Gå til innhold

ADD-utredning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Jeg har så lenge jeg kan huske hatt et tanke-kaos uten like. Det stopper aldri opp i hodet mitt. Jeg har alltid trodd at dette bare ha vært stress, men innser nå at jeg krysser av på langt flere trekk som er typiske for ADD. 

jeg har spurt om utredning fra fastlege i 2023, men da fått avslag på bakgrunn av at jeg har fullført master. Jeg fungerte «godt nok» fikk jeg beskjed om fra DPS. 

Det som DPS og fastlegen min ikke vet noe om, er at jeg fikk ADHD-medisin av min søster i perioden jeg skrev master. Jeg vet at dette ikke er greit i det hele tatt, så spar meg for slike kommentarer! Problemet mitt er at effekten jeg fikk av medisin var utrolig. Det er som jeg fikk et lys i hodet og kontroll på tankene mine. Det føltes ikke ut som jeg druknet lengre. Jeg fikk en følelse av zen og indre ro. Klarer ikke helt å beskrive det, men jeg tror oppriktig at jeg aldri hadde klart å levert master uten medisinen.

Det er nå snart to år siden jeg fullførte master, og utfordringene mine har enda verre at jeg er nødt til å ta grep. Jeg velger derfor å søke om ny utredning.

Skal jeg være ærlig med fastlegen og fortelle om medisinene? Jeg ønsker ikke å fortelle at jeg fikk dem fra min søster, men tenkte jeg kanskje kunne si at det var fra en venninne eller noe. Jeg er ikke ute etter medisinene, men en forklaring på hvorfor jeg ikke fungere i hverdagen. 

Anonymkode: b4307...2ba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du trenger jo ikke å si hvem du fikk medisinen fra.

Anonymkode: d6347...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan ikke svare på det du spør om. Men nevnte du i henvisningen din at søsteren din har ADHD. Det øker jo sjansene for at du har det. 

I tillegg så er jo ikke "problemet" her kun masteroppgaven. Det har jo klart alt utenom masteroppgaven uten medisiner? Det betyr ikke at du ikke har ADHD. Men du bør forklare hvordan du klarte dette selv med ADHD. Jeg skriver det som tips til henvisningen din. Jeg skriver ikke dette for å si at du ikke bør be om henvisning. 

Kan også være du bør vurdere privat utredning om du ikke får plass hos DPS. 

Anonymkode: 5c3f4...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ADHD/ADD er langt mer enn tankekaos. Hvis du skal få utredning fra det offentlige så må du fremlegge utfordringene bedre enn det. 

Anonymkode: f59a8...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg kan ikke svare på det du spør om. Men nevnte du i henvisningen din at søsteren din har ADHD. Det øker jo sjansene for at du har det. 

I tillegg så er jo ikke "problemet" her kun masteroppgaven. Det har jo klart alt utenom masteroppgaven uten medisiner? Det betyr ikke at du ikke har ADHD. Men du bør forklare hvordan du klarte dette selv med ADHD. Jeg skriver det som tips til henvisningen din. Jeg skriver ikke dette for å si at du ikke bør be om henvisning. 

Kan også være du bør vurdere privat utredning om du ikke får plass hos DPS. 

Edit: I henvisningen bør du også fokusere på ADHD-symptomer og hvor hardt du er rammet. I tillegg at du har hatt symptomer siden du var barn. 

Her er skjemaet som ofte brukes når man skal utrede ADHD. 

https://www.advancedassessments.co.uk/resources/ADHD-Screening-Test-Adult.pdf

Nå vet jeg ikke hva som stod i din henvising og hva du skrev i klagen om du klagde. Men jeg synes mange her på Kvinneguiden som snakker om at de vi ha ADHD-utredning kun nevner ting som "tanke kaos i hodet", "slet på innsiden". Men det blir for vagt til å få utredning for ADHD.  I tillegg kan de si ting som "jeg slet med konsentrasjonen på skolen". Men de sier ikke noe om hvor hardt de slet. Det siste er helt essensielt. 

Klagen skriver du også selv så her kan du jo skrive en lang tekst og få med absolutt alle argumentene for at du har ADHD. I klagen skal du også gjøre det klart hvorfor argumentene til avslaget ditt ikke gjelder for ditt tilfelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Edit: I henvisningen bør du også fokusere på ADHD-symptomer og hvor hardt du er rammet. I tillegg at du har hatt symptomer siden du var barn. 

Her er skjemaet som ofte brukes når man skal utrede ADHD. 

https://www.advancedassessments.co.uk/resources/ADHD-Screening-Test-Adult.pdf

Nå vet jeg ikke hva som stod i din henvising og hva du skrev i klagen om du klagde. Men jeg synes mange her på Kvinneguiden som snakker om at de vi ha ADHD-utredning kun nevner ting som "tanke kaos i hodet", "slet på innsiden". Men det blir for vagt til å få utredning for ADHD.  I tillegg kan de si ting som "jeg slet med konsentrasjonen på skolen". Men de sier ikke noe om hvor hardt de slet. Det siste er helt essensielt. 

Klagen skriver du også selv så her kan du jo skrive en lang tekst og få med absolutt alle argumentene for at du har ADHD. I klagen skal du også gjøre det klart hvorfor argumentene til avslaget ditt ikke gjelder for ditt tilfelle. 

Edit: Sjekk også DPS sin prioriteringsveilder for å se hva som vektlegges:
https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/tilstander-for-psykisk-helsevern-for-voksne/adhd-alvorlige-symptomer-og-nedsatt-funksjon#adhd-alvorlige-symptomer-og-nedsatt-funksjon-veiledende-frist-26-uker

Få meg alt som taler for at du bør få utredning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har en sju-siders lang liste med eksempler og trekk som kan kobles til ADD. Jeg klarer bare ikke å organisere dem til et kort innlegg her 😅

Jeg fungerer ikke på jobb, og jeg jobber i skole. Min mangel på konsentrasjon påvirker andre og kan føre til store konsekvenser. Jeg fungerer heller ikke i forholdet mitt da jeg har ekstreme emosjonelle reaksjoner til min samboer når han bare gir men en liten tilbakemelding på noe (han er verdens beste samboer, og er virkelig tålmodig). Men hvor lenge skal hal holde ut med en partner som ikke klarer å gi noe tilbake pga. tankekaos, emosjonell disregulering, ekskutive vansker, lav selvtillit og selvfølelse m.m? Huset vårt er et evig kaos, noe som stresser meg helt sykt mye, men jeg klarer ikke å gjøre noe med det heller. Jeg er utkjørt før kl. 12 på dagen. Har jeg ikke ryddet ut av oppvaskmaskinen før jobb, så klarer jeg ikke å gjøre det etter jobb. 

Der er langt mer en tankekaos! Jeg føler ikke som at jeg lever et liv, jeg overlever bare dag for dag. 

Jeg har sett meg ut en privatklinikk om søknaden ikke går gjennom. 

Jeg har også full støtte fra familie og samboer. Foreldrene mine har innrømmet at jeg var det «glemte» barnet i familien da jeg har søstre som har trengt mer veiledning enn meg, og vi har gått gjennom en skilsmisse (veldig fin og redelig skilsmisse). Jeg var det som kan kalles for «flink pike». 

ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare gå privat hvis du kan. Bare det at de avviser folk som har «fullført master» sier alt om hvor lite de kan, eller later som de ikke kan for å slippe å ta inn folk. 

Anonymkode: 65810...1f0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har en sju-siders lang liste med eksempler og trekk som kan kobles til ADD. Jeg klarer bare ikke å organisere dem til et kort innlegg her 😅

Når jeg skrev innleggene mine så handlet det ikke om at du må skrive alle symptomene her på Kvinneguiden. Jeg mente kun at du bør få det med i henvisningen. 

DPS siler som du merket knallhardt. Så når man søker om plass så bør henvisningen/klagen være skrevet slik at det er så godt som umulig for DPS å finne noen argumenter for hvorfor du ikke har ADHD og hvorfor du ikke er rammet hardt nok. 

F.eks når du skriver at du sliter på jobb. Så vær konkret med hva du sliter med  og hvor mye slik at DPS ikke kan si "du har nok bare dårlig selvtillit", eller "du vil klare deg om du bytter jobb". Min erfaring er at DPS leter med lupe etter grunner til å ikke gi ADHD-utredning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...