Gå til innhold

Har vennene hans et alkohol problem?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjæresten min har et vennepar som drikker mye, gjerne 4-5 eller gjerne mer enheter om dagen, blir vel gjerne øl. Temaet kom opp da vi var på ferie med dem, vi drakk en del og jeg la merke til at de drakk mye, men tenkte at det var fordi de var på ferie. Men kjæresten sa at de gjør det til hverdags også. Så sa jeg at wow, det er jo mye og han svarte at «noen drikker mer enn andre».

Foreldrene til kjæresten drikker også mye, egentlig hele familien. Jeg drikker sjeldent. 

Men forbruket til vennene hans skremmer meg, de takler mye alkohol og det er som om en kveld med dem Må ha alkohol. Liker ikke innflytelsen de har på kjæresten, han har bare en nyre. Det går vel mest utover levra, men nyrene har jo heller ikke godt av det. 

De har begge gode jobber og er aktive, kanskje de er funksjonelle alkoholikere? Eller bare et alkohol problem? 

Anonymkode: 876f5...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det angår heldigvis ikke deg så mye.

Og når det gjelder innflytelse er vel ikke du 38 og kjæresten din 17, håper jeg.

Hva andre gjør er deres business.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver er jo ikke ett alkohol problem. Du beskriver noen som liker alkoholholdig drikke og som tydelig ikke har ansvar som gjør at de må beherske seg

Anonymkode: d38a4...4ed

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (7 minutter siden):

Det angår heldigvis ikke deg så mye.

Og når det gjelder innflytelse er vel ikke du 38 og kjæresten din 17, håper jeg.

Hva andre gjør er deres business.

Det angår både meg og min kjæreste da vi kjøper inn enorme mengder alkohol når de kommer på besøk, ellers blir det ikke en bra kveld for dem.. Og man bryr seg jo om folk, hun jenta i det forholdet har en fysisk sykdom som godt kan skyldes alkohol konsum (uten at det Må være årsaken). Skal man bare se på at venner skader seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det angår både meg og min kjæreste da vi kjøper inn enorme mengder alkohol når de kommer på besøk, ellers blir det ikke en bra kveld for dem.. Og man bryr seg jo om folk, hun jenta i det forholdet har en fysisk sykdom som godt kan skyldes alkohol konsum (uten at det Må være årsaken). Skal man bare se på at venner skader seg selv?

Hva skjedde nå??😅 Er det pengene du må ut med som er problemet? Eller leter du frem alt du kan fordi du fikk motstand? (Ja).

Hun har ansvar for seg og kjæresten din har ansvar for seg. Man kan snakke med folk og ytre bekymring, men man kan ikke bestemme over dem. Og å bruke energi på bekymring over folks valg av livsstil er latterlig dumt mot deg selv. Ingen andre gidder å høre gnål om ting de selv ønsker og velger.  Voks opp fort!!

De er voksne, frie mennesker! Kjæresten din også!

Endret av Rotemor
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (26 minutter siden):

Hva skjedde nå??😅 Er det pengene du må ut med som er problemet? Eller leter du frem alt du kan fordi du fikk motstand? (Ja).

Hun har ansvar for seg og kjæresten din har ansvar for seg. Man kan snakke med folk og ytre bekymring, men man kan ikke bestemme over dem. Og å bruke energi på bekymring over folks valg av livsstil er latterlig dumt mot deg selv. Ingen andre gidder å høre gnål om ting de selv ønsker og velger.  Voks opp fort!!

De er voksne, frie mennesker! Kjæresten din også!

Jeg kom bare med flere eksempler på hvorfor så mye drikking ikke bare angår dem, men folk rundt dem som er glad i dem. Det betyr ikke at det første argumentet mitt ikke eksisterer lenger.. et annet eksempel er at de ikke ville reise med oss til en by hvor man ikke kan drikke alkohol på restaurant, det var bare for to dager.. 

Har aldri sagt noe om å bestemme over dem, så lenge de er voksne så kan man ikke det. Men virker som om du tenker at folk rundt bare skal late som ingenting? Slike ting gjør at man tenker over ting, jeg er opptatt av helse. Selvfølgelig vil det oppstå bekymringer. Massiv forskning på alkohol drikking om hvor skadelig det er med slike mengder.

Lurer på å si noe til dem, om de da blåser i hva man sier er det vel ikke mye å gjøre, men kanskje kan det hende det vil få dem til å tenke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke lytt til mennesker som så tydelig er inne på ville veier selv.

Jeg hadde ikke giddet dette. Hadde ALDRI handlet inn masse alkohol til hvert eneste besøk, og hvis det var normen fikk de bare holde seg langt unna. Dette er ikke vanlig (annet enn blant mennesker med problemer).

Venner kan da samles uten at man må drikke alkohol, i alle dager...

Ta en skikkelig prat med mannen din og still krav til hvordan du vil ha det. Dette er absolutt noe som kan velte forhold. Var en gang sammen med en fyr som hadde vokst opp i et hjem med foreldre i gode stillinger som drakk ofte. Han hadde opplevd såpass mye at han aldri kom til å drikke en dråpe alkohol. Han fortalte en gang at han kom hjem fra skolen og da hadde faren kjørt i fylla og hagegjerdet sto på "halv tolv". Faren døde også i tidlig alder.

Sånne ting har stor innvirkning på menneskers liv og trivsel.

Anonymkode: e88a2...4ca

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis venneparet drikker mye på deres regning, så kan dere jo be dem ta med egen drikke. Evt drikke seg dritings før de kommer 😂

Noen mennesker driver med grøftefylla til de er 90 år, mens andre driver med dette mens de går på videregående, høyskole etc. Og gjerne gir seg når de får jobb og barn. I og med at foreldrene hans drikker mye, så tenker jeg at kjæresten din er en sånn som ønsker å fortsette med fylla til han blir gammel. Er han en type du vil stifte familie med?

Anonymkode: 1c119...8f2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg kom bare med flere eksempler på hvorfor så mye drikking ikke bare angår dem, men folk rundt dem som er glad i dem. Det betyr ikke at det første argumentet mitt ikke eksisterer lenger.. et annet eksempel er at de ikke ville reise med oss til en by hvor man ikke kan drikke alkohol på restaurant, det var bare for to dager.. 

Har aldri sagt noe om å bestemme over dem, så lenge de er voksne så kan man ikke det. Men virker som om du tenker at folk rundt bare skal late som ingenting? Slike ting gjør at man tenker over ting, jeg er opptatt av helse. Selvfølgelig vil det oppstå bekymringer. Massiv forskning på alkohol drikking om hvor skadelig det er med slike mengder.

Lurer på å si noe til dem, om de da blåser i hva man sier er det vel ikke mye å gjøre, men kanskje kan det hende det vil få dem til å tenke. 

Du er på bærtur i dine teorier.

Det JEG vil frem til er at folk bestemmer for seg selv. Hvordan kan det mistolkes? Jeg har da hatt venner jeg har valgt bort pga livsførsel .

Jeg «later ikke som» overfor vennene mine; jeg snakker med dem og enten respekterer, eller i det minste godtar, valgene deres eller jeg går en annen vei.

Jeg har mistet et par gode venner gjennom livet fordi jeg ikke orker vanene deres. Men  hvis du tror du kan bestemme over andre så tar du feil.  Hvis kjærestens drikkevaner ikke passer deg så har han valg. Hvis han velger noe som er feil for deg må du enten leve med konsekvensene eller gå. Det finnes ikke annet.

Du trenger ikke preke  om ulemper med alkohol. De vet det samme som du vet. Voksenopplæring på det nivået er KUN irriterende og frastøtende.

Slutt å rett fokus på meg. Du ber om råd og det er det du får. At du blir fornærmet og vil tillegge meg greier handler også om deg og dine følelser. Ikke om meg.

Jeg ville ikke blitt sammen med en motorsyklist hvis jeg hatet motorsykler. Og  jeg ville i hvert fall ikke blitt sammen med en. motorsyklist for så å preke om alle farene og kreve at han sluttet å kjøre. Jeg ville spesielt ikke trodd et øyeblikk at jeg kan bestemme hvorvidt vennene mine kan få kjøre MC eller ikke. Du har sikkert skjønt poenget. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

De har begge gode jobber og er aktive, kanskje de er funksjonelle alkoholikere? Eller bare et alkohol problem? 

Det er slettes ikke sikkert de har et rusproblem, men hvis de fortsetter å drikke 30 enheter hver uke vil de få en rekke helseproblemer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De drikker mye. La de gjøre det.

Dere trenger virkelig ikke å kjøpe inn enorme mengder, beregn det som er vanlig, pluss litt ekstra.

Blir det tomt, er det tomt. 

Anonymkode: 6b416...a5b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke bra ut, og jeg vil tro funksjonelle alkoholikere kan klare seg en stund, men så går det på trynet. Skjønner godt du bekymrer deg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke innflytelsen de har på kjæresten, han har bare en nyre. Det går vel mest utover levra, men nyrene har jo heller ikke godt av det. 

Klarer han ikke å ta ansvar for egen helse?

Anonymkode: 8b35b...95a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal man bare se på at venner skader seg selv?

Nja, det var det da - er de dine venner eller din kjærestes venner? Hvor lenge har du kjent dem og hvor godt kjenner du dem egentlig? Jeg har venner jeg har kjent i over 30 år som jeg aldri ville bemerket alkoholforbruket på og jeg har venner jeg ganske nylig har blitt kjent med der det å si "du drikker for mye" ville vært helt greit - så spørsmålet er hvilke kategori faller hans / disse vennene innunder? 

Endret av Carrot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du/dere begrenser alkoholserveringen, vil de ganske kjapt lære seg det og ta med selv (= penger spart for dere!) 

Anonymkode: 3677d...48e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (3 minutter siden):

Nja, det var det da - er de dine venner eller din kjærestes venner? Hvor lenge har du kjent dem og hvor godt kjenner du dem egentlig? Jeg har venner jeg har kjent i over 30 år som jeg aldri ville bemerket alkoholforbruket på og jeg har venner jeg ganske nylg har blitt kjent med der det å si "du drikker for mye" ville vært helt greit - så spørsmålet er hvilke kategori faller hans / disse vennene innunder? 

Mannen der er en av min kjærestes beste venner og kjent hverandre siden de var smårollinger. De til og med bodde sammen på et tidspunkt. 

Det konsumet kjæresten min har er ikke en deal-breaker, men selvfølgelig skulle jeg ønske han drakk mindre for sin egen helses skyld, men disse venne er på et annet nivå. De blir jo minimum tipsy/fulle også ofte. Kjæresten min kjøpte en ting som han håpet skulle gjøre at foreldrene hans vil drikke mindre, kanskje han kan gi det samme til vennene. Vennene drikker mer enn foreldrene hans.
husker ikke hva det var, er en hyggelig gave som ikke sier direkte at «du drikker for mye».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mannen der er en av min kjærestes beste venner og kjent hverandre siden de var smårollinger. De til og med bodde sammen på et tidspunkt. 

Det konsumet kjæresten min har er ikke en deal-breaker, men selvfølgelig skulle jeg ønske han drakk mindre for sin egen helses skyld, men disse venne er på et annet nivå. De blir jo minimum tipsy/fulle også ofte. Kjæresten min kjøpte en ting som han håpet skulle gjøre at foreldrene hans vil drikke mindre, kanskje han kan gi det samme til vennene. Vennene drikker mer enn foreldrene hans.
husker ikke hva det var, er en hyggelig gave som ikke sier direkte at «du drikker for mye».

... Så du vil gjerne styre at kjæresten din skal styre sine venner med en ting?

Du må virkelig slippe dette her. Det er IKKE din sak og det er IKKE et problem for deg. Du skaper det helt selv og du er helt alene om det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Typen din har ikke blitt påvirket hittil, så hvorfor skulle han plutselig ha blitt det nå?

Hvis penger er problemet så er det jo bare å slutte å kjøpe inn så mye når de kommer da.

Anonymkode: eb102...4bb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.2.2025 den 1.15):

Kjæresten min har et vennepar som drikker mye, gjerne 4-5 eller gjerne mer enheter om dagen, blir vel gjerne øl. Temaet kom opp da vi var på ferie med dem, vi drakk en del og jeg la merke til at de drakk mye, men tenkte at det var fordi de var på ferie. Men kjæresten sa at de gjør det til hverdags også. Så sa jeg at wow, det er jo mye og han svarte at «noen drikker mer enn andre».

Foreldrene til kjæresten drikker også mye, egentlig hele familien. Jeg drikker sjeldent. 

Men forbruket til vennene hans skremmer meg, de takler mye alkohol og det er som om en kveld med dem Må ha alkohol. Liker ikke innflytelsen de har på kjæresten, han har bare en nyre. Det går vel mest utover levra, men nyrene har jo heller ikke godt av det. 

Ja. Funksjonelle alkoholikere. 

Anonymkode: 7813e...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...