Gå til innhold

Nora og Lukas på topp - snork

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Oliver, Adrian og Lucas er harrynavn. Nesten like mye som Matheo og Julian men ikke like ille.

Anonymkode: 257eb...829

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen gir faen i topplisten og velger de navnene de selv ønsker. 

Jeg har alltid likt Liam, Oliver, Sean, Scott, Elliott, Noah, Leah, Emma, Sofie og Emily m.m.
De navnene har vært på min liste siden barneskolen og ungdomskolen (er nå 35). Lenge før andre gjorde dem populære. Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for engelske navn. Uavhengig av hva andre har sagt og likt. Jeg hater at andre har gjort dem populære, for navnene er ikke lenger unike som de en gang var. Nå er de plutselig kjedelige fordi alle andre har det. Men jeg gir faen i hva andre tenker, mener og føler, jeg velger det navnet jeg liker. 

Det er andre engelske navn jeg liker, men som ikke kan brukes i norge. Slik som Oakley, Harper, Violet, Ava, Ivy, Caleb, Elijah, Ezra, Hunter, Ethan, Spencer, Aaron, Ryker, Casey. 
Aaron, Spencer og Ezra kan funke på norsk, men ikke til mitt urnorske etternavn. 

Jeg synes mer synd på de barna som får navnet Olav og Linda i dag. 

Vi hadde 3 Andreas og 4 Silje i klassen på barneskolen og ungdomskolen. Tror ikke de lider noen nød i dag av den grunn. 

Anonymkode: 5fb64...e0e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har alltid likt Liam, Oliver, Sean, Scott, Elliott, Noah, Leah, Emma, Sofie og Emily m.m.
De navnene har vært på min liste siden barneskolen og ungdomskolen (er nå 35). Lenge før andre gjorde dem populære. Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for engelske navn. Uavhengig av hva andre har sagt og likt. Jeg hater at andre har gjort dem populære, for navnene er ikke lenger unike som de en gang var. Nå er de plutselig kjedelige fordi alle andre har det. Men jeg gir faen i hva andre tenker, mener og føler, jeg velger det navnet jeg liker. 

Det er andre engelske navn jeg liker, men som ikke kan brukes i norge. Slik som Oakley, Harper, Violet, Ava, Ivy, Caleb, Elijah, Ezra, Hunter, Ethan, Spencer, Aaron, Ryker, Casey. 
Aaron, Spencer og Ezra kan funke på norsk, men ikke til mitt urnorske etternavn. 

Vi hadde 3 Andreas og 4 Silje i klassen på barneskolen og ungdomskolen. Tror ikke de lider noen nød i dag av den grunn. 

Det heter jeg til etternavn... Er det virkelig så mange som heter det til fornavn? Jeg har kun hørt om han sønnen til Mari Maurstad :P  Tror absolutt ikke det er et populært fornavn.

Anonymkode: e2002...6e0

• Liker 1
Skrevet

Jeg er møkklei både Lukas og Nora.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Selvsagt gjør de ikke det. Når man begynner i jobb så er der folk i alle aldersgrupper med de navnene som var populære da de ble født. 

Forstår ikke folk som er hysterisk redde for navn på topp-listen. Kanskje fordi jeg har et slikt navn selv og har alltid vært eneste med det navnet både på skole og jobb. 

Det verste er de som snorker og gjesper av navn de synes er så kjedelige. 

Anonymkode: 420a6...6ff

AnonymBruker
Skrevet

Heller navn med internasjonal preg enn Gerd, Nina, Astrid, Åse, Ole, Per, Kåre, Olav, osv osv. Føler det er en trend som er på vei med eldgamle urnorske navn. Av den topplista fra i fjor for jenter så synes jeg Sofia er et veldig fint navn. Har ikke hørt om noen Sofia'er i barnehagen foreløpig heller. 

Ville ikke kalt barnet mitt Emma selv men synes det er vesentlig penere navn enn mange andre. Vi har selv en datter som ikke har navn fra topp 10 men er ganske populært allikevel. Nr 2 kommer snart og vil få et navn som er enda mindre kjent. 

Jeg fikk selv et navn som ikke var på topp 100 listen en gang, og er fremdeles ikke kjempe vanlig navn. Men blitt mer populært med årene her. Funker fint internasjonalt og alltid vært fornøyd.  Men igjen navn er en smakssak. Så om noen foretrekker topp 10, eller urnorske norrøne navn så må de få lov til det. 

Anonymkode: d8798...85a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Heller navn med internasjonal preg enn Gerd, Nina, Astrid, Åse, Ole, Per, Kåre, Olav, osv osv. Føler det er en trend som er på vei med eldgamle urnorske navn. Av den topplista fra i fjor for jenter så synes jeg Sofia er et veldig fint navn. Har ikke hørt om noen Sofia'er i barnehagen foreløpig heller. 

Ville ikke kalt barnet mitt Emma selv men synes det er vesentlig penere navn enn mange andre. Vi har selv en datter som ikke har navn fra topp 10 men er ganske populært allikevel. Nr 2 kommer snart og vil få et navn som er enda mindre kjent. 

Jeg fikk selv et navn som ikke var på topp 100 listen en gang, og er fremdeles ikke kjempe vanlig navn. Men blitt mer populært med årene her. Funker fint internasjonalt og alltid vært fornøyd.  Men igjen navn er en smakssak. Så om noen foretrekker topp 10, eller urnorske norrøne navn så må de få lov til det. 

Anonymkode: d8798...85a

Sofia er populært i svært mange land i dag. Jeg liker alle navnene som du skriver øverst og hadde blitt glad over noen små Gerd og Ninaer

Anonymkode: 257eb...829

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer så veldig på hva som skjedde med navnet Lukas/Lukas, jeg. For sånn 20-25 år siden gikk det plutselig fra ingenting til å seile inn på alt som er av topplister, og har nå klort seg fast der i jeg vet ikke hvor mange år på rad. 

Første gang jeg hørte at noen skulle kalle sønnen sin Lucas stemplet jeg dem som litt sære og originale, og kanskje litt krampaktig opptatt av å være spesielle,  for inntil da hadde jeg aldri hørt det på et menneske. Det var for meg et navn for katter og hunder. Men jammen var de på trenden, og trenden tar jo aldri slutt heller.

Men hvor kom det fra, og hvorfor ble det plutselig så vanvittig populært? Så vidt jeg vet har det ingen lang tradisjon i Norge. Det er riktignok et bibelsk navn, men det er ikke som Thomas, Eva, Peter eller Maria, som er navn som er så klassiske at men ikke tenker over dem. Spør du meg så er det heller ikke fint, men personlig smak er jo en annen sak.

Navnene på topplisten føles litt kjedelige og oppbrukte akkurat nå, ja. Men samtidig så er de fleste navnene der klassiske navn med lange tradisjoner, som selvfølgelig går i syklus. Jeg synes ikke det er rart at det er mange Nora, Emma og William akkurat nå, selv om jeg begynner å bli litt lei av disse navnene. Derimot synes jeg det er rart når et navn som ikke har disse tradisjonene, og som ikke er klassisk, plutselig blir så populært. Hva skjedde som fikk alle gutteforeldre til å gå sammen og bestemme seg for å døpe barna sine for Lukas eller Lucas?

Jeg lurer fordi jeg er oppriktig nysgjerrig. Når jeg ikke forstår en trend eller hvorfor noe blir populært, så blir jeg litt irritert på meg selv. For hva er det jeg ikke forstår som alle andre forstår, liksom?

Anonymkode: 02e88...ecb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes virkelig at Nora er et nydelig navn. Kjenner ei som fikk navnet i 1996 og da var det et helt ukjent navn. 

Anonymkode: 0a5bd...2c5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg heter Nora og har aldri møtt en gjennom verken skole, studier, jobb eller fritidsinteresser som også heter Nora, selv om statistisk sett det hadde vært stor sannsynlighet for det. Derimot jobber jeg med tre stk som alle heter Bjørn og er født i 1990-2002, tror ikke det navnet er på topp 100 engang😅 Har også ALLTID gått i klasse med en som heter Aadne, selv om dette var ett typisk navn mange barn skrev feil. 

Til mine to små i magen, så var det viktigst å gi ett navn som er enkelt å uttale, skrive og klassisk nordisk navn. Aner ikke hvor de er på topplisten, men hvis de hadde vært på topp 3, så hadde det gått helt fint😄 Topp 3 nå er nok annerledes når barna får egne barn om 20-30 år. 

Anonymkode: 03c77...05b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre barn, og vi kjenner en Nora og ingen  Lukas, jeg har aldri møtt noen som heter Lukas, så selv om de er på topp, betyr ikke det at halve Norge heter det. Fine navn. 

Anonymkode: 86845...150

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg synes virkelig at Nora er et nydelig navn. Kjenner ei som fikk navnet i 1996 og da var det et helt ukjent navn. 

Anonymkode: 0a5bd...2c5

Såpass. Jeg er født i 86. Gikk 2 Nora i barnehagen min på 90-tallet. 

Anonymkode: 3f103...622

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er vel et guttenavn?

Anonymkode: e2002...6e0

Det er noen som bruker det til jenter også har jeg sett. Syns personlig d er rart selv. 

Anonymkode: e3847...db2

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg lurer så veldig på hva som skjedde med navnet Lukas/Lukas, jeg. For sånn 20-25 år siden gikk det plutselig fra ingenting til å seile inn på alt som er av topplister, og har nå klort seg fast der i jeg vet ikke hvor mange år på rad. 

Første gang jeg hørte at noen skulle kalle sønnen sin Lucas stemplet jeg dem som litt sære og originale, og kanskje litt krampaktig opptatt av å være spesielle,  for inntil da hadde jeg aldri hørt det på et menneske. Det var for meg et navn for katter og hunder. Men jammen var de på trenden, og trenden tar jo aldri slutt heller.

Men hvor kom det fra, og hvorfor ble det plutselig så vanvittig populært? Så vidt jeg vet har det ingen lang tradisjon i Norge. Det er riktignok et bibelsk navn, men det er ikke som Thomas, Eva, Peter eller Maria, som er navn som er så klassiske at men ikke tenker over dem. Spør du meg så er det heller ikke fint, men personlig smak er jo en annen sak.

Navnene på topplisten føles litt kjedelige og oppbrukte akkurat nå, ja. Men samtidig så er de fleste navnene der klassiske navn med lange tradisjoner, som selvfølgelig går i syklus. Jeg synes ikke det er rart at det er mange Nora, Emma og William akkurat nå, selv om jeg begynner å bli litt lei av disse navnene. Derimot synes jeg det er rart når et navn som ikke har disse tradisjonene, og som ikke er klassisk, plutselig blir så populært. Hva skjedde som fikk alle gutteforeldre til å gå sammen og bestemme seg for å døpe barna sine for Lukas eller Lucas?

Jeg lurer fordi jeg er oppriktig nysgjerrig. Når jeg ikke forstår en trend eller hvorfor noe blir populært, så blir jeg litt irritert på meg selv. For hva er det jeg ikke forstår som alle andre forstår, liksom?

Anonymkode: 02e88...ecb

Noen navn går i sykluser, mens innimellom kommer det navn fra andre land/kulturer som plutselig blir kjempepopulære. Tipper Lukas blir litt som f.eks. Ronny - det ble plutselig kjempepopulært helt uten tradisjon i Norge og ble masse brukt på 1970-80-tallet. Slike navn har også en tendens til å bli lavstatus og "harry" når popularitetsperioden er over... Mens navn med lang tradisjon i Norge blir bare "ut".

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...