AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:16 #1 Del Skrevet torsdag kl 21:16 Fjorårets statistikk ble lagt frem i dag og lista er like kjedelig som den pleier å være. https://www.nettavisen.no/nyheter/ssb-lucas-og-nora-var-de-mest-populare-navnene-i-fjor/s/5-95-2284696 Jeg forstår meg virkelig ikke på foreldre som velger navn til babyene sine som allerede har vært på topp 10-lista i mange år. Nitrist! Og stakkars barn som må dele navnet sitt med et dusin andre på skolen. Jeg er heller ikke fan av ekstremt uvanlige og sære navn, men topp 10-navn er verst. Anonymkode: c05ad...563 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:25 #2 Del Skrevet torsdag kl 21:25 Kjedelige navn! Anonymkode: c3167...915 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:59 #3 Del Skrevet fredag kl 06:59 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Fjorårets statistikk ble lagt frem i dag og lista er like kjedelig som den pleier å være. https://www.nettavisen.no/nyheter/ssb-lucas-og-nora-var-de-mest-populare-navnene-i-fjor/s/5-95-2284696 Jeg forstår meg virkelig ikke på foreldre som velger navn til babyene sine som allerede har vært på topp 10-lista i mange år. Nitrist! Og stakkars barn som må dele navnet sitt med et dusin andre på skolen. Jeg er heller ikke fan av ekstremt uvanlige og sære navn, men topp 10-navn er verst. Anonymkode: c05ad...563 Du tar feil. Det er riktignok slik at navn som Nora, Emilie og Emma har vært vanlig i svært lang tid, men målt mot før er det mye mer spredning på navn i dag, enn for 50+ år siden. Da hadde du jo årskull etter årskull etter årskull hvor alle het det samme. Da hadde du 4 Anne i hver klasse, og noen år etter 3 Hege, 3 Linda og 2 Camilla i hver klasse. Slik er det ikke i dag. Anonymkode: f72c6...f29 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:04 #4 Del Skrevet fredag kl 07:04 Da jeg vokste opp var vi 3 i klassen som het Kristin, det var 4 Marianne, 2 Elin osv. Og det gikk helt fint Så jeg tror barna med "ti på topp" navn vil klare seg godt i verden. Anonymkode: d3a98...7a0 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taffel Skrevet fredag kl 07:11 #5 Del Skrevet fredag kl 07:11 Kanskje det blir Nedrumdffekt neste år? De navnene der er jo fantastiske uten å være aldeles hjemmesnekret med konsonantras ala denne gjengen her: Eldst er Noah Nathaniel (13), fulgt av Milian-Mattheus (12), Adriel Amadeus (10 1/2), Lone-Leandra Miracle (9), Eliana-Estelle (7 1/2), Melion-Marchelius (6 1/2), Neah-Noelle (5), Melvin Makarios (3 1/2), Mindel-Macarra (2 1/2) og Novah-Nefeli (1). Navnet skjemmer ingen men, det må være litt slitsom å hete det samme som 3 i klassen, eller som dette; måtte stave alt hver eneste gang. Mellomtingen? 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:18 #6 Del Skrevet fredag kl 07:18 Hvis det hadde ligget andre navn på topp, hadde folk som tror de er originale fortsatt sagt "snork". Noen må nå en gang ligge på topp 10, og det er naturlig nok de navnene flest liker. Anonymkode: 9bdad...b14 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:21 #7 Del Skrevet fredag kl 07:21 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis det hadde ligget andre navn på topp, hadde folk som tror de er originale fortsatt sagt "snork". Noen må nå en gang ligge på topp 10, og det er naturlig nok de navnene flest liker. Anonymkode: 9bdad...b14 Det er litt som med interiør. Folk lever i sine grå interiør og tror de er edgy 😆 Anonymkode: 98e31...cb2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:23 #8 Del Skrevet fredag kl 07:23 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er litt som med interiør. Folk lever i sine grå interiør og tror de er edgy 😆 Anonymkode: 98e31...cb2 Jeg forsto ikke trenden med blendahvitt over alt, og enda mindre at alt nå skal være grått. Men da lar jeg bare være å bruke de "fargene", at andres hjem er grå lever jeg fint med. Anonymkode: 9bdad...b14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:30 #9 Del Skrevet fredag kl 07:30 Ronny og Roger var jo også populære navn engang Anonymkode: 75d8e...c9b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:36 #10 Del Skrevet fredag kl 07:36 Jeg merker at andre barns navn ikke klarer å engasjere meg. Anonymkode: 332b5...bfc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:40 #11 Del Skrevet fredag kl 07:40 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg merker at andre barns navn ikke klarer å engasjere meg. Anonymkode: 332b5...bfc Jeg synes det er spennende akkurat når jeg får høre om det, hva folk har valgt (Ines/Inse, haha), men etterpå konstaterer jeg bare at det ble navnet, enten jeg liker navnet eller ei. Synes det er litt rart å gå rundt å tenke at folk har "kjedelige" navn. Man bryr seg vel sjelden om hva ens voksne venner heter, så vet ikke hvorfor det skulle vært annerledes med barn. Det samme tenker jeg om at folk synes søskens navn må "passe sammen", hvorfor det? Sånn er det jo ikke for voksne. "Åja, du heter Per, men jeg heter Chantal. Så da blir det ikke oss to". Anonymkode: 9bdad...b14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:42 #12 Del Skrevet fredag kl 07:42 Taffel skrev (29 minutter siden): Kanskje det blir Nedrumdffekt neste år? De navnene der er jo fantastiske uten å være aldeles hjemmesnekret med konsonantras ala denne gjengen her: Eldst er Noah Nathaniel (13), fulgt av Milian-Mattheus (12), Adriel Amadeus (10 1/2), Lone-Leandra Miracle (9), Eliana-Estelle (7 1/2), Melion-Marchelius (6 1/2), Neah-Noelle (5), Melvin Makarios (3 1/2), Mindel-Macarra (2 1/2) og Novah-Nefeli (1). Navnet skjemmer ingen men, det må være litt slitsom å hete det samme som 3 i klassen, eller som dette; måtte stave alt hver eneste gang. Mellomtingen? I helvete for noen navn!!! 🤣 Anonymkode: 14009...502 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:44 #13 Del Skrevet fredag kl 07:44 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I helvete for noen navn!!! 🤣 Anonymkode: 14009...502 De har fått opptil flere barn med navn i samme gate også etter at denne artikkelen ble skrevet. Anonymkode: a85fe...7ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet fredag kl 07:46 #14 Del Skrevet fredag kl 07:46 Noen navn må jo ligge på topp, men jeg synes det er litt rart at mange av navnene på navnetoppen har ligget der så lenge som de har. Nora har jo vært på topp i nærmere 30 år? Er jo masse kvinner i 20-åra som heter det, i alle fall. Så litt rart at folk ikke blir lei. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:12 #15 Del Skrevet fredag kl 08:12 Uanonym bruker skrev (21 minutter siden): Noen navn må jo ligge på topp, men jeg synes det er litt rart at mange av navnene på navnetoppen har ligget der så lenge som de har. Nora har jo vært på topp i nærmere 30 år? Er jo masse kvinner i 20-åra som heter det, i alle fall. Så litt rart at folk ikke blir lei. Det er stort sett ikke de samme folkene som får barn gjennom 30 år. Og Nora er jo både et navn med lange tradisjoner i Norge, kulturell betydning gjennom Ibsen, og lett å bruke i de fleste land. Og så er det veldig overdrevet at det blir mange i hver klasse av de mest populære navnene. Det kan skje ved et slumpetreff, men kanskje er det en i hver tredje klasse i snitt. Anonymkode: 9bdad...b14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet fredag kl 08:15 #16 Del Skrevet fredag kl 08:15 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er stort sett ikke de samme folkene som får barn gjennom 30 år. Og Nora er jo både et navn med lange tradisjoner i Norge, kulturell betydning gjennom Ibsen, og lett å bruke i de fleste land. Og så er det veldig overdrevet at det blir mange i hver klasse av de mest populære navnene. Det kan skje ved et slumpetreff, men kanskje er det en i hver tredje klasse i snitt. Anonymkode: 9bdad...b14 Neida, det er selvfølgelig forskjellige folk som får ungene Men man blir jo gjerne litt "metta" av ting som har vært populære lenge, både navn og annet, selv om man ikke nødvendigvis har brukt det selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:25 #17 Del Skrevet fredag kl 08:25 Uanonym bruker skrev (30 minutter siden): Noen navn må jo ligge på topp, men jeg synes det er litt rart at mange av navnene på navnetoppen har ligget der så lenge som de har. Nora har jo vært på topp i nærmere 30 år? Er jo masse kvinner i 20-åra som heter det, i alle fall. Så litt rart at folk ikke blir lei. Dette. Emma og Emilie, verdens mest nitriste og kjedelige navn, har nå ligget veldig høyt i nærmere 30 år, likevel velges de fortsatt. De første Emmaene har begynt å produsere barn selv. Og disse navnforskerne sier at er det noe vi vil unngå, er det tantenavn på barna våre. Så at disse navnene fortsatt holder stand er smått utrolig. Må være mange som liker navnene, det er jo greit nok det, men hvorfor noen vil at eget barn skal hete det samme som ekstremt mange andre, er for meg et mysterium. Emma blir altså fortatt valgt av mange etter 25-30 år. Var det noe vi unngikk for enhver pris da vi valgte navn til våre tre, var det nettopp poppis-navnene. Anonymkode: c05ad...563 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:52 #18 Del Skrevet fredag kl 12:52 Uanonym bruker skrev (4 timer siden): Neida, det er selvfølgelig forskjellige folk som får ungene Men man blir jo gjerne litt "metta" av ting som har vært populære lenge, både navn og annet, selv om man ikke nødvendigvis har brukt det selv. Joda, men ikke så metta at det faktisk har noe å si, vel? "Så du heter Emma du ja, pell deg ut av mitt liv" 😅 Selv misliker jeg de fleste norrøne navn, men det har likevel ingen betydning for meg om folk velger dem. Anonymkode: 9bdad...b14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:00 #19 Del Skrevet fredag kl 13:00 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Fjorårets statistikk ble lagt frem i dag og lista er like kjedelig som den pleier å være. https://www.nettavisen.no/nyheter/ssb-lucas-og-nora-var-de-mest-populare-navnene-i-fjor/s/5-95-2284696 Jeg forstår meg virkelig ikke på foreldre som velger navn til babyene sine som allerede har vært på topp 10-lista i mange år. Nitrist! Og stakkars barn som må dele navnet sitt med et dusin andre på skolen. Jeg er heller ikke fan av ekstremt uvanlige og sære navn, men topp 10-navn er verst. Anonymkode: c05ad...563 Og jeg forstår meg ikke på dere som ikke kan la foreldre velge navna de vil til barna sine. Jeg er en som driter i hvor mange som heter det. Liker jeg navnet så skal jeg bruke navnet Jeg er forresten 12 uker på vei nå, og blir det en gutt så blir det Lukas ❤️ håper det er greit for deg. Eller, jeg driter i om det er greit for deg Anonymkode: a67ba...838 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet fredag kl 13:02 #20 Del Skrevet fredag kl 13:02 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Joda, men ikke så metta at det faktisk har noe å si, vel? "Så du heter Emma du ja, pell deg ut av mitt liv" 😅 Selv misliker jeg de fleste norrøne navn, men det har likevel ingen betydning for meg om folk velger dem. Anonymkode: 9bdad...b14 Hehe, nei, men hvis man er interessert i navn, så er vel det noe man følger litt med på, og da blir man jo litt lei når det er de samme som går igjen år etter år. Litt som at hvis man er interessert i mote eller interiør, så blir man lei hvis én type klesplagg eller en type innredning holder seg trendy år eller år. Selv om man ikke kjøper det selv. Man har lyst på litt nye impulser, kanskje? Tror ikke det med navn er personlig - selv om jeg synes Nora og Lukas er litt kjedelige navn, så betyr jo ikke det at jeg misliker folk som heter det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå