Janne R. E. Skrevet fredag kl 01:47 #1 Del Skrevet fredag kl 01:47 Når man har en uføretrygd som blir skattet som lønnsinntekt og går over på alderspensjon, får man da mer eller mindre i lønningsposen? For tiden har jeg ca. kr. 400K i brutto inntekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet fredag kl 07:25 #2 Del Skrevet fredag kl 07:25 Burde ikke slike ting stå på dine personlige sider på NAV? Hvis jeg logger inn på nav.no kan jeg se min estimerte pensjon om nesten 30 år. Ganske sikker på at du også har en slik side hvor forventet pensjonsutbetalinger står. Skatteberegning 2025 Skatteberegning pensjoner 2025 Når du da har tallene kan du leke med de to skatteberegningsprogrammene og se forskjellen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet fredag kl 09:53 #3 Del Skrevet fredag kl 09:53 (endret) Alderspensjon er selvfølgelig mye mindre en uføretrygd helt til du når det garantipensjonsnivået du får alder 67. Som @newman01 sier er det mye god informasjon i linkene han viser, NAV er nok beste plassen å beregne dette på, da de henter andre pesnjoner utover folketrygden inn i en kalkulator (de mangler dog spk) Hvis du er født etter 1963 vil hvert år du mangler pensjonsutbetaling gi deg 2.5% avkortning (40 år inntekt kreves) av pensjon ned mot garantipensjonsnivå. Hvis du er født mellom 1954 og 1963 er det en overgang ordning mellom gamle ordningen og de nye som gjelder fra født 1963, ingen har lengre rett på gammel ordning da disse gikk av med pensjon i 2020 og alle er nå på delvis eller helt på ny ordning. Veldig individuelt men hvis du bare har folketrygd vil ingen få 400 000 per år (ligger vel på 360 000 maks ish nå) så man er avhengig av andre pensjonsinntekter ut over folketrygden. Endret fredag kl 09:55 av NakenPanda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:55 #4 Del Skrevet fredag kl 15:55 Ikke glem at skattenivået blir lavere med lavere inntekt. I praksis blir det gjerne ikke store forskjellen på det en faktisk får utbetalt. Anonymkode: 18e89...8cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:08 #5 Del Skrevet fredag kl 16:08 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ikke glem at skattenivået blir lavere med lavere inntekt. I praksis blir det gjerne ikke store forskjellen på det en faktisk får utbetalt. Anonymkode: 18e89...8cc Stemmer det. Jeg opplevde dette selv. Så og si likt etter skatt. På den annen side til ts; man kan da ikke velge selv å bli uføretrygdet? Anonymkode: a0f66...637 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:45 #6 Del Skrevet fredag kl 16:45 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Stemmer det. Jeg opplevde dette selv. Så og si likt etter skatt. På den annen side til ts; man kan da ikke velge selv å bli uføretrygdet? Anonymkode: a0f66...637 De som snylter velger dette selv. Anonymkode: 8662f...bef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:39 #7 Del Skrevet fredag kl 18:39 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Stemmer det. Jeg opplevde dette selv. Så og si likt etter skatt. På den annen side til ts; man kan da ikke velge selv å bli uføretrygdet? Anonymkode: a0f66...637 Kan ikke forstå hvordan du klarte å komme til den konklusjonen? At TS hadde skrevet dette noe sted? Anonymkode: f1f2e...ef6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:45 #8 Del Skrevet fredag kl 20:45 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Stemmer det. Jeg opplevde dette selv. Så og si likt etter skatt. På den annen side til ts; man kan da ikke velge selv å bli uføretrygdet? Anonymkode: a0f66...637 Mange rare folk på KG 🙈 vedkommende skrev jo at han/hun HAR uføretrygd. Anonymkode: 09a2b...e26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå