Gå til innhold

Oppgjør ved samlivsbrudd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg og mannen min gikk fra hverandre for mange år siden. Vi hadde da kjøpt en bil sammen, uten egenkapital med fullt billån. Begge betalte likt ned på lånet, og delte likt på vedlikehold og drivstoff. Rett etter bruddet var han grei nok til å la meg "overta" bilen, ettersom han hadde en egen bil også. Fra dette tidspunktet står jeg for alle utgifter i forbindelse med billån, vedlikehold og drivstoff. Billånet blir fortsatt stående på oss begge for enkelthetens skyld. 

Oppsummert, før bruddet delte vi 50/50 på utgiftene forbundet med bilen i ca. 1 år. Etter bruddet overtar jeg bilen og utgiftene videre de neste 5 årene.

Nå etter 5 år har kun jeg betalt ned billånet, og står igjen med en 15 år gammel bil som er nedbetalt. Problemet er bare at vi aldri hadde noe formelt oppgjør på bruddtidspunktet, da ingen ønsket at den skulle selges.

Nå tenker jeg at han burde få et oppgjør for at han lot meg "overta" bilen. Så hva blir rettferdig tankegang her? Skal man ta markedsverdien av bilen i dag og dele på 2, så får han én del? (Selv om det er jeg som har betalt ned størsteparten av lånet),  eller er det rettferdig at jeg tilbakebetaler alt han bidro med økonomisk til bilen før bruddet?

Av helt ren tilfeldighet er det jeg som står som eneeier av bilen, mens begge sto som lånetakere på lånet. Vi tenkte det ikke var så nøye ettersom vi var forlovet og skulle gifte oss. 

Anonymkode: 6dd8e...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Betal ham det han bidro med for å betale på lånet på bilen i året før bruddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier han om dette da? Er ikke sikkert det er så mye verdi igjen på en 15 år gammel bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ikke tenkt at han skulle ha noe. Hvis dere ikke hadde noen samtale om at han skulle ha noe etter en viss tid, tenker jeg at han betalte som han skulle mens han hadde tilgang på bilen, og så slapp alle fremtidige utgiver da han ga den fra seg. Hvor mye får du på bruktmarkedet for en 15 år gammel bil? Hvis summen var høy ville det kanskje vært rimelig at han fikk litt, men hvis du får 20 k, tenker jeg du kan beholde det. Han har jo ikke bidratt til vedlikehold eller noe disse årene.

Anonymkode: a3d93...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...