Gentleman59 Skrevet torsdag kl 17:46 #1 Del Skrevet torsdag kl 17:46 Mine damer og herrer, Vinglassene mine (Riedel) blir ikke rene i oppvaskmaskin, det begynner får grå ringer i bunnen og blir generelt ikke skinnende blanke mer. Ja, jeg bruker oppvaskmaskin. Må jeg knuse dem i resirkuleringen og handle nye, eller finnes et håp om å få dem blanke igjen? Resen av oppvasken blir skinnende blank og ren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:52 #2 Del Skrevet torsdag kl 17:52 Prøv krystallsoda. Men om glassene blir grå, har det ofte med glansemiddel og gjøre. For mye/for lite. Anonymkode: 88a28...b3e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:03 #3 Del Skrevet torsdag kl 18:03 Er det nok salt i oppvaskmaskinen? Anonymkode: 3a467...d5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:08 #4 Del Skrevet torsdag kl 18:08 Gentleman59 skrev (21 minutter siden): Mine damer og herrer, Vinglassene mine (Riedel) blir ikke rene i oppvaskmaskin, det begynner får grå ringer i bunnen og blir generelt ikke skinnende blanke mer. Ja, jeg bruker oppvaskmaskin. Må jeg knuse dem i resirkuleringen og handle nye, eller finnes et håp om å få dem blanke igjen? Resen av oppvasken blir skinnende blank og ren. Mulig det er krystall, og da tåler de ikke maskinvask. Vinglass tåler heller ikke melk Anonymkode: ed759...dc9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:44 #5 Del Skrevet torsdag kl 18:44 Glasspest Anonymkode: e3611...63a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet fredag kl 08:14 #6 Del Skrevet fredag kl 08:14 Gentleman59 skrev (14 timer siden): Mine damer og herrer, Må jeg knuse dem i resirkuleringen og handle nye, eller finnes et håp om å få dem blanke igjen? Resen av oppvasken blir skinnende blank og ren. Drikkeglass er ikke resirkulering. Det er restavfall. Om noe av krystallglasset ditt sniker seg inn i glass- og metallemballasjeboksen har du kanskje ødelagt et lite tonn med resirkulering. Det er kun glassemballasje som skal resirkuleres. Drikkeglass, ølglass, vinglass, kaffekopper, serveringsfat og alt annet skal i restavfallet. Det kan være at du har fått glasspest. Eller så har du vasket vinglassene sammen med melkeglass eller ting som har hatt andre melkeprodukter på seg. Eller så er det for lite salt i vaskerunden. Eller for lite eller for mye glansemiddel. Eller for mye vaskemiddel. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:17 #7 Del Skrevet fredag kl 08:17 Gentleman59 skrev (14 timer siden): Mine damer og herrer, Vinglassene mine (Riedel) blir ikke rene i oppvaskmaskin, det begynner får grå ringer i bunnen og blir generelt ikke skinnende blanke mer. Ja, jeg bruker oppvaskmaskin. Må jeg knuse dem i resirkuleringen og handle nye, eller finnes et håp om å få dem blanke igjen? Resen av oppvasken blir skinnende blank og ren. Hvordan oppbevarer du krystallglassene dine da? Står de med stetten opp? Krystall skal på gjenvinningsstasjonen og IKKE i glaskonteineren, da ødelegger du alt glasset i hele lassen. Fordi krystall ikke kan resirkuleres blant annet glass. Anonymkode: c9ccc...037 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:18 #8 Del Skrevet fredag kl 08:18 Har akkurat arvet ville mengder med krystallglass. Og vasket de i krystallsoda, skylt de i kaldt vann og tørket med glassklut. En fornøyelse å se forandringen fra grå og skyggefargede glass til skinnende blanke. Så håper dine blir fine til slutt, TS. Anonymkode: 6ea62...e22 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet fredag kl 08:18 #9 Del Skrevet fredag kl 08:18 (endret) Les Hadeland Glassverks info her om f.eks glasspest. For blanke glass: Prøvd å bruke glansemiddel i oppvaskmaskinen? Det finnes en egen luke til det. Denne typen glansemiddel fra Sun bruker jeg. Blir blanke og fine glass av det. Endret fredag kl 08:31 av Million 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:18 #10 Del Skrevet fredag kl 08:18 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan oppbevarer du krystallglassene dine da? Står de med stetten opp? Krystall skal på gjenvinningsstasjonen og IKKE i glaskonteineren, da ødelegger du alt glasset i hele lassen. Fordi krystall ikke kan resirkuleres blant annet glass. Anonymkode: c9ccc...037 Skrev svar over, men jeg har satt glassene mine med stetten ned, er det feil? Anonymkode: 6ea62...e22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:19 #11 Del Skrevet fredag kl 08:19 newman01 skrev (4 minutter siden): Drikkeglass er ikke resirkulering. Det er restavfall. Om noe av krystallglasset ditt sniker seg inn i glass- og metallemballasjeboksen har du kanskje ødelagt et lite tonn med resirkulering. Det er kun glassemballasje som skal resirkuleres. Drikkeglass, ølglass, vinglass, kaffekopper, serveringsfat og alt annet skal i restavfallet. Det kan være at du har fått glasspest. Eller så har du vasket vinglassene sammen med melkeglass eller ting som har hatt andre melkeprodukter på seg. Eller så er det for lite salt i vaskerunden. Eller for lite eller for mye glansemiddel. Eller for mye vaskemiddel. Det er heller ikke restavfall, men spesialavfall. Spesialavfall skal leveres hos renovasjonsselskapet. Anonymkode: c9ccc...037 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:22 #12 Del Skrevet fredag kl 08:22 Du må sørge for at det er salt i oppvaskmaskinen, samt at det er glansemiddel. har også riedelglass, og tar de alltid i oppvaskmaskinen. Anonymkode: b39c0...2ec 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:25 #13 Del Skrevet fredag kl 08:25 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skrev svar over, men jeg har satt glassene mine med stetten ned, er det feil? Anonymkode: 6ea62...e22 Glass i krystall skal ikke oppbevares opp-ned fordi det da samler seg fukt inne i glasset og du går glasspest. De skal heller ikke stables oppi hverandre. Hvor ille glassene dine er er avgjørende for om du får den ok igjen. Det er mulig å sende glass til glassverkene som lager dem og få dem slipt, men det koster. Google glasspest så finner du info. Våre arvede Tangen glass gikk på gjenvinningsstasjonen og lever nok nå et liv som isolasjonsmateriell. Prøvde alt bortsett fra sliping. Million skrev (3 minutter siden): Prøvd å bruke glansemiddel i oppvaskmaskinen? Det finnes en egen luke til det. Denne typen glansemiddel fra Sun bruker jeg. Blir blanke og fine glass av det. Den dagen glansemiddel fungerer på glasspest, da kan vi starte produksjon av glansemiddel og selge den dyrt. Ta og les deg opp på ting før du kommer med bortkastede råd som koster penger. Anonymkode: c9ccc...037 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet fredag kl 08:27 #14 Del Skrevet fredag kl 08:27 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den dagen glansemiddel fungerer på glasspest, da kan vi starte produksjon av glansemiddel og selge den dyrt. Ta og les deg opp på ting før du kommer med bortkastede råd som koster penger. Anonymkode: c9ccc...037 Rull inn og ta deg en bolle. TS skriver bl.a. "....og blir generelt ikke skinnende blanke mer", og glansemiddel fungerer til dette. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gentleman59 Skrevet fredag kl 18:09 Forfatter #15 Del Skrevet fredag kl 18:09 Glass står alltid med stett ned her i huset. Takk for svar, da blir det salt og glansmiddel og alle vinglassene vaskes. Går ikke det så gåt de grå glassene i glasscontaineren og det blir nye vinglass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:16 #16 Del Skrevet fredag kl 19:16 Gentleman59 skrev (1 time siden): Glass står alltid med stett ned her i huset. Takk for svar, da blir det salt og glansmiddel og alle vinglassene vaskes. Går ikke det så gåt de grå glassene i glasscontaineren og det blir nye vinglass. De skal ikke i glasscontaineren, de er ikke emballasje! Anonymkode: 92f4f...c62 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gentleman59 Skrevet fredag kl 19:41 Forfatter #17 Del Skrevet fredag kl 19:41 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): De skal ikke i glasscontaineren, de er ikke emballasje! Anonymkode: 92f4f...c62 😆 Dette med emballasje er morsomt. Er eggeskall matavfall eller emballasje? Hva med appelsinskall? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:46 #18 Del Skrevet fredag kl 19:46 Kommer an på hvor høy varme glassene tåler. Vasker du de på for høy varme blir de grå etterhvert. Anonymkode: c6202...204 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet lørdag kl 12:56 #19 Del Skrevet lørdag kl 12:56 Gentleman59 skrev (17 timer siden): 😆 Dette med emballasje er morsomt. Er eggeskall matavfall eller emballasje? Hva med appelsinskall? Med mindre du har meget rare metallappelsiner og egg med glasskall er det ikke spesielt relevant 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gentleman59 Skrevet lørdag kl 13:03 Forfatter #20 Del Skrevet lørdag kl 13:03 newman01 skrev (7 minutter siden): Med mindre du har meget rare metallappelsiner og egg med glasskall er det ikke spesielt relevant 😆🤣😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå