Gå til innhold

Dagens foreldre er heldige

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som kan spørre anonymt om ting de lurer på her på forumet

Slippe å brenne inne med ulike problemstillinger de måtte befinne seg i og kunne drøfte det her og kjapt få svar

De digitale fordelene er derfor større enn ulempene

Å være introvert sjenert forelder før dataens eksistens var nok vanskelig. Ingen å sparre med. Skrive til ukebladenåe spørrespalter og vente i uker på svar måtte smøre seg med tålmodighet hadde en kostnad. Vanskelig å komme seg videre og dyrt med ukebladabonnement

Er dagens foreldre litt bortskjemte?

Anonymkode: 4d4f9...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Slippe å brenne inne med ulike problemstillinger de måtte befinne seg i og kunne drøfte det her og kjapt få svar

Å være introvert sjenert forelder før dataens eksistens var nok vanskelig. Ingen å sparre med. Skrive til ukebladenåe spørrespalter og vente i uker på svar måtte smøre seg med tålmodighet hadde en kostnad. Vanskelig å komme seg videre og dyrt med ukebladabonnement

Nei, det synes jeg ikke. Det stilles langt flere og tøffere krav til både barn og foreldre i dag enn for et par-tre tiår siden.

Anonymkode: 87ec7...379

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dagens foreldre er overarbeidet, utslitt, må ta vare på barna på.en helt annen måte enn forrige generasjon som overlot de til seg selv med alt . Skole , fritidsaktiviteter, osv osv.. 

Så de i forrige generasjon er vel de som var bortskjemte. Og no må vi ta konsekvensene av det. Vi gir mer omsorg, tid osv til barna våre enn dere gjorde!

Se hvor mye dårlig psykisk helse det er no, mon tro om det er pga alle de barna som aldri skulle ses,høres, osv.

Anonymkode: 147c5...143

• Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Haha :) Fantastisk. 

For dette er jo eventuelt den ene utfordringen det er ved å være forelder. At man brenner inne med et spørsmål. 

Nå kan man jo bare skrive til KG få en fasit (?) og utføre. 

Anonymkode: c5811...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dagens foreldre er overarbeidet, utslitt, må ta vare på barna på.en helt annen måte enn forrige generasjon som overlot de til seg selv med alt . Skole , fritidsaktiviteter, osv osv.. 

Så de i forrige generasjon er vel de som var bortskjemte. Og no må vi ta konsekvensene av det. Vi gir mer omsorg, tid osv til barna våre enn dere gjorde!

Se hvor mye dårlig psykisk helse det er no, mon tro om det er pga alle de barna som aldri skulle ses,høres, osv.

Mulig at du ble oppdratt sånn, men skjær ikke alle over samme kammen for det. Vi var mange foreldre som fulgte opp barna våre ang skole, fritidsaktiviteter osv.

Jeg synes (mange av) dagens foreldre er kravstore og forventer at alle skal stå klare til å bistå de, for de har det så hardt. De tenker ikke på at andre grupper i samfunnet også har det tøft og mye og gjøre. Tenker da på besteforeldre der det forventes at de skal stille opp som barnevakt for barnebarna til enhver tid når det forventes - selv om de selv er i full jobb, har egne foreldre de må ta seg av  osv. Ja, også vet vi jo at ting skjer med kroppen med årene, så en bestemor på 60 er ikke like sprek som en ung mor på 25-30, og klarer ikke like mye som de unge. Har dere tenkt på at det er grunner til at kroppen til kvinner er laget sånn at man ikke er fertil til 50-60 årene? Det er fordi at man ikke er laget for småbarnslivet lenger enn ens generasjon er. 

Anonymkode: 3f241...367

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville MYE heller vært en 80-90 talls mamma som kunne slappe mye mer av. Kjøre time out, be barna leke ute til det ble mørkt, ikke se på hver bidige trening, jobbe deltid etc. 3etc. det er et forbanna banka kjør i dag…

Anonymkode: 005dc...15c

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Før i tiden ringte man sin mor.

Og dessuten så kunne barna sendes ut i skogen så foreldrene kunne gjøre hva de ville, det var ikke lov å avbryte voksne etc. 
Husker enkelte venner hadde hus man ikke engang fikk lov å være inne i!

Anonymkode: 87ba0...6e6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Internett, apper og skjermer er en tidstyv uten like. Det er varsler opptil flere ganger daglig fra barnehage, skole, aktivitet, foreldregrupper og jobb. Det tar masse tid og oppleves som mas og stress i en allerede hektisk hverdag. Jeg vil mye heller ha lapper med hjem i sekken som jeg kan henge opp på kjøleskapet eller en mail hvis det er enklere. 

Anonymkode: 7592b...64c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Internett, apper og skjermer er en tidstyv uten like. Det er varsler opptil flere ganger daglig fra barnehage, skole, aktivitet, foreldregrupper og jobb. Det tar masse tid og oppleves som mas og stress i en allerede hektisk hverdag. Jeg vil mye heller ha lapper med hjem i sekken som jeg kan henge opp på kjøleskapet eller en mail hvis det er enklere. 

Og forum med meninger som spriker i alle verdens retninger, personangrep og skadelige råd hjelper ikke noen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ulempene med sosiale medier er langt, langt større enn fordelene. Nå sammenligner man seg selv med andre, konstant, på alle mulige måter. Vi blir bombadert med bilder og film av de vakreste, rikeste, mest ressursterke menneskenes hverdag. Og ikke nødvendigvis deres faktiske liv, men det blankpolerte, filtrerte fasadelivet de ønsker å vise frem. Hvor mange klarer å tenke at det en selv gjør da er mer enn godt nok? Jeg tror det er svært få som ikke lar seg påvirke negativt, til en viss grad.

Anonymkode: aab2e...0fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke bortskjemt...men uheldig.

Jeg er oppvokst på 90 tallet og skulle gjerne dratt tilbake med barna mine

Selfølgelig er det fint med at ting idag er lettere å finne på internett etc 

Men jeg savner den tiden jeg var oppvokst...

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håhå. Folk hugger jo hodet av deg! Jeg hadde aldri turt å stille et spørsmål som hadde med barn å gjøre her inne! Knapt noe annet spørsmål heller egentlig.

DU BURDE ALDRI FÅTT BARN/HVORFOR FIKK DU BARN DA/DU HAR IKKE LOV Å KLAGE FOR DET FINNES FOLK SOM IKKE KAN FÅ BARN/EN GOD MOR VILLE ALDRI GJORT DET DER/DETTE MÅÅ VÆRE TROLL :rope:

Anonymkode: 108a7...4c9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg vet ikke om du er seriøs eller ironisk med ditt innlegg? Alternativt totalt uvitende? 

Foreldre før i tiden hadde både søsken, svigersønnen, venninner, naboer, helsesøstre og ikke minst mødre og svigermødre å spørre til råds. Det som og var annerledes er at kvinner for noen tiår side fikk barn tidlig i tjueåra. I dag er mange nærmere førti enn tjue når de får første barnet. 

Internetts inntog er vel mer å fremmedgjøre både foreldre og barn og å ta avstand fra den virkelige verden. Man vet heller ikke hva som er fleip eller fakta i de fleste tråder, og rådene likeså. 

Å være introvert eller sjenert var noe man ikke var for 20-30 år siden. Man visste ikke engang hva disse ordene betydde. 

Lurer oppriktig på om ts er så uopplyst som hun fremstiller seg?

Anonymkode: e21df...01f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Seriøst - du tror vel ikke at mødre på 70-tallet måtte skrive til Hjemmets spørrespalte, og vente i ukesvis på svar for å vite hvordan de skulle oppdra barna ...?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke om du er seriøs eller ironisk med ditt innlegg? Alternativt totalt uvitende? 

Foreldre før i tiden hadde både søsken, svigersønnen, venninner, naboer, helsesøstre og ikke minst mødre og svigermødre å spørre til råds. Det som og var annerledes er at kvinner for noen tiår side fikk barn tidlig i tjueåra. I dag er mange nærmere førti enn tjue når de får første barnet. 

Internetts inntog er vel mer å fremmedgjøre både foreldre og barn og å ta avstand fra den virkelige verden. Man vet heller ikke hva som er fleip eller fakta i de fleste tråder, og rådene likeså. 

Å være introvert eller sjenert var noe man ikke var for 20-30 år siden. Man visste ikke engang hva disse ordene betydde. 

Lurer oppriktig på om ts er så uopplyst som hun fremstiller seg?

I tillegg fikk kvinner i de siste analoge tiårene et lite hefte med seg hjem etter fødselen der det stod grunnleggende råd om ting som mat eller bleieskift; har fått tak i noen av disse heftene.

Om man ikke hadde en familie å snakke med, var barnet med jevne mellomrom på en helsestasjon for veiing og helsesjekk; hadde man praktiske spørsmål, fikk man svar på dem der.

Resten ordnet man med sunn fornuft; tror ikke moren min har åpnet en bok om barneoppdragelse, men klarte å oppdra to sunne og friske barn.

Anonymkode: 5a78e...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ikke vi skal drive å sammenligne så veldig. Tidene forandrer seg voldsomt. Det er krevende å være foreldre nå, og det var garantert krevende før. Det er krevende uansett hvilken tid man lever i. 

Anonymkode: 4275e...7b1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt ærlig trur jeg det er bedre å finne ut ting selv enn å spørre fremmede om råd på internett. Nordmenn er ikke akuratt kjent for å klare å ta inn over seg andre situasjoner enn den man er i selv.

Anonymkode: 40f34...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva slags konsekvenser mener du at vi må ta for våre foreldre? 

Tror våre foreldre oppdro noe mer robuste mennesker enn de som vokser opp i dag. 

Anonymkode: 76740...8f6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hva slags konsekvenser mener du at vi må ta for våre foreldre? 

Tror våre foreldre oppdro noe mer robuste mennesker enn de som vokser opp i dag. 

Anonymkode: 76740...8f6

"Noe mer" må vel være en underdrivelse av dimensjoner i lys av hvor hjelpeløs dagens generasjon barn er.

Det finnes sikkert unntak, men i forhold til generasjonene fra etter krigen til 90-tallet, er dagens barn ikke oppdratt til å klare seg på egen hånd, og der man tidligere lærte av andre barn eller fant ut ting selv ved å prøve og feile, virker det som om den nåværende generasjonen barn har vanskelig for å takle motgang.

Noe oppdragelsen bidrar til; barn er overbeskyttet med det resultat at køene til psykologen blir lange når de kommer i en alder da man møter utfordringer enten man liker det eller ei; barn før i tiden var mye bedre rustet til ungdomstiden og voksenlivet enn dagens barn er.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehh nei trur faktisk generasjonen før var bedre altså.. tenke sjøl og ikke gjøre barna til persilleblader som skal forståes ihjel og aldri oppleve et nei, ikke kjedelig seg osv.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Seriøst - du tror vel ikke at mødre på 70-tallet måtte skrive til Hjemmets spørrespalte, og vente i ukesvis på svar for å vite hvordan de skulle oppdra barna ...?

I tillegg fikk kvinner i de siste analoge tiårene et lite hefte med seg hjem etter fødselen der det stod grunnleggende råd om ting som mat eller bleieskift; har fått tak i noen av disse heftene.

Om man ikke hadde en familie å snakke med, var barnet med jevne mellomrom på en helsestasjon for veiing og helsesjekk; hadde man praktiske spørsmål, fikk man svar på dem der.

Resten ordnet man med sunn fornuft; tror ikke moren min har åpnet en bok om barneoppdragelse, men klarte å oppdra to sunne og friske barn.

Når du nå minner meg på dette heftet så vet jeg at jeg har et eksemplar liggende i en kasse med gamle saker. 

Der var og husmorforeninger, søndagsskolegrupper, og Norske Kvinners Sanitetsforening der ulike temaer knyttet til foreldreskap ble tatt opp. 

Hjemmets spørrespalte mener jeg bestemt ikke tok opp foreldrerollen, men var mer en «klara klok» der man besvarte ett spørsmål i uka, så der var nok ikke mye hjelp å hente. 

I de mer bemidlede hjem hadde de barnepleier som tok seg av barna, slik at fruene kunne ha dagen fri. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...