Gå til innhold

Datter (norsk og kristen) truffet en gutt (muslim). Kan det gå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har en datter på 16, hun har blitt kjæreste med en gutt i klassen. Begge går på videregående. "Problemet" er at han er muslim. Det er greit for oss at de er sammen. Men vi synes jo samtidig at det er litt skummelt, fordi det er så ukjent for oss. Vi kjenner ingen muslimer. Det virker som de har det fint. Han har vært her på besøk noen ganger. Men ettersom jeg har forstått er ikke hun velkommen til han. Og nå hadde foreldrene hans sagt at han ikke får være sammen med henne, fordi hun ikke er muslim... Og han sier han heller flytter fra familien, da han vil treffe hvem han vil. De vil ikke gjøre det slutt, og treffes nå i smug. Går på kino, henger litt på kjøpesenteret, og han har vært hos oss et par ganger etterpå. Og de treffes jo på skolen. 

Hvordan forholder vi oss til dette? Jeg synes plutselig dette ble litt skummelt. Hva kan han gjøre? Jeg spurte han om jeg skulle prate med foreldrene hans, men det var ingen vits. Det ville ikke forandre meningen dems. Er jo redd de vil støte på foreldrene hans når de henger sammen i byen. Kan de gjøre noe fysisk, mot han eller henne? Noen som har erfaring eller råd? 

Anonymkode: 03aa5...055

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei desverre. Det kan fort ende med at enten så prøver han å få henne til å konvertere eller så kan det hende han er sammen med henne før han finner ei som er muslim 🫣 Det skjedde med den ene venninnen min, exn hennes er muslim og prøvde å få henne til å konvertere slik at de kunne være sammen offentlig, hun ville ikke konvertere å han slo opp rett etterpå. 

Anonymkode: 58a7d...4b1

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt ann på hvordan troen han er. Ingen er like. Din datter er Kristen..men hvor kristen....

Han kan jo bare være muslim..men vlte norsk...altså feire jul, ikke se ned på kvinner,spise kjøtt etc

Dere må sette dere ned p snakke i, Finn ut hvor han står med barn, giftemål, kvinne syn etc. Mange muslimske menn er faktisk gode menn 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muslimer har ikke lov til å konvertere.... så det blir dattera deres som må gjøre det om det skal fungere.... Men det blir fort at hun må gi avkall på nesten alt hun kjenner.... Kvinner har ikke rettigheter i islam.... 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det mest skumle er foreldrenes holdning her. Jeg sitter nå i stua med min muslimske svigermor og har det fantastisk. At mannen i mitt liv kommer fra et muslimsk land har for min del vært en kulturell berikelse. 

MEN jeg ble ønsket velkommen fra første dag. Min svigerfamilie har absolutt ingenting mot at jeg er norsk. 

Min mann har en kamerat som var i nøyaktig samme situasjon som gutten her. Endte med at han ble presset til å gifte seg med en slektning fra bygda der de opprinnelig kommer fra. Fullstendig krasj og stor ulykke. Analfabet fra fjellbygd som lever som på 1200 tallet og moderne norsk gutt. Ble skilsmisse, stor skam og han brøt med familien til slutt. 

Som med norske familier er muslimske familier utrolig forskjellige. Fra fantastiske til mareritt. 

Om min datter var i situasjonen ville jeg støttet de unge, og akseptert forholdet. Det siste de trenger er to familier som gjør livet vanskelig. Så er de kun tenåringer, og det blir antagelig ikke dem. OM det skulle bli det har iallefall ikke dere skapt splid mellom dem og dere, og er deres støtte og trygghet når han isåfall trolig må bryte ned sin familie. 

Håper han er sterkere enn min manns kamerat angående å bli presset til ekteskap med dem familien velger. Går sjeldent bra med så ulikt utgangspunkt og heller ingen kjærlighet å hente støtte fra. 

Anonymkode: 4800e...a1d

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (3 minutter siden):

Det kommer jo helt ann på hvordan troen han er. Ingen er like. Din datter er Kristen..men hvor kristen....

Han kan jo bare være muslim..men vlte norsk...altså feire jul, ikke se ned på kvinner,spise kjøtt etc

Dere må sette dere ned p snakke i, Finn ut hvor han står med barn, giftemål, kvinne syn etc. Mange muslimske menn er faktisk gode menn 

Dette. 

Du skriver at datteren din er kristen. Mener du at hun faktisk er kristen, eller bare "kristen" fordi hun er norsk? Tor hun aktivt på Gud og Jesus og sånt? Går hun i kirken og leser bibel? 

Muslimer er veldig forskjellig. Noen er dypt troende, noen er muslimer nesten bare fordi kulturen/familien krever det. Jeg kjenner en god del såkalte muslimer som blant annet både drikker alkohol og feirer jul, og aldri går i moské. 

Anonymkode: 6c2ff...b0e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hadde helt ærlig bare pakket opp og flyttet til en annen del av landet for å skille dem. Det er ikke en trygg situasjon. 

Anonymkode: cb0fd...867

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Haldrup skrev (2 minutter siden):

Muslimer har ikke lov til å konvertere.... så det blir dattera deres som må gjøre det om det skal fungere.... Men det blir fort at hun må gi avkall på nesten alt hun kjenner.... Kvinner har ikke rettigheter i islam.... 

Dette er jo litt overdrevet. 

Jeg måtte ikke konvertere. Jeg gjorde det etter rundt 10 år, men like lettsindt som de fleste konfirmeres liksom kristent. Jeg gjorde det kun fordi svigermor var bekymret for at jeg ikke kom til paradis når jeg dør, og det var å si en setning tre ganger og så leve livet mitt videre som før. Så er svigermor like fornøyd som mine foreldre er angående at våre barn både ble døpt og konfirmert i kirka. For meg og min kjære er dette ingen problem, for det er samme gud, så why not? 

Vi feirer både jul og eid også. 

Veldig mange muslimer er omtrent like muslimske som gjennomsnittlig nordmenn er kristne, og slikt er ikke noen stor sak. Var helt greit for både meg og mannen min å gjøre de tingene som var viktig for våre foreldre, selv om det ikke var dyptfølt eller livsendrende. 

Hvor mange nordmenn døper ikke sine barn mest for familiens skyld? Hvor mange nordmenn konfirmeres ikke uten å ikke være dypt personlig kristne? Hvor mange feirer ikke jul uten... 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har hatt dårlig erfaring med dette i vår familie. Vår datter ble aldri godtatt, uten noen gang å ha møtt foreldrene engang. Verdens mest forsiktige og snille person, men som da ikke er god nok for deres sønn i kraft av at hun er norsk. Dette er mennesker som har bodd i Norge i 30 år og jobber. Sønnen må gifte seg med en foreldrene godtar.

Gutten selv var forøvrig en kjernekar, i utgangspunktet, var hos oss flere ganger, men turte ikke stå i mot foreldrene, selv om han var over myndig alder og født i Norge. Så det måtte bli slutt, etter er par år. Hun var knust. I etterkant kjennes det som at vår datter ble brukt i ventetiden på at han fant ut av ting, jeg synes virkelig ikke noe om det. Kunne skrevet mer om hva som hendte, men lar det bli med dette. Det kunne aldri bli et gjensidig hengivent forhold. Jeg har blitt mer skeptisk til slike forhold etter dette.

Anonymkode: f6175...a9c

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får bare håpe at datteren din tar signalene om hvor lite interessant hun er for denne muslimske familien. Tvert i mot er hun en trussel og kanskje et hatobjekt. Og denne muslimske gutten får i hvert fall noe å løpe for hvis han snart ikke tar til vettet. Dette kan faktisk bli stygt jo lenger det varer.

Hun får finne seg alt annet av en kjæreste. Bare ikke en som er fanget til islam. Lar hun seg fange er virkelig toget gått..

Anonymkode: 8bee2...cdf

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er jo litt overdrevet. 

Jeg måtte ikke konvertere. Jeg gjorde det etter rundt 10 år, men like lettsindt som de fleste konfirmeres liksom kristent. Jeg gjorde det kun fordi svigermor var bekymret for at jeg ikke kom til paradis når jeg dør, og det var å si en setning tre ganger og så leve livet mitt videre som før. Så er svigermor like fornøyd som mine foreldre er angående at våre barn både ble døpt og konfirmert i kirka. For meg og min kjære er dette ingen problem, for det er samme gud, så why not? 

Vi feirer både jul og eid også. 

Veldig mange muslimer er omtrent like muslimske som gjennomsnittlig nordmenn er kristne, og slikt er ikke noen stor sak. Var helt greit for både meg og mannen min å gjøre de tingene som var viktig for våre foreldre, selv om det ikke var dyptfølt eller livsendrende. 

Hvor mange nordmenn døper ikke sine barn mest for familiens skyld? Hvor mange nordmenn konfirmeres ikke uten å ikke være dypt personlig kristne? Hvor mange feirer ikke jul uten... 

Du skriver at du konverterte.... etter 10 år ja.... men du konverterte.... fordi det var en problemstilling i familien..... kanskje en liten ubetydelig problemstilling men..... uansett var det deg som måtte endre deg og ikke han....

Kanskje du burde lese det du skrev på nytt..... for her ble du presset til å gjøre det, uansett du ville eller ei...! 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere bør gjøre alt i deres makt for å forhindre dette før det går lenger.

Anonymkode: 3edf8...e70

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har hatt dårlig erfaring med dette i vår familie. Vår datter ble aldri godtatt, uten noen gang å ha møtt foreldrene engang. Verdens mest forsiktige og snille person, men som da ikke er god nok for deres sønn i kraft av at hun er norsk. Dette er mennesker som har bodd i Norge i 30 år og jobber. Sønnen må gifte seg med en foreldrene godtar.

Gutten selv var forøvrig en kjernekar, i utgangspunktet, var hos oss flere ganger, men turte ikke stå i mot foreldrene, selv om han var over myndig alder og født i Norge. Så det måtte bli slutt, etter er par år. Hun var knust. I etterkant kjennes det som at vår datter ble brukt i ventetiden på at han fant ut av ting, jeg synes virkelig ikke noe om det. Kunne skrevet mer om hva som hendte, men lar det bli med dette. Det kunne aldri bli et gjensidig hengivent forhold. Jeg har blitt mer skeptisk til slike forhold etter dette.

Anonymkode: f6175...a9c

Dette er dessverre vanlig.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Haldrup skrev (2 minutter siden):

Du skriver at du konverterte.... etter 10 år ja.... men du konverterte.... fordi det var en problemstilling i familien..... kanskje en liten ubetydelig problemstilling men..... uansett var det deg som måtte endre deg og ikke han....

Kanskje du burde lese det du skrev på nytt..... for her ble du presset til å gjøre det, uansett du ville eller ei...! 

Nemlig, det er alltid den "vestlige" som må endre seg.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, dessverre. Andre veien kunne fungert siden det er forbudt, da ville hun visst avstand. Muslimske menn har lovt å gifte seg med kristne og jødiske, men ikke omvendt. ( Enda en av regler for sosial kontroll og økning av egne rekker)

Anonymkode: 2b419...b90

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Altså, de er seksten år. De skal vel ikke akkurat gifte seg. 

(Og selvfølgelig kan slike forhold fungere fint også for voksne, men utfordringene er gjerne flere enn ved lik kulturbakgrunn).

Anonymkode: fe5b7...fe8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mannen min er en ateistisk muslim og jeg er «vanlig» kristen. Går så fint så. Min svigermor er muslim og min svigerfar er etnisk norsk kristen nordmann. Ekteskapet der har vart i over 50 år. 

Anonymkode: cb6f9...b0f

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hovedspørsmålet er hvor i verden han er fra? Ingen muslimer er like, heller ikke de fra samme land. Neste er at han umulig kan være veldig religiøs, siden de praktiserende muslimene ikke har kjærester og forhold vi er vant med. Der er det kun giftemål som gjelder. Og han kan faktisk gifte seg med henne hvis det kommer så langt, uten at hun må konvertere eller følge hans regler. Foreldrene hans kan ikke nekte det.

Anonymkode: 48df9...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...