjøpte i 1988-1992 og så at verdien sank med 40%

Eller -18% fra 2007 til 2009

Eller de som kjøpte på 1890-tallet og måtte vente i 100 år på å få igjen pengene sine inflasjonsjustert.

Alt som har forventet avkastning har risiko. Det er nærmest en økonomisk naturlov.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Utenom for de som kjøpte i 1988-1992 og så at verdien sank med 40%

Eller -18% fra 2007 til 2009

Eller de som kjøpte på 1890-tallet og måtte vente i 100 år på å få igjen pengene sine inflasjonsjustert.

Alt som har forventet avkastning har risiko. Det er nærmest en økonomisk naturlov.

altså stort sett.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ærlig talt altså. 

Utleieleilighet har aldri knust fond/aksjer utenfor Oslo, og kommer ikke til å gjøre det heller.  Jeg bor i en middels stor by i pendleravstand til Oslo, og de som skriver at boligprisene skal stige inn i himmelen er gjerne folk som har egeninteresse av at boligprisene skal stige. 

TS står helt fritt til å bruke pengene sine på hva hun vil. Er masse utleieleiligheter til salgs som eiendomsmogulene ønsker å kvitte seg med. Når gjeldfrie mangemillionærer sliter med å få det til å lønne seg, så klarer sikkert random KG brukere det mye bedre.

:sarkasme:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

S&P500: opp 4x siste 10 år

Enebolig i Oslo opp 1.2x siste 10 år

Hva framtiden bringer vet ingen. Boligmarkedet blir spådd å kollapse eller gå til himmels jevnlig.

🤣

Anonymkode: 9d633...0e8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har tidligere eid bolig og gikk tilbake til leie (betaler veldig lite, 1/3 av hva jeg gjorde med boliglån). Nå er jeg usikker på hva jeg skal gjøre med pengene mine. Kan ikke bare la de råtne i banken..
investere i utleiebolig selveier eller i aksjer og fond?

hjelp😅 tidsperspektiv (5 år+)

Høyrentekonto. Trygt i utrygge tider. 

Anonymkode: c5df7...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

🤣

Anonymkode: 9d633...0e8

Ssb prisindeks brukte eneboliger Oslo og Bærum:

2014K4 94,9
2024K4 155,3

155.3/94.9= 1.64x

https://www.ssb.no/statbank/table/07221/tableViewLayout1/

SSB kpi kalkulator:

2014: 97.9

2024: 133.6

133.6/97.9=1,365 

https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/konsumpriser/statistikk/konsumprisindeksen

1.64/1.365=1,201 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...