Gå til innhold

Ny jobb krever to referanser, gammel sjef og nåværende

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ønsker ikke å oppgi nåværende, da jeg er relativ ny i jobben- og ønsker ikke at de skal vite at jeg jobber ekstra andre steder. Men at jeg kunne tilby gammel sjef og en kollega eventuelt.

De virket sure av det svaret.

Hva kan de kreve?

Anonymkode: 6f030...80b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De kan kreve hva de vil, du kan svare hva du vil. De har ikke krav på noe bare fordi de krever, men kan selvsagt velge sine kriterier for ansettelse.

Anonymkode: d6a86...8a5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De kan strengt tatt kreve akkurat det de vil. Hvis de krever referanse fra nåværende og du ikke vil gi det, så kan de fritt gå videre til neste på listen.

Men det er uvanlig at man krever referanse fra nåværende arbeidsgiver.

Anonymkode: e46b0...3c1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De kan kreve hva de vil, du kan svare hva du vil. De har ikke krav på noe bare fordi de krever, men kan selvsagt velge sine kriterier for ansettelse.

Anonymkode: d6a86...8a5

Ok!

Nåværende gir jeg ikke uansett.

Så får bare se om det blir denne jobben eller ikke da ☺️ 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Jobber ekstra"? Da bør du lese kontrakten din nøye, der kan det stå noe om at du plikter å opplyse om at du jobber flere steder.

Uansett. De kan selvsagt sette det som et krav, og du kan gjøre som du vil. Jeg ville imidlertid tenkt meg om to ganger hvis en potensiell arbeidsgiver surnet og ikke forstod at å oppgi nåværende leder som referanse kan være vanskelig.

Anonymkode: 8e939...0f4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De kan strengt tatt kreve akkurat det de vil. Hvis de krever referanse fra nåværende og du ikke vil gi det, så kan de fritt gå videre til neste på listen.

Ja jeg har ikke hørt om at referanser på ekstrajobb skal være nåværende sjef..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

"Jobber ekstra"? Da bør du lese kontrakten din nøye, der kan det stå noe om at du plikter å opplyse om at du jobber flere steder.

Uansett. De kan selvsagt sette det som et krav, og du kan gjøre som du vil. Jeg ville imidlertid tenkt meg om to ganger hvis en potensiell arbeidsgiver surnet og ikke forstod at å oppgi nåværende leder som referanse kan være vanskelig.

Jeg har en 70 prosent fast stilling, og det er fullt lov å ta vakter andre steder for å spe på.

Ja jeg fikk ikke en veldig god følelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har en 70 prosent fast stilling, og det er fullt lov å ta vakter andre steder for å spe på.

Hvorfor vil du ikke at arbeidsgiver skal vite noe om dette?

Anonymkode: 78efc...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja jeg fikk ikke en veldig god følelse.

Arbeidsgiver har strengt tatt ikke noe med det og eller anlending til å styre det, men det er likevel mange som tror de har det. Det er egentlig bare ment som et vennlig tips.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor vil du ikke at arbeidsgiver skal vite noe om dette?

Anonymkode: 78efc...501

Fordi jeg er ganske ny, og har ikke lyst å blande inn nåværende sjef.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom en arbeidssøker ikke vil oppgi nåværende leder som referanse på forespørsel, da blir jeg skeptisk. Det må selvfølgelig ikke være noe, men i verste fall har jeg kjøpt katta i sekken. 

Anonymkode: b2a61...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dersom en arbeidssøker ikke vil oppgi nåværende leder som referanse på forespørsel, da blir jeg skeptisk. Det må selvfølgelig ikke være noe, men i verste fall har jeg kjøpt katta i sekken. 

Men det er da vel opptil søkeren hvilke referanser?

Hvorfor oppgi nåværende der jeg er ganske ny, når jeg har oppgitt gamle sjef som jeg var i 13 år?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei. I Oslo kommune f eks er dette et krav. Det var det også på Ahus. 

Anonymkode: a1aca...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det er da vel opptil søkeren hvilke referanser?

Hvorfor oppgi nåværende der jeg er ganske ny, når jeg har oppgitt gamle sjef som jeg var i 13 år?

Ja, søker kan selvfølgelig oppgi de han/hun vil. Men det hjelper ikke hvis jeg vil ha referanse fra nærmeste leder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, søker kan selvfølgelig oppgi de han/hun vil. Men det hjelper ikke hvis jeg vil ha referanse fra nærmeste leder. 

Nei, jeg forstår.

Da får hun isåfall finne noen andre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hos meg snakket de med alle tidlige sjefer. 7 stykker. Det var ikke for lite...

Anonymkode: fbdb3...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos meg snakket de med alle tidlige sjefer. 7 stykker. Det var ikke for lite...

Anonymkode: fbdb3...fb8

Men snakket de med nåværende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er du helt på bærtur. Det er svært uvanlig å oppgi nåværende leder som referanse, og jeg tviler sterkt på at noen seriøse arbeidsgivere ikke forstår dette. Det er mange gode grunner for å ikke ville at nåværende arbeidsplass skal vite at man søker andre jobber, jobber man ikke engang kan vite om man vil ha eller ikke når man ikke engang har sett tilbud og forslag til kontrakt...

For meg ville det å insisterer på å få oppgitt nåværende leder vært et megarødt flagg. Som arbeidsgiver som krever dette avslører man at man er fullstendig amatør og blottet for sosiale antenner, jeg hadde takket pent nei og valgt noen andre.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

strilamann skrev (45 minutter siden):

Da er du helt på bærtur. Det er svært uvanlig å oppgi nåværende leder som referanse, og jeg tviler sterkt på at noen seriøse arbeidsgivere ikke forstår dette. Det er mange gode grunner for å ikke ville at nåværende arbeidsplass skal vite at man søker andre jobber, jobber man ikke engang kan vite om man vil ha eller ikke når man ikke engang har sett tilbud og forslag til kontrakt...

For meg ville det å insisterer på å få oppgitt nåværende leder vært et megarødt flagg. Som arbeidsgiver som krever dette avslører man at man er fullstendig amatør og blottet for sosiale antenner, jeg hadde takket pent nei og valgt noen andre.

Enig i alt. Hadde også skygget banen om det ikke var forståelse for at jeg ønsket å bruke nærmeste leder som referanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...