Gå til innhold

Dagens foreldre er heldige

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dagens foreldre er overarbeidet, utslitt, må ta vare på barna på.en helt annen måte enn forrige generasjon som overlot de til seg selv med alt . Skole , fritidsaktiviteter, osv osv.. 

Så de i forrige generasjon er vel de som var bortskjemte. Og no må vi ta konsekvensene av det. Vi gir mer omsorg, tid osv til barna våre enn dere gjorde!

Se hvor mye dårlig psykisk helse det er no, mon tro om det er pga alle de barna som aldri skulle ses,høres, osv.

Anonymkode: 147c5...143

Du må gjerne vise til kilder som kan bekrefte at foreldre for rundt 20 år siden var så grusomme, for denne beskrivelsen beskriver ikke min barndom med en mor som hadde eneansvar for meg og min søster. Og det må nevnes at min far var en mishandler både når det kom til mamma og til meg og min søster både fysisk, psykisk og seksuelt som mamma slet selvsagt med sitt noe jeg og min søster også gjorde. Men hun stilte opp der det måtte trenges, fulgte opp fritidaktiviteter ga oss masse omsorg og kjærlighet og lista fortsetter.

Anonymkode: bc323...46f

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er kjempe glad for at jeg ikke har små barn no. Det har jeg å sagt til mine barn. Dere får en helt annen tid enn det vi fikk. Jeg har ikke klart dette presset som er no. Ja folk snakka stygt før å. Men da fikk du ikke vite det slik du får no. No får du det slengt i trynet. Om du er en god mor eller ikke. Også google man seg dårlig selvbilde. Nei takk. Jeg hadde ikke takla det. Joa jeg hadde det. Men jeg er glad jeg ikke trenger det. Mange som spør om jeg ikke skal ha et barn til da. Nei vettu meg hva sier jeg. Nei takk. Jeg hadde aldri i livet satt et barn til verden slik verden er nå. 

Anonymkode: befa7...237

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må gjerne vise til kilder som kan bekrefte at foreldre for rundt 20 år siden var så grusomme, for denne beskrivelsen beskriver ikke min barndom med en mor som hadde eneansvar for meg og min søster. Og det må nevnes at min far var en mishandler både når det kom til mamma og til meg og min søster både fysisk, psykisk og seksuelt som mamma slet selvsagt med sitt noe jeg og min søster også gjorde. Men hun stilte opp der det måtte trenges, fulgte opp fritidaktiviteter ga oss masse omsorg og kjærlighet og lista fortsetter.

* skulle stå 20 til 30.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre brydde seg ikke stort om oss barna. De skulle realisere seg selv, og hjemme måtte vi helst hverken høres eller ses slik andre skriver her også. Da vi var så stor at vi skulle begynne på fritidsaktivitet måtte det være av det slaget at det ikke krevde noe som helst av dugnad etc. Hjelp til lekser kan jeg ikke huske jeg fikk noen gang, men moren min er så dum at hun kan ikke andreklassematte engang, så det er vel ikke mer å forvente. 

Om foreldrene mine hadde hatt mulighet til å google eller spørre på forum, hadde de uansett ikke gjort det. Grunnen er at begge tror de er selve prakteksemplaret på slik en forelder skal være, og ville derfor ikke spurt andre til råds :)

Anonymkode: 6877c...62e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei, det synes jeg ikke. Det stilles langt flere og tøffere krav til både barn og foreldre i dag enn for et par-tre tiår siden.

Anonymkode: 87ec7...379

Jeg ser det stadig nevnes her. Eksakt hva slags «tøffere krav» er dette, sammenliknet med for 20 år siden, og hvem er det som stiller dem?

Anonymkode: 5ff03...6bd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ville MYE heller vært en 80-90 talls mamma som kunne slappe mye mer av. Kjøre time out, be barna leke ute til det ble mørkt, ikke se på hver bidige trening, jobbe deltid etc. 3etc. det er et forbanna banka kjør i dag…

Anonymkode: 005dc...15c

Uvitenheten lenge leve….

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Internett, apper og skjermer er en tidstyv uten like. Det er varsler opptil flere ganger daglig fra barnehage, skole, aktivitet, foreldregrupper og jobb. Det tar masse tid og oppleves som mas og stress i en allerede hektisk hverdag. Jeg vil mye heller ha lapper med hjem i sekken som jeg kan henge opp på kjøleskapet eller en mail hvis det er enklere. 

Anonymkode: 7592b...64c

Jeg tør å påstå at mange av dagens foreldre hadde mistet hodet fullstendig om all informasjon skulle foregått via lapper eller meldingsbøker som vi hadde på den tiden og at de ikke hadde mulighet til å nå barnets lærere/trenere/ansatte i barnehagen osv akkurat når de selv måtte ønske. Og dette baserer jeg på både min egen erfaring som lærer og andre i min omkrets som er jobber innenfor forskjellige yrker som innebærer at de har ansvar for barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er glad jeg ikke hadde mobil eller sosiale medier da hun var liten. Men jeg ser fordelene med internett,all informasjonen er mye lettere tilgjengelig nå enn før på goft og vondt.

Anonymkode: b0741...2f2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Internett, apper og skjermer er en tidstyv uten like. Det er varsler opptil flere ganger daglig fra barnehage, skole, aktivitet, foreldregrupper og jobb. Det tar masse tid og oppleves som mas og stress i en allerede hektisk hverdag. Jeg vil mye heller ha lapper med hjem i sekken som jeg kan henge opp på kjøleskapet eller en mail hvis det er enklere. 

Anonymkode: 7592b...64c

Hva går disse varslene i? Er det noe som haster, og må følges opp umiddelbart, eller kan man faktisk vente med å lese disse når arbeidsdagen er slutt? (Bortsett fra jobbmeldinger, selvsagt)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ser det stadig nevnes her. Eksakt hva slags «tøffere krav» er dette, sammenliknet med for 20 år siden, og hvem er det som stiller dem?

For 20 år siden slapp foreldre å sammenligne seg med influensere og andre på So me,men kravene til foreldre var vel likedan da som nå. Og foreldre var vel også i full jobb eller studier da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For 20 år siden slapp foreldre å sammenligne seg med influensere og andre på So me,men kravene til foreldre var vel likedan da som nå. Og foreldre var vel også i full jobb eller studier da også.

Ja, og man kan også ta valget om å ikke sammenlikne seg med fremmede mennesker som fremstiller glansbilder på SoMe. Hvor er kildekritikken?

Virkeligheten er sjelden sånn som den fremstilles på SoMe, og noen ganger er den stikk motsatt: https://www.biography.com/crime/a60319774/ruby-franke-story

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er far for 3 barn under 10, og synes ikke det er så vanskelig. Internett er en kjempehjelp, og arbeidsgiver forståelsesfull. Dagens foreldre har misunnelsesverdige ressurser. Ts har rett. 

Anonymkode: 626b4...f7c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dagens foreldre er overarbeidet, utslitt, må ta vare på barna på.en helt annen måte enn forrige generasjon som overlot de til seg selv med alt . Skole , fritidsaktiviteter, osv osv.. 

Så de i forrige generasjon er vel de som var bortskjemte. Og no må vi ta konsekvensene av det. Vi gir mer omsorg, tid osv til barna våre enn dere gjorde!

Se hvor mye dårlig psykisk helse det er no, mon tro om det er pga alle de barna som aldri skulle ses,høres, osv.

Anonymkode: 147c5...143

Dessverre så ser veldig mange av dagens foreldre lite til sine egne barn.  Barna er 8-9 timer i barnehag, skole/Sfo hver eneste dag.  De har to-tre timer sammen i ukedagene og helgene sammen.  

Da jeg vokste opp var mange mødre hjemme eller jobbet deltid. Vi gikk kanskje i barnehagen de siste to årene før skolestart.  

Min mamma jobbet nattevakt på sykehus. Hun var da våken og hjemme da jeg kom hjem fra skolen. Så jeg fikk masse tid sammen med henne. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Å være introvert eller sjenert var noe man ikke var for 20-30 år siden. Man visste ikke engang hva disse ordene betydde. 

Anonymkode: e21df...01f

Jeg er født i nittenhundredeogsekstifem, å jeg + flere andre var sjenert som barn, så sjenanse eksisterte før i tiden også. Å vi hadde et ord på det; sjenanse/ sjenert.

Anonymkode: 3f241...367

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...