AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #1 Del Skrevet 15 timer siden Jeg har en søster på 30 år som er sammen med en litt eldre mann på 5. året. Hun har til nå satset mye på karrieren, jobbet mye og bygget seg opp. Nå mener mannen det er på tide med barn. Han har et sterkt barneønske, og maser. Søsteren min er ikke imot barn, men barn vil bety stopp i karrieren, lønnsnedgang og alt det innebærer. Hun sa til ham at hun gjerne ønsker barn, men at de da bør være gift først. Han nekter og mener det er unødvendig, men maser på henne angående det med barn. Han mener hun er urimelig som fortsetter på prevensjon kun fordi han ikke vil gifte seg. Hun gir ham forresten kun fornuftige og praktiske grunner til giftemål - mer ordnede juridiske forhold når man har felles barn. Ingen ønske om stort bryllup eller masse penger brukt på fest. Hun spør meg om råd. Jeg er av den mening at hvis hun skal gi opp mye, så bør det være ordnede forhold, slik hun ønsker. Og at han bør ha en svært god grunn for å nekte å gifte seg med sine barns mor. Jeg anbefalte henne også å passe godt på prevensjonen sin, sånn i tilfelle han finner på noe tull. Hva mener dere? Anonymkode: b427e...c7d 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 15 timer siden #2 Del Skrevet 15 timer siden Man skal ikke presse noen til å få barn og man skal heller ikke presse noen til å gifte seg. Kanskje de egentlig ikke passer sammen? 18 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #3 Del Skrevet 15 timer siden Jeg tenker at om han ikke ønsker å gifte seg, så er det mulig å se på juridiske avtaler som sikrer henne også. Pensjonssparing, gjensidig testamente, forsikringer, fordeling av utgifter, samboerkontrakt. Om han ikke er villig til å inngå forpliktelser i det hele tatt, så bør han forstå at hun ikke ønsker å få barn med ham. Hun må vurdere om hun da ønsker å fortsette forholdet med en som er villig til å la moren til barnet sitt ofre såpass mye uten å gjøre det han kan for å sikre henne. Anonymkode: 8aa66...8de 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #4 Del Skrevet 15 timer siden Hvorfor skulle barn bety stopp i karrieren og lønnsnedgang? Har han mye høyere inntekt enn henne siden hun så desperat vil gifte seg? Anonymkode: 27867...ce4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #5 Del Skrevet 15 timer siden Sirah skrev (12 minutter siden): Man skal ikke presse noen til å få barn og man skal heller ikke presse noen til å gifte seg. Kanskje de egentlig ikke passer sammen? Dette, ingen har "rett" her. De må enten la den ene få viljen sin, eller forbli ugifte og barnløse. Ønsker de ingen av delene må de finne seg noen med samme ønsker som dem selv. Anonymkode: 9ee07...033 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 15 timer siden #6 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette, ingen har "rett" her. De må enten la den ene få viljen sin, eller forbli ugifte og barnløse. Ønsker de ingen av delene må de finne seg noen med samme ønsker som dem selv. Anonymkode: 9ee07...033 Begge deler er så store avgjørelser at begge parter virkelig skal ønske det. Man skal ikke gå på kompromiss når det kommer til hverken barn eller å gifte seg, Noen ganger så har vi bare så forskjellige verdier og ønsker om hva som er viktig i livet at vi kort og greit ikke passer sammen. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #7 Del Skrevet 15 timer siden Sirah skrev (2 minutter siden): Begge deler er så store avgjørelser at begge parter virkelig skal ønske det. Man skal ikke gå på kompromiss når det kommer til hverken barn eller å gifte seg, Noen ganger så har vi bare så forskjellige verdier og ønsker om hva som er viktig i livet at vi kort og greit ikke passer sammen. Men det er ulogisk å mene at man er imot å gifte seg mens man samtidig vil ha barn. Hvertfall hvis argumentet er at det er så store avgjørelser. Anonymkode: dfdf5...36e 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #8 Del Skrevet 15 timer siden Søsteren din har misforstått kraftig. I det norske samfunn betyr ekteskap null når det komer til barn. Gjensidig og egen forpliktelse i forhold til barn inntrer når man får barn. Det hun snakker om er biologiske forskjeller, og der kan ikke ekteskspsloven hjelpe. Anonymkode: 522b2...89f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #9 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor skulle barn bety stopp i karrieren og lønnsnedgang? Anonymkode: 27867...ce4 Hvilken planet lever du på? Hvis du har levd såpass kort at du ikke vet hva en graviditet, fødsel, barseltid og småbarnsliv gjør med en kvinnes jobbsituasjon burde du ikke svare i tråden. Da har du for lite livserfaring. Anonymkode: 58c0b...570 13 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #10 Del Skrevet 14 timer siden Jeg skjønner ikke hva giftemål har med barn å gjøre, og jeg skjønner ikke hva barn har med giftemål å gjøre. Slik du forklarte situasjonen så høres det egentlig mest ut som at din søster driver å kjøper seg tid. Anonymkode: a3dc3...f32 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #11 Del Skrevet 14 timer siden Jeg ville også gifte meg før jeg fikk barn. Heldigvis var vi enige om det. Hun må jo bare snakke med ham og komme til bunns i hvorfor han tenker slik. Hvor mye eldre er han? Har han vært gift før? Anonymkode: 8a4ec...16b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 14 timer siden #12 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det er ulogisk å mene at man er imot å gifte seg mens man samtidig vil ha barn. Hvertfall hvis argumentet er at det er så store avgjørelser. Anonymkode: dfdf5...36e Det kan du jo godt si. Det er to store avgjørelser på to forskjellige måter. Syntes ikke helt du kan sette disse tingene opp mot hverandre, men det er helt ok at vi ikke er enige Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #13 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det er ulogisk å mene at man er imot å gifte seg mens man samtidig vil ha barn. Hvertfall hvis argumentet er at det er så store avgjørelser. Anonymkode: dfdf5...36e De fleste kan garantere at de er tro mot sine barn livet ut. Å gi den andre falsk trygghet, eller verre, basere seg på falsk trygghet er bare dumt. Anonymkode: 522b2...89f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #14 Del Skrevet 14 timer siden Tenker at det er rart han ikke vil forplikte seg nok til henne til å gifte seg (det er jo bare å dra ned på rådhuset), men mener at barn er mindre forpliktende. Jeg hadde mistet følelser for ham ganske raskt hvis han behandlet meg slik. Hvordan mener han at barn er mindre forpliktende enn ekteskap? Hvorfor vil han ikke forplikte seg mer til henne? Det er noen logiske brister her. Jeg ville også lurt på følelsene hans… Anonymkode: b1115...9ef 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #15 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tenker at det er rart han ikke vil forplikte seg nok til henne til å gifte seg (det er jo bare å dra ned på rådhuset), men mener at barn er mindre forpliktende. Jeg hadde mistet følelser for ham ganske raskt hvis han behandlet meg slik. Hvordan mener han at barn er mindre forpliktende enn ekteskap? Hvorfor vil han ikke forplikte seg mer til henne? Det er noen logiske brister her. Jeg ville også lurt på følelsene hans… Anonymkode: b1115...9ef Men ekteskap er faktisk ikke en forpliktelse i det moderne Norge. Man kan gå når som helst på hvilket grunnlag som helst. Anonymkode: 522b2...89f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 14 timer siden #16 Del Skrevet 14 timer siden De kan jo ta en time hos advokat og sette opp en juridisk bindende avtale som sikrer henne uten giftemål om det er selve ekteskapet han ikke ønsker og juridisk sikkerhet hun vil ha.. Men jeg er enig med din søster, barn krever at man har enklar enighet om forventningene både økonomisk men ikke minst hvem skal gjøre hva. Han er eldre enn henne, hva er hans bidrag? Det er ikke nødvendigvis slik at HUN må ta alt ansvar og gå glipp av sin fremtidige karriære om han stiller opp på hjemembane.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #17 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men ekteskap er faktisk ikke en forpliktelse i det moderne Norge. Man kan gå når som helst på hvilket grunnlag som helst. Anonymkode: 522b2...89f Hvis det ikke er en forpliktelse, hvorfor er det viktig for ham å unngå det? Mange menn har en høyere terskel for å gifte seg enn å bli samboer. Man kan argumentere for at barn er en større forpliktelse, men i realiteten går samboere fra hverandre oftere enn ektefeller, barn eller ei. Å ønske seg ekteskap er faktisk en effektiv måte å filtrere ut menn som ikke er 100% i forholdet. Anonymkode: 8a4ec...16b 8 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #18 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): De fleste kan garantere at de er tro mot sine barn livet ut. Å gi den andre falsk trygghet, eller verre, basere seg på falsk trygghet er bare dumt. Anonymkode: 522b2...89f Det er stor forskjell på disse to situasjonene: «Jeg tror vi bare vil holde sammen en periode, men jeg har lyst på barn og du virker bra å avle på. La oss få barn, men jeg satser ikke på at det blir oss to livet ut.» og «Vi skal bli en familie. Vi skal jobbe for å lage et forhold som varer livet ut. Hvis problemer kommer så prøver vi å løse dem sammen. Barn og barnebarn er et livslangt prosjekt vi skal prøve å gjøre sammen. Ikke alle ekteskap holder, men vi starter ihvertfall med ideen om at vi kan klare det livet ut.» Anonymkode: b1115...9ef 12 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 14 timer siden #19 Del Skrevet 14 timer siden Jeg synes din søster virker fornuftig. Flere påpeker at ekteskapet kan avbrytes, og det er helt korrekt, men det er litt mer omstendelig å skille seg, enn å bare bryte med en samboer. Ekteskapet er mer forpliktende enn å bare være samboere, og det er derfor en litt høyere terskel for å gifte seg. Sånn sett kan ekteskapet være en slags test på hvor bestemt et par er på at de er de rette for hverandre. Dersom en eller begge føler at det å gifte seg blir litt for mye, litt for formelt, og litt for forpliktende, da bør de kanskje heller ikke få barn sammen, fordi ingenting er mer forpliktende for et par, enn å få barn sammen. Et felles barn knytter foreldrene sammen for resten av livet, og det å formalisere den tilknytningen gjennom et ekteskap, tror jeg kan gi en litt tryggere ramme rundt et barns oppvekst. Og barna trenger all den trygghet de kan få... 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet 14 timer siden #20 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis det ikke er en forpliktelse, hvorfor er det viktig for ham å unngå det? Mange menn har en høyere terskel for å gifte seg enn å bli samboer. Man kan argumentere for at barn er en større forpliktelse, men i realiteten går samboere fra hverandre oftere enn ektefeller, barn eller ei. Å ønske seg ekteskap er faktisk en effektiv måte å filtrere ut menn som ikke er 100% i forholdet. Anonymkode: 8a4ec...16b Noen har bare ikke lyst til å gifte seg. Det må være lov. Samboerkontrakt er like mye verdt.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå