Gå til innhold

Satse på skole når toppkarakterer uansett er urealistisk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sønnen min går nå i 8.trinn, og de fikk etter jul terminkarakterer i alle fag. Han fikk en femmer, et par firere, men resten dessverre toere og treere. Og det var egentlig helt som forventet. Han har IOP rettet mot konsentrasjon og arbeidsprosess, og har siden 5-6.klasse slitt med å komme i gang med skolearbeidet, selv om han får gjort mer nå enn tidligere.

Selv om det er en del år til, så har vi jo begynt å tenke på hva slags jobb han kan få i fremtiden, og jeg ser jo at mange utdanninger som krever toppkarakterer er helt urealistiske å komme inn på. Ikke har han ytret noe ønske om hva han vil gjøre i fremtiden selv heller..

Om vi jobber med skolen slik at han kan komme seg opp til typ 4 i snitt, så har det på en måte ikke noe å si. For å komme inn på studier, så må man enten ha toppkarakterer, eller så er det studier hvor karakterer har null å si i forhold til å komme inn, så lenge man har vitnemål fra VGS. Og mange av disse studiene fører uansett ikke til noe jobb.

I morgen har han en prøve. Vi har fått han til å øve litt, men han har ingen motivasjon i seg selv til å jobbe med skolearbeidet. Så det er jo begrenset hva vi kan få til når han er så lite interessert i å prøve å få gode karakterer selv.

Så spørsmålet er hvor mye man skal pushe med skolearbeidet, når muligheten for å få de beste karakterene uansett et begrensede. Dere andre som har barn/ungdom som har lite motivasjon i forhold til skolearbeid, hvordan gjør dere det?

Anonymkode: 342e1...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvorfor tenker du studier til gutten? Kanskje han hadde trivdes bedre på yrkesfag når den tid kommer?

Anonymkode: f3af1...683

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det du sier om opptakskrav, stemmer ganske enkelt ikke. 

Ser dere ingen egenverdi i læring?

Anonymkode: 1f79f...3b0

• Liker 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo ikke karakterene som er målet, men læringen. At barnet lærer seg å jobbe og å tilegne seg fagstoff. 

Det er nyttige egenskaper å ha tillært seg uavhengig hva man skal drive med. 

Læring har en stor egenverdi. 

Når det er sagt, så stemmer det jo heller ikke det du sier om karakterer. Svært mange studier er åpne - studier hvor man er omtrent garantert jobb (inkludert feks hauger av ingeniørstudier). 

Anonymkode: 3349a...0ec

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han bør jo gjøre sitt beste og oppmuntres til det. Men du bør jo ikke fronte det sånn at det er enten eller. Si at han må gjøre sitt beste og at det er kjempefint at han får 3-4-5 i fag, men at du håper at han klarer å unngå 2-ere. Det er mer enn nok press! 

Jeg har alltid vært skoleflink og ble presset av foreldre til å ta høyskole siden jeg var så flink, men innerst inne drømte jeg om å bli snekker. Har nå studielån og bachelorgrad, og holder nå på å ta fagprøve som snekker. Så uansett press pg stress fra foreldre er ikke bra. Skulle ønske mine foreldre bare sa "gjør ditt beste, en 3-er er greit i de fagene som er vanskelige for deg. Dette ordner seg nok så lenge du gjør det du kan" :) 

Anonymkode: 54668...509

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva om han er et fordypningsmenneske? Jeg fikk middels karakterer på vgs fordi jeg synes det var dritkjedelig, kom inn på årsstudium på universitetet, elsket det og gikk videre til master med A i snitt og nå ph.d.

Syne dere virker vel problemfokuserte når dere allerede i 8.klasse har bestemt dere for at han er en «taper», det hadde bekymret meg mer enn karakterene…

Anonymkode: 7ce45...137

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Han kan bli elektriker og tjene mer enn mange elendige universitetsstudier.

En del ingeniørlinjer har lavt snitt, men veldig bra lønn.

Anonymkode: 6adad...ace

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men alle mmmmmååååå ikkeeeeeee gå på universitetet! Vi trenger flinke håndverkere og praktikere, ikke flere folk med en bachelor i økonomi med middels gode karakterer fra en høyskole i gokk som ingen har hørt om. 

Jeg er lærer på studiespesialisering på vgs, og jeg ser mange som vansmekter og mistrives gjennom tre lange år, får toere og treere og sitter i timene og skjønner 30% av det som blir sagt. Mange av disse burde vært på yrkesfag, yrkesfag er et flott utdanningstilbud som gir mange muligheter. 

Anonymkode: f3af1...683

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men han må da ha gjort seg opp noen tanker om framtiden selv? 

Er flust med studier man kan komme inn på med 4 i snitt. Og hvis det ikke er en akademisk utdanning han ønsker, kan han jo se på retaursntfag, reiseliv og yrkesfag som kokk bl.a mv

burde være mange muligheter. Også er jo gjerne gutter litt sløve på ungdomsskolen men skjerper seg på vgs eller? 

Anonymkode: 7e105...dfb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva studier er det du mener ikke fører til noe jobb?

Yrkesfag er jo det som både ofte har lavest snitt for å komme inn, og som gir raskest jobb. 4 i snitt er ikke et dårlig snitt, og vertfall ikke for en som har litt ekstra utfordringer med skolearbeid. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor har du begynt å tenke på hvilken jobb han skal ha i fremtiden? Er ikke dette noe ungdommen selv må få vurdere og bestemme? Som foreldre er vår jobb å motivere, stille krav og legge til rette for at de yter sitt beste - på det nivået de er på. Det er dette som bør være fokus, ikke selve prestasjonen eller karakteren. Og la nå for all del gutten selv gjøre sine fremtidsvalg!

Anonymkode: 6940a...326

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge skriker etter fagarbeidere. Pust med magen, gutten din kan bli helsefagarbeider, frisør, sveiser, ernæringskokk, blikkenslager, tømrer, yrkessjåfør, matros, barne- og ungdomsarbeider, industrimekaniker, skipselektriker ... eller et par hundre andre alternativer. Med et fagbrev kan man tjene godt, komme fort ug i arbeid og få kjekke, matnyttige jobber uten en krone i studielån ...og hvis han vil, bygge på med enten studiekompetanse og studier etterpå, eller ta en fagskole hvis det finnes i bransjen. At man må ha minst fire i snitt for en god utdanning er ikke riktig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min gutt fikk en 5er, i kroppsøving,  til første termin på 8 trinn, resten var stort sett treere ispedd et par firere. Og tror han hadde en toer også. 

Han gikk ut av ungdomskolen med litt over 4 i snitt og har nå over 4 i snitt på vgs.

Du må ikke være så enten eller ts, det er helt sikkert masse muligheter for din gutt. Og jeg tenker at han når han finner ut hva han vil og ønsker kan få til masse. 

Og som noen sier, det viktigste er faktisk å lære seg å jobbe. Det å lære seg gode arbeidsrutiner og rett og slett at ting krever noe er kanskje det viktigste du kan gi gutten din.

Anonymkode: f0b7c...965

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sønnen deres må vel selv bestemme sin utdannelse. Det er da en god stund til han trenger å  ta  stilling til det enda. Dere høres ut som noen pakistanske  foreldre jeg kjenner.  

Anonymkode: 7bea0...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo ikke sånn at alle elever får toppkarakterer, går studiespes og studerer Juss.

Vi trenger ganske mange som er helt midt på treet også, som kanskje ikke vil gå studiespesialisering, men yrkesfag, og som ønsker en helt vanlig jobb. 
Sistnevnte betyr jo ikke at vi ikke skal lære de elevene at de også må jobbe med skolearbeidet. 

Anonymkode: 278a1...588

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke sånn at alle elever får toppkarakterer, går studiespes og studerer Juss.

Vi trenger ganske mange som er helt midt på treet også, som kanskje ikke vil gå studiespesialisering, men yrkesfag, og som ønsker en helt vanlig jobb. 
Sistnevnte betyr jo ikke at vi ikke skal lære de elevene at de også må jobbe med skolearbeidet. 

For ikke å snakke om alle de utdannelsene som ts prater om som ikke fører til noe. Jeg synes jammen du skal ta en telefon inn til disse universitetene og høgskolene og informere om at de utdanner folk til ingenting. Tipper dette er informasjon som flere er interessert i.

Anonymkode: f0b7c...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det viktigste er å lære seg vanen å jobbe med faget, ikke karakterene når de går i 8. Klasse

Og som alle sier, han må ikke begynne på studiespes å studere videre. Forskjellen på 2,5 og 3,5 i snitt kan likevel være forskjellen på å komme inn på den nærmeste videregående skolen som har linjen han ønsker å gå eller måtte ta buss en time ekstra fordi han "uansett ikke kommer til bli noen toppstudent, så det er unødvendig å gjøre skolearbeid".

Anonymkode: b37d7...141

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har en sønn som gikk ut med bare 5 og 6 fra ungdomsskolen,  han tok yrkesutdanning og trives med det, og tjener  godt uten studiegjeld.

Anonymkode: 7bea0...6db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor ikke tenke yrkesfag kan faktisk tjente gode penger flere fag der.

Eldste blir industri mekaniker og der vil han fort tjente opp mot 600.000kr og yngste blir slakter begynner lønn på fort 700.000kr i rett bedrift.

Innen industri og elektriker osv er det og høy lønn.

Og å gå yrkesfag ved fagbrev først, så søke påbygg så kan de seinere ta høyere utdanning via fagskole osv.

Anonymkode: 7a013...cc2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...