Gå til innhold

Nora og Lukas på topp - snork

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette. Emma og Emilie, verdens mest nitriste og kjedelige navn, har nå ligget veldig høyt i nærmere 30 år, likevel velges de fortsatt. De første Emmaene har begynt å produsere barn selv. Og disse navnforskerne sier at er det noe vi vil unngå, er det tantenavn på barna våre. Så at disse navnene fortsatt holder stand er smått utrolig. Må være mange som liker navnene, det er jo greit nok det, men hvorfor noen vil at eget barn skal hete det samme som ekstremt mange andre, er for meg et mysterium. Emma blir altså fortatt valgt av mange etter 25-30 år. 

Var det noe vi unngikk for enhver pris da vi valgte navn til våre tre, var det nettopp poppis-navnene.

Anonymkode: c05ad...563

Hehee, hvis det blir jente så blir det Emma  :ler: vi to hadde kommet godt overende 

Anonymkode: a67ba...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fra 1880 til 1900 var det Anna på topp og Marie som nr 2. Anna var topp helt til 1917, altså nesten 40 år!

I 1940 kom AnnE på topp, og holdt seg der til 1971.

Det er mye mer morsomt å se på alle statestikk https://www.ssb.no/befolkning/navn/statistikk/navn

Bla litt ned og se på hele oversikten :D

Anonymkode: 7780e...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Kjedelige navn!

Anonymkode: c3167...915

Navnene i seg selv er ikke nødvendigvis kjedelige. Jeg synes det er fine navn…. Men det jeg synes er trist, er når «alle» skal bruke de samme navnene. 

Anonymkode: d564f...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hehe, nei, men hvis man er interessert i navn, så er vel det noe man følger litt med på, og da blir man jo litt lei når det er de samme som går igjen år etter år.

Jeg er egentlig veldig interessert i navn, og satt klistret under konseljen da kongen leste opp "Inse" og jeg tenkte "hæ" 😄 Men jeg går likevel ikke lei av navn, det er bare noen jeg liker og noen jeg ikke liker. Og det er jo aldri sånn her til lands at "alle" får samme navn, det er kanskje halvannen prosent på det meste. Mens på kvinneguiden sier folk ofte at dette heter alle, selv hvis det er topp 50. Mens blir det for sjelden blir det galt også. 

Anonymkode: 9bdad...b14

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg er egentlig veldig interessert i navn, og satt klistret under konseljen da kongen leste opp "Inse" og jeg tenkte "hæ" 😄 Men jeg går likevel ikke lei av navn, det er bare noen jeg liker og noen jeg ikke liker. Og det er jo aldri sånn her til lands at "alle" får samme navn, det er kanskje halvannen prosent på det meste. Mens på kvinneguiden sier folk ofte at dette heter alle, selv hvis det er topp 50. Mens blir det for sjelden blir det galt også. 

Som på mange andre områder så funker ofte en mellomting ;)

Jeg synes det er gøy med navn, og liker når jeg hører noen litt originale navn på barn - særlig når det er snakk om navn i en helt annen sjanger enn toppliste-navnene. Synes f.eks. det er kult når folk velger litt sterkere og "tøffere" navn, nå som myke og søte navn har dominert topplistene i nærmere 40 år. Det handler ikke nødvendigvis om hvorvidt jeg liker navnene - det er flere navn på topplistene jeg liker, og det er ikke alle mer originale navn jeg ville brukt på egne barn - men mer om at jeg synes det er gøy når folk går litt sine egne veier, liksom. Blir på samme måte som at jeg kan synes det er kult med folk som har sin egen kles- eller interiørstil, selv om jeg ikke ville valgt en slik stil selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor så mange velger såpass kjedelige navn år etter år

Anonymkode: 67026...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har barn født i 2024 og har møtt en del babyer her i Trondheim. Har lagt merke til gjengangere som william, hedda, brage, theo ihvertfall. Men synes det er mye forskjellig. Kan nevne synne, freja, magne, elisabeth, anders, luna, lotte, frida, leo, hilma, håkon, thea, oline, solveig, dea, olve, henrik, fredrik, kristian, ines. 

Har selv barn med navn på noen og 70. plass på navnelista. Var opptatt av å unngå poppisnavn + noen andre kriterier. 

Anonymkode: 48e8f...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor så mange velger såpass kjedelige navn år etter år

Anonymkode: 67026...01e

Fordi de liker dem, og ikke har samme smak som deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de er de mest populære navnene, er det skjeldent jeg har bare barnehagen som heter det. I løpet av mine 20 år ,i en middels stor barnehage i Stavanger . Har jeg  bare hatt 1 Nora, 1 Ella, 1 Emma, 1 Lukas,  1 Ludvig , 1 Jakob og 1 Johannes  .  Resten av navnene har jeg ikke hatt på avdelingene mine. Det er like gøy hvert år , å se  navnene til de nye barna vi får. Alltid mye forskjellig og mange nye navn.

Anonymkode: 00e3a...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

jeg har bare barnehagen

Det skal stå " jeg barn i barnehagen. "

Anonymkode: 00e3a...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo er ikke Nora innafor top 20 en gang. Emma er på topp, 62 har fått navnet og så vidt jeg kan se er det 116 barneskoler i Oslo, så ikke veldig fare for tre i hver klasse.

Kan så klart være plasser veldig mange barn har fått navnet Nora, men kan like gjerne være et helt annet navn det er tre av i klassen, som ikke er på noen top liste.

Anonymkode: 4df33...64c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke noe om og men for oss å velge bort de mest populære navnene, men da vi fikk barn gikk vi for familienavn og et av topp 10-navnene -ligner litt- på det vi gikk for.

Resultatet er at folk jevnt over kaller barnet det populære navnet og ikke det barnet heter, og det begynner å bli så old news.. hadde jeg visst at det skulle bli sånn, jeg vet ikke.. men det er en del rare navn i omløp der vi bor (kunstnerstrøk) så vi sklir godt under radaren. 

Anonymkode: 537d7...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som motenavn er litt som moten ellers. De kan kanskje være litt uvant i starten, men jo flere som bruker dem jo flere liker dem. Og begynner kanskje å like det så godt at de vil bruke det selv. Nora var nok et sånt navn. Og gamle oldemor navnet Ada har blitt et sånt navn. Det er virkelig på vei inn nå.

Husker da slengbuksene kom tilbake på 90 tallet etter å ha vært borte siden 70-tallet. Husker alle syntes de var sååå stygge i starten. Og vennene mine lo av meg da jeg var blant de første som kjøpte dem.  Så eksploderte utsalget av dem i butikkene og alle kjøpte dem likevel. Plutselig var slengbukser det fineste som fantes. Slik er det med veldig mange moter. Og motenavn. Jeg tror de som velger motenavn ofte er de samme som følger motene ellers også.

Så har vi dem som ikke har skjønt selv at navnet de velger er på vei til å bli et motenavn. Det så jeg med feks Noah og nå Matheo. De jeg kjenner som valgte disse navnene trodde de hadde valgt sjeldne navn de ville få ha for seg selv.

Selv kalte jeg datteren min for Livia. Likte både Liv, Live og Olivia, men ville ha et navn som skilte seg litt mer ut og ikke så mange andre hadde. Syns også det var litt morsomt  at kona til Keiser Augustus her Livia.
Så noen måneder etter vi hadde bestemt oss for navnet ringer moren min meg og sier ‘Nå er jeg redd du har valgt et fremtidig motenavn likevel for BabyLivia er et varemerke for baby klær/utstyr🙈

Jeg tenkte hun kanskje hadde rett men lot det stå til og krysset fingrene for at det ikke ville ta helt av. Dette var i 2016, og jeg har fortsatt ikke truffet noen andre som har kalt barnet sitt for Livia☺️

Kanskje det kommer noen flere nå etter at jeg har markedsført det her?🙃

Anonymkode: 7a055...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et topp ti navn fra året jeg ble født, og har alltid vært veldig fornøyd med det. Man skiller seg ikke ut, alle kan uttale det umiddelbart, man slipper gjenta det, man slipper stave det, man slipper forklare bakgrunnen, det oppfattes ikke gammeldags eller traust, det fungerer godt internasjonalt, og alt det der. 

Mange som tror de gir barna veldig spesielle navn, har praksis valgt noe som oppfattes gammeldags, eller noe som oppfattes litt sært. Eller som stadig blir uttalt feil. 

Anonymkode: 1802b...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Virker som motenavn er litt som moten ellers. De kan kanskje være litt uvant i starten, men jo flere som bruker dem jo flere liker dem. Og begynner kanskje å like det så godt at de vil bruke det selv. Nora var nok et sånt navn. Og gamle oldemor navnet Ada har blitt et sånt navn. Det er virkelig på vei inn nå.

Husker da slengbuksene kom tilbake på 90 tallet etter å ha vært borte siden 70-tallet. Husker alle syntes de var sååå stygge i starten. Og vennene mine lo av meg da jeg var blant de første som kjøpte dem.  Så eksploderte utsalget av dem i butikkene og alle kjøpte dem likevel. Plutselig var slengbukser det fineste som fantes. Slik er det med veldig mange moter. Og motenavn. Jeg tror de som velger motenavn ofte er de samme som følger motene ellers også.

Så har vi dem som ikke har skjønt selv at navnet de velger er på vei til å bli et motenavn. Det så jeg med feks Noah og nå Matheo. De jeg kjenner som valgte disse navnene trodde de hadde valgt sjeldne navn de ville få ha for seg selv.

Selv kalte jeg datteren min for Livia. Likte både Liv, Live og Olivia, men ville ha et navn som skilte seg litt mer ut og ikke så mange andre hadde. Syns også det var litt morsomt  at kona til Keiser Augustus her Livia.
Så noen måneder etter vi hadde bestemt oss for navnet ringer moren min meg og sier ‘Nå er jeg redd du har valgt et fremtidig motenavn likevel for BabyLivia er et varemerke for baby klær/utstyr🙈

Jeg tenkte hun kanskje hadde rett men lot det stå til og krysset fingrene for at det ikke ville ta helt av. Dette var i 2016, og jeg har fortsatt ikke truffet noen andre som har kalt barnet sitt for Livia☺️

Kanskje det kommer noen flere nå etter at jeg har markedsført det her?🙃

Anonymkode: 7a055...e75

Det er slikt navn jeg tenker på..  At man føler seg spesiell bare fordi man dropper en bokstav i, eller vrir litt, på et vanlig navn. Det gir egentlig bare litt yngre mødre vibber. Det er litt i samme gate som Zofie, og så hørte jeg om en som hadde valgt Lin (i stedet for Linn eller Line), det barnet må nok korrigere og gjenta resten av livet. 

Anonymkode: 1802b...cfd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt på å kalle min datter for Karen for 25 år siden, etter ei oldemor. 

Litt glad for att det navnet ble vraket idag. 

Anonymkode: ab91c...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...