Gå til innhold

Datter (norsk og kristen) truffet en gutt (muslim). Kan det gå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Takk for mange svar. Kjente jeg ble mer engstelig jeg nå. Jeg kjenner ikke Islam så godt siden jeg ikke kjenner noen. Men har prøvd å lese meg litt opp på det. 

Vår datter er kristen som i at hun er døpt og konfirmert i kirken. 

Men hvis han går i mot sine foreldre slik han antyder, hva skjer da? Blir alle bånd til familien brutt? Han har tre mindre søsken som jeg har forstått han er veldig glad i. Kan en muslim bli kristen? Vet han går i moské. Om det er frivillig eller tvang vet jeg ikke. 

Å nekte henne å treffe han vet jeg heller ikke hvor lurt er. 

TS

Anonymkode: 03aa5...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for mange svar. Kjente jeg ble mer engstelig jeg nå. Jeg kjenner ikke Islam så godt siden jeg ikke kjenner noen. Men har prøvd å lese meg litt opp på det. 

Men hvis han går i mot sine foreldre slik han antyder, hva skjer da? Blir alle bånd til familien brutt? Han har tre mindre søsken som jeg har forstått han er veldig glad i. Kan en muslim bli kristen? Vet han går i moské. Om det er frivillig eller tvang vet jeg ikke. 

TS

Hvis han konverterer til Kristendommen så er det nesten 100% sikkert at han blir utstøtt av familie og venner. 

Anonymkode: 58a7d...4b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig ikke bekymret meg så veldig. De er 16 år gamle. Lite sannsynlig at dette er mannen din datter kommer til å ende opp med. Selv vokst opp i et flerkulturelt miljø og både jeg og flere venninner var i samme situasjon da vi var 16. Ingen som har endt opp sammen. Men husker det som en tøff situasjon å være i der og da. Jeg «elsket» jo denne gutten og var sårt at familien hans ikke kunne vite at jeg eksisterte. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS

Beklager men har du bodd under en stein? Så mye som det har vært om islam og muslimer opp igjennom og så vet du ingenting? 

Anonymkode: cb6f9...b0f

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Så lenge hun har penger han kan få.. eller sponser han med mat  andre ting så han kan bruke sine penger på familien sin. PS han er sikkert grei nå. Bare vent til de er gift da vil bomben slå ned som et tryllestav... Da vil han vise hvem han er. 

Anonymkode: daff4...a42

Er ikke dette stigmatiserende da?

Jeg (mann) hadde en god muslimsk venn før, som bare er snill og grei (så vidt jeg vet). Kjenner andre som er muslimer også som er veldig hyggelige. Selv om kanskje kristen+ muslim ikke er den beste matchen i et forhold, så får det være måte på negativitet. Sjansen for brudd er nok stor uansett p.ga. denne forskjellen. Men vi har da ingen grunn til å tro at gutten kommer til å gjøre henne noe vondt??

Anonymkode: fc1cd...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS; sjansen for at han blir kristen er liten, tenk på alle konsekvensene han får. Kanskje brudd med familie, kjeft, osv. Men en muslim og kristen KAN være sammen likevel, men utfordringene blir jo klart større enn hvis begge hadde samme tro. Dette går nok "over" av seg selv (de går fra hverandre). De er jo bare 16 år også.

Anonymkode: fc1cd...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haldrup skrev (1 time siden):

Det er fantastisk at dere får det til å fungere..... Men sannheten er at største delen av slike ekteskaper ikke fungerer....

Har en muslimsk svigerdatter. Min sønn ble ønsket velkommen i hennes familie. Datteren deres ble døpt. Så det er ikke helt uvanlig, men det kommer an på familien og kulturen, ikke bare religion. I flere land er man født muslim, enten man er religiøs eller ei, og da er man muslim livet ut.  

Anonymkode: 6fba1...5c1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Beklager men har du bodd under en stein? Så mye som det har vært om islam og muslimer opp igjennom og så vet du ingenting? 

Hehe, jo, altså , jeg vet jo det som står i aviser og nyheter bl.a. Men det har ikke vært så mye om forhold mellom muslim og kristen, eller hvordan muslimske foreldre nekter barna deres kjærester osv. Mye av det andre har jeg selvfølgelig fått med meg. Og så har jeg sikkert ikke fått med meg alt da jeg i blant velger å lukke øra for nyhetene, det er stort sett bare negativt. Derfor spør jeg her om erfaringer og råd. 

For det jeg har lest er at muslimske gutter kan ha kristen kjæreste. Så jeg ble litt overrasket når foreldrene hans tydeligvis nekter han dette. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten til datteren min er fra Syria hvis det har noe å si. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff nei.

alle norske damer ( kristen eller ei) bør holde seg langt unna muslimske menn.

spiller ingenrolle om de er født i norge, de har fremdeles samme kvinnesynet 

Anonymkode: 61604...2c1

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har en muslimsk svigerdatter. Min sønn ble ønsket velkommen i hennes familie. Datteren deres ble døpt. Så det er ikke helt uvanlig, men det kommer an på familien og kulturen, ikke bare religion. I flere land er man født muslim, enten man er religiøs eller ei, og da er man muslim livet ut.  

Anonymkode: 6fba1...5c1

Det er mulig på grunn av at de ikke er muslimer. Det er strengt forbudt i følge Koranen for kvinner å gifte seg med vantro ( ikke muslimske). Menn kan jo så klart gjøre det, om det oppdrar barna i den muslimske tro. (Flere troende).

Anonymkode: 2b419...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er mulig på grunn av at de ikke er muslimer. Det er strengt forbudt i følge Koranen for kvinner å gifte seg med vantro ( ikke muslimske). Menn kan jo så klart gjøre det, om det oppdrar barna i den muslimske tro. (Flere troende).

Anonymkode: 2b419...b90

Nei?

Det kommer an på hvilket land de kommer fra. I noen sørøstlige land i Asia kan muslimske kvinner gifte seg med ikke-muslimer. De kan inngå et sivilt giftermål. 

Syria har jeg ingen kjennskap med, men regner med at de er mer restriktive der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får bare håpe at gutten er sterk nok til å dumpe familien for godt, og bli en del av det norske samfunnet. 

Anonymkode: 1436b...d56

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man får bare håpe at gutten er sterk nok til å dumpe familien for godt, og bli en del av det norske samfunnet. 

Det skjer i så få tilfeller at det ikke er å regne med engang.

Det høres ut som om denne gutten er fra en ikke-integrert familie med forstokket konservative foreldre som heller burde funnet seg bosted i et muslimsk land. Dette forholdet er dømt i utgangspunktet, jeg hadde gjort alt jeg kunne for å få det avsluttet, selvsagt på en så skånsom måte som mulig for jenta mi.

Anonymkode: 9736d...74e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du tør la de treffes. Det har ikke så mye å si hvilket land de er fra. Meeeen... det er er faktisk ikke bare bare...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skjer når det flyr kuer over Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han sier jo han vil vekk derifra, når de nekter han å være sammen med den han vil. Jeg synes jo at det er bra han vil vekk, men samtidig tenker jeg at det er voldsomt å stikke fra familien.  Hvertfall når man bare er 16, og går på skole. Er jo ikke lett å komme seg derifra da.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan det gå. Du skal ikke blande deg inn i hans familieforhold. Du skal bare støtte ham og datteren din og sørge for at ditt hjem er et trygt sted å være for dem. 

Anonymkode: 74c4a...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han sier jo han vil vekk derifra, når de nekter han å være sammen med den han vil. Jeg synes jo at det er bra han vil vekk, men samtidig tenker jeg at det er voldsomt å stikke fra familien.  Hvertfall når man bare er 16, og går på skole. Er jo ikke lett å komme seg derifra da.

TS

Det kommer ikke til å skje. Han smisker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her kan faktisk gå så galt at livet til datteren din rett og slett blir ødelagt. 

Jeg vet om Norske som er sammen med Syrere som ikke får snakke med sin Norske familie alene - noengang. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...