Gå til innhold

Munnsår i munnviken som ikke gror

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

jeg pleier å få det når jeg mangler jern, så det er ikke dumt å få det sjekket. 

Jeg pleier også å smøre på en stor dose vaselin med en q-tips, så jeg ikke "smitter meg selv". Ikke dobbeldypp q-tipsen og bruk en ny qtips på hver side. Da unngår jeg å rive det opp fordi det myker opp huden samtidig som det gror.

Nå husker jeg ikke hvilken krem jeg bruker (Tror det er bacimycin) som jeg smører på titt og ofte. Tjukke lag. Qtips for å unngå selvsmitte. Ser utrolig dust ut når man går ute, og jeg har fått spørsmål om jeg har tannkrem i munnviken, men det hjelper.

Endret av Clancy
AnonymBruker
Skrevet
Clancy skrev (4 minutter siden):

jeg pleier å få det når jeg mangler jern, så det er ikke dumt å få det sjekket. 

Jeg pleier også å smøre på en stor dose vaselin med en q-tips, så jeg ikke "smitter meg selv". Ikke dobbeldypp q-tipsen og bruk en ny qtips på hver side. Da unngår jeg å rive det opp fordi det myker opp huden samtidig som det gror.

Nå husker jeg ikke hvilken krem jeg bruker (Tror det er bacimycin) som jeg smører på titt og ofte. Tjukke lag. Qtips for å unngå selvsmitte. Ser utrolig dust ut når man går ute, og jeg har fått spørsmål om jeg har tannkrem i munnviken, men det hjelper.

Smitte? Munnsår smitter jo ikke om det ikke er herpes eller sånt noe. Jernmangel går ikke under kategorien smittsomme munnsår.

Anonymkode: bf629...612

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Smitte? Munnsår smitter jo ikke om det ikke er herpes eller sånt noe. Jernmangel går ikke under kategorien smittsomme munnsår.

Anonymkode: bf629...612

Ah, da har jeg bare misforstått! Har fått munnsår hver vinter fra jeg var ganske liten, og har gjort det sånn i mange år. Kanskje det bare er noe jeg har hørt av noen eller overbevist meg selv om 😅 Jaja, stryk den delen da. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er klassisk streptokokksår. Bruk Bacimycin.

Og så bør du gå til legen å finne ut om det er noe underliggende.

Anonymkode: 543e9...547

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selv et enkelt munnsår skal ha en diagnose altså?  Munnsår er lett å få i den kalde årstiden og det gror sakte når det går opp så fort man gaper. Men det går som regel over! Selv bruker jeg ingen krem eller noe på for det gror lettere når jeg ikke dynker det med all verdens dilldall. 

Anonymkode: 486a0...1cf

Når det ikke gror så er det en tilstand ja. Det er ikke snakk om vanlige munnsår som gror etter relativt kort tid.

Anonymkode: bfe16...643

AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke google "munnsår". Det blir for bredt og kan være forårsaket av flere ting. Slike sprekker i munnviken derimot er nesten alltid vitamin- eller mineralmangel. Jern, B12, B2 eller sink. For alle disse er animalsk definitivt beste kilde. Spiser du nok animalsk?

Anonymkode: 6f11c...bb1

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Er ikke så ofte jeg får munnsår, men dukker de opp er det som vonde sprekker i munnviken. De gror sent fordi vevet som har grodd litt over natten stadig revnes opp igjen når jeg gaper neste dag. De pleier likevel stort sett å gro av seg selv i løpet av et par dager.

Når jeg leser om munnsår så ser jeg det i det aller fleste tilfellene dreier seg om herpes. Jeg bruker derimot stor dose Zovirax tabletter daglig for noe annet, så da er det vel litt rart jeg nå skulle ha fått et herpes munnsår i munnviken som ikke gror?!🤔

Har hatt det  i snart to uker og det både svir og verker. Litt infisert, men tror ikke det har utviklet seg til brennkopper. 

Noen tips?

Anonymkode: 34687...231

Det er sopp, så du må bruke soppdrepende salve!

https://nhi.no/sykdommer/hud/rode-hudutslett/munnvikene-betennelse

Endret av Grüner
AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (Akkurat nå):

Det er sopp, så du må bruke soppdrepende salve!

Gud...nei! Sår i munnvikene er typisk for b-12 og jernmangel. Sår og sopp er to helt forskjellige ting!

Anonymkode: 7a070...cb6

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du må ikke google "munnsår". Det blir for bredt og kan være forårsaket av flere ting. Slike sprekker i munnviken derimot er nesten alltid vitamin- eller mineralmangel. Jern, B12, B2 eller sink. For alle disse er animalsk definitivt beste kilde. Spiser du nok animalsk?

Anonymkode: 6f11c...bb1

Nei, det er sopp!

https://nhi.no/sykdommer/hud/rode-hudutslett/munnvikene-betennelse

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gud...nei! Sår i munnvikene er typisk for b-12 og jernmangel. Sår og sopp er to helt forskjellige ting!

Nei, sprekk  i munnviken som ikke gro er som regel soppinfeksjon/ av og til bakteriell infeksjon. Med riktig salve som er soppdrepende (evt bakteriedrepende) vil det gro ganske fort sammenlignet med vanlig fet salve/vaselin.

AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (2 minutter siden):

Nei, sprekk  i munnviken som ikke gro er som regel soppinfeksjon/ av og til bakteriell infeksjon. Med riktig salve som er soppdrepende (evt bakteriedrepende) vil det gro ganske fort sammenlignet med vanlig fet salve/vaselin.

Så du syns det er bedre å kline på soppdrepende middel fremfor å gå og ta blodprøver å finne ut om h*n mangler jern og b12, som i seg selv vil føre til langt større helse problemer på sikt hvis det ikke behandles?

https://www.yourperfectsmile.co.uk/uncategorized/vitamin-b-deficiency/#:~:text=Angular cheilitis is a hallmark,become infected if left untreated.

"Nutritional deficiencies account for 25% of all cases of angular cheilitis3 and include iron deficiency and deficiencies of the B vitamins riboflavin (B2), niacin (B3), pyridoxine (B6), and cyanocobalamin (B12)."

https://www.ccjm.org/content/85/8/581

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det ved D-vitamin mangel, så enig med dem som sier du bør få legen til å undersøke om du har mangelsykdom. Jeg måtte bruke reseptbelagt krem mot bakteriell infeksjon for å bli kvitt det. En kortisonkrem.

Anonymkode: dc0fb...ab8

Skrevet

Kan være mange ting som nevnt over her men jeg hadde sprekker i munnviken over lengre tid, ikke sår men bare irriterende sprekker som aldri grodde.fikk utelukket det meste vis blodprøver osv men fikk tips om tannkrembytte. Vanlig tannkrem inneholder sls ( tror jeg det heter). Jeg byttet til zendium og er kvitt sprekkene. Får de tilbake med en gang jeg bruker f.eks. Colgate. Bare et tips som er enkelt å utelukke😀

AnonymBruker
Skrevet

Hadde samme problemet. Legen skrev ut soppdrepende salve, det funket! Sjekket først om jeg hadde diverse mangler noe jeg ikke hadde, pluss diverse herpessalver som ikke virket. 

Anonymkode: de278...ddc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.2.2025 den 13.02):

Selv et enkelt munnsår skal ha en diagnose altså?  Munnsår er lett å få i den kalde årstiden og det gror sakte når det går opp så fort man gaper. Men det går som regel over! Selv bruker jeg ingen krem eller noe på for det gror lettere når jeg ikke dynker det med all verdens dilldall. 

Anonymkode: 486a0...1cf

Munnsår kan ha flere medisinske diagnoser, avhengig av årsak:

• Herpes simplex (HSV-1) – Forkjølelsessår

• Diagnose: Herpes labialis
    • Forårsaket av herpes simplex-virus type 1 (HSV-1) og opptrer ofte som smertefulle blemmer på eller rundt leppene.
  • Aftøse sår (after)

• Diagnose: Aftøs stomatitt eller Recurrent aphthous stomatitis (RAS)
    • Små, smertefulle sår inne i munnen, ofte på innsiden av kinnene, leppene eller tungen. Ikke forårsaket av virus, men kan være relatert til immunforsvaret, stress eller ernæringsmangler.
  • Oral candidiasis (soppinfeksjon i munnen)

• Diagnose: Oral candidiasis eller Oral trøske
    • Forårsaket av en overvekst av soppen Candida albicans. Kan gi hvite flekker i munnen og noen ganger sårhet.
  • Angulær cheilitt (sår i munnviker)

• Diagnose: Angulær cheilitt eller perlèche
    • Smertefulle sprekker og sår i munnvikene, ofte forårsaket av fuktighet, sopp eller bakterielle infeksjoner.
  • Lichen planus i munnen

• Diagnose: Oral lichen planus
    • En kronisk betennelsestilstand som kan gi hvite striper, røde områder og sår i munnen.

Og en felles årsak til alle diagnosene kan være noe så enkelt som redusert immunforsvar:

• Herpes simplex (HSV-1) – Forkjølelsessår

• Herpesviruset ligger latent i kroppen og reaktiveres ofte når immunforsvaret er svekket, for eksempel ved stress, sykdom, sollys eller hormonelle endringer.
  • Aftøse sår (after)

• Årsaken er ikke helt klarlagt, men forskning tyder på at immunsystemet overreagerer på triggere som stress, visse matvarer, mangel på B12, jern eller folat.
  • Oral candidiasis (soppinfeksjon i munnen)

• Oppstår når immunsystemet ikke klarer å holde Candida albicans i sjakk, ofte hos personer med svekket immunforsvar (f.eks. ved diabetes, bruk av kortikosteroider, antibiotikakurer eller immunsuppressive legemidler).
  • Angulær cheilitt (sår i munnviker)

• Kan skyldes både bakterielle og soppinfeksjoner, men oppstår lettere hos personer med nedsatt immunforsvar, vitaminmangel eller tørre lepper.
  • Oral lichen planus

• En autoimmun tilstand der immunsystemet feilaktig angriper slimhinnene i munnen, noe som fører til betennelse og sårdannelse.

Derfor er dette fenomener som ofte opprtrer om vinteren, når alle i Norge har lavt D-vitaminnivå på grunn av mangel på sollys.

Anonymkode: b8107...f67

• Nyttig 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis vi drar den med svekket immunforsvar og D-vitaminmangel enda litt lenger, kan vi jo se nærmere på hva som kan skje hvis folk med munnsår optimaliserer D-vitaminnivåene sine.

Hvis en person optimaliserer D-vitaminnivået, kan det ha en positiv effekt på utviklingen av de ulike munnsår-relaterte diagnosene:

1. Herpes simplex (HSV-1) – Forkjølelsessår

💊 Mulig effekt av optimalisert D-vitamin:
✔ Bedre immunrespons kan redusere hyppigheten av utbrudd.
✔ Kortere varighet og mildere symptomer ved utbrudd.
✔ Lavere risiko for at viruset reaktiveres ved stress, kulde eller annen belastning.

📌 Hvorfor?

• D-vitamin styrker T-celle-aktivitet, noe som hjelper kroppen med å holde herpesviruset i dvale.
  • Betennelsesdempende egenskaper kan bidra til raskere tilheling av sår.

2. Aftøse sår (after) – Aftøs stomatitt

✔ Færre og mindre smertefulle utbrudd.
✔ Kortere varighet på sårene.
✔ Mindre betennelse i slimhinnene.

📌 Hvorfor?

• D-vitamin regulerer immunresponsen og kan forhindre at immunsystemet overreagerer og skaper unødvendige sår.
  • Det kan også bidra til bedre slimhinnehelse, slik at sårene gror raskere.

3. Oral candidiasis (trøske/soppinfeksjon i munnen)

✔ Mindre risiko for soppinfeksjoner i munnen.
✔ Sterkere forsvar mot Candida albicans, som normalt holdes i sjakk av immunsystemet.
✔ Mindre risiko for tilbakevendende infeksjoner hos utsatte grupper (eldre, diabetikere, immunsvekkede).

📌 Hvorfor?

• D-vitamin øker produksjonen av antimikrobielle peptider (som cathelicidin), som hjelper kroppen å bekjempe sopp og bakterier.
  • Bedre immunregulering reduserer risikoen for at sopp får overtaket.

4. Angulær cheilitt (sprekker i munnviker)

✔ Mindre hyppige utbrudd av sprekker og sår i munnvikene.
✔ Bedre hud- og slimhinnehelse, slik at huden i munnvikene holder seg sterkere.
✔ Raskere heling ved sprekker.

📌 Hvorfor?

• D-vitamin bidrar til bedre barrierefunksjon i hud og slimhinner, noe som gjør at huden i munnvikene tåler mer og sprekker sjeldnere.
  • Det kan også styrke kroppens evne til å kontrollere bakterielle og soppinfeksjoner, som ofte er medvirkende årsaker til angulær cheilitt.

5. Oral lichen planus (autoimmun sykdom i munnen)

✔ Redusert betennelse i munnhulen.
✔ Mindre alvorlige symptomer.
✔ Potensielt færre tilbakefall.

📌 Hvorfor?

• D-vitamin er en viktig immunmodulator, noe som betyr at det hjelper til med å dempe autoimmun aktivitet.
  • Flere studier har antydet at D-vitamin kan ha en positiv effekt på autoimmune sykdommer generelt, inkludert lichen planus.

Samlet effekt av optimalisert D-vitamin

🎯 Hvis vi optimaliserer D-vitaminnivået vårt, kan vi potensielt oppleve:
Sterkere immunforsvar, som bedre bekjemper virus, sopp og bakterier.
Mindre betennelse og raskere tilheling av sår og slimhinner.
Redusert risiko for autoimmune overreaksjoner, som er en viktig faktor i flere av disse tilstandene.
Færre tilbakevendende episoder av munnsår og raskere bedring ved utbrudd.

💡 Konklusjon:
Optimalisering av D-vitamin er ikke en magisk kur, men det kan være en viktig faktor i forebygging og behandling av munnsår-relaterte tilstander. Det kan særlig hjelpe med å:

• Redusere tilbakefall av herpes og after.
  • Forbedre slimhinnehelse og øke motstandskraften mot infeksjoner.
  • Dempe betennelser ved autoimmune tilstander.

Uten at vi trenger å gå nærmere inn på hva som må til for å få et optimalt D-vitaminnivå.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange flotte råd og tips❤️

Såret grodde endelig i dag etter å ha sovet med munnsårplaster fra apoteket i munnviken noen dager og smurte jevnlig med Bacimysin salve.

Men nå skal jeg også være obs på jerninntaket fremover. Jeg skal innrømme at jeg i perioder nok er litt ubevisst vegetarianer. Så det blir lite kjøtt på meg. Og da kun helst kylling som jo der ikke er like mye jern i. Leverpostei er jeg heller ikke så glad i. Jeg får også vondt i magen av jerntabletter. Pleide å ta Floradix før, men det har blitt så kriminelt dyrt! Skal nok uansett finne en løsning.

Igjen takk for alle svar!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis vi drar den med svekket immunforsvar og D-vitaminmangel enda litt lenger, kan vi jo se nærmere på hva som kan skje hvis folk med munnsår optimaliserer D-vitaminnivåene sine.

Hvis en person optimaliserer D-vitaminnivået, kan det ha en positiv effekt på utviklingen av de ulike munnsår-relaterte diagnosene:

1. Herpes simplex (HSV-1) – Forkjølelsessår

✔ Bedre immunrespons kan redusere hyppigheten av utbrudd.
✔ Kortere varighet og mildere symptomer ved utbrudd.
✔ Lavere risiko for at viruset reaktiveres ved stress, kulde eller annen belastning.

📌 Hvorfor?

• D-vitamin styrker T-celle-aktivitet, noe som hjelper kroppen med å holde herpesviruset i dvale.
  • Betennelsesdempende egenskaper kan bidra til raskere tilheling av sår.

2. Aftøse sår (after) – Aftøs stomatitt

✔ Færre og mindre smertefulle utbrudd.
✔ Kortere varighet på sårene.
✔ Mindre betennelse i slimhinnene.

📌 Hvorfor?

• D-vitamin regulerer immunresponsen og kan forhindre at immunsystemet overreagerer og skaper unødvendige sår.
  • Det kan også bidra til bedre slimhinnehelse, slik at sårene gror raskere.

3. Oral candidiasis (trøske/soppinfeksjon i munnen)

✔ Mindre risiko for soppinfeksjoner i munnen.
✔ Sterkere forsvar mot Candida albicans, som normalt holdes i sjakk av immunsystemet.
✔ Mindre risiko for tilbakevendende infeksjoner hos utsatte grupper (eldre, diabetikere, immunsvekkede).

📌 Hvorfor?

• D-vitamin øker produksjonen av antimikrobielle peptider (som cathelicidin), som hjelper kroppen å bekjempe sopp og bakterier.
  • Bedre immunregulering reduserer risikoen for at sopp får overtaket.

4. Angulær cheilitt (sprekker i munnviker)

✔ Mindre hyppige utbrudd av sprekker og sår i munnvikene.
✔ Bedre hud- og slimhinnehelse, slik at huden i munnvikene holder seg sterkere.
✔ Raskere heling ved sprekker.

📌 Hvorfor?

• D-vitamin bidrar til bedre barrierefunksjon i hud og slimhinner, noe som gjør at huden i munnvikene tåler mer og sprekker sjeldnere.
  • Det kan også styrke kroppens evne til å kontrollere bakterielle og soppinfeksjoner, som ofte er medvirkende årsaker til angulær cheilitt.

5. Oral lichen planus (autoimmun sykdom i munnen)

✔ Redusert betennelse i munnhulen.
✔ Mindre alvorlige symptomer.
✔ Potensielt færre tilbakefall.

📌 Hvorfor?

• D-vitamin er en viktig immunmodulator, noe som betyr at det hjelper til med å dempe autoimmun aktivitet.
  • Flere studier har antydet at D-vitamin kan ha en positiv effekt på autoimmune sykdommer generelt, inkludert lichen planus.

Samlet effekt av optimalisert D-vitamin

🎯 Hvis vi optimaliserer D-vitaminnivået vårt, kan vi potensielt oppleve:
Sterkere immunforsvar, som bedre bekjemper virus, sopp og bakterier.
Mindre betennelse og raskere tilheling av sår og slimhinner.
Redusert risiko for autoimmune overreaksjoner, som er en viktig faktor i flere av disse tilstandene.
Færre tilbakevendende episoder av munnsår og raskere bedring ved utbrudd.

💡 Konklusjon:
Optimalisering av D-vitamin er ikke en magisk kur, men det kan være en viktig faktor i forebygging og behandling av munnsår-relaterte tilstander. Det kan særlig hjelpe med å:

• Redusere tilbakefall av herpes og after.
  • Forbedre slimhinnehelse og øke motstandskraften mot infeksjoner.
  • Dempe betennelser ved autoimmune tilstander.

Uten at vi trenger å gå nærmere inn på hva som må til for å få et optimalt D-vitaminnivå.

Jeg har garantert ikke mangel på D-vitamin (eller kalsium) ihvertfall. Får tilstrekkelig både gjennom kosten og tilskudd på vinteren. Tar 20-40 ug daglig + får i meg mye fet fisk og melkeprodukter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for mange flotte råd og tips❤️

Såret grodde endelig i dag etter å ha sovet med munnsårplaster fra apoteket i munnviken noen dager og smurte jevnlig med Bacimysin salve.

Men nå skal jeg også være obs på jerninntaket fremover. Jeg skal innrømme at jeg i perioder nok er litt ubevisst vegetarianer. Så det blir lite kjøtt på meg. Og da kun helst kylling som jo der ikke er like mye jern i. Leverpostei er jeg heller ikke så glad i. Jeg får også vondt i magen av jerntabletter. Pleide å ta Floradix før, men det har blitt så kriminelt dyrt! Skal nok uansett finne en løsning.

Igjen takk for alle svar!

Jern er viktig og da er det viktig å huske på at D-vitamin regulerer jernmetabolismen ved å modulere hepcidin, et hormon som styrer kroppens opptak og lagring av jern. Når D-vitaminnivået er optimalt, reduseres hepcidinnivået, noe som fremmer jernopptak i tarmen og frigjør lagret jern fra kroppens depoter. Ved D-vitaminmangel kan hepcidin øke, noe som hemmer jernopptak og bidrar til funksjonell jernmangel, selv når jernlagrene er tilstrekkelige.

Kort sagt: D-vitamin senker hepcidin, øker tilgjengelig jern og kan forebygge jernmangel. 💡💊🔬

Kilder:

"Suppression of Iron-Regulatory Hepcidin by Vitamin D" https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3935584/

https://sml.snl.no/hepcidin

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde samme problem. Var på sjekk hos tannpleier, som påpekte "du har typiske tegn på jernmangel" og henviste til sprekkene i munnviken min. 

Jeg har vært plaget med jernmangel hele mitt liv. Blir skikkelig dårlig av jerntabletter. Hvis du er bleik og jævlig i tillegg, med flisete tupper og negler og er andpusten og halvdød, så garantert jernmangel. 

Anonymkode: e72da...c1a

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...