Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Har ikke satt meg skikkelig inn i reglene, skal ringe NAV i morgen for å få sikkert svar, men lurte på om noen her som vet..

Jeg er i foreldrepermisjon nå, er 2 mnd før jeg begynner i full jobb. Jeg og samboer har funnet ut at det beste for oss er om jeg er hjemme 1 mnd ulønnet, når min permisjon er over, før far tar ut sin permisjon. Er dette lov? Er klar over at jeg mister rettigheter ved eventuell sykdom osv. Far vil vere i full jobb når jeg er i ulønnet.

Anonymkode: 38a86...04a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er lov. 

Anonymkode: c0919...6a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, han kan ta permisjonen sin fram til barnet er tre år eller fram til du starter permisjon med neste barn. Han trenger ikke ta den inntil din permisjon, dere trenger ikke ha sammenhengende permisjonstid med barnet. 

Anonymkode: 59cb9...e6c

• Liker 1
Gjest babbo
Skrevet

Hadde ulønnet tre mnd før far tok over 😀

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er lov, du trenger ikke spørre NAV om det, veldig vanlig å gjøre :) Husk å søke permisjon fra jobben så fort som mulig. Du har lovfestet rett på perm hvis du går rett fra lønnet til ulønnet (uten ferie imellom) men greit å si ifra til jobben i så god tid man kan likevel. Mener også at om du har en skriftlig avtale med jobben om hvilken dato du skal være tilbake så mister du ikke alle rettigheter.

Anonymkode: 69119...63b

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har mulighet (dvs rekker å få gjort det, og arbeidsgiver aksepterer det), kan det være lurt å dele den ulønnede permisjonen i to perioder på to uker hver, og legge det innimellom den lønnede permisjonen. Da mister du ikke rettigheter (det er først ved minst fire uker sammenhengende ulønnet permisjon at man mister rett til sykepenger).

Anonymkode: 775d8...4fc

AnonymBruker
Skrevet

Og ikke ring for sånne ting. Står på NAV sine sider. Bare å gå der å fyll ut hva dere skal gjøre.

Anonymkode: ca8cc...8f8

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hei!

Har ikke satt meg skikkelig inn i reglene, skal ringe NAV i morgen for å få sikkert svar, men lurte på om noen her som vet..

Jeg er i foreldrepermisjon nå, er 2 mnd før jeg begynner i full jobb. Jeg og samboer har funnet ut at det beste for oss er om jeg er hjemme 1 mnd ulønnet, når min permisjon er over, før far tar ut sin permisjon. Er dette lov? Er klar over at jeg mister rettigheter ved eventuell sykdom osv. Far vil vere i full jobb når jeg er i ulønnet.

Anonymkode: 38a86...04a

Ikke noe problem.

Mannen kan ta sin permisjon når som helst i løpet av de første 3 årene.

Du regulerer dette selv på Min side på nav.no. Trenger ikke ringe.

Endret av Ny Bruker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...