Gå til innhold

Har du tatt en Hårmineralanalyse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utmattet og går til en akupunktør for behandling, og han snakker på innpust og utpust om hårmineralanalyse, og hvor lurt det er å ta en slik test for å finne ut hva man mangler i kroppen.

Jeg har fortalt han at jeg ganske nylig sjekket vitaminer og mineraler hos fastlegen, som viste at jeg lå jevnt innenfor grensen og jeg tar også ulike vitaminer og kosttillskudd, i tillegg til at jeg prøver å spise variert og sunt.

Hårmineralanalysen vil koste opp mot 2000 kroner, og hvis den avdekker noen mangler må jeg kjøpe spesiallagede mineraler som jeg skal ta-altså et stort pengesluk.

Jeg tror at slike tester alltid vil finne en ubalanse.

Hvor viktig er det at jeg tar en hårmineralanalyse?

Vil høre fra de som har tatt det, og ikke de som snakker alternativ behandling nord og ned uten å ha noe erfaring.

Anonymkode: 20ce0...2e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser nå at jeg har postet i feil forum

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hår-tester er bullshit.

Anonymkode: b8003...b6a

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde aldri tatt en sånn analyse så lenge en blodprøve hos fastlegen gir ett sikkert svar.

Jeg stoler mer på blodprøve hos fastlege enn disse andre humbug greiene som finnes på markedet. 

Spesiallagde mineraler?? 😂 Helt latterlig.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hårprøve hadde vært fantastisk hadde fastlegen selvfølgelig tatt det i stedet for blodprøve. Det sier seg selv.

Anonymkode: a32f6...c9e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, stol på fastlegen og prøvene du har tatt der.

Det er alltid noen som prøver å melke deg for det det er verdt, så vær kritisk.

Og, med tanke på hår: Når du er hos frisøren, så ta en titt på alle frisørene som jobber der. De har hår som yrke, men de aller fleste av dem har helt vanlige, også litt pistrete, hår. Det er veldig ofte at kunden som sitter i stolen og blir jobbet med har et mye flottere hår enn frisørene rundt henne. Litt off-topic, men bare for å vise at selv om man styrer og steller med hår dagen lang, trenger ikke det bety at håret er spesielt fornøyd med det. Man blir jo også forsøkt solgt masse kostbare hårprodukter som egentlig ikke gjør noe spesielt til eller fra.

Anonymkode: b2499...3a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Beklager hvis dumt spørsmål: Men er det dette Louise Angelica drev med I alle elsker David?😅

Anonymkode: 2aa25...6fd

AnonymBruker
Skrevet

man trenger jo ikke ta slike tester. plått inn hva du spiser i løpet av en dag og bruk chatgpt eller lignende til å lage et overslag av hva du mangler. 

nb: kalsium propagandaen må du ikke gå god for, dessuten forsiktig med omega3 mengde, og obs i forhold til noen mineraler som blir glemt

Anonymkode: 02e2b...578

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må du kjøpe "spesiallagde mineraler"? Mineraler er naturlige forbindelser, det er noe som svært sjeldent blir kjemisk fremstilt, eller "spesiallaget" om du vil...

Om du tar en test som viser mangler på mineraler eller andre næringsstoffer, så er det kostholdet som må endres.

Anonymkode: a9acd...89c

AnonymBruker
Skrevet

Har tatt for mange år siden, opplevde ikke at jeg fikk noe ut av det. 

Tips til deg; alt vises ikke på blodprøver, og alt kan ikke måles på en god måte på blodprøver. F.eks magnesium, for det meste av kroppens magnesium er i bein og ikke i blodet. Så en blodprøve viser ikke hva du faktisk har tilgjengelig i kroppen. 

Hvor innenfor normalen du ligger, er også viktig. Du kan ha symptomer på utmattelse hvis du f.eks har b-12 på 260, men dette er innenfor referanseområdet. Samme gjelder for f.eks ferritin, du kan ha symptomer på mangel hvis du ligger i nedre del av normalen. 

Har du noen andre symptomer i tillegg til utmattelse? Har du gjort noen endringer i kosthold, f.eks kuttet ut hvete/gluten i lengre tid, evnt melk, ultraprossssert mat? 

Anonymkode: 7ea83...27f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har tatt for mange år siden, opplevde ikke at jeg fikk noe ut av det. 

Tips til deg; alt vises ikke på blodprøver, og alt kan ikke måles på en god måte på blodprøver. F.eks magnesium, for det meste av kroppens magnesium er i bein og ikke i blodet. Så en blodprøve viser ikke hva du faktisk har tilgjengelig i kroppen. 

Hvor innenfor normalen du ligger, er også viktig. Du kan ha symptomer på utmattelse hvis du f.eks har b-12 på 260, men dette er innenfor referanseområdet. Samme gjelder for f.eks ferritin, du kan ha symptomer på mangel hvis du ligger i nedre del av normalen. 

Har du noen andre symptomer i tillegg til utmattelse? Har du gjort noen endringer i kosthold, f.eks kuttet ut hvete/gluten i lengre tid, evnt melk, ultraprossssert mat? 

Jeg vet at skolemedisin ikke avdekker alt og har egentlig lyst å ta en hårmineralanalyse for å få akupunktøren til å slutte å mase, men det er dyrt.

Tåler dårlig hvetemel så spiser minimalt med gluten, det samme med melkeprodukter og spiser lunsj litt laktosefritt.

Prøver å kutte ut ultraprosessert, men det blir selvfølgelig litt innimellom, men lager mye fra bunnen.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.2.2025 den 22.35):

Jeg vet at skolemedisin ikke avdekker alt og har egentlig lyst å ta en hårmineralanalyse for å få akupunktøren til å slutte å mase, men det er dyrt.

Tåler dårlig hvetemel så spiser minimalt med gluten, det samme med melkeprodukter og spiser lunsj litt laktosefritt.

Prøver å kutte ut ultraprosessert, men det blir selvfølgelig litt innimellom, men lager mye fra bunnen.

Ts

Jeg ville heller tatt en omfattende matintoleranserest via f.eks Hexeberg-klinikken. Dette er også dyrt, men mer evidensbasert, og det innebærer oppfølging av leger og ikke alternative folk. 

Jeg ville også gått gjennom hva legen har testet, og hvor innenfor normalen du ligger. Særlig på b12, ferritin, og d vitamin. 

Hva slags helseproblemer er det du har? Syns ikke du skal ta en dyr test uten vitenskapelig hold, bare for å få en akupunktør til å "holde kjeft". 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville heller tatt en omfattende matintoleranserest via f.eks Hexeberg-klinikken. Dette er også dyrt, men mer evidensbasert, og det innebærer oppfølging av leger og ikke alternative folk. 

Jeg ville også gått gjennom hva legen har testet, og hvor innenfor normalen du ligger. Særlig på b12, ferritin, og d vitamin. 

Hva slags helseproblemer er det du har? Syns ikke du skal ta en dyr test uten vitenskapelig hold, bare for å få en akupunktør til å "holde kjeft". 

Jeg har utmattelse etter covid for tre år siden. Er ikke i jobb og er veldig preget av det

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har utmattelse etter covid for tre år siden. Er ikke i jobb og er veldig preget av det

Ts

Så leit å høre ❤️ 

Har selv ME, så utmattelse forstår jeg. Mine tips til deg, av egen erfaring:

B-12. Jeg vet du sier at prøver er normale, men det er relevant hvor på skalaen du ligger. Jeg og flere har fått b-12 mangel oversett av helsevesenet i årevis. Hvis du tok prøver for 6-12 mnd siden, så kan det ha endret seg. 
Samme gjelder med ferritin/jern, og d vitamin. Hvor på skalaen ligger du, altså hva er tallet på de forskjellige testene?

Kalium. Veldig viktig for nervesystem og energi, mangel kan gi sterk utmattelse. Snakk med legen din om det er ok at du tar tilskudd av det i en periode. Jeg tok i et par mnd og merket uhyre forskjell. Jeg drakk et pulver med elektrolytter, og drikker det litt innimellom fortsatt. Holder øye med nivåene for å sjekke at det ikke blir for høyt (noe det aldri har blitt). 

Det er bra at du tar tilskudd, men det er ikke alle tilskudd som er like nyttig å ta. Dosen og kombinasjonen av det du tar, er viktig. Hvilke tar du?

Av alternative behandlinger ville jeg heller gått til en refleksolog enn akupunktør. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...