Gå til innhold

ADD-utredning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har så lenge jeg kan huske hatt et tanke-kaos uten like. Det stopper aldri opp i hodet mitt. Jeg har alltid trodd at dette bare ha vært stress, men innser nå at jeg krysser av på langt flere trekk som er typiske for ADD. 

jeg har spurt om utredning fra fastlege i 2023, men da fått avslag på bakgrunn av at jeg har fullført master. Jeg fungerte «godt nok» fikk jeg beskjed om fra DPS. 

Det som DPS og fastlegen min ikke vet noe om, er at jeg fikk ADHD-medisin av min søster i perioden jeg skrev master. Jeg vet at dette ikke er greit i det hele tatt, så spar meg for slike kommentarer! Problemet mitt er at effekten jeg fikk av medisin var utrolig. Det er som jeg fikk et lys i hodet og kontroll på tankene mine. Det føltes ikke ut som jeg druknet lengre. Jeg fikk en følelse av zen og indre ro. Klarer ikke helt å beskrive det, men jeg tror oppriktig at jeg aldri hadde klart å levert master uten medisinen.

Det er nå snart to år siden jeg fullførte master, og utfordringene mine har enda verre at jeg er nødt til å ta grep. Jeg velger derfor å søke om ny utredning.

Skal jeg være ærlig med fastlegen og fortelle om medisinene? Jeg ønsker ikke å fortelle at jeg fikk dem fra min søster, men tenkte jeg kanskje kunne si at det var fra en venninne eller noe. Jeg er ikke ute etter medisinene, men en forklaring på hvorfor jeg ikke fungere i hverdagen. 

Anonymkode: b4307...2ba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke svare på det du spør om. Men nevnte du i henvisningen din at søsteren din har ADHD. Det øker jo sjansene for at du har det. 

I tillegg så er jo ikke "problemet" her kun masteroppgaven. Det har jo klart alt utenom masteroppgaven uten medisiner? Det betyr ikke at du ikke har ADHD. Men du bør forklare hvordan du klarte dette selv med ADHD. Jeg skriver det som tips til henvisningen din. Jeg skriver ikke dette for å si at du ikke bør be om henvisning. 

Kan også være du bør vurdere privat utredning om du ikke får plass hos DPS. 

Anonymkode: 5c3f4...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADHD/ADD er langt mer enn tankekaos. Hvis du skal få utredning fra det offentlige så må du fremlegge utfordringene bedre enn det. 

Anonymkode: f59a8...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg kan ikke svare på det du spør om. Men nevnte du i henvisningen din at søsteren din har ADHD. Det øker jo sjansene for at du har det. 

I tillegg så er jo ikke "problemet" her kun masteroppgaven. Det har jo klart alt utenom masteroppgaven uten medisiner? Det betyr ikke at du ikke har ADHD. Men du bør forklare hvordan du klarte dette selv med ADHD. Jeg skriver det som tips til henvisningen din. Jeg skriver ikke dette for å si at du ikke bør be om henvisning. 

Kan også være du bør vurdere privat utredning om du ikke får plass hos DPS. 

Edit: I henvisningen bør du også fokusere på ADHD-symptomer og hvor hardt du er rammet. I tillegg at du har hatt symptomer siden du var barn. 

Her er skjemaet som ofte brukes når man skal utrede ADHD. 

https://www.advancedassessments.co.uk/resources/ADHD-Screening-Test-Adult.pdf

Nå vet jeg ikke hva som stod i din henvising og hva du skrev i klagen om du klagde. Men jeg synes mange her på Kvinneguiden som snakker om at de vi ha ADHD-utredning kun nevner ting som "tanke kaos i hodet", "slet på innsiden". Men det blir for vagt til å få utredning for ADHD.  I tillegg kan de si ting som "jeg slet med konsentrasjonen på skolen". Men de sier ikke noe om hvor hardt de slet. Det siste er helt essensielt. 

Klagen skriver du også selv så her kan du jo skrive en lang tekst og få med absolutt alle argumentene for at du har ADHD. I klagen skal du også gjøre det klart hvorfor argumentene til avslaget ditt ikke gjelder for ditt tilfelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Edit: I henvisningen bør du også fokusere på ADHD-symptomer og hvor hardt du er rammet. I tillegg at du har hatt symptomer siden du var barn. 

Her er skjemaet som ofte brukes når man skal utrede ADHD. 

https://www.advancedassessments.co.uk/resources/ADHD-Screening-Test-Adult.pdf

Nå vet jeg ikke hva som stod i din henvising og hva du skrev i klagen om du klagde. Men jeg synes mange her på Kvinneguiden som snakker om at de vi ha ADHD-utredning kun nevner ting som "tanke kaos i hodet", "slet på innsiden". Men det blir for vagt til å få utredning for ADHD.  I tillegg kan de si ting som "jeg slet med konsentrasjonen på skolen". Men de sier ikke noe om hvor hardt de slet. Det siste er helt essensielt. 

Klagen skriver du også selv så her kan du jo skrive en lang tekst og få med absolutt alle argumentene for at du har ADHD. I klagen skal du også gjøre det klart hvorfor argumentene til avslaget ditt ikke gjelder for ditt tilfelle. 

Edit: Sjekk også DPS sin prioriteringsveilder for å se hva som vektlegges:
https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/tilstander-for-psykisk-helsevern-for-voksne/adhd-alvorlige-symptomer-og-nedsatt-funksjon#adhd-alvorlige-symptomer-og-nedsatt-funksjon-veiledende-frist-26-uker

Få meg alt som taler for at du bør få utredning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en sju-siders lang liste med eksempler og trekk som kan kobles til ADD. Jeg klarer bare ikke å organisere dem til et kort innlegg her 😅

Jeg fungerer ikke på jobb, og jeg jobber i skole. Min mangel på konsentrasjon påvirker andre og kan føre til store konsekvenser. Jeg fungerer heller ikke i forholdet mitt da jeg har ekstreme emosjonelle reaksjoner til min samboer når han bare gir men en liten tilbakemelding på noe (han er verdens beste samboer, og er virkelig tålmodig). Men hvor lenge skal hal holde ut med en partner som ikke klarer å gi noe tilbake pga. tankekaos, emosjonell disregulering, ekskutive vansker, lav selvtillit og selvfølelse m.m? Huset vårt er et evig kaos, noe som stresser meg helt sykt mye, men jeg klarer ikke å gjøre noe med det heller. Jeg er utkjørt før kl. 12 på dagen. Har jeg ikke ryddet ut av oppvaskmaskinen før jobb, så klarer jeg ikke å gjøre det etter jobb. 

Der er langt mer en tankekaos! Jeg føler ikke som at jeg lever et liv, jeg overlever bare dag for dag. 

Jeg har sett meg ut en privatklinikk om søknaden ikke går gjennom. 

Jeg har også full støtte fra familie og samboer. Foreldrene mine har innrømmet at jeg var det «glemte» barnet i familien da jeg har søstre som har trengt mer veiledning enn meg, og vi har gått gjennom en skilsmisse (veldig fin og redelig skilsmisse). Jeg var det som kan kalles for «flink pike». 

ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare gå privat hvis du kan. Bare det at de avviser folk som har «fullført master» sier alt om hvor lite de kan, eller later som de ikke kan for å slippe å ta inn folk. 

Anonymkode: 65810...1f0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har en sju-siders lang liste med eksempler og trekk som kan kobles til ADD. Jeg klarer bare ikke å organisere dem til et kort innlegg her 😅

Når jeg skrev innleggene mine så handlet det ikke om at du må skrive alle symptomene her på Kvinneguiden. Jeg mente kun at du bør få det med i henvisningen. 

DPS siler som du merket knallhardt. Så når man søker om plass så bør henvisningen/klagen være skrevet slik at det er så godt som umulig for DPS å finne noen argumenter for hvorfor du ikke har ADHD og hvorfor du ikke er rammet hardt nok. 

F.eks når du skriver at du sliter på jobb. Så vær konkret med hva du sliter med  og hvor mye slik at DPS ikke kan si "du har nok bare dårlig selvtillit", eller "du vil klare deg om du bytter jobb". Min erfaring er at DPS leter med lupe etter grunner til å ikke gi ADHD-utredning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når jeg skrev innleggene mine så handlet det ikke om at du må skrive alle symptomene her på Kvinneguiden. Jeg mente kun at du bør få det med i henvisningen. 

DPS siler som du merket knallhardt. Så når man søker om plass så bør henvisningen/klagen være skrevet slik at det er så godt som umulig for DPS å finne noen argumenter for hvorfor du ikke har ADHD og hvorfor du ikke er rammet hardt nok. 

F.eks når du skriver at du sliter på jobb. Så vær konkret med hva du sliter med  og hvor mye slik at DPS ikke kan si "du har nok bare dårlig selvtillit", eller "du vil klare deg om du bytter jobb". Min erfaring er at DPS leter med lupe etter grunner til å ikke gi ADHD-utredning. 

Disse påstandene kommer gang på gang i tråder hvor folk har fått avslag på utredning for ADHD, men det er aldri noen som kan vise til reelle kilder på denne påstanden. Og det er jo faktisk veldig mange som får innvilget utredning på Dps og grunnen til at de får det er at det foreligger veldig lite tvil på at de faktisk har diagnosen.

Anonymkode: 56f9e...e5f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva vil du med diagnosen om du ikke er ute etter medisinene da? Du får nemlig lite hjelp utenom medisinering etter en evt diagnose.Da blir du etterlatt til det selv og beskjed om å lese litteratur om tema..

Jeg tenkte som deg ved utredning. At jeg bare ville prøve å forstå meg selv. Finne en forklaring på hvorfor jeg ikke fungerte. Etter å ha fått diagnosen og uten medisiner har det egentlig ikke utgjort en forskjell. Jeg vil heller ikke gå på medisiner fordi jeg er redd for bivirkingene. Ei venninne havnet på akutten med gejrterytmeforstyrrelse etter hun startet opp med Ritalin.

I stedet for utredning. Hva med å bare tenke du har diagnosen selv om du ikke har det på papiret? Søk råd og følg dem. Som etter beste evne som om du har diagnosen. For husk, selv om du skylle fått medisiner også så er det de færrrste som går på dem livslangt. De fleste bruker dem bare i en periode i livet og slutter på sikt.

Anonymkode: e13f5...f0d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Disse påstandene kommer gang på gang i tråder hvor folk har fått avslag på utredning for ADHD, men det er aldri noen som kan vise til reelle kilder på denne påstanden. Og det er jo faktisk veldig mange som får innvilget utredning på Dps og grunnen til at de får det er at det foreligger veldig lite tvil på at de faktisk har diagnosen.

Jeg vet ikke hvilken av påstandene mine du er uenig i. Jeg har uansett ingen dokumentasjon. Det er kun min personlige erfaring og min erfaring med å snakke med andre. 

Jeg fikk ADHD-utredning. Men jeg måtte klage for å få utredningen. Da jeg fikk avslaget så var det en begrunnelse som var helt useriøs med tanke på henvisningen min. DPS leste henvisningen som fanden leser Bibelen. Så sendte jeg inn en klage hvor jeg begrunnet hvorfor begrunnelsen ikke ga mening med tanke på henvisningen  og at det var svært sannsynlig at jeg hadde ADHD om man man leste hva som faktisk stod i henvisningen. Da fikk jeg utredning. 

Da jeg fikk avslaget så snakket jeg med fastlegen. Hun sa at hun opplevde at DPS ga automatisk avslag på henvisningene hennes, men at man fikk utredning når man klaget. Hun viste meg også henvisningen for å vise at hun hadde skrevet en god henvisning og at begrunnelsen i avslaget tydet på at DPS ikke hadde lest henvisningen ordentlig og at de måtte ha bestemt seg på forhånd for å gi avslag.

Jeg sier ikke at alle har samme opplevelse som meg. Det er mange DPSer i landet.  Men fastlegen min har skrevet mange henvisninger til min DPS. Så det er ikke kun jeg som har opplevd dette, fastlegen sa det skjedde hele tiden når hun henviste til ADHD-utredning. Og hun viste meg henvisningen og jeg er helt enig med henne at det ikke var henvisningen hennes som var problemet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det som DPS og fastlegen min ikke vet noe om, er at jeg fikk ADHD-medisin av min søster i perioden jeg skrev master. Jeg vet at dette ikke er greit i det hele tatt, så spar meg for slike kommentarer! Problemet mitt er at effekten jeg fikk av medisin var utrolig. Det er som jeg fikk et lys i hodet og kontroll på tankene mine. Det føltes ikke ut som jeg druknet lengre. Jeg fikk en følelse av zen og indre ro. Klarer ikke helt å beskrive det, men jeg tror oppriktig at jeg aldri hadde klart å levert master uten medisinen.

Det er nå snart to år siden jeg fullførte master, og utfordringene mine har enda verre at jeg er nødt til å ta grep. Jeg velger derfor å søke om ny utredning.

Jeg er ikke ute etter medisinene, men en forklaring på hvorfor jeg ikke fungere i hverdagen. 

Kan jeg spørre hvorfor du ikke vil ha medisinene når du var så fornøyd med dem og du sier at utfordringene dine er verre og du er nødt til å ta grep?

Du blir vel ikke noe bedre av å kun får en diagnose på problemene dine? Jeg er også enig med brukeren som skrev at hun ikke forstod seg selv noe bedre etter utredningen. Utredningen jeg hadde handlet  kun å vurdere om jeg hadde diagnosen, ikke å lære noe om den. Det å lære om den kan man også gjøre på egenhånd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DPS er et nåløye å komme inn til om dagen. Spesielt med tanke på adhd utredning. 
Du må virkelig ha problemer med å fungere i hverdagen for å komme inn. Det er ikke nok lenger å "lure" på om du kan ha adhd. Du må ha alvorlig funksjonsnedsettelser for å komme inn. 

Jeg ble avvist flere ganger fordi jeg ikke hadde store nok utfordringer og da var jeg sykemeldt, hadde store angstproblemer, hallusinasjoner og hadde ikke sovet på flere uker. 

Anonymkode: 421d0...d08

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

DPS er et nåløye å komme inn til om dagen. Spesielt med tanke på adhd utredning. 
Du må virkelig ha problemer med å fungere i hverdagen for å komme inn. Det er ikke nok lenger å "lure" på om du kan ha adhd. Du må ha alvorlig funksjonsnedsettelser for å komme inn. 

Jeg ble avvist flere ganger fordi jeg ikke hadde store nok utfordringer og da var jeg sykemeldt, hadde store angstproblemer, hallusinasjoner og hadde ikke sovet på flere uker. 

Sender deg klem. Dette virker helt useriøst av DPS. Håper du er bedre og at du nå har fått riktig hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke hvilken av påstandene mine du er uenig i. Jeg har uansett ingen dokumentasjon. Det er kun min personlige erfaring og min erfaring med å snakke med andre. 

Jeg fikk ADHD-utredning. Men jeg måtte klage for å få utredningen. Da jeg fikk avslaget så var det en begrunnelse som var helt useriøs med tanke på henvisningen min. DPS leste henvisningen som fanden leser Bibelen. Så sendte jeg inn en klage hvor jeg begrunnet hvorfor begrunnelsen ikke ga mening med tanke på henvisningen  og at det var svært sannsynlig at jeg hadde ADHD om man man leste hva som faktisk stod i henvisningen. Da fikk jeg utredning. 

Da jeg fikk avslaget så snakket jeg med fastlegen. Hun sa at hun opplevde at DPS ga automatisk avslag på henvisningene hennes, men at man fikk utredning når man klaget. Hun viste meg også henvisningen for å vise at hun hadde skrevet en god henvisning og at begrunnelsen i avslaget tydet på at DPS ikke hadde lest henvisningen ordentlig og at de måtte ha bestemt seg på forhånd for å gi avslag.

Jeg sier ikke at alle har samme opplevelse som meg. Det er mange DPSer i landet.  Men fastlegen min har skrevet mange henvisninger til min DPS. Så det er ikke kun jeg som har opplevd dette, fastlegen sa det skjedde hele tiden når hun henviste til ADHD-utredning. Og hun viste meg henvisningen og jeg er helt enig med henne at det ikke var henvisningen hennes som var problemet.  

Du vet jo selv hvilken påstand du kommer i kommentaren din. Og du mener at Dps har sagt til deg og de du kjenner at de leter med lupe etter grunner til å ikke gi folk gjennomslag for en ADHD-utredning?

Og med tanke på hvor mange i dag så mener at de har ADHD basert på veldig basert på veldig tynt grunnlag er det ikke rart at fastlegene opplever at veldig mange av søknadene får avslag. Folk blir jo henvist til ADHD utredning over en lav sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har aldri vært nok å bare lure på man har ADHD. Og selvsagt må man ha et alvorlig funksjonsfall for å få en utredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Sender deg klem. Dette virker helt useriøst av DPS. Håper du er bedre og at du nå har fått riktig hjelp. 

Har ikke noe med graden av seriøsitet å gjøre, men det faktum at kapasiteten er så sprengt at de må prioritere de som har høyest funksjonssvikt/de som er mest alvorlig syke. 

Anonymkode: f59a8...ece

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.2.2025 den 22.40):

Der er langt mer en tankekaos! Jeg føler ikke som at jeg lever et liv, jeg overlever bare dag for dag. 

Jeg har sett meg ut en privatklinikk om søknaden ikke går gjennom. 

Jeg har også full støtte fra familie og samboer. Foreldrene mine har innrømmet at jeg var det «glemte» barnet i familien da jeg har søstre som har trengt mer veiledning enn meg, og vi har gått gjennom en skilsmisse (veldig fin og redelig skilsmisse). Jeg var det som kan kalles for «flink pike». 

ts

Støtter deg i dette ts; jeg ville absolutt gått privat om du har råd til det! 

Mye av din historie er lik min, og jeg kom gjennom nåløyet for utredning hos DPS, men kom dessverre til en psykolog med "power-trip".... 

Når jeg forklarte alt jeg hadde lest om adhd, og ramset opp alle grunnene til at jeg følte jeg hadde det, fikk jeg til svar at det hørtes ut som jeg trodde det var jeg, og ikke han, som var eksperten her... En veldig god start med andre ord 😏

På slutten av utredningen fikk jeg beskjed om at jeg kunne ikke ha adhd siden jeg hadde klart å ta høyere utdanning, hadde venner i barndommen, og var så grei å prate med og flink å kommunisere.... 🤯

Så jeg gikk privat etter dette, og fikk beskjed bare etter 3 timer hos psykolog pluss 1 hos nevropsykolog, at jeg var et "textbook" eksempel på kvinner med adhd som får sen diagnose fordi hun har maskert symptomer hele livet, fordi hun ikke har skjønt hva som er galt og gjort sitt beste for å passe inn 🤷‍♀️

Anonymkode: 7248e...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har søsteren din adhd pga medisinene eller har du dealet dem? Om du fikk «ro i kroppen» og har adhd i familie? Da er vel sjansen for at legen forstår at dette er adhd… men du har jobb og klarer deg så får du ikke diagnosen tipper jeg…

Anonymkode: 5c081...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...