Gå til innhold

Hvordan kan Statens Vegvesen pusje på med en vei som knapt noen vil ha, og som politikerne har sagt nei til?


catman

Anbefalte innlegg

Det gjelder altså denne artikkelen:

https://www.nrk.no/vestland/snart-er-planlegginga-av-hordfast-pa-vestlandet-ferdig-_-men-kan-enda-opp-i-ei-skuff-1.17227516

Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen er pådriver fra administrativ side.

Sitat

 

Davik i Vegvesenet forsvarar pengebruken. Mellom anna med at prosjektet er teknologisk komplisert.

– Dette er det mest omfattande prosjektet me nokon gong har planlagt. 75 prosent av planleggingskostnadane er teknologiutvikling, seier Davik

 

Sitat

Han avviser at prosjektet no er skrinlagd for godt.

Tom. i korrupte Erna si tid ba hun fylket om å prioritere siden det var så mange store veiprosjekt i regionen (E16, Hordfast, Sotrasamband, ringvei øst) og politikerne valgte klinkende klart E16. Det samme gjorde folket.

Så hvordan kan administrasjonen, som er satt til å gjennomføre vedtak fra politikerne, holde på for seg selv? Virker som om vegvesen-folka blir helt yr av å drive spennende "teknologiutvikling". Rart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

catman skrev (3 timer siden):

Det gjelder altså denne artikkelen:

https://www.nrk.no/vestland/snart-er-planlegginga-av-hordfast-pa-vestlandet-ferdig-_-men-kan-enda-opp-i-ei-skuff-1.17227516

Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen er pådriver fra administrativ side.

Tom. i korrupte Erna si tid ba hun fylket om å prioritere siden det var så mange store veiprosjekt i regionen (E16, Hordfast, Sotrasamband, ringvei øst) og politikerne valgte klinkende klart E16. Det samme gjorde folket.

Så hvordan kan administrasjonen, som er satt til å gjennomføre vedtak fra politikerne, holde på for seg selv? Virker som om vegvesen-folka blir helt yr av å drive spennende "teknologiutvikling". Rart!

Fordi Fergefri E39 har vært en langsiktig strategi over flere 10 år og Hordfast er kun en detalj av helheten.  Det at man hele tiden endrer politikk, er grunnen til at man snakker om at ting koster mye. 2 milliarder er egentlig ikke mye for forberedene arbeid og ser man på andre områder, ser man oggså at det pådrar seg enorme kostnader uten at det bygges noe. 

Utfordringen er at E16 slik den er tenkt er flikking, og ikke en helhetlig del av stamveinettet siden NTP hele tiden etablerer nye alternativer for Øst-Vest korridoren, og Sotrasambandet er strengt tatt ikke samfunnsøkonomisk forsvarlig. 

Dette er IKKE forsvar for Hordfast; jeg er en av de som vil skrape det. Men forklaring på hvorfor dette skjer. 

Utover det , er det ikke politikere eller folket som skal bestemme infrastruktur : det er behovene : tullet med at politikerene driver med omkamper på NTP basert på folkestemning, er grunnen til at vi ikke har et fungerende stamveinett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...